{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.870 visninger | Oprettet:

Ældre hund gider ikke gå {{forumTopicSubject}}

Vi har en udfordring herhjemme med Berta og gåture.

Hun er 11,5 år og en meget bestemt dame (ligger jo også til mopsen). Hun er med årene blevet meget stædig ift. gåture, typisk når det er koldt, blæser eller regner.

Hun gider virkelig ikke ud at gå. Som i at hun gemmer sig, når hun så kommer ud står hun stille og meget godt fast med poterne. Man skal slide og slæbe i hende for at få hende med. Godbidder hjælper lidt, men ikke synderligt meget.

Det er virkelig træls, særlig for min mand, der i forvejen synes, at gåturene er en sur og træls pligt (en helt anden problemstilling).

Hun har ikke ondt - og så snart hun kan se, at vi er på vej hjemad, er hun i fuld fart fremad.

Jeg er lidt i syv sind. For det er hverken fedt for min mand eller Berta. Det er jo tydeligt, at hun ikke har lyst til at gå. Og gåturen er jo primært for hendes skyld (og Elvis selvfølgelig) Men har jo bare altid tænkt, at hunde da skulle ud og have nye indtryk gennem deres gåture.

Vi har have, så hun kan sagtens rette sin nødtørft derude - - og så er vi måske ude i, at hun må stimuleres mentalt på anden vis.

Hvad tænker I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ældre hund gider ikke gå
  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #1   20. jan Min første tanke er, at det ikke vil være godt for Berta ikke at få rørt sig mere end at tusse rundt hjemme - og en 11-årig lille hund er jo på ingen måde gammel.
    Min Lina gad ikke gå ture i regnvejr, da hun blev ældre - dvs. 12-13 år, men det blev hun altså presset til smiley smiley


  • #2   20. jan Isabelle, jeg tænker også umiddelbart, at det er godt for hendes led at få rørt sig - men ved bare ikke, hvordan gåturene så kommer til at foregå, fordi man enten kan hive hende rundt (og det er nok heller ikke sundt) eller at bære hende (og det rører hun sig heller ikke af).

    Gjorde du noget bestemt for at få Lina med?


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #3   20. jan Det er vigtigt at have en okay kondition også, når man bliver ældre. bevægelse er vigtigt.

    Jeg er ikke helt sikker på hvordan du ved, hun ikke har ondt ? Hunde er rovdyr og kan godt have ondt uden, at vise det og det behøver heller ikke vise sig i at de halter. Ved du hvordan hendes syn/hørelse er ?

    Får hun massage/osteopati/KST med jævne mellemrum ?

    Mener jeg har set hende i en vogn, er det rigtigt ? For så kunne man jo køre hende ud på tur og lade hende gå hjem. Jeg ville ikke selv stå og trække hende afsted... Man kunne måske også lege hende afsted med f.eks. "guld i græsset" = man smider gode godbidder på turen, ikke mange af gangen, men så de lige skal finde mere end en.

    Pøj pøj med, at finde det der virker for jer smiley



  • #5   20. jan Anton ville det sidste års tid ikke ud på morgen- og aftenture, der var han 11 år. Det respekterede vi. Han ville til gengæld gerne ud på en lang eftermiddagstur og hjemme var han rimelig aktiv med leg m.v.

    Selvfølgelig skal hunden holdes i gang, men jeg synes også, at man skal lytte til og se på sin hund, især når den så tydeligt viser, at dét har den bare ikke lyst til. Vi ville ikke have konflikter med Anton over det x 2 hver dag, så det var små 10-minutters ture morgen og aften.

    Hvis det var en ung hund ville snakken være en anden, men ikke en hund på 11 år, som i i øvrigt i mine øjne er en gammel hund.


  • #6   20. jan Min afdøde Ghini var også en ret bestemt dame og som ældre gad hun heller ikke altid gå i dårligt vejr og aldrig med min mand.

    Vi lavede mental aktivering hjemme i stedet og noget core-/balancetræning

    Hun blev 12,5 og var fortsat i meget flot fysisk form, da vi sagde farvel til hende, men hun var så dement, at hun havde svært ved at finde ro


  • #7   20. jan Ift. smerter kan jeg selvfølgelig ikke udelukke, men vi har for relativ kort tid siden haft hende og vores anden hund forbi en osteopat. Hun får i øvrigt Flexadin for leddene.

    Hendes syn er ikke perfekt, men hun får salve hver dag, så det er der hånd om.

    Vi har ikke en vogn til dem, men hun har siddet i vores søns klapvogn flere gange. Det er dog svært at gå med en klapvogn og to hunde, når man går alene med dem.

    Måske det kan gå med at kaste godbidder foran hende, det var en god ide.


  • #8   20. jan Og der kom så lige nogle flere indlæg imens - mange tak for jeres inputs.

    Morgenturene plejer i øvrigt at være ok, for der ved hun, at hun får morgenmad, når hun kommer hjem. Så det er eftermiddagsturene, der tit driller. Og det bliver bare en sur tur for min mand, Elvis og Berta, når hun ikke gider.

    Til gengæld elsker hun at lave aktivitetsspil og gøre meget for godbidder, så den del kan jeg jo godt skrue op for på den mentale del, hvis vi vælger at gøre hendes lufteture kortere her i vinterperioden.

    Må i øvrigt hellere sige, at det ikke er fordi, vi leder efter en undskyldning for at droppe gåture helt, for Elvis er glad for sine gåture, og han volder ikke samme problemer.


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #9   20. jan Nu ved jeg jo ikke, hvad I har mulighed for, Ida - men dejligt, at Berta gider morgenturene. Kunne I køre i bil/med cykelvogn et sted hen, hvor hun godt gider gå tur?
    Kan I lokke med godbidder, leg eller lignende?
    At trække en hund afsted skal man selvfølgelig ikke.


  • #10   20. jan Min venindes mor havde en klapvogn til dennes mops da den var gammel..

    så sad mopsen i den mens hendes Papillon gik ved siden af, når de så kom til et græs stykke ville mopsen gerne gå meget lidt.

    Den døde af alderdom for nogle år siden, og virkede glad til det sidste. smiley


  • #11   20. jan De sidste år af min barndomshjems hund ville hun ikke ud at gå. Hvis hun skulle med på tur, var det ikke for hendes skyld. Hun ville kun gå med min stedfar eller mig, og kun i helt klart og lyst vejr, hvor hendes skrantende syn og hørelse havde de bedste vilkår.
    Hun var lettere dement, og jeg tror ikke hun følte, at hun kunne beskytte sig selv/os. Så hun gik kun med os hun mente hun var i sikkerhed hos.

    Men vi valgte at acceptere, at fysisk aktivitet foregik i haven.
    Hun fik een længere gåtur, med enten min stedfar eller mig, hvis hun havde lyst. Det var hendes valg, og på overskuddage ville hun gerne med en tur i starten.

    Hun havde i over 14 år fulgt os overalt, i hvad vi end havde lyst til.
    Hendes sidste år var det så på hendes vilkår. Hendes behov ændrede sig, så vi indrettede os efter dem.
    Det sidste år var gåture ikke længere noget hun nogensinde ønskede.

    Hun blev 16 år.

    Måske din hund har brug for, at blive luftet alene?
    Du må prøve dig frem med de muligheder, der er nævnt i tråden.
    Men at skulle trække i hende, for at få hende med, blive irritabel, allerede inden gåturen ... det duer ikke i længden.


  • #12   20. jan Isabelle, vi prøver, når det er muligt, at tage til parker og skove, hvor det er lidt sjovere for hende. Men i hverdagen med fuldtidsarbejde, pendling, hente barn og lave mad er det ikke altid muligt.

    Jeg tror at smide godbidder foran hende må være vejen frem - og så i weekender og ved arbejde/hjemme dage forsøge at tage andre steder hen også


  • #13   20. jan Sanne, nej, jeg synes nemlig heller ikke, at det fungerer optimalt nu - det skal jo gerne være for hendes glæde også.

    Godbidder motiverer hende rigtig meget, så det må jeg prøve at arbejde med noget mere og se, om det kan fungere. Og ellers må jeg arbejde med hende herhjemme på anden vis.

    Jeg tror også, at meget af det hænger sammen med sæsonen. Det plejer at blive bedre til foråret. Og ellers må vi jo også til den tid lige vurdere, om der kan være andet på spil.

    Uanset hvad skal det fungere for alle parter.


  • #14   20. jan Jeg har jo Lucky på 11 år. Han har aldrig været super glad for vinter og regn for den sags skyld, men det er blevet værre med alderen. Vi fandt ud af i december 22, at han har gigt, og efter han er begyndt på medicin for det, og har fået en heldragt der dækker godt ned over det hele, er han faktisk blevet markant bedre til at gå med ud selvom det er koldt. Det er ikke altid han gider gå så langt, men han går det han kan/vil. Og han har bestemt også mere energi til at gå hjem end ud nogle dage smiley
    Når det regner meget eller gigten driller og han slet ikke føler for at gå, så slipper han, og vi laver i stedet fitness hjemme i stuen. Det mentale bliver trænet uanset om han går tur eller ej, så måske sætter jeg det lidt op, hvis han er fuld af energi, men ellers er det primært det fysiske jeg har fokus på. Øvelserne er super gode til ham og er noget vi træner hele året rundt, også når han gerne vil gå. For om sommeren er der sjovt nok ingen grænser for hvad den hund kan. Sidste år gik han gerne 5-7 km uden problemer, når bare det var varmt nok.
    Han var også med til 2x k9 biathlon.

    Så jeg ville bestemt starte med at finde ud af, om hun måske har noget gigt eller andet der driller hende. Ved Lucky var de eneste symptomer at han blev mere stille derhjemme og nægtede at gå tur uanset vejret nærmest, da vi nåede til vinteren.

    Dernæst ville jeg få noget hjælp af en med forstand på det, til at få lavet en plan for øvelser i kan lave derhjemme, til at styrke hendes muskler og holde hende igang. Og så ellers selvfølgelig gå det hun vil, som i nu kan få hende til.

    Jeg ved ikke hvor stor sådan en mops er i forhold til at finde en taske, men Lucky har en rygsæk som vi er rigtig glade for, når vi går lange ture og gerne vil give ham muligheden for at få en pause. Det kunne måske være en ide. Det er da noget nemmere at gå med når man har 2 hunde end en vogn.


  • #15   20. jan For mig er det et skråplan at tvinge en hund ud på tur. Gåtur er for hundens skyld. Vil den ikke af sted, ville jeg være nysgerrig på hvorfor. Oftest er det smerterelateret, og så skal der naturligvis tages hånd om det problem. Nogle gange er det fordi hunden fryser, har haft en dårlig oplevelse eller andet, der kræver en anden form for håndtering, for at få glæden tilbage.
    I korte perioder kan gåtur erstattes med tissetur i haven kombineret med indendørs træning, men det skulle ikke gerne være permanent. Det er ekstremt atypisk at en rask hund ikke ønsker at komme ud i verden og snuse rundt.


  • #16   20. jan jeg ville holde mig til de ture hvor hun gider, måske det bliver bedre når foråt og varme kommer, ellers ville jeg respektere hunden, dens lyst og dens alder ... min sidst afdøde Ipsen var en gedign gænger i mange år, men det sidste års tid blev det kun til korte ture forsøgte vi at dreje en anden vej for at gøre turen længere slog hun bremserne i .. hun elskede haven og sådan blev den sidste tid ..

  • #17   20. jan Jeg tænker jeg ville lave noget med hende indenfor, og så kun lade hende komme ud og tisse og det. Man aner ikke om det fordi det er mega ubehageligt i kroppen når der koldt og vådt. Kan være hun er blevet mere sensitiv. Når Manfred ikke gider på tur lader vi værd (han bliver 11) men vi træner også indenfor og kan gå i garagen pg lave søgelege og bold leg.

  • #18   20. jan Tusind tak for alle jeres svar, de bliver læst alle sammen.

    Ift. om hun kunne fryse eller have ondt. Hun har i det kolde vejr her dækken på, der burde varme. Hun får Flexadin hver dag for sine led (spondylose), men hun kan jo typisk godt gå om morgenen uden problemer, så virker ikke smertebetonet.

    Jeg kommer til at holde øje med, om hendes lyst til at bevæge sig, stiger i takt med vejret.


  • #19   20. jan Og så har vi besluttet os for, at vi ikke vil tvinge hende på eftermiddagsgåturene, som er dem, der giver os problemer. Jeg vil prøve med godbidder og se, om det virker og så tage de 'sjove' steder hen i weeeknderne/arbejde hjemme-dagene.

  • #20   20. jan man kunne jo prøve at smertedække for at se om det gør en forskel .. min var på fast librella en tid .. hun have slidgigt i hofterne ..

  • #21   21. jan Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor så mange tilsyndeladende mener at hunden skal på gåtur hvis den ikke vil! Hvorfor?? Jeg ville tilbyde gåture, vil hunden ikke, ville jeg gøre det hunden har lyst til, leg i haven fx, det er da kun mennesker der kan få den fikse ide, at de ved bedst, hvad et andet væsen har brug for.

  • #22   21. jan Dorit bliver 10 år om en uge, og hun vælger tit ting fra, både gåture og at komme med i bilen. Og det får hun lov til. Hvis hun ikke gider, men hellere vil blive i sengen eller sofaen, er det hendes valg smiley

    Jeg er ikke bekymret for, om det vil gøre hende “gammel før tid”. Hun går jo gerne med på andre ture, og er i øvrigt rask og rørig. Lige bortset fra den diskusprolaps, der viste sig før nytår, og som vi starter til genoptræning med i morgen.

    Jeg ville simpelthen også bare lade Berta slippe for de ture, hun ikke gider. Om det er fordi vejret er træls, eller fordi hun trækker sit “jeg er en gammel stædig dame”-kortet, så skal hun selv have lov at sige fra. Og så er det da muligt at hun lever et halvt år kortere, end hvis hun blev tvunget med på tur. Men set fra Berta perspektiv, vil hun nok foretrække at leve sin alderdom på egne præmisser, i stedet for at blive tvunget ud.

    Jeg bliver mere og mere fan af Berta smiley


  • #23   21. jan Jeg har altid undret mig over den der "Den dag min hund ikke længere kan/vil/gider/orker at gå tur/lange ture, jamen så bliver den aflivet". Hvorfor? Det giver da sig selv at en hund på 1 år og en hund på 10 år, ikke nødvendigvis har de samme behov og ikke nødvendigvis kan de samme ting mere. Hvorfor er det at man tror at livskvalitet for en gammel hund, handler om gåtur eller længden af disse? Sjældent har jeg læst noget så skørt som at tvinge hunden på tur, hvis ikke den har lyst. Der er altså andet i livet, end at gå tur, især for en gammel hund.
    Lad hunden selv bestemme, og det er uanset om det er dovenskab, stædighed, grundet vejret eller andet.
    Herhjemme har hundene altid fået lov at blive gamle og drosle helt naturligt ned.


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #24   21. jan Jeg vil liiiiige sige, at Ida skriver, at Berta ikke har smerter - og har fart på hjemad smiley

    Jeg havde en hundelufterven i Farum, der havde to corgier. Den ene var en ældre dame på 12-13 år, som ikke orkede at gå så langt. Hun sad så i en klapvogn en pæn del af turene i skoven, så den unge kunne få sine lange ture - og den ældre nogle oplevelser på anden vis smiley



  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #25   21. jan "Den dag min hund ikke længere kan/vil/gider/orker at gå tur/lange ture, jamen så bliver den aflivet"

    Det har jeg nu aldrig læst (lange) - men jeg HAR læst det med ture.
    Selv ville jeg være nervøs for, om min hund havde ondt, hvis den ikke gad gå ture overhovedet mere.
    Var det tarveligt, at jeg pressede Lina til at gå ture i regnvejr? Tja, måske.


  • #26   21. jan Ja jeg synes det er tarveligt at tvinge sin gamle hund til noget den ikke har lyst til. En gåtur, skulle gerne være for hundens skyld og det er det jo ikke, hvis hunden skal tvinges og ikke har lyst.

  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #27   21. jan Ja, du har nok ret, Zenta. Jeg skulle bare være gået med Kela og ladet Lina blive hjemme.
    Heldigvis er jeg sikker på, at hun ikke tog skade. Hun syntes bare, jeg var lidt irriterende smiley


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #28   21. jan Hvis hun stritter imod ville jeg bare sætte hende indenfor igen/ikke tage hende med.
    Så bare gå med den unge alene smiley
    Du/i kan jo bare lege med hende når I kommer hjem.

    Det er jo "bare" om eftermiddagen når vejret er dårligt.. det tænker jeg ikke forringer hendes livskvalitet at hun hygger hjemme i kurven imens.. smiley
    Jeg synes heller ikke man skal tvinge hende..


  • #29   21. jan Isabelle, at hunden har fart på hjemad fortæller jo bare, at den virkelig ikke gider den gåtur, det gjorde Anton også.

    Imo skal det 100% respekteres, hvis den ældre hund ikke vil med, at lokke med godbidder, slæbe afsted og have en konflikt med hunden, er bare ikke i orden!


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #30   21. jan Jeg har ikke et øjeblik overvejet at slæbe nogen hunde afsted - eller have en konflikt med dem, Skrigehundens. Læser du det?
    Jeg skriver, at jeg nok skulle have ladet Lina blive hjemme, når hun ikke gad gå i regnvejr (#27). Jeg lokkede hende med på Kelas og mine regnvejrsture, og ja - det skulle jeg nok have ladet være med. Sådan kan de fleste af os blive klogere på dette og hint - også når det gælder vores hunde smiley




  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #31   21. jan "Isabelle at hunden har fart på hjemad, fortæller jo bare, at den virkelig ikke gider den gåtur"

    Har jeg skrevet andet?


  • #32   21. jan Vi kommer ikke til at tage hende med fremadrettet, når hun viser, at hun ikke gider. Så finder vi alternativer, der passer til damen. Det handler om hendes livskvalitet - det er så rigtigt.

    (Og vi holder selvfølgelig øje ift. smerter, at det ikke er det, der er problemet)


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #33   21. jan Jeg har en tæve der blev 10,5 år i september. Hun gider ikke gå med rundt på matriklen, når det regner, er koldt og blæsende, det bestemmer hun selv og der er mange ting hun bestemmer selv og hun har privileger smiley

    Den dag hvor hun siger fra til en gåtur udenfor matriklen, eller ikke vil med ud, at køre, så ville jeg godt nok undre mig !! Ikke p.g.a. af en dag indimellem, det ville være okay, men hvis det blev dagligt.

    Jeg ville vide, der var noget galt! Jeg ville ikke tvinge/trække hende afsted, men jeg ville forsøge, at finde ud af, hvad jeg kunne gøre for, at hun fik lysten igen for der kan være mange grunde og en grund ville der være.

    Min tæve vil ikke på gåtur med manden, hvis jeg er hjemme, er jeg ikke hjemme, går hun glad og gerne med ham på tur, sådan har det altid været.

    Hun havde for nylig en periode, hvor hun blev hurtigere træt, når vi var afsted og her kom hun på armen og fik pauser. Jeg kunne se, at hun ikke trådte igennem på bagparten, men hun var ikke stram nogen steder i bindevævet. Hun havde en låsning før hoftebenet i den ene side, efter behandling og nogen dages ro, var hun fit for fight igen. I den periode rumsterede det en del med om det var ved, at være tid nu til, at korte turene af, så det stadig var sjovt for hende.

    Uanset hvordan hun går og ser ud, kommer hun til kropsjustering min. 4 gange om året for at sikre mig, at alt er som det skal være. P.g.a. mandens sygdom og vores økonomi, har vi sprunget over i dette år og kun gjort det, når jeg mente det var nødvendigt. Hun elsker det.

    Hun er nem læselig med tydelige signaler med hvad hun mener og hun er klar til, at bruge krudt på, at vise os hvad hun gerne vil have os til smiley

    En ældre hund skal ikke bare gå i stå, den skal trappe ned og selv når den trapper ned i energiniveauet og sover mere, skal den stadig have samme livskvalitet som da den var yngre. Har aldrig haft en hund, der frivilligt sagde ja tak til, at blive alene hjemme, det ville vække stor undring hos mig.

    Min tæve har prøvet at sidde i vogn. Vognen blev indkøbt da vi skulle have hvalpe, men blev brugt til tæven, da hun var drægtig, så hun var med på alle daglige ture, når hun sagde ja tak, men selv bestemte, når det var pausetid og fik dem i vognen. Det er jeg villig til igen, når kroppen ikke længere kan det samme, men hendes mindset, stadig er der for, at komme med. Jeg vil gå langt for, at bibeholde hendes livskvalitet.

    Mentalaktivering er en naturlig dagligdags ting herhjemme, ligesom jeg også bygger forhindringsbaner indendøre, når det er et lortevej.

    Jeg er bevidst om hendes alder og at jeg har trukket 2 kuld på hende og er der noget hun IKKE skal, så er det, at ende med at blive en gammel hund, der spiser, går ud i haven forretter sin nødtørft for så at gå ind og lægge sig igen, for så har jeg trukket den for langt.





  • #34   21. jan Nej, men du fremhæver at der er fuld fart på Berta på vej hjem og det er jo udelukkende fordi hun bare gerne vil hjem.

  • #35   21. jan Isabelle;

    "Jeg vil liiiiige sige, at Ida skriver, at Berta ikke har smerter - og har fart på hjemad smiley "

    Jeg tolker dit skriv som at når der er fart på hjemad, kan det ikke skyldes smerter - men måske jeg tolker forkert?


  • #36   21. jan Jeg vil liiiiige sige, at Ida skriver, at Berta ikke har smerter - og har fart på hjemad

    Selvfølgelig kan hunden da have smerter selv om den har "fart på hjemad"
    Det skyldes sandsynligvis at hunden nu er lykkelig for at den tvungne gåtur er forbi og at den glæder sig til at komme hjem.
    Mig selv har det lidt på samme måde.

    Og hvordan kan man vide, at hunden ikke har smerter ? Hunden kan ikke tale, så man kan aldrig vide, om den har smerter eller ej.
    Måske har den ikke så mange smerter når den tøffer rundt derhjemme, men får flere smerter når den er i bevægelse.
    Det er igen som mig selv. Jeg har ikke så ondt når jeg bare går her hjemme, men er jeg ude og går, så kommer der mange smerter.
    Når mennesker kan have det sådan, så kan hunde vel også.

    Jeg ville sætte hunden på smertestillende et par uger og se, om der kom en forandring.

    Og jeg tilslutter mig 100 % Bodil i # 21 og skrigehunden i # 29.


  • #37   21. jan CM - Det afhænger nok af race og individ om en hund frivilligt takker ja til at blive alene hjemme, jeg har haft gamle gravhunde, der gjorde det og Ghini havde det også helt fint med at være alene de dage hun ikke gad gå/køre med på tur.

    Livskvaliteten har været der på trods af fravalg, gravhundene er kommet springende, hvis deres sporseler blev fundet frem, Ghini tog sine daglige spurteture med yndlingslegetøjet og gik på musejagt.

    Da hendes datter havde hvalpe, da Ghini var 11,5 år gammel, var det hende, der legede "hare" rundt om spisebordet med et stykke legetøj i munden og ni hvalpe efter sig smiley


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #38   21. jan Indimellem kan jeg få den formastelige tanke, at uanset hvad jeg skriver, skal der opponeres - og gerne opponeres mange gange og thumps up til alle, der fortæller mig, at jeg tager SÅ meget fejl i ALT.

    "Hun har ikke ondt - og så snart hun kan se, at vi er på vej hjemad, er hun i fuld fart fremad."

    Bemærk evt "Hun har ikke ondt"


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #39   21. jan "Jeg tolker dit skriv som at når der er fart på hjemad, kan det ikke skyldes smerter - men måske jeg tolker forkert?"

    og jeg skrev:

    "Jeg vil liiiiige sige, at Ida skriver, at Berta ikke har smerter - og har fart på hjemad"



  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #40   21. jan "Og hvordan kan man vide, at hunden ikke har smerter ? Hunden kan ikke tale, så man kan aldrig vide, om den har smerter eller ej."

    Jeg er helt enig - og ville også prøve at give hunden smertestillende en periode. Om Ida så HAR prøvet dette skal jeg ikke kunne sige.


  • #41   21. jan Kan det måske være noget med hjertet? Oskar blev også “doven” på sine ældre dage og især eftermiddag. Han havde utæt hjerteklap og hjertet blev forstørret

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #42   21. jan Kirsten: Det afhænger nok af race og individ

    Alt afhænger af individet smiley









  • #43   21. jan Hvorfor nu igen blive småfornærmet Isabelle ?
    Hvis du skriver noget og andre er uenig med , så har vi/de vel lov til at kommentere det
    Du selv gør jo det samme, kommenterer masser af gange på noget du er uenig i.


  • #44   21. jan Vi har ikke prøvet smertestillende for nylig, men jeg har noget Meloxidyl liggende fra tidligere. Men det ved jeg ikke, om er noget, man bare må give i en uge fx

  • #45   21. jan Men vil det ikke være RET underligt, hvis Berta overhovedet ikke har ondt om morgenen, hvor hun gerne går tur, men så på magisk vis har ondt om eftermiddagen. Med mindre altså Berta har været ekstremt aktiv siden morgenturen, og derfor er så brugt, at slidsmerter viser sig. Men med dét Ida skriver om Berta, er det næppe tilfældet.

    Og så kan hunde med smerter jo sådan set stadig være stædige og have egne meninger. Hvad ville I råde til, hvis Berta får smertestillende, men det ikke ændrer noget? Er det så stadig smerter, og kræver det i så fald aflivning? Eller kan det accepteres, at Berta bare er en stædig gammel dame?


  • #46   21. jan Er du sikker på hun ikke har ondt?

    Det lyder præcis som Sam, til at starte med troede vi det var kasterationen der havde gjort ham så inaktiv og 'doven', samt han også er meget egenrådig og kun gider det han selv vil, men det viste sig simpelthen han havde rigtig ondt i ryg og bækken.

    Jeg vil anbefale dig at starte op hos en fysioterapeut, så efterfølgende giver jeg et trænings program i skal følge smiley

    Sam har nu fast fået fysioterapi i 8 måneder, samt hele tiden fået udvidet nye øvelser på hans styrke trænings program, det er mindst lige så vigtigt som selve behandlingerne.
    En stærk krop, er en sund krop der kan holde til meget mere, Sam er blevet som da han var unghund igen, springfyldt med energi smiley


  • #47   21. jan jeg ville ikke give noget smertestillende jeg havde liggende, jeg ville lige konferere af med dyrlæge og så finde det bedst egnede og ikke mindst mest skånsomme for fx maven ..

    mht til gå-ture så er der imo en eneste grund, og det kan være det ikke er korrekt, men at der er en tur om dagen af hensyn til afføring, fordøjelse og de der bevægelser tarmen skal lave, der er en gåtur vist en god ting ..
    Men er der en gang dagligt hun gider så er det imo jo også alt nok ..

    Derudover er jeg enig med Zenta, jeg har heller aldrig forstået hvorfor en aktiv hund der bliver gammel og drosler ned skal aflives af den grund, altså sikke de penge vi kunne spare i folkepension vis det også gjaldt mennesker .. at miste kræfter, ikke at orke er naturlig med alderen også for hunde, men finde de livskvalitet i andet, haven, små ture, nus og hygge og IKKE er syge og har unødigt ondt så fortjener de vel også et otium med tilbagelænethed ...


  • #48   21. jan Igen tusind tak for alle indlæg. Min mavefornemmelse siger mig, at det er fordi, hun ikke er synderligt motiveret af gåturen i det her vejr, ikke pga smerter, men men men skal selvfølgelig være opmærksom på det. Der er bare så mange andre ting, hun godt vil, som jeg ikke synes hænger sammen med smerter.

    Vi tog til den lokale park i dag, og der var ingen problemer med at gå.

    Jeg skal nok holde jer opdateret


  • #49   22. jan Da min Daffy blev gammel var det altså heller ikke altid at hun lige havde lyst til gå-tur. Når hun sagde nej tak til tur fik hun lov at slippe. Nogen gange betød det jo altså lidt længere alenetid, men det virkede ikke somom det var noget problem for hende.
    Hendes syn blev dårligt da hun var ca 11½ år gammel, men kropsmæssigt var hun superfin lige til det sidste. Hun blev 13 år gammel og det var ikke kroppen der sagde stop. Det var hovedet; Hun blev senil og bange for alt muligt. Hun blev jævnligt undersøgt fra top til tå netop fordi jeg havde den der 'når hun ikke vil med ud så har hun sikkert ondt'. Hun kom i røngten et par gange pga den tanke og på smertestillende uden nogen som helst effekt i den første tid efter at hun var begyndt at takke nej til gå-tur. Til gengæld elskede hun at ligge udenfor og småsove og holde et vågent øje med græsmarken udenfor haven på sit havebord eller at trave rundt i haven og holde øje med musehuller og fuglereder. Hun kom stadig på rottejagter indtil hun var næsten 13 år gammel. Hun virkede bestemt ikke som en olding, når hun blev sluppet løs på et hø-loft smiley Pludselig gik det lynhurigt ned ad bakken og vi måtte aflive hende en måneds tid efter at hun var blevet 13. Hun blev lynhurtigt meget 'senil'.
    Nyd jeres gamle dame og lad hende tage livet i hendes eget tempo. Ja, det er vigtigt at holde en gammel hund i form, hvis man vil beholde den længe. For mig er det vigtigere at den har det godt rent mentalt og er glad og tilfreds. Så pyt med at den måske ikke bliver helt så gammel som den MÅSKE kunne blive hvis den blev holdt i supergod form.


  • #50   22. jan Inden Coco kom på fast smertestillende gik hun også hurtigt hjem. Sikkert fordi det var positivt for hende at få afsluttet turen...

    Hun bliver 11 om tre måneder og er super frisk, så længe hun får sit librella. Faktisk er de nye spændende ruter de bedste nu:)

    En tanke: har I prøvet at lade hende blive, og bare gå med Elvis? Da Coco var unghund havde hun en periode, hvor hun ikke gad aftenture. Jeg gad sådan set heller ikke stå med en knotten hund, så efter to dage hvor vi ikke gik, hvis ikke hun rejste sig, når jeg sagde "aftentur", ombestemte hun sig og der har vitterligt aldrig været noget siden.
    Måske hun skal have valget? Måske hun vil ærgre sig lidt over ikke at komme med?

    Men uanset ville jeg helt klart overveje at prøve at smertedække en periode.


  • #51   22. jan I dag var det kun Elvis, der fik en eftermiddagsgåtur, og det var vist en fornøjelse for alle parter! Berta var meget glad for at se ham, da han kom tilbage, så hun havde da bemærket, at vi var ude.

    Måske det kan give hende lyst til at gå med på et tidspunkt, ellers får hun bare fortsat lov til at blive hjemme og hygge sig - det har hun absolut intet imod.


  • #52   23. jan Og lige endnu en opdatering - på dagens gåtur valgte Berta selv at komme med helt frivilligt og med fint 'skub' på hele gåturen. Så det virker fint, det med at give hende muligheden.

  • #53   23. jan Det var godt at løsningen var lige til. smiley

  • #54   23. jan Dejligt Ida smiley

  • #55   24. jan Jeg har selv en af de der ældre damer (13 år til maj) og når alderen er blevet to-cifret får man altså nogle privilegier; herunder retten til at selv at bestemme meget mere end da man var yngre.

    Maggie siger så ikke nej til så meget, men når hun gør, så får hun lov til det.


  • #56   24. jan Nu er jeg selvfølgelig meget sent på den, og indtil videre har I en løsning, hvilket er skønt!
    Jeg har lagt mærke til med Vaks, som efterhånden er lidt over 16,5 år gammel, at kulden gør hans ben koldere hurtigere, hvilket til sidst gør ondt på ham - Nok fordi han er gammel og hans blodomløb ikke er som det har været.

    For ham har det hjulpet en hel del at at få en sweater, når vi er omkring +5, og så en flyverdragt når vi er ved frost-punktet - Måske det kunne hjælpe hende, at blive holdt lidt varmere også?

    Her om vinteren kommer han heller ikke på en reel tur, når det er mørkt - Så han får én lang tur omkring middag/tidlig eftermiddag og resten af tiden er vi bare lige ude i gården, for hans syn i mørke er ikke så godt mere, det gør ham usikker.
    Så prøv at hold øje med, om det kan være omkring skumring, at hun er lidt mere usikker på sig selv? Det bliver jo ret tidligt mørkt her i vinterperioden.


  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 45 Svar: 250
    #57   25. jan Marko vil hellere ikke ud i det her regn og blæst hvis han kan blive fri smiley og faktisk gider han hellere ik hvis gå turene skal være for tæt på hinanden smiley
    På mange måder opfører han sig som en hund på 10 år…


    Lad berta selv bestemme hvad hun vil. Det skal jo gerne være på hendes premisser smiley


Kommentér på:
Ældre hund gider ikke gå

Annonce