{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
889 visninger | Oprettet:

Thomas H
Thomas H
Tilmeldt:
11. maj
Emner: 1 Svar: 4

København: forslag om indsats imod løse hunde i byens parker {{forumTopicSubject}}

Der været flere indlæg her om problemer med løse hunde.

Måske det her forslag kunne være af interesse for nogle af dem, der godt kunne tænke sig en begrænsning af antallet af hunde uden snor de steder, hvor hunde skal holdes i snor. Det gælder dog kun Københavns Kommune: https://kobenhavntaler.kk.dk/da-DK/initiatives/indsats-imod-lose-hunde-i-byens-parker-og-anlaeg

De løse hunde i Københavns parker er et stadigt problem og igen og igen grund til klager fra både hundeejere og folk, som ikke selv har hund. Blandt de problemer, som ofte nævnes, er, at hunde i snor er blevet angrebet af hunde, som ikke har været i snor, at nogle er utrygge ved hunde i det hele taget, uanset om hundene efter deres ejeres mening gør noget eller ej, at hundene er til gene og fare for vilde dyr, og at hundelort ikke samles op, fordi ejerne ikke altid holder øje med deres hunde, når de får lov til at løbe frit.

Som argument for at lade hunde løbe uden snor fremføres ofte, at hundene ikke gør noget, at ejeren har fuld kontrol over dem, og at de ikke generer nogen. At nogle hundeejere har kontrol over deres hunde, betyder dog ikke, at alle har. Som det indimellem viser sig, er det heller ikke alle de hunde, der får lov at løbe frit, der ikke gør noget. Og det er måske ikke altid den enkelte hundeejer, der er den bedste til at afgøre, om andre føler sig utrygge ved hundene, når de får lov at løbe frit.

Et andet argument, der nogle gange fremføres, er, at forholdene for hundeejere er for dårlige, og at der er for få tilstrækkeligt store områder, hvor hundene kan få lov at løbe frit. Det kan sagtens være rigtigt, men i så fald må man forsøge at forbedre forholdene og ikke bare lade det gå ud over andre dyr og andre mennesker, at man har anskaffet sig en hund et sted, hvor forholdene efter ens egen mening ikke er til det.

Det nytter ikke rigtig noget, at man som privatperson beder enkelte hundeejere give deres hund snor på. Når de pågældende hundeejere i forvejen ignorerer påbuddet om brug af snor i parker m.v., er der ingen grund til, at de ikke også skulle ignorere, hvad de sikkert oplever som enkelte emsige og irriterende personer, der beder dem holde deres hunde i snor. Det, der er behov for, er ikke enkeltestående konflikter mellem de hundeejere, som lader deres hunde løbe frit, og andre mennesker, hundeejere eller ej, men en generel adfærdsændring blandt de hundeejere, det drejer sig om. Så alle, både dyr og mennesker, kan være i byens parker uden at føle sig utrygge eller risikere at blive angrebet og forulempet af løse hunde, og uden om sommeren at skulle finde sig i lugten af varm hundelort.

Det eneste, der vil kunne motivere til en sådan adfærdsændring hos de pågældende hundeejere, er formentlig en indsats med en eller anden myndighed bag snarere end bare enkelte personers beklagelser, som ikke fører til noget. Det er, hvad forslaget går ud på.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  København: forslag om indsats imod løse hunde i byens parker
  • #1   14. maj Hvor er det egentlig vildt, at man er nødt til at råbe politikerne op om noget, som allerede er gældende lov smiley

    Jeg håber at det lykkes for jer, at få skabt noget opmærksomhed om det!


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #2   14. maj Jeg håber, det lykkes for jer at få samlet de stemmer, der skal til. Jeg videresender fluks til min søn og svigerdatter, der bor i København og dermed kan underskrive forslaget. De har ikke hund, men de har børn, der leger i Østre Anlæg.

  • #3   14. maj Det lyder som en god ide. Jeg bor selv nær den nordlige del af Vigerslevparken, men min hund og jeg kommer der mest om natten, netop pga. løse hunde. Vigerslevparken er et uofficielt friløbsonråde, på trods af påbud om at man skal have sin hund i snor.
    Egentlig er jeg ligeglad med om Fido har snor på eller ej, så længe min hund og jeg kan gå i fred. Det kan vi bare ikke....


  • #4   14. maj Nej.

    Jeg går ikke ind for formynderi og begrænsninger af friheden for dem der kan begå sig under de allerede eksisterende regler.

    Hvorfor skal folk der rent faktisk følger loven og har styr på deres hunde begrænses fordi andre ikke kan.

    Ja der er idioter derude. De bliver ikke mindre idioter af der kommer strammere regler. Man straffer derfor de forkerte.

    Desuden... hvem skal håndhæve de nye regler når man allerede med lempeligere regler ikke har ressourcerne til at håndhæve dem?

    Jeg ser ingen forandring for dem der lider under de nuværende tilstande, blot forværring for endnu flere parter...


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #5   14. maj "Jeg går ikke ind for formynderi og begrænsninger af friheden for dem der kan begå sig under de allerede eksisterende regler."

    Hvor i forslaget ser du begrænsninger af friheden for mennesker, der overholder reglerne, Obster?
    Hvor ser du formynderi?


  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    maj 2024

    Emner: 1 Svar: 4
    #6   14. maj "Hvorfor skal folk der rent faktisk følger loven og har styr på deres hunde begrænses fordi andre ikke kan."

    Forslaget gælder de parker og anlæg, hvor hunde skal holdes i snor. Det vil altså ikke begrænse dem, der overholder det eksisterende påbud.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #7   14. maj "Ja der er idioter derude. De bliver ikke mindre idioter af der kommer strammere regler. Man straffer derfor de forkerte."

    Hvor i forslaget ser du strammere regler, Obster?


  • #8   14. maj Jeg må have misforstået så... så man vil foreslå at allerede etablerede regler skal følges?

    Det kan vi vel alle være enige om... men jeg ser ikke ligefrem ressourcerne til at opretholde det mere end det allerede er.
    Politiet har end ikke altid ressourcer til at rykke ud til igangværende kriminalitet - trods politigarantien. Jeg tror ikke de har nogen til at stå i parker og pege fingre af hundeejere hvoraf størstedelen jo egentlig har styr på kræet. Eller tid til at tage telefonen hver gang Karen ser sig sur på en ellers problemfri løs hund.

    Jeg er ikke modstander af man skal have styr på sin hund! Bestemt ikke. Og jeg synes også det er for dårligt at folk bliver bange, hunde bliver overfaldet etc.
    Men jeg tror ikke realistisk det kan lade sig gøre uanset hvor mange underskrifter man sætter og jeg må indrømme jeg reelt kan finde en del flere steder jeg synes ressourcerne hellere skulle dirigeres hen mod.



  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    maj 2024

    Emner: 1 Svar: 4
    #9   14. maj Ja, det er allerede eksisterende regler, der ikke overholdes. Det har været et problem i årevis. Her er et af utallige eksempler fra medierne:
    https://kobenhavnliv.dk/kobenhavn/louise-havde-taget-alle-hensyn-paa-loebeturen-alligevel-blev-hun-overfaldet-af-loese-hunde-i-stor-koebenhavnsk-park

    Jeg er også ret pessimistisk, hvad angår udsigterne til nogen ændring. Men et eller andet sted må man jo starte, i det mindste for at gøre opmærksom på problemet.


  • #10   14. maj Der er jo allerede hundeloven, der siger hunden skal i snor hvis man ikke har kontrol over den..

    Hvorfor skulle flere regler få dem til at holde snoren på?


  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    maj 2024

    Emner: 1 Svar: 4
    #11   14. maj "Hvorfor skulle flere regler få dem til at holde snoren på?"

    Forslaget drejer sig ikke om at indføre flere regler.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #12   14. maj Det ER stadig en god idé at læse indlæg, før man kommenterer på dem smiley

    JA, der er masser af vigtigere opgaver at tage sig af for politiet - men tænk, om man lige afsatte et par halve dage til at stikke et par bøder eller 37 ud på de steder, hvor ulovligt løse hunde er et problem?
    Jeg har ikke selv nogensinde haft et problem med løse hunde, men jeg kan godt føle med alle de mennesker, der har - tænke, at noget MÅ da kunne gøres. Det er desværre muligt, at der ikke er noget som helst at gøre smiley andet end at spørge ejerne af de løse hunde, om de sådan generelt synes, at love er noget, vi selv vælger, om vi føler for at følge ("110 km/t på motorvejen? Arrrrrrrrrrr - jeg føler altså for at køre 140!")


  • #13   14. maj Jeg har læst det.. Jeg kan bare ikke se hvad det skulle hjælpe.

  • #14   14. maj Jamen det kan jeg da kun give dig ret i Isabelle -men det sker altså ikke altid smiley og det ændrer ikke på jeg ville synes det var et ressourcespild af rang.

    1) fordi det -som jeg skriver, ville give anledning til alverdens selvretfærdige harme opkald til politiet.

    2) hvis en betjent har en halv dag i ny og næ til at uddele bøder, så må jeg indrømme jeg synes der er større trusler mod almenheden og fællesskabet end de løse hunde -som, uanset om de bryder loven eller en, er i fuld kontrol i langt størstedelen af tilfældene.

    3) Selvfølgelig skal man følge loven, jeg synes ikke jeg taler for man skal gøre hvad man føler for? Jeg synes bare rent pragmatisk at prioriteringen bør være andre steder og har flere gange stået i potentielt livstruende situationer hvor politiet ikke har haft ressourcer til at rykke ud.... men selvfølgelig skal de hellere bruge tiden på at stikke bøder til Bullers ejer i parken og på at tage telefonerne...
    Noget andet er hvis en hændelse bliver anmeldt og de kan rykke ud hvor der er et konkret problem -men det er nu altså mit indtryk at det er hvad de allerede gør i det omfang de kan....

    Hvor vil i få det ekstra mandskab fra? og pengene til det?


  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    maj 2024

    Emner: 1 Svar: 4
    #15   14. maj Som Borgerrepræsentationens Sekretariat skriver i en kommentar under forslaget, har kommunen ikke råderet over politiet. Øget politi er altså ikke, hvad der er på tale.

  • #16   16. maj Når man rammer folk på pengepungen hjælper det som regel. Jeg bor i Kbh og kommer jævnligt i diverse parker og er træt af at folk ikke kan kalde deres løse hunde til sig. Eddie blir så skide stresset (qua hans fortid) når han bliver opsøgt af løse hunde. Når hunden endelig er væk står jeg tilbage med en hund der nærmest ikke kan være i sin krop. Så skal jeg bruge tid på at træne ro og kontakt til han er faldet ned igen. Den tid ku vi ha brugt meget bedre hvis indkald havde siddet lige i skabet hos den anden hund

    Jeg har stemt


Kommentér på:
København: forslag om indsats imod løse hunde i byens parker

Annonce