2.100 visninger
|
Oprettet:
Online Tilmeldt:
28. nov 2012 Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.280
Hvalp fra udlandet {{forumTopicSubject}}
Med den nye lov, der gør at hvalpe fra udlandet skal være 15 uger før de kan komme til Danmark, hvad gør i der gerne køber fra udlandet så?
Jeg synes det er mange vigtige prægnings uger at misse, selvom hvalpen er hos en god opdrætter. Samtidig ved jeg jo at min Lucky var 4 mdr da jeg fik ham (omplacering) og det har jo ikke haft betydning for det forhold vi har.
Dropper i helt at hente i udlandet
Henter i udlandet alligevel
Tager på ferie tæt på opdrætter så i kan ses mere med hvalpen inden flytningen
Kører frem og tilbage mere
Noget helt andet?
okt 2023
Følgere: 137 Emner: 32 Svar: 4.395
https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/1377619-det_er_foedevarestyrelsens_skyld___
https://www.hundegalleri.dk/forum/avl/1390536-panik_foer_lukketid
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.280
Det kan jo være der er nogen der har hentet hvalp i år, som er i gang med planlægningen, eller bare har haft nogle tanker omkring det.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 6 Emner: 74 Svar: 4.137
Kiwi blev dansker pga. den nye lov, var loven ikke kommet, så havde jeg ikke fået en hvalp sidste år.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.820
For mig er det et massivt tab af vigtige uger sammen, når man først kan hente hvalpen med 15 uger. Måske det ikke gør den store forskel, hvis hunden bare skal være selskab, men det gør det for en hund købt til et specifikt formål.
Jeg træner målrettet fra hvalpen er helt lille, så den får de oplevelser, jeg ønsker den skal have i sit indre bibliotek, og undgår dem, jeg ikke synes den skal have. Det er et ansvar jeg nødigt vil lægge over på opdrætter.
Næste hund skal være servicehund for min datter. Her vægter jeg bl.a. at hvalpen ikke oplever en masse gøen i hjemmet i sin første tid, fordi det er ekstremt svært at pille af, hvis først en hvalp har lært at stå og skabe sig af gæster eller lyde. Det er også en følelse som påvirker nervesystemet negativt generelt. Det vil være en udfordring at finde en opdrætter, som kan sørge for at undgå gøen i hele 15 uger. De fleste sørger for ro omkring hvalpene den første tid, så jo kortere tid hvalpen skal være hos opdrætter, des større chance har jeg for at få en hund hjem, som jeg selv kan forme til opgaven.
De nye regler har et formål, som slet ikke er vejet op mod ulemperne. Det er virkelig ærgerligt.
nov 2023
Følgere: 110 Emner: 1 Svar: 405
Så for mig gør det ikke den store forskel.
Men jeg bruger os kunne til selskab og hygge træning i Dch.
Men synes engang jeg læste et sted at de første 16 uger er de vigtigste i hvalpens liv.
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 1457 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 8.513
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.464
Hvorfor køber jeg ikke i Danmark? Fordi der fødes virkelig få hvalpe, og de linjer der er, er jeg ikke interesseret i.
Så ja jeg vill altid kigge mod udlandet.
nov 2012
Tak for alle jeres svar og tanker.
Jeg håber der er flere år til en evt. Ny. Eller det vil sige at det bestemmer jeg selvfølgelig selv
Mit problem pt. Er at jeg er splittet imellem flere racer. En af dem kan jeg sagtens få i dk. En anden kan jeg måske få i dk til den tid.
Og en tredje vil jeg virkelig helst til udlandet efter, egentligt ikke længere end Tyskland, selvom der også er en opdrætter med nogle ret fine hunde i Tjekkiet af racen. Racerne er ikke sjældne i dk på nogen måde, jeg har bare svært ved at finde en opdrætter der matcher mine ønsker i forhold til sundhedstests og hvad der ellers er.
Men jeg ville godt nok også være ked af at skulle vente til 15 uger. Jeg kan håbe at loven bliver lavet om inden. Synes det er en komplet tåbelig lov.
Malene jaaaa jeg ved jo alt om dine planer og tanker, og følger dem spændt
Og får jeg din race, ved jeg jo præcis hvor jeg skal kigge hen.
Men skal jeg have en af de andre, er det knap så nemt. Ikke umuligt men der er meget få danske opdrættere jeg ville have lyst til at få fra hvis nogen.
Louise spændende med dine erfaringer og oplevelser. Bliver dine racer brugt til noget sport/brug af en art eller er de primært familiehunde der hvor du har solgt til?
jun 2007
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.519
Selvfølgelig skal man se sig for, når man vælger opdrætter, men det gør man jo også i forhold til så mange andre parametre.
Jeg har også selv solgt adskillige hvalpe, der var 4 mdr. eller ældre, og det har normalt fungeret fint. Mange har givet udtryk for, at det har været nemt at få en hvalp i den alder hjem. Og det tyder jo på, at jeg har gjort et godt arbejde med hvalpene. Og ja, det kræver da en ekstra indsats at have dem så længe, men det er jo en del af at være opdrætter, i hvert fald i en race hvor hvalpene ikke nødvendigvis bliver revet væk.
Jeg tror ikke, at reglen sådan lige bliver fjernet. Det har fungeret på den måde i adskillige år i det meste af EU, og opdrættere og hvalpekøbere lever med det. Nu har DK så valgt at følge trop, og mon ikke også de fleste danskere lærer at leve med det. Jeg ville i hvert fald ikke udskyde hvalpekøb på ubestemt tid i håb om, at loven blev ændret.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.722
Jeg er ikke bange for at tage en Irsk Terrier fra samme kennel i Sverige som Clinton kommer fra, der er 15 uger gammel. De er vant til at have et par hvalpe fra hvert kuld der skal ud i resten af europa og de gør et virkelig godt stykke arbejde med de hvalpe. Og en irer bliver for mig bliver mest en hund til hygge og sådan lidt for sjov træning. Det er derimod værre med en ny dobs. Men altså der hvor jeg har Penny fra er hun også vant til at have hvalpe, der først kan flytte hjemmefra som 15 ugers og de skal også ud til folk der skal bruge dem som træningskammerater. Og jeg ser da jævnligt små videoer hvor de hvalpe er med ude og se sig om osv.
Man skal selvfølgelig som køber være indstillet på at betale noget ekstra for al den tid en opdrætter skal bruge på ens hvalp i 7 uger - jeg forestiller mig at de ikke gør det gratis
Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på at jeg engang købte en 12 ugers ruhåret foxterrier. Hun var en virkelig dejlig hund og blev en god træningsmakker (agility). OG to af de hunde jeg har haft det tætteste forhold til var et par omplaceringer på hhv 6 mdr og 3 år. Så måske det alligevel godt kan lade sig gøre selvom jeg vil savne at have hvalpen fra den er 8 uger gammel.
jun 2007
maj 2008
Så ja, det er også mit indtryk, at det er forskelligt, hvordan opdrættere gør det.
nov 2012
Min kommende hund, har jeg ikke 100% besluttet endnu hvilke behov skal udfylde, men da jeg har en psykisk diagnose, skal den jo som minimum kunne være i dét, selvom den ikke nødvendigvis skal uddannes til at hjælpe mig.
Jeg kan mærke jeg ville være ked af ikke at have den fra de der 8-10 uger, for det er bare en fantastisk tid med en lille hvalp, men samtidig giver jeres kommentarer og erfaringer også lidt plads til at det måske kunne gå at skulle vente, selvom det ikke ville være drømmen. De racer jeg kigger på lever trods alt i mange år, så det er jo ikke fordi der ikke bliver tid nok til det hele.
Men det ville bestemt kræve endnu større omhu at vælge opdrætter, jeg tror dog flere opdrættere af dem jeg har kig på, er vant til at have dem gående i de ekstra uger.
Og den ene bor "kun" Ca 6 timers kørsel væk, så det ville ikke være urealistisk at tage en ekstra weekend derned eller ligefrem at holde lidt ferie.
Jeg tror det er meget forskelligt om folk tager mere for at beholde hvalpen længere. Jeg tror ikke det er unormalt i mine racer at man gør. Men det kan vel også hænge sammen med om hvalpene er nemme at sælge og hvor stor antalmæssig en race man har. De racer jeg har nu, er jo ofte solgt inden de er født.
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 83 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.748
Én af dem fra KU Life havde talt med Fødevarestyrelsen, der havde oplyst, at der faktisk findes en dispensationsmulighed i EU-lovgivningen, men at den ikke er implementeret i dansk lovgivning endnu (og det er jo ikke til at sige, hvornår det bliver) Det havde jeg ikke hørt før, så det vil jeg kigge lidt mere ind i.
Jeg talte så også med min egen dyrlæge i går. Hendes holdning var, at én hvalp på 8-12 uger, der følges af en kopi af, at moderen er rabies-vaccineret er fuldt ud lige så forsvarligt sundhedsmæssigt, som én på 15-uger, der er vaccineret som 12-ugers.
Hun fortalte også, at de på et tidspunkt skulle gøre en hvalp klar til eksport til Israel. Det krævede både rabies-vaccination og efterfølgende titter-test. Da testen viste for få antistoffer, måtte der en ny vaccination og en ny ventetid på titter-test til.
Dvs. så længe, der ikke er krav om tittertest (istedet for vaccinationen? Eller som supplement?) er det faktisk en falsk tryghed, når lovgivningen kræver de 15-uger med tre uger gammel rabies-vaccination.
nov 2012
Det kan vi jo så blive nødt til pga. Reglerne, men jeg ville nu gerne at man kunne vente til de var ældre.
Jeg har ikke hørt om det med dispensation, men det ville da være en virkelig god løsning, hvis de ville indfører det i dk også. For der er altså ikke mere rabies hos den opdrætter jeg vil have fra i Tyskland end der er i dk hvalpe
aug 2007
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 161 Svar: 2.199
Så ja jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal gøre næste gang, men der er forhåbentlig mange, mange år til, for Jessie bliver mindst 19 år har vi aftalt.
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.502
Jeg tror at det bliver blæst mere op end hvad det i realiteten betyder. Ja det kræver nogle "ofre" for både opdrætter og køber, men udlandet har levet under disse regler i årevis og de køber stadig udefra. 15 uger er jo ingenting end når de skal til f.eks. USA og New Zealand.
Skal jeg købe hvalp en dag, så bliver det bestemt fra udlandet og fra en opdrætter som jeg kan samarbejde med og som vil hvalpen (eller den voksne hund) det bedste
jul 2012
Måske en mindre blanding hvem ved.
jun 2007
sep 2017
Følgere: 559 Emner: 166 Svar: 11.328
nov 2012
Tak for alle jeres erfaringer og tanker. Jeg tager det til mig og har bestemt fået nogle ting at tænke igennem og overveje.
For ja der er jo mange som har god erfaring og succes med at både modtage og sende hunde udlands.
Det handler jo nok i bund og grund om, at man inkl mig selv har fokuseret super meget på den prægningsperiode, og den er også vigtig, og så vil de fleste af os, jo nok også bare gerne nyde den tid med en lille nuttet hundehvalp, og alt det basale.
Men med den rigtige opdrætter, er det måske ikke helt så skidt, selvom jeg da stadig gerne så at de lavede reglen om.
jun 2007
jul 2012
feb 2025
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 47
nov 2012
Lola, jeg tænker godt Anne forstod det da jeg sagde jeg ikke ønskede den slags i min tråd. Lige nu gør du ikke andet end at fortsætte noget der er stoppet. Så vær sød og stoppe og smutte ud af min tråd, medmindre du har noget at tilføje til trådens emne. Hvis du har et problem med Anne må du tage den privat.
Der er simpelthen nok negativitet i verden, til at jeg ikke gider bruge min tid på den i en tråd der handler om noget så positivt som at få en hundehvalp.
Det gælder i øvrigt alle.
Jeg vil super gerne hører erfaringer, tanker osv. Omkring emnet. Men hvis det bare er negativt og handler om at skabe mere drama, så for guds skyld hold jer væk fra min tråd.
Det bliver sidste gang jeg kommentere noget som ikke har med tråden at gøre. Kommer der mere må jeg igang med blokere knappen, en knap jeg ellers virkelig forsøger ikke at bruge.
Beklager det sure opstød, men jeg er simpelthen så træt af at tråde skal ødelægges på den måde.
okt 2023
Følgere: 137 Emner: 32 Svar: 4.395
"For det er lige meget hvad tråden handler om, så ender de altid i en eller anden personfnidder"
Jeg kan ikke finde/kan ikke erindre personfnidder overhovedet i andre tråde end denne. Det er hverken i hver, hver anden eller hver tiende tråd, der kommer lidt fnidder. Det er faktisk temmelig sjældent. Så medmindre du føler, at alt personligt er fnidder, kan du heldigvis fint deltage i alle tråde
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 3 Svar: 933
Jeg er ikke så nervøs for det, jeg har selv sendt hvalpe af sted der var 15 uger og mere, hvor alting gik fint - jeg er selvfølgelig lidt nervøs for om jeg får gjort mit forarbejde godt nok og finder en god opdrætter, og på en måde er jeg nervøs for hvordan hvalpen vil tage skiftet, når vi ikke har en anden hund i hjemmet, den kan støtte sig opad.
Ideelt set ville jeg godt besøge en opdrætter inden osv. men det er også svært, afhængig af hvor man ender med at finde hvalp fra.
Men det jeg nok er mere nervøs for, er om flere opdrættere vil fravælge at sende hvalpe ud af landet, fordi de skal have dem gående i det længere tid - det er jo meget arbejde som så pludselig pålægges opdrætter, uanset om det er en "del af jobbeskrivelsen" eller ej, og man altid risikerer at have en hvalp eller flere i længere tid, så er det da et arbejde som man skal håbe på at opdrætteren gider.
Men udgør rabies virkelig så stort et problem, at lovgivningen er nødvendig? Var det sådan en finte for at forsøge at bremse hundehandlere også? Eller hvad er vi ude i?
aug 2007
Hvalpe må først vaccineres, når de er 12 uger, fordi de indtil da er dækket af deres mors antistoffer.
Og HVIS man reelt var nervøs, ville en tittertest være noget mere brugbar, for at sikre, at der ikke kommer rabies "med i købet".
nov 2012
Nogle gange kan man jo så også være heldig at de er i de nordiske lande, så der ikke er helt så langt, og at man igennem bekendtskaber finder frem til nogle rigtig gode.
Man kan jo heldigvis også søge meget frem på nettet i dag. Men det kan aldrig erstatte at mødes irl føler jeg ikke.
Og som Karina skriver, har vi absolut ingen som helst problemer med rabies i dk. Hvilket gør loven fuldstændig tåbelig. Jeg var helt med på at vi måtte gøre noget, hvis der faktisk var et problem, for selvfølgelig vil jeg ikke have rabies i dk. Men jeg synes det er at skyde gråspurve med kanoner, når der slet ikke er et problem.
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.151
Så selv om Norge ikke er langt væk, kan det blive en dyrere fornøjelse end forventet, hvis man ikke lige er OBS på den del.
Jeg har sendt flere hvalpe til Sverige og ikke taget ekstra, selv om de har skullet være her, til de er 15 uger.
Jeg tror der er forskelle både indenfor de enkelte racer, men primært fra opdrættet til opdrætter, hvad der evt. kommer oveni af ekstraudgifter.
Da jeg i sin tid hentede Ghini i Sverige, havde jeg lavet en aftale med opdrætter om, at vi begge kunne sige nej, hvis vi ikke følte, at det var det rigtige match.
Jeg havde fået opdrætter anbefaler af andre indenfor racen og købet blevet foretaget udelukkende pga. af hendes stamtavle, hvor jeg i forvejen kendte linjerne.
Skulle jeg hente hvalp i udlandet igen, ville jeg gøre det på samme måde.
Og med hensyn til Rabies, så ja, det er tåbeligt. Svenskerne har jo haft kravet i rigtig mange år og jeg vil mene, at de har langt større risiko for at få rabies ind via en evt. smittet ulv, end via hund fra et andet EU-land
maj 2008
Men man skal vel have med, at for at hvalpen skal være dækket af moderens antistoffer mod rabies, kræver det, at moderen er vaccineret, og hvis folk ikke rejser med deres tæve, er den ikke nødvendigvis vaccineret.
Reglen er jo lavet for at dække alle hvalpe, der importeres til DK og ikke kun hvalpe fra gode opdræt, hvor alt er i orden. Det er let at se det ud fra eget synspunkt, f.eks. de hvalpe man selv ville importere. Men det gælder jo også alle de andre.
aug 2007
Eller/og tittertesten, som jeg nævnte tidligere.
Der er jo masser af muligheder for at eliminere risikoen fuldstændig, uden hvalpen skal blive ved opdrætter til den er 15 uger
jun 2007
Jeg tror nu også det har en del at gøre med,.at man håber at kunne eliminere antallet af de små hvalpe der kommer ind fra hvalpefabrikker rundt omkring. Hvis alle hvalpe minimum skal være 15 uger, så er risikoen for at der køres meget små hvalpe over grænsen måske reduceret betragteligt. Det giver for mig rigtig god mening
maj 2008
Og ja, der er forskellige muligheder, men jeg tænker, de går med den simple løsning: ens for alle.
Og samtidig er vi på samme linje som resten af EU.
aug 2007
sep 2008
Hvalpefabrikkerne/importørerne var ligeglade med den gamle lov om at hvalpene skulle være 8 uger gamle, de smuglede rask væk hvalpe ind som 6-7 uger uger gamle, nogle gang helt ned til 5 uger.
Så jeg kan slet ikke se hvilken motivationsfaktor de skulle have for pludselig at overholde loven, fordi at hvalpene nu skal være 15 uger gamle.
De var ligeglade før og de er ligeglade nu.
sep 2008
Det ville jo være fedt, hvis der blev lavet sådan nogle aftaler med nabolandende og andre europæiske lande som var gældende begge veje.
jun 2007
Jeg tror da bestemt ikke det stopper, men jeg tror og håber antallet bliver færre nu.
maj 2008
Jeg var lige inde og gennemse EU's webside vedr. import af hunde indenfor EU, og jeg fandt ikke lige nogen dispensationsmulighed nævnt. Det betyder ikke, at der ikke nogen, men det sprang i hvert fald ikke i øjnene. Så jeg er da lidt nysgerrig, hvad skal der til for at opnå dispensation.
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 367 Svar: 14.843
Når du skriver "ekstra hvalpetid" - hvad mener du så ? Altså til hvad ?
Jeg er en af dem, der med glæde ville afstå for at importere hunde fra udlandet indtil de var 6,5 år, HVIS det betød, at de forfærdelige hvalpefabrikker og importer af syge hvalpe ophørte.
Denne her lov hjælper bare ikke på det - og så er det bare noget ligegyldigt, der reelt set ikke har nogen som helst effekt på noget, men "se os, vi gør noget"...
aug 2007
Det var den dyrlægestuderende, der stod for det "haleprojekt", vi deltog i, som havde kontaktet Fødevarestyrelsen, for at spørge, om der var nogen som helst mulighed for dispensation, når man ville hente hvalp i Sverige. Og det var så dem, der havde oplyst, at dispensationen i EU-lovgivningen ikke var implementeret i den danske.
Jeg prøver lige at se, om jeg kan finde noget som helst om det
aug 2007
"EU-dispensation for indførsel af hundehvalpe før 15 uger
Ifølge Regulation (EU) No 576/2013 om ikke-kommerciel flytning af selskabsdyr inden for EU findes der en generel undtagelse fra kravet om de 21 dages karensperiode efter rabiesvaccination. Denne undtagelse gælder for hunde under 15 uger og kræver kun en dyrlægeerklæring fremfor voldsomme omstændigheder som krig eller naturkatastrofer.
Kathastolikelementet i EU-reglerne
Udgangspunktet: Hvalpe skal være mindst 12 uger for rabiesvaccination og herefter afvente 21 dage, før de kan krydse grænsen (i alt 15 uger).
Dispensation i EU-reglerne: Artikel 10, stk. 3, i Regulation (EC) No 576/2013 giver mulighed for at reducere karensperioden på 21 dage for unge hunde, så længe de ledsages af et dyrlægeerklæret sundhedscertifikat, der dokumenterer:
Vaccinationen er gennemført i overensstemmelse med producentens anvisning.
Hvalpen er klinisk sund og egnet til transport.
Kilden til denne undtagelse er selve Regulation (EU) No 576/2013, som kan læses i sin helhed på EUR-Lex:
Regulation (EU) No 576/2013 om ikke-kommerciel flytning af selskabsdyr.
Direkte kildehenvisning
Du finder undtagelsen i:
Regulation (EU) No 576/2013, Article 10(3): “Whereby the 21-day post-vaccination waiting period may be reduced for animals aged less than 15 weeks on the basis of an animal health certificate attesting that the animal has been vaccinated in compliance with the vaccine manufacturer’s instructions and is in good health and fit for transport.”
Link til EU-lovteksten: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32013R0576"
nov 2012
https://foedevarestyrelsen.dk/dyr/om-dyr-og-kaeledyr-til-private/alt-om-kaeledyr/rejse-med-kaeledyr/dispensation-for-dit-kaeledyr
nov 2012
At man gerne selv vil præge og arbejde med den i hvalpe perioden.
Jeg tror da vi alle, gerne vil at den ulovlige import og hunde handlerne stopper. Men som du selv siger, er det desværre nok bare ikke denne lovgivning der går det til at ske, og så giver det for mig ingen mening at have den.
Fair nok, hvis man havde nogle krav til hvalpe købt i lande hvor der er rabies, men alle lande? Det er altså tåbeligt.
Samtidig er rabies vaccinen altså ikke ufarlig, og noget værre stads at proppe i hundene, hvis det ikke er absolut nødvendigt.
Kirsten, tak for lige at minde om hvad det koster at importere, det havde jeg slet ikke tænkt på.
aug 2007
(OBS - Dispensationen kan ikke anvendes til at få hvalpe og killinger til Danmark uden gyldig rabiesvaccination. Dispensationen kan gives på baggrund af ejers akutopståede behov for rejse i ekstraordinære situationer, f.eks. krig, naturkatastrofer), hvilket et ønske om at få en hvalp eller killing hurtigere til Danmark ikke er.)
maj 2008
Har du selv prøvet linket ? For når jeg klikker på det, får jeg en besked om, at dokumentet ikke eksisterer.
Men det lyder under alle omstændigheder ikke som noget, vi almindelige hvalpekøbere kan have gavn af.
aug 2007
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32013R0576
jun 2007
Hvalp fra udlandet