{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trimmer på en ruhåret hund
  • #1   9. jun Jeg kan ikke helt gemmenskue hvad du spørger om, at trimme er jo at plukke døde hår af, når du skriver bruge en trimmer, mener du så at du vil klippe hunden med maskine i stedet?
    Hvis ja så er det en dårlig ide hvis hunden har en trimmepels, når du klipper fjerner du jo ikke de døde hår, du klipper dem bare så de stadig sidder i pelsen, bare noget kortere, det er ikke smart fordi der så kommer mindre luft ned til huden:)


  • #2   9. jun Hvis din hund er ruhåret og dermed en trimmehund så kan det siges meget kort: Du må aldrig klippe den med en trimmer. En ruhåret hun skal trimmes med hånden og en trimmekniv. Klipper man pelsen bliver den ødelagt, vatagtig, grålig og suger alt vand og skidt og møg til sig. Trimmet (plukket) har den en fin dobbelt pels der nærmest skyer skidt og vand og som stort set aldrig behøves et bad.
    Hvad er det for en hund?


  • #3   9. jun Tak for jeres svar, det bekræfter mine overvejelser, hvorfor hunden ikke skal klippes smiley

    Jeg ved ikke hvad slags hund han er, han er sin egen race smiley


  • #4   9. jun jeg har haft trimmerace altid .. og de er alle med en undtagelse blevet proff. trimmet, den ene var da hun ikke alene var gammel men ret syg, hun kunne ikke holde til de mange timer på et trimmebord .. så hun fik en eller 2 gange en trimning med maskine ..
    Der er nogle der netop hvis hundene bliver meget gamle og svage gør dette, ellers er det så længe det er raske og rørige hunde ikke en god ide, deres trimmepels er en af de egenskaber der gør at de kan færdes i naturen og blive beskidte men at det ikke går ind og sætter sig dybt og det tørrer og de ryster det af kort efter turen .. sf samme grunde vaskes min race ikke medmindre den har rullet sig i noget ildelugtende eller af andre nødvendige grunde, den vaskes ikke af kosmetiske grunde ..


  • #5   9. jun Hanne, det var netop af hensyn til hundens alder, at jeg ville skåne ham. Han bliver dog altid ordnet liggende på gulv eller sofaen smiley , for hans ben virker ikke imens smiley (jeg ordner ham selv)

    Han er 10,5 år og kun blevet vasket 1 gang, og det er nok 2 år siden. Der har ellers ikke været behov for det før.


  • #6   9. jun Nu har jeg en trimmehund som jeg altid har enten trimmet selv eller fået trimmet, og som jeg, da hun var 10,5 år, begyndte at klippe med trimmer. Det var simpelthen synd at blive ved at trimme!
    Hvis hunden er gammel, og pelsen ikke er til og/eller kroppen ikke kan holde til det, så skal man klippe.
    Min har pelsen ændret sig på, det gør den vidst næsten altid, men slet ikke til de horror stories, man hører om. Hun blev lige efter vi startede vasket et par gange, da hun blev fedtet at røre ved, men det har balanceret sig ud nu. Det er vel omkring 2-3mdr siden hun blev vasket. Og jeg synes det er en lille ting at måtte leve med at måtte gøre imod at hunden ikke skal lide under en trimning.
    Man skal ikke fastholde at trimme for enhver pris, man skal kigge på om hunden er ligeglad eller ikke kan lide det.


  • #7   9. jun @ A-S, jeg er enig når hunden når en vis alder eller tilstand, så vægter hensynet til hunden højere ..

  • #8   10. jun Ja, klipning kan være en løsning hvis hunden er gammel og ikke så rask mere og pelsen evt er blevet lidt blød i det - det sker nogle gange for gamle ruhårede hunde. Evt kan man vælge at klippe på undersiderne og benene og så nøjes med at trimme på ryg, nakke, hoved og sider. Jeg har heldigvis altid kunnet trimme mine til det sidste. Men OK Irsk Terrier har en vikelig nem pels at trimme smiley Jeg klipper kun undersiden af poterne og 'udstyret' på hanhundene.

  • #9   10. jun Det er næsten overflødigt at tilføje mere her, for vi er vist alle enige om, at trimmeracer skal trimmes (håndplukkes), og det med at gøre livet lidt lettere for den gamle hund, der ikke længere orker tiden på trimmebordet , godt kan klippes på underside, ben osv.
    Jeg har undervist i trimning i mange år i Dansk Terrier Klub regi, og derfor er korrekt pelspleje for mig en hjertesag, da jeg jo desværre også har mødt mange fejl behandlede pelse gennem tiden.
    Mit eget opdræt var også en trimmeracer, og den ældste tæve jeg havde, begyndte jeg at klippe mave, ben osv. på, da hun blev 14 år. Ryg sider og hoved trimmede jeg over flere dage, hvor hun kunne ligge ned og sove, hvis hun følte for det. Hun blev 16 år.
    Så hvis din hund gerne vil slippe lidt nemmere, så trim i mindre etaper over f.eks. en uges tid, og evt klip "understellet". På den måde kan det blive en god hyggestund, og ikke en ting der bare skal overstås.

    Rigtig god fornøjelse ??


  • #10   11. jun Hej Lene

    Tror egentlig at det er det jeg gør i forvejen.
    Jeg klipper ham visse steder, da det er nemmere og trimmer ham andre steder.

    Når jeg trimmer ham, foregår det liggende, og alt bliver ikke taget på en dag. Egentlig tror jeg det er flere år siden han har fået en fuldtrimning (hvis der er noget der hedder det). Jeg kan godt lide det lidt pjuskede look han har smiley .

    Og så er der noget som aldrig bliver klippet eller trimmet, men kun redt igennem.


  • #11   11. jun Man klipper altid en dværgschnauzer på mave, ben, spejl og front. Når de ikke længere kan trimmes er det fordi pelsen ikke løsner sig, og så klipper man også kroppen - uanset hvad forskellige gammeldags holdninger er...

  • #12   11. jun Husk også at der er temmelig stor forskel på trimmepelse racerne i mellem smiley
    Clinton ligger og sover når jeg trimmer ham. Vi hygger med det og det tager 3-4 timer fordelt på 2-3 aftener. Han ligger afslappet og så kan man bare vende rundt på ham alt efter hvor man skal trimme smiley Alle mine irere har kunnet trimmes hele livet.
    Selvfølgelig skal man ikke trimme hunden mere, hvis det fx gør ondt på den. Huden kan jo også ændre sig med alderen og blive tyndere og mere sart.


  • #13   11. jun Præcis Mette, og for mig lyder det netop lidt som om, at alle terrier-ejerne her i tråden lidt glemmer, at det netop er tilfældet - hvorfor jeg skriver, som jeg gør smiley

  • #14   12. jun Jeg skrev som jeg oprindelig gjorde fordi der ikke lige stod noget om hunden smiley Det blev så detaljeret i et indlæg kort efter smiley

Kommentér på:
Trimmer på en ruhåret hund

Annonce