{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
521 visninger | Oprettet:

Patella forløb {{forumTopicSubject}}

Er det blevet kotume at man ikke genoptræner sin hund efter PL operation..?
Jeg fik opereret min ene hund i 23 og vi fik et meget udførligt genoptræningsprogram med hjem,som vi fulgte..
Min veninde fik så opereret sin hund for PL hos specialdyrlæge og hun skulle da slet ikke genoptræne,den skulle bare holdes i ro de første 10 dage og den måtte bare ikke hoppe op eller ned..det kunne dyrlæge ikke se noget formål med for det var alligevel individuelt …

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vask af lejlighed 1.700 kr.
  • Ordnet døre 1.000 kr.
  • Rådgivning om TV 1.000 kr.
  • Opsætning af lampe. 802 kr.
  • Utæt vandrør inde i gipsvæg 1.140 kr.
  • Fix bathroom sink drainage pipe 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Patella forløb
  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 101 Emner: 27 Svar: 3.200
    #1   3. mar Det tror jeg ikke. Bl.a. waterwalk er godt til hunde, der er opererede for PL (og AD).

• #2   4. mar Hvis du taler med bl.a. fysioterapeuter, så er det almen viden, at rigtigt mange dyrlæger fuldstændigt glemmer eller overser den efterfølgende proces efter operation i alle udgaver.

Voldsomt mange steriliserede tæver har fx problemer med stramhed omkring deres ar. Det smerter og giver problemer med fri bevægelighed.
    Har du nogensinde hørt en dyrlæge nævne genoptræning og opfølgende pleje selv efter så stort et indgreb? De overser fuldstændigt hvor vigtigt det er.

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 27 Emner: 44 Svar: 921
    #3   4. mar Har kun hørt om at der skal genoptræning til for alle operationer i bevægeapparatet smiley

Din veninde har ikke misforstået noget?

• #4   12. mar #3 jeg var selv tilstede og hørte det og min veninde spurgte specifikt ind til det… det er en fagdyrlæge der i øvrigt er kendt for sine operationer,jeg var temmelig mundlam… nu skal hun ned til april til ham og høre om det andet knæ skal opereres,det er meningen at jeg skal køre hende,men har dels ikke lyst til at køre hende og dels har jeg slet ikke lyst til at gå med ind igen…

• #5   12. mar Min blev opereret hos Claus Sloth, som jo må siges at være ekspert indenfor feltet. Han gik heller ikke ret meget op i genoptræning. Det tror jeg en del af de ældre dyrlæger, ofte glider ret let henover.
    Jeg er selvfølgelig kæmpe fortaler for genoptræning, da jeg selv har faciliteterne. Det er fuldstændigt skørt ikke at genoptræne sin hund. Jeg plejer at bruge laser og Deep Oscillation med det samme. Waterwalkeren kort tid efter stingene er taget. Det vigtigste er at man ikke går for hurtigt frem, og man skal huske at ingen hunde er ens, så man skal ikke bare blindt følge en genoptræningsplan.

• #6   12. mar #2 den dyrlæge der opererede min hund for PL,lavede individuelle trænings planer for hver enkelt hund han opererede… derfor undrede det mig at en kendt fag dyrlæge, i den grad negligerer genoptræning og min veninde tror desværre 100% på alt hvad han siger…

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#7   12. mar Kropsjustering før operation og genoptræning bagefter ER et must efter min mening.

Nogen hunde kan faktisk undgå operation, hvis man gør brug af kropsjustering.

Det er oplevet flere gange med andres hunde, hvor jeg har været involveret og anbefalet kropsjustering først, hvis ikke kropsjustering hjælper, er hunden i det mindste fit for fight til operationen og man ved, der ikke er noget, der er skævt.

• #8   13. mar #7 Kropsjustering? Som i Kynorehab?

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#9   13. mar Jeg har tidligere brugt Kent, men før de begyndte at uddanne og blev til kyno.

Men en behandler der gør brug af flere behandlingsmetoder og som har waterwalker eller samarbejder med en, der har og som selvfølgelig er villig til at samarbejde med dyrlæge ! Jeg har desværre fundet ud af, at flere der har waterwalker (også dyrlæger) Åbenbart ikke er klar over hvordan sådan en skal bruges smiley Nogen steder kan man ligefrem leje dem uden opsyn smiley

Jeg har de sidste ca. 2,5 år gjort brug af kibaji.dk, så en der kan lidt af det samme som hende smiley

Rikke hjalp en af mine veninders hund en american bully, da vores fælles dyrlæge havde henvist til OrthoVet, der havde konkluderet at hunden skulle opereres for kr. 37.500,00 på det ene ben, de konkluderet samtidig at det andet ben også skulle opereres i det andet ben p.g.a. overrevne/forstrukket ledbånd i bagben.

Vores almindelig dyrlæge sørgede for smertedækning, jeg hjalp med at få hunden ned i vægt og Rikke og ejer i samarbejde sørgede for resten. Vores fælles dyrlæge, der undersøgte hunden efter endt træning hos Kibaji, havde kun ros og tommel up til hunden, ejer og Kibaji.
    Ingen qvickfix og ingen garanti for at undgå OP, men en mulighed og som skrevet i tidligere indlæg, hvis ikke det afhjælper, så er man sikker på at hunden er fit for fight og ikke skæv nogen steder, når den skal hele efter OP.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har lagt nedennævnte op på min facebook væg for 4 år siden:

Jeg læser ofte på WWW og hører rundt omkring i den virkelige verden om hunde, der får konstateret patella luksation desværre, er det ikke ualmindeligt at det også bliver klinisk konstateret på hunde under 1 år ??

Patella luksation er IKKE bare patella luksation ! Patella luksation er IKKE kun en sygdom, men kan også være et symptom på andre problemer i Patella luksation kan opstå kortvarigt pga hormoner og "vokseværk"

Alle levende individer består af skelet og muskler og sener, der hænger sammen. For at disse skal kunne samarbejde og udføre hver deres funktion, er det vigtig at hele kroppen får det rigtige brændstof og alt fungerer som det skal.

D.v.s. at patella luksation, kan komme af f.eks. en omgang tarmbetændelse, hvor kroppen ikke får optaget brændstoffet, der gør at muskler og sener måske ikke er gode nok til at trække sig sammen og derfor giver løse knæskaller (meget kort fortalt). Det kan være en lille/stor skade, hvor kroppen er blevet skævt et sted og hvor resten af kroppen aflaster og dermed kan der vise sig løse knæskaller.

Det jeg rigtig gerne vil gøre opmærksom på, udelukkende for hundenes skyld !! Er at når man går til dyrlægen og får en klinisk undersøgelse, der giver diagnosen løse knæskaller, så kommer diagnosen uden, at for langt de fleste dyrlægers vedkommende, foretages yderligere undersøgelse. Nogen enkelte dyrlæger henviser til træning, men er kroppen skæv eller i mangel, kan du ikke træne dig ud af det og så ender det ofte i operation ??

Opererer man en løs knæskalle der i realiteten er et symptom på noget andet, så ender man ofte ud i, at andet knæ skal opereres på et senere tidspunkt og hunden får andre udfordringer/sygdomme.

DERFOR får du konstateret løse knæskaller på din hund, så sørg for at få den udredt ordentligt, så du er sikker på, at have dit grundlag i orden, når du skal vælge operation. En operation kan ikke gøres om !

Meget af ovennævnte gør sig også gældende med diagnosen HD.

Kommentér på:
Patella forløb

Annonce