{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Snik snak, sladder og ævl vol. 20
  • #1   20. sep Det her er Slaske. smiley

profilbillede
  • C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

Følgere: 19 Emner: 1 Svar: 167
    #2   20. sep Våde drenge smiley

profilbillede
  • #3   20. sep CB, tænk hvis du havde tæver, og havde skrevet “våde piger” smiley

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#4   20. sep Havde været lige til en Onlyfans så smiley

• #5   20. sep Vi har smidt hund og barn af til pasning og skredet på kæreste-ophold. Vi har spist fin mad, været i spa, sovet en middags-lur, været i biffen og sluttet af på maccen. Så kan man lidt mere smiley

• #6   21. sep Middagslur er en luksus, man virkelig lærer at sætte pris på, når man er voksen smiley Jeg glæder mig allerede til den jeg skal have senere i dag smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 137 Emner: 32 Svar: 4.393
    #7   21. sep Det ER trist, at Kenia og Vilma kan hygge sig så vældigt sammen - indtil Kenia pludselig bliver irriteret på Vilma og overfalder hende smiley Det er så trist, at jeg ikke kan forudse, hvornår det sker og dermed gribe ind. MEN det er dejligt, at de kan lege og have det fint og fredeligt sammen, når de ses en gang imellem smiley smiley smiley

profilbillede
  • #9   21. sep Ja vi tog en morfar på 2,5 time. Helt underligt smiley

• #10   21. sep ja Isabelle det er rigtigt, på jysk ærgerligt .... men når nu det er sådan så glæde dig over de gode stunder, korte besøg der går godt og at du ikke skulle ud i at aflevere den ene ved folk du ikke kendte på forhånd, og at Kenia er et sted hvor du ved hun har det godt og hvorfra hun netop kan komme på besøg af og til, og et sted du selv besøger og ser hende ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#11   21. sep Jeg glæder mig bestemt også over det, Hanne. Det er mest lige, når Kenia er taget afsted efter besøg, at jeg rammes af tristesse.

- Og så stødte jeg lige på en annonce med american bully til salg. Forældredyrene var af den voldsomt deforme ("extreme pocket") type. Pris for sådan en hvalp: 45.000 kr smiley

• #12   21. sep jeg forstår dig godt ... men vi skal jo øve os på at se de ting der glæder fremfor at hænge i de ting der ærger og som vi ikke kan gøre noget ved ... og det var jo da endnu værre hvis de slet ikke kunne være sammen ...

det der med ekstreme hunde, jeg fatter det ikke .. endnu et eksempel på hvad jeg har tænkte i den senere tid, mennesket er faktisk det dummeste dyr der findes ...

• #13   21. sep Hold op, jeg synes det er trist at en fodboldkamp for drenge, på omkring 12 år, må aflyses pga der på den ene hold, er nogle af dem, der er jøder.

Det er så sygt, at man kan bringe en krig, der foregår så langt væk, ind og lade den få indflydelse på en fredelig fodboldkamp imellem BØRN !

Og hvor er det tragisk, at vi ikke lærer mere af historien end at vi er vidne til at antisemitismen er i fuld flor og omsiggribende - og at vi tilsyneladende accepterer dette uden de store problemer ....

Hitler havde været stolt ...

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#14   21. sep Det mest tragiske med lige præcis alt den snak om "designer" bully'er.... en ting er prisen... men ærligt - så det ikke de hunde der ender som omplaceringer eller kastebold...

Det er de "billige" brugshunde, som man ikke har tankerne bag 'investeringen'...

Så jeg ser næsten hellere at folk spare sammen og køber sådan et grimt monster end at skulle redde endnu en håndfuld Maller fordi en eller anden har avlet 'for sjov' ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#15   21. sep "men vi skal jo øve os på at se de ting der glæder fremfor at hænge i de ting der ærger"

Jeg hænger mig heldigvis ikke i et savn af Kenia - giver bare mig selv lov til at tænke "æv, at jeg ikke kan have hende hos mig", lige når hun er taget hjem. Jeg er på intet tidspunkt i tvivl om, at min beslutning om at lade exmanden få hende var og er absolut bedst for begge hunde.

Jeg er SÅ enig, Martine. De danske jøder har ingen andel i Israels afskyelige opførsel - og da slet SLET ikke børnene.

Sådan kan man selvfølgelig også se det, C.B.

• #16   21. sep @C.B ... ja .. men jeg tænker om de hunde egentlig har det godt i deres krop ... om hvis naturen styrede og ikke mennesket om så de ville se sådan ud ..

jeg er enig Martine .... men børnene i Gaza betaler også prisen for Hama´s beslutninger ... i det hele taget hvor er voksne mennesker dumme .. og hvor er det "nemt" at tage en beslutning om terror eller krig når man ikke er den der reelt rammes ...
    Det er, tilsyneladende uendeligt ufatteligt lidt magtens mennesker tænker over tingene ... men igen de og deres er nok i sikkerhed, det anet er jo bare "brikker, mennesker " ikke nogen der regnes for noget.. og få siger fra...

respekt for en droneforsker på Odense Universitet som forleden sagde sin stilling op, som han sagde, da han startede drejede droner sig om at være et middel til gode løsninger på nogle problemer .. nu var de konstant under pres for at udvikle dem til krig ..

• #17   21. sep jeg er egentlig lidt nysgerrig på om den der fodbold/sportsklub kun optager Jøder ... eller er alle velkomne ..

og så summer jeg lidt over om ikke antisemitisme ikke "bare" er et andet ord for racisme ? og hvis hvorfor har man så et ord der gælder kun for jøder ?

• #18   21. sep jeg er enig Martine .... men børnene i Gaza betaler også prisen for Hama´s beslutninger .

De befinder sig i en krigszone - det gør de danske jødiske børn ikke - der er en forskel.

jeg er egentlig lidt nysgerrig på om den der fodbold/sportsklub kun optager Jøder ... eller er alle velkomne ..

Ville det gøre en forskel ?

• #19   22. sep Min hvalp bliver født i dag smiley

• #20   22. sep Anne hvor er det bare spændende smiley

• #21   22. sep Hvor fantastisk Anne smiley
    Jeg glæder migt til at følge den lille Åse smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#22   22. sep "Jeg er egentlig lidt nysgerrig på om den der fodbold/sportsklub kun optager Jøder ... eller er alle velkomne ..

Ville det gøre en forskel ?"

Det kan virke lidt mærkeligt at have en religiøs sportsklub.

"og så summer jeg lidt over om ikke antisemitisme ikke "bare" er et andet ord for racisme ? og hvis hvorfor har man så et ord der gælder kun for jøder ?"

Antisemitisme er en bestemt form for racisme.
    Der findes faktisk også et ord for racisme overfor sigøjnere: antiziganisme.

• #23   22. sep Næste semester på AU (AkademiUddannelsen) i HR er i gang smiley

HR i praksis smiley

profilbillede
  • #24   22. sep Det kan virke lidt mærkeligt at have en religiøs sportsklub.

Nåå - du mener som FDF ???

• #25   22. sep @Martine ... nej det ville i dette tilfælde ikke gøre nogen forskel .. men jeg tænker at "racisme" findes blandt alle ... mod jøder og jøder mod andre osv ... børn er pr definition uskyldige uanset om de befinder sig i en krigszone eller ej ... det er ikke til diskussion .. o men uanset hvor trist og utiltalende det er, så tages børn som gidsler i situationer skabt af idiot voksne ...
    Det er så svært st skrive uden det misforstås af nogle ... for ingen, som i ingen kan stå inde for hvad det skete mod jøderne i 2. verdenskrig ... men hvor længe skal Israel have særbehandling af det internationale samfund ... det er jo virkelig en problematik er trækker tråde verden rundt ... det viser weekendens aflysning jo i den grad ..

forstår ikke hvorfor racisme ikke bare skal hedde racisme ... som om noget racisme er værre end andet ..

• #26   22. sep Hmm ...

Jeg synes, at der er en form for "blåstempling" på at det er OK at de danske jøder (formentlig også et par stykker andre også), bliver nødt til at leve under konstant overvågning, at der er steder i Danmark, hvor de ikke skal bevæge sig hen, at de er nødt til at skjule deres kalot, at deres mindehøjtidelighed blev aflyst ...

Så jeg er ikke helt enig mht at de får særbehandling - ihvertfald ikke herhjemme ...

• #27   22. sep det er utrolig dilemma fyldt hele denne "historik" og on-going situation som ja dybest set bunder i 2. verdens krig og den senere tilblivelse af staten Israel ..

og ærligt mine tanker stritter i alle retninger, men vil voksne i fx DK sætte sig ud over alt dette så skulle man måske også "bare" danne fodboldklubber, sportsklubber mm og så går man til fodbold ... med alle afskygninger af etnicitet og tro ... ikke definere sig på det plan ud fra om man er jøde, muslim, kristen osv ... netop vise børnene at der samles man om noget andet, en interesse for en sport fx og man udelader andre særegenskaber som den livsstil ens tro fx ....
    Er (uden nogen viden) ret sikker på der næppe i den fodboldklub ikke spiller børn som ikke er jøder ... men man kan jo håbe ..

• #28   22. sep Jeg må indrømme, at med alt det der sker i Danmark (Europa) forstår jeg slet ikke, at en fodboldklub for (måske) udelukkende jøder, er noget, der bliver reageret på ...

• #29   22. sep Hanne - Man skal ikke være jøde for at være medlem af den klub, der var i hvert fald tidligere børn, der ikke var, jeg har nevøer, som har spillet der og de er ikke jøder.

I Aarhus har der i alt den tid jeg kan huske været klubber, hvor der er hold, hvor spillerne primært består af mennesker der bekender sig til en bestemt tro eller tilhører en bestemt gruppe studerende.

Jeg kan huske min mand har spillet imod et hold, hvor modstanderne altid startede med at bede fadervor inden de gik på banen, vist nok et hold fra Hasle. I det vestlige Aarhus er der også flere hold, som primært består af muslimer og mange af fakulteterne på Aarhus universitet, har deres egne mere eller mindre lukkede hold.

Det har aldrig været et problem og bør ikke være det, alle vil jo dybest set bare spille fodbold, og når kampen er i gang, er det spillet, som er i centrum, ikke hvad der foregår udenfor banen.

• #30   22. sep Jeg siger ikke at et er min fortjeneste. MEN.....! smiley

Min ene hundefører blev danmarksmester i C-klassen i weekenden, og en anden fik en 3. plads i B-klassen smiley Mine 2 andre hundeførere gjorde det rigtig flot smiley

Klubben tog også både danmarksmesterskabet og 2. pladsen i rally.

Vi havde i alt 14 hundeførere med til DM (ud af 300 deltagere), så det var absolut godkendt smiley

• #31   22. sep Sikke en week-end - på den gode måde smiley Vi har længe godt villet udvide vores kvæghold lidt så det var jo lidt en streg i regningen at vi måtte slagte Sally i foråret. Nå, men i sidste uge fik jeg taget mig sammen og kontaktet en avler vi gerne ville have fat i nogle dyr fra. Lørdag tog vi til Vig og kiggede på nogle dyr. Egentlig ville vi bare have haft købt en ko med en kalv. Men der røg et par stykker mere 'i kurven' vi ikke kunne stå for. Så igår sagde vi velkommen til Teguila, Vickie, Ally og Silke (de har nogle vældig lange stambogsnavne, så det er kaldenavnene smiley ). Tequila er en voksen ko og hun har sin kalv Ally med. Vickie er en drægtig kvie og Silke er en lille kalv. Det var svært at få billeder af dem igår og de nye skal lige vænne sig til at det er os der kommer med godbidderne. Midt i billedet er vores egen Lady. Med måsen til Tequila og med hovedet get bag hende er det Ally. Længst til venstre med hovedet vendt i fotografens retning er det Silke. Resten er det ikke helt til at skille ud i Herefordhavet smiley Så nu er flokken gået fra 5 til 9 dyr. Og så er det altså bare helt fantastisk hvor uproblematisk det er at sammenføre køer. De siger egentlig bare 'Hej' og minglede smiley Rose og Tequila kiggede lidt på hinanden og så sagde Tequila 'OK - du er chefen' til Rose.

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#32   22. sep "Nåå - du mener som FDF ??? "

Er FDF en sportsklub? smiley

• #33   22. sep Spejdersport smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#34   22. sep Det er uhyggeligt og grotesk, at danske jøder skal skjule, at de er jøder.

Det er uhyggeligt og grotesk, at Israel får lov til at udradere en befolkningsgruppe, mens omverdenen ser mere eller mindre passivt til - og støtten fra USA fortsætter som vanligt.

• #35   22. sep når man først er voksen og fx på UNI så synes jeg det er noget andet ... men man kunne måske komme nogle af problemerne mlm folk til livs hvis man allerede til børnenes aktiviteter med klubber for bestemte signalerede at her er man for aktivteten på tværs af hvad man ellers "er"

• #36   22. sep Mette en ko til eller fra smiley
    Tænk endelig på os en anden gang smiley

• #37   22. sep Jeg hentede 5 kg “Mette-ko” i weekenden hos en lokal landmand. Har gået hjemme på græs, haft et dejligt liv, skudt og afblødt hjemme, fragtet til slagteren et par km væk, parteret og hakket. 108 kr/kg for hak, og så var der gratis lever og ben til hunden smiley

Jeg har lige spist den første velfærdshakkebøf, og den smagte himmelsk smiley

• #38   23. sep Anne ja det er noget andet en det afdankede malkekvæg i køledisken. Elsker at dyrevelfærden er højest prioriteret.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#39   23. sep Fra dagens avis:

"siger Charlie, der blev tildelt kønnet pige ved fødslen."

Tildelt? smiley
    Det er grotesk. Kønnet bestemmes, når sædcelle møder ægcelle. Har sædcellen et X eller et Y med sig? DET bestemmer kønnet - ikke andet eller andre.
    Men men - det er en gammel diskussion smiley

• #40   23. sep Hehe, jeg har en kollega som opdrager sine to børn kønsløst, Isabelle. Det er specielt, men ligefrem grotesk synes jeg er overdrevet...

• #42   23. sep A-S, der er jo forskel på at "opdrage kønsløst" (som i øvrigt har en helt anden betydning, når man tænker over det), og så sige at køn er noget man "tildeles" ved fødslen. Køn er en ren genetisk og målbar ting - er der er Y kromosom eller ej? At man så kan føle sig som det andet køn, har ikke noget med hverken kromosomer, tildeling eller opdragelse at gøre, helt ligesom homoseksualitet ikke har noget med nævnte at gøre - begge dele er følelser og egenopfattelser, men er ikke genetisk eller målbart.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#43   23. sep Lige præcis, Anne.
    Jeg ved heller ikke helt, hvad kønsløs opdragelse går ud på, men jeg gætter på, at piger ikke får dukker og drenge ikke brandbiler - eller noget i den retning smiley Eller undlader man at sige pige/hun og dreng/han om børnene?
    Da mine to ældste var små, var det meget oppe i tiden, at man ikke skulle gå rundt og PÅVIRKE børnene mht køn. Min datter fik biler (og dukker) og ejede vist ikke en kjole. Min søn fik en dukke (og biler), og gik i rosa joggingtøj som lille - arvet efter storesøster. Det ændrede ikke rigtig på noget. Dvs børnene ændrede ikke egen kønsopfattelse af den grund. Min søn var stadig den forsigtige - der foretrak at lege med biler og spille fodbold. Min datter var stadig den vilde og modige - der foretrak at lege med dukker og klatre i træer.

Det groteske, A-S, er at bruge ordet "tildelt" om det køn, barnet fødes med.

• #44   23. sep For lidt siden gik Sia og jeg en tur på sportspladsen. Sia er helt besat af de modne bær på hvidtjørnebevoksningen.
    På vores tur mødte vi først 2 piger og en pædagog, de ville rigtig gerne nusse, og Sia ville (surprice) rigtig gerne nusses.
    Vi fik så snakket lidt om, at hvis Sia består testen til læsehund, så kommer hun på besøg på skolen. Både børn og pædagog glæder sig smiley

Derefter mødte vi to store drenge, som vist havde "opsyn" med en mindre dreng. Den lille ville gerne nusse med Sia, men modsat pigerne, havde han ikke rigtig fornemmelse for hunde. Drengen var meget "flyvsk", og det sprog forstod Sia som en opfordring til leg, så vi valgte ret hurtigt at gå videre.

Men det var lidt sjovt at se Sia reaktion på de forskellige børn.

• #45   23. sep Jeg er ret sikker på det ikke er malkekvæg der ligger i køledisken..

De plejer at blive hentet af Daka når de dør.

• #46   23. sep Jeg kan uddybe: børnene har navne som ikke angiver om det er en dreng eller pige, af pronominer bruges hEn om dem, de går i kønsneutral tøj, opfordres ikke til at efterleve bestemte kønsroller ift leg, osv.

Anne, du har ret i et dårligt ordvalg fra min side, kønsneutral er mere korrekt:)

Isabelle: jeg synes det er voldsomt ordvalg om noget så harmløst, derfor min kommentar...

• #47   23. sep Dagens høst til hunden der aldrig får noget....

profilbillede
  • #48   23. sep @38: Jeg skal nok tænke på dig. Der skal jo slagtes igen næste år ved samme tid som i år - sådan ca smiley Og nej, man kan slet ikke sammenligne smagen af kød fra kødkvæg, der har græsset hele livet med kød fra malkekvæg. Det er en helt anden liga smiley
    @45: Det er kun de malkekøer, der af en eller anden årsag (sygdom eller tilskadekomst) dør på bedriften, der bliver hentet af DAKA. Langt de fleste ender deres liv på slagteriet. Og ja, det er dem man hyppigst finder i køledisken som hakket kød smiley

• #49   23. sep Tak Mette meget gerne smiley

Frk ... Da jeg var anlægsgartner passede vi blandt andet et slagteri på sjælland. Jeg lover dig, at det var udtjent malkekvæg der oftest kom kørende i de åbne kreaturvogne..

• #50   23. sep Et godt trick med kød fra kvæg i køledisken, er fedtet gult, gammelt dyr, er fedtet hvidt, ungt dyr.

Og så kan egne dyr, bare ikke sammenlignes med det fra køledisken.

• #51   23. sep Jeg er lidt stolt af Katten. Jeg har idag fået sådan nogle knapper der er lavet til dyr kan trykke på. Jeg er startet med en med Godbid og en med Gå tur.

Han har næsten fanget den med godbid på, han sætter poten på knappen, men mangler lige at trykke, så den siger noget smiley

• #52   23. sep Godnat fra Rita. smiley
    Joken herhjemme er blevet, du skal ikke vende det blinde øje til. smiley smiley

profilbillede
  • #54   24. sep Vi er taget på vores efterhånden årlige tur til Skallerup klit. Virkelig en tiltrængt ferie der kun handler om familiehygge smiley
    Den udsigt her kan bare noget smiley
    mor/datter aften soppetur smiley

profilbillede
  • #55   24. sep vi er jævnligt ved Vesterhavet, også i området ved Skallerup der er de smukkeste solnedgange ...

Hold nu op hun er nuser hende Rita ,,,

• #56   24. sep Hallo dame - se hvor dygtig jeg er. Bliver siddende til jeg har fået min godbid

profilbillede
  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 4 Emner: 13 Svar: 399
    #57   24. sep Jeg forstår ikke hvordan det kan genere nogen.. det er jo det udtryk man bruger. At kønnet er tildelt - for det er det jo..
    Jeg har en dreng og en pige - begge fik tildelt pigekøn ved fødsel, men den ene er i dag en dreng.

• #58   24. sep Altså køn er ikke “tildelt” det er jo ikke et lotteri eller nogen som sidder og bestemmer at du er en dreng og du er en pige, det er et spørgsmål om kromosomer! Man kan identificere sig som noget andet en kromosomerne viser, det er noget helt andet:)

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#59   24. sep Men hvordan kan det genere jer at man kalder det, dét som er mest neutralt?
    Forstår ikke hvorfor det gør så ondt i røven på gamle forstokkede mennesker.

• #60   24. sep #2 Christina, er det Atju-hunden, der er ved at blive en gråmule?? smiley

• #61   24. sep Jeg er sku ked af at blive kaldt gammel og forstokket!!

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#62   24. sep Yorkie;

Ja en lille grå mule smiley smiley
    Han er heldigvis kun 6år....

• #63   24. sep Mathias, det er ordet “tildelt”, der er forkert. Man får tildelt et navn og et personnummer. Man får ikke tildelt en fødselsdato, for den er betinget af den dag man er født. Man får heller ikke tildelt et køn, for det er betinget af om man er han- eller hunkøn.

Det er altså ikke et udtryk for at være gammel, forstokket, hadsk eller snæversynet. Men din reaktion på den debat, viser netop hvorfor det her emne ikke kan debatteres - fordi noget altid ryger op på højeste klinge, og derfor lukker for fornuften.

Men lad mig spørge dig - kan det af dine børn, som er født pige, men nu er dreng, føde børn? Menstruere? Eller kan han procedere sædceller? Har han et Y kromosom, eller to X kromosomer?

Uanset hvor meget han føler sig som en dreng, så ændrer det ikke på, at han blev født som pige. Det er faktum. Det er ikke tildelt, og man kan ikke vælge og vrage. Han kan leve som mand, han kan fysisk få en fremtoning som en mand. Men han kan aldrig få et Y kromosom. Men det er heldigvis heller ikke dét der afgør resten af livet - men det er nu engang dét man starter med som nyfødt.

• #64   24. sep Det eneste tidspunkt jeg har hørt om køn der blev tildelt var ved enkelte hermafroditter.

Hvor forældrene måtte vælge hvad de syntes barnet var mest.

Men det har været meget få tilfælde, da selv ved hermafroditter er der somregel et køn der er dominerende.

• #65   24. sep Jeg synes det er farligt at begive sig ud i en skinger diskussion om køn. For med alle andre arter, er vi mennesker slet ikke i tvivl om, at der findes han og hun. Det er biologi og genetik, og kan egentlig ikke diskuteres.

At mennesket så er så komplekse, at de kan føle sig fanget i en forkert krop eller kan have en seksualitet, der biologisk set ikke giver mening (det er kluntet formuleret, I know, men der er intet fordømmende i det) skal holdes adskilt fra de biologiske køn. For genetikken ændrer sig ikke.

Jeg ville sådan ønske, at det var muligt at gå ind i en samtale om biologiske køn, uden at det skal mudres og uden at man skal kaldes forstokket, fordi man holder på biologien. Jeg kan ikke sige hvordan andre har det med transkønnede, transseksuelle, homoseksuelle m.m., men for mit vedkommende, er jeg aldeles rummelig over for tanken om, at man kan være født i den forkerte krop. Men netop dét er jo også en forudsætning for at tale om “den forkerte krop”, altså at man er født som ét køn, men føler sig som det andet køn. Det er ikke tildelt, det er bare det køn man er født som, og det behøver ikke være det rigtige, selvom det som regel er det. Helt uden at være forstokket, gammel, sur eller skinger smiley

• #66   24. sep Det Anne siger

• #67   24. sep Helt enig Anne. Det er super godt formuleret.

• #68   24. sep det jo det ... det fødte køn er fakta, man kan ikke ændre fakta, men man kan forvalte det som man helst vil ....

• #69   24. sep Jeg tror måske at man kan være FOR rummelig og FOR accepterende ift. det her med kønsopfattelser. For nok skal vi være nysgerrige og forstående, når (særligt) børn og unge tvivler og udforsker, men bagsiden af medaljen er at for mange skal prøve det af, uden at tænke over de langsigtede konsekvenser. Jeg ser desværre mange unge, som har eksperimenteret og udforsket deres kønsidentitet og seksualitet, og som vender tilbage til kedelig cis-kønnet hetero, og som i stedet veder deres frustration indad i selvskade, fordi deres udforsken af køn og/eller seksualitet ikke gav dem flere svar. Og så bliver de bestyrket i at være “forkerte”.

Selvfølgelig skal drenge have lov at gå i kjole, og piger skal klatre i træer og skyde med luftgeværer. Men derfra og til at gå over i, at man er født i den forkerte krop, er non-binær osv., er der langt. Jeg er ikke forælder, og ved derfor ikke hvordan man skal balancere det, men jeg kan se at det er vigtigt at holde jordforbindelsen, og at de nærmeste er nysgerrige og realistiske. For i dag ér det mere reglen end undtagelsen, at en ung ikke er homoseksuel, men i stedet udforsker sine grænser. Og at en ung ikke nødvendigvis er transkønnet, fordi kønsidentiten udforskes. Mange, mange, MANGE unge oplever at føle sig forkert, og beder om at blive tiltalt med en andet pronomen og navn, end det biologiske køn, for så at vende tilbage til cis. Og det udvander lidt hvor alvorligt det er, for dem der vitterligt føler sig født i den forkerte krop. For i forhold til dem, er det en grundfølelse af at være forkert. Det er ikke nysgerrighed eller kedsomhed, men en helt ægte følelse (som i øvrigt kan ses i PET-scanninger af hjernen).

Men hvis debatten altid skal afspores til at handle om gamle, forstokkede mennesker, så tror jeg at det ender med at gøre mere skade end gavn. Vi ser allerede nu, at personer har fortrudt et gennemført kønsskifte - fordi det simpelthen ikke blev undersøgt nok, og fordi der ikke blev talt nok om forskellen på grundfølelser og nysgerrighed (eller måske endda nogle gange kedsomhed).

Jeg tror vitterligt på, at genetikken kan tage fejl, og komme til at give det forkerte kromosom. Og de mennesker skal have alle muligheder for at få rettet op på fejlen. Men det skal i sagens natur være noget der er gennemtænkt 1000 gange, for bordet fanger altså.

Folk må gøre hvad de vil med deres seksualitet, og det skal ikke blandes sammen med kønsidentiteten. Og at man har en flydende seksualitet, er (heldigvis) ikke ensbetydende med at man er født som det forkerte køn.

• #70   25. sep Tak for at skrive det vi andre,” gamle og forstokkede” ikke evner at få nedfældet Anne!
    Det hele kammer alt for hurtigt over, synd for dem som har problemer!

• #71   25. sep Bortset fra at der er flere kønsdeterminerende genpar, eller wharever, i os (ka aldrig huske om det er 23 eller 26, men det giver en mængde muligheder for mutationer/kombinationer som vi ikke kender konsekvensen af) .. og der er netop fundet mutationer i transkømmede. Så den der med der biologisk kun er to køn er en lettere ignorant og yderst forsimplet holdning smiley

• #72   25. sep Obster, det er ikke ignorant - det er i værste fald uvidenhed (i hvert fald for mig).

Og hvis man insisterer på at der er 23, 25, 26 eller 28 køn, så skal man måske overveje konsekvenserne for dem, der "bare" er cis og hetero, for pludselig er de "forkerte".

Er det i alle arter, eller kun mennesker, at der er så mange køn? Og hvad definerer "køn" i de mutationer? Kan alle køn formere sig, eller er en del af mutationen at kønnet er infertilt?

• #73   25. sep At have en langhåret hund - lang tid om at få de grønne små sataner ud

profilbillede
  • #74   25. sep Mennesker har 23 kromosompar. Det ene par er der hvor kønnet sidder. Og så er der selvfølgelig nogle diverse kendte muligheder for abnormiteter (ja, det kaldes det jo altså sådan rent fagligt). Langt de fleste fejl på kromosomer medfører at fostret dør tidligt i drægtighed/graviditet.
    Som udgangspunkt er det kun dem der har det for arten normale antal og den normale fordeling af kønskromosomer, der er fertile og kan få afkom. Hos pattedyr er det X og Y kromosomerne der bestemmer kønnet. Fisk, insekter og planter har slet ikke kønskromosomer (normalvis - der er selvfølgelig undtagelser). Fugle har ZZ og ZW som kønskromosomer. Flere krypdyr har heller ikke kønskromosomer; her bestemmes kønnet af temperaturen i reden.
    Om dyr kan føle at de er født i en forkert krop kan vi af gode grunde ikke rigtigt få at vide.
    Jeg har lige købt det der hedder en 'tyrekvie'. Hun er en fin lille kvie men hun er tvilling med en tyr. Hun er med 95% sansynlighed steril (hun er købt til slagtning). Når køer har en tvillingedrægtighed vokser moderkagerne sammen og dermed deler fostrene blod. Det medfører at tyrekalvens hormoner kommer ind i kviekalvens blod og hæmmer udviklingen af hendes indre kønsorganer. Det sker ikke den anden vej. Udenpå ligner hun en normal kvie, men hun har ikke fungerende kønsorganer. Hvad hun føler sig som kan være lidt svært at sige, men hun opfører sig meget kvieagtigt.
    Jeg arbejder med data fra kliniske forsøg og ofte er det faktisk ret vigtigt hvad det biologiske køn er. Fx er der forskellige reference ranges for forskellige blodparameter afhængigt af om man har XY eller XX. Dvs. noget er normalt for XX men abnormalt for XY. Vigtig viden når man kigger på fx bivirkninger. Vi oplever at det er ved at blive ret kontroversielt at spørge til folks biologiske køn. Og vi får jævnligt forespørgsler på om vi ikke kan inkludere alle 'køn' i vores dataindsamling. Det er så omkring 70 køn nu smiley Men nej, det hverken kan eller vil vi. Vi må ikke indsamle data der ikke giver mening medicinsk. Vi oplever en del blive stødte over at vi ikke vil indsamle det istedet for male/female.

• #75   25. sep Bodil, hvad mener du med "synd for dem som har problemer"?

• #76   25. sep Arj jeg tror kun det er jer (og andre hundefolk) der forstår hvor glad man kan være når man køber nogle rigtig lækre hundeting smiley

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#77   25. sep Har lånt min ekstra sorte dreng med hjem smiley smiley Holder unægteligt meget af ham! Så det er faktisk rigtig hyggeligt at kunne tage ham med hjem et par dage.

profilbillede
  • #78   25. sep Jeg har haft besøg af en læge og en sygeplejerske fra OUH i dag, nyt tiltag hvor man besøger alle os, som får kunstig ernæring i blodet i eget hjem:) det var et godt besøg hvor jeg fik rigtig mange gode informationer og fik reguleret min ernæring smiley
    Næste uge skal jeg til OUH og have lavet en permanent cvk, det kan gøres ambulant smiley desuden blev vi enige om at tage den ene, af to dage, med ernæring med ekstra fedt ud, jeg får nemlig galdestens anfald, når jeg får den slags,så nu forsøger vi om jeg kan klare mig uden kunstig ernæring en dag om ugen, uden at tabe mig eller få andre problemer.
    Lige nu ser det ud som om at jeg faktisk udnytter noget af det almindelige mad jeg spiser, håbet er at jeg på sigt vil kunne undvære mere af den kunstige ernæring og måske på sigt kunne spise næsten normalt;)
    Jeg krydser fingrer;)

• #79   25. sep Jeg så noget på Disney med nogle snegle hvor de alle er hermafroditter og begge køn kan både gøre en og selv blive gravid smiley

• #80   25. sep Ej, Bodil, hvor jeg dog håber for dig, at det lykkes smiley

• #81   25. sep Min lille Åse smiley

I mandags gik mor Kitti i opblokning. Da det blev tirsdag aften, var der stadig ikke sket noget, og trods presseveer kom der ingen hvalp. Så opdrætter kørte til vagtdyrlæge. Der bliver taget røntgen og de ser at der er én hvalp. Den ligger i fødselskanalen, med med røven først. De scanner, og hvalpen har fin hjertelyd. Ret hurtigt bliver de enige om at hvalpen skal tages ved kejsersnit, men imens de får gjort klar til operation, får Kitti en række veer, og ud over en tyk lille tæve smiley

Åse er sund og rask, stærk og tyk. Hun æder og æder (det er jo nemt når man er alene i mælkebaren), og første døgn tog hun 25 gram på.

Mor Kitti er en sød og kærlig førstegangsmor, og både hun og Åse har det godt smiley

Ved alle andre ville jeg takke nej til en singleton. Men jeg kender den her opdrætter, og kender de andre hunde, hun har i sin flok, og jeg er helt rolig ift. at Åse for en god hvalpetid.

Hun er min skæbnehvalp smiley Der skulle bare komme én tæve, og det var hvad der kom. I farve og aftegn, bærer hun tydeligt Dorits gener, og med sin lettere dramatiske entre, sit liv som verdens navle og hendes gode ædelyst, er jeg sikker på at en lille flig af Dorit lever videre i hende smiley

profilbillede
  • #82   25. sep STORT tillykke med hende. Super flot at hun blev født naturligt. Det er langt fra ofte, når der kun er en enkelt hvalp, og så en førstegangsfødende.
    Hun er en ener på flere punkter. Glæder mig til at følge hende smiley

• #83   26. sep Kæmpe tillykke med Åse (Fede Åse?) smiley smiley

• #84   26. sep Singleton hvalpe kan være de bedste i verden - min Coco var singleton og hun havde det bedste temperament i verden smiley

(At helbredet så haltede var en anden sag...)

• #85   26. sep Tillykke med Åse smiley . Sikken et held, at det var en tæve, når der nu kun var den ene.

Mht singletonhvalp, min Sunshine var singleton, og jeg havde enormt meget glæde af hende i knap 13 år. Hun var virkelig velfungerende med andre hunde, og det er vel det, man mest er nervøs for.
    Hvis hvalpen kommer fra et opdræt med andre velfungerende hunde, og en opdrætter, som man har tillid til, ville jeg ikke være så nervøs for en singleton. Held og lykke med hende.

• #86   26. sep tillykke med Åse-Måse ... og til hende ... tænker singleton, og enebørn er et ? om de voksnes evne og ansvarlighed omkring ordentlig socialisering ... men uanset så kommer hun nok , med tiden til at styre Ellie ..

• #87   26. sep er det bare mig .... men jeg ORKER IKKE høre ordet droner mere smiley smiley

læste til gengæld et sted at selv Trump mener at grænsen for Israels opførsel i Gaza er nok nu ... spændende

• #88   26. sep Min gamle omplaceringsbeagle var også en singleton - og den nemmeste og mest velfungerende hund, man overhovedet kan forestille sig.
    Kitty kommer til at passe helt perfekt hos dig! smiley

• #89   26. sep Vi var en skøn tur på stranden og jeg tog et par billeder af hundene.
    Pirat vokser som ukrudt og jeg vil gerne have lidt billeder, inden han bliver helt stor.

Jeg fik det her billede af Esh og fik pludselig øje på, hvor grå han er blevet.
    Jeg har egentlig ikke tænkt over det, men det billede fik lige et par tanker sat i gang.

Esh er ikke “ung” mere - og det gik op for mig i går.

Elsker den lille hund til døde og han skal bare blive her i mange år endnu smiley

profilbillede
  • #90   26. sep Kæmpestort tillykke med Åse smiley smiley smiley Glæder mig til at følge hende smiley

• #91   26. sep @89: Grå hår klær ham da bare smiley Min gamle Daffy-tøs var gråskægget i 5 års alderen. Hun blev 13 år i fin stil smiley

• #92   26. sep Tillykke med Åse.
    Min mor hed Åse og slægter hun hende på, bliver hun en bestemt og viljefast dame med masser af humor smiley

Martine - Han er fin med det grå smiley
    Mine gråner jo ret hurtigt, her Akka henholdsvis 1 år og knap 4 smiley

profilbillede
  • #94   26. sep Esh er kun 6, så der er lang tid endnu.

Moon var grå allerede da kæresten købte ham - og der var Moon 1½ år - så jeg ved godt at de kan blive det i en ung alder.

Som sagt var det blot fordi, at det gav en reminder om, at Esh ikke er HELT ung mere smiley

- og ja, Kirsten, han er edderkær med det grå smiley

• #95   26. sep Min mor hed Åse og slægter hun hende på, bliver hun en bestemt og viljefast dame med masser af humor

Min mormor hed Åse, og hun var ret meget som din mor smiley Så med den blanding af et stærkt navn og stærke gener, er jeg slet ikke i tvivl om, at hun bliver en vaskeægte Åse smiley

• #96   26. sep jeg elsker billeder af hunde når de er blevet rigtig voksne og når de får det der skær af alderdommen er på vej, eller allerede er der .. der er hos nogle hunde et udtryk af ro og vis-hed .. det er ret smukt .. ganske som hos nogle ældre mennesker der hviler i sig selv

• #97   26. sep fugle-bytter-koen-oftere-end-vi-troede-viser-nyt-studie
    KÆFT det er altså sjovt, at fugle bytter køer!!! smiley smiley smiley smiley smiley

• #98   26. sep Men det er så åbenbart kun en ko de bytter smiley
    ... den havde jeg slet ikke set smiley

• #99   26. sep Jeg er kommet ind i en gruppe på FB, og her er der flere, der ikke kan have deres hunde, og indleverer dem der.

Den nyeste er en ung tæve på et år - som også er drægtig, var fyldt med orm og ret undervægtig, da den kom.

Der skrives så, at "negative" kommentarer bliver slettet - og der kommer en hel masse kommentarer, flest med ros af denne her (imo) komplet uansvarlige ejer, fordi "det er SÅ svært at række ud efter hjælp" - og "endnu sværere at overlade sit kæreste eje" ..

- og jeg sidder tilbage med den der - jeg synes eddermame at det er skarpt klaret at man på ca 10 måneder kan formå, BÅDE at lade sin hund blive inficeret så meget af orm, at den bliver underernæret, at lade sin hund ude af syne længe nok til at den bliver parret PLUS, ikke engang være klar over det, før det er for sent til en abort-sprøjte, så at hunden i en så ung alder, skal igennem fødsel og at ligge med hvalpe.

Jeg har ikke sådan rigtigt de her "aj, en sej ejer, at h*n (hvis det altså er et af de to køn, sorry hvis nogen føler sig stødt over at jeg ikke skriver de resterende mange andre på) indleverer sin drægtige, underernærede og ormeinficerede hund på et internat.

AL min empati ligger hos hunden - og ja, det er da godt at de fik vedkommende overtalt til at overlade hunden til dem, men ... det havde formentlig været bedre, hvis vedkommende IKKE havde købt hunden fra start af !

• #100   26. sep men Martine, eftersom det ikke er en person du på nogen måde vil være i kontakt med/venner med fremover (går jeg ud fra ) så fyr det dog af ... så står en ilde hørte sandhed så længe den gør, og bliver den måske slettet ... men nogen når at læse at der er en der har nosser (sorry) til at sige hvad de fleste egentlig nk har mest lyst til ...

hvad hedder gruppen

• #101   26. sep Mit enebarn har taget 120 g på siden hun blev født i tirsdags smiley Hun skal nok blive til noget smiley

• #102   26. sep Martine: Jeg så godt opslaget. Ikke på vilkår om den ejer fortjener andet end skam.
    Men foreningen har brug for, at ejere samarbejder, i sådanne tilfælde, så jeg valgte at ignorere og bare være glad for, at den hund får hjælp nu, men samtidig, er er de hvalpe vel ulovlige (som jeg forstår det), så hvalpene burde vel være aflivet, mens tæven blev steriliseret?

• #103   27. sep Så er jeg ved at være klar til at tage på trøffeljagt smiley

Konceptet er sgu lidt spøjst: dagen/aftenen før jagten får man tilsendt koordinaterne. Så kører man hen i en skov og mødes med en flok fremmede smiley

• #104   27. sep Sanne

Hvorfor er hvalpene ulovlige ?

• #105   27. sep Lise-Lotte

Det lyder da super - god fornøjelse smiley

• #106   27. sep Det lyder altså vildt spændende med trøffeljagt! Hunden laver noget den synes er fedt, samarbejdet er fedt og trøfler er lækre at spise - win win smiley

• #107   27. sep Martine: Det må være faderen, eller at der ikke er tavle på moderen. Jeg synes det indgik implicit (ang. den nye avlsregel som de ikke er underlagt), men mener de her alder alene?

• #108   27. sep Vi gik “lang” morgentur, som egentlig bare er en lille rute på 4 km, men som endte med at tage 2 timer smiley

Vi mødte så mange af Ellies hundevenner undervejs, kom forbi alle de gode badesteder og så var der et rend af mus på markvejen, så det skulle der også bruges tid på smiley

Nu har jeg en glad og tilfreds lille hund, som tager sin en velfortjent lur, og jeg overvejer at gøre hende kunsten efter smiley

• #109   27. sep Vi nåede kun den første trøffeljagt i dag, for om lidt skal jeg til Viktors 3-års fødselsdag smiley

Der blev fundet trøfler på dagens jagt. Finderen var begge gange en pensioneret narkohund.

Sia og jeg havde en pragtfuld skovtur i det fine vejr, og Sia fandt de trøffelbolde, som vores træner gravede ned flere steder i skoven.

• #110   27. sep Anne, jeg er helt misundelig.
    Jeg savner mine lange ture med hundene.

For nylig fik jeg diskusprolaps nr. 3 i nakken (ja der er 3 på én gang) + der er diverse andre problematikker i nakken, så jeg kan ikke så meget i øjeblikket pga smerter og føleforstyrrelser.
    Jeg er indstillet til operation, så må vi se hvornår det bliver.

• #111   27. sep Æv, Yorkie, det er sgu træls smiley

• #112   27. sep Sanne

Det er en CC hund - de er jo ikke på listen. Hvor kan du se, hvem farhunden er ?

Den her forstår jeg ikke helt ?

men mener de her alder alene?

• #113   27. sep Jeg har været ude med en god veninde ædegilde og så en shoppetur bagefter smiley
    Bagefter tog jeg manden, barn og hund med i skoven i det her dejlige vejr. Vi reddede aftensmaden på maccen drive in.
    Hold op det var tortur for hunden at skulle sidde i sit bur ved siden af barnets nuggets og fritter uden at få. Han lød som om han virkelig led (hvilket jeg tror hans synes han gjorde) smiley

• #114   27. sep Anne, meget!! Jeg får slet ikke "hundet eller hestet" som jeg er vant til og det giver dårlig samvittighed.

Men mon ikke alle overlever - trods alt. smiley

• #115   27. sep øv Yorkie lyder som noget af en omgang, håber operation kan løse det ... har helt glemt at skrive herinde at jeg har tænkt på dig mange, mange gange på vores overståede ferie i Sydfrankrig, der var godt nok mange Yorkie Terrier ..

• #116   27. sep Jeg har haft alt, alt, ALT for travlt på job. 3x akutanbringelser af i alt 5 børn på 2,5 uge. Det genererer utrolig meget arbejde bagefter, og så kommer jeg jo bagud med mine egne opgaver. Jeg har heldigvis fået en jurist-kollega, som er så pisse fantastisk, at jeg ikke har ord for det, men hendes speciale er et andet, så hun kan ikke tage over på alle mine opgaver, men dog aflaste på alt det generelle smiley

Weekenderne har været helt fyldt op af enten hund eller veninden, som kørte galt for nogle uger siden, så jeg har hele tiden følt at jeg var bagud i mit liv, og at jeg ikke fik slappet af, sådan rigtigt. Så denne weekend er ryddet for aftaler smiley Det betød så, at jeg for første gang har meldt fra til klubfest (som jeg også plejer at være med til at arrangere), og at jeg har fået hygget med Ellie, gået en god morgentur med hende, sovet middagslur, vasket og pudset vinduer, fået trænet med Ellie for hendes aftensmad (noget jeg har skulket fra i for mange uger) og nu ligger jeg bare på sofaen og nyder, at i morgen bliver en gentagelse af i dag smiley Måske skal vinduerne ikke have en tur igen i morgen, men til gengæld trænger gulvet voldsomt meget til at blive vasket.

Det kan noget, det med bare at flade ud og have tid smiley

• #117   27. sep Hanne, tak for dine yorkie-tanker. Det var sødt afdig. smiley

Havde du skrevet det herinde, var det ikke sikkert jeg havde set det.

Jeg har været lidt væk herfra, da jeg ikke har haft det store overskud ovenpå de nye diagnoser og den situation jeg er i pt.
    Jeg er på 5 forskellige slags smertestillende og nogle dage ligger jeg mere end jeg er oppe.

• #118   28. sep jeg er nok " dum som en dør" jeg fatter ikke den krig i Ukraine ikke er stoppet, jeg fatter ikke hvordan Rusland kan blive ved at have råd til, mennesker til, våben, droner osv til at fortsætte de angreb samt øge deres provokationer ... så meget sender Kina/Nordkorea da vel heller ikke, at det kan over-rule hvad vesten, USA og hvem der ellers støtter Ukraine kan samle sammen og sende ... jeg fatter det ikke

• #119   28. sep Jeg har en tiltrængt dag helt alene. Så den skal stå på sofa, fjernsyn, kage og kakao.

Jeg er en anelse udkørt for tiden i form af at være højgravid (39+5 i dag) og så også være "på" ift. Carls diabetes i børnehaven.

De sidste par dage har min skønne mor boet her hos os for at blive kørt ind ift. Carls pumpe, kulhydrattælling mm., så hun kan tage over, når det er tid. Hun har virkelig dedikeret sin tid til os og det er så værdsat, men det er også meget at være sammen.

I nat har jeg så ikke sovet særlig meget grundet plukkeveer, at skulle op og tisse 3 gange og en pumpe, der har givet advarsler, så var virkelig lav på energi her til morgen - og en lur hjalp ikke. Samtidig holder svigerinden fødselsdag i dag, men jeg orkede bare ikke at være social.

Så nu har jeg "fået lov" til at være alene hjemme - drengene og Berta er sendt til fødselsdag, og min mor er hjemme og vende.
    (Jeg har andre i nærheden, jeg kan tage fat i, hvis nu der skulle ske noget)

• #120   28. sep Nyd din Ida-tid!! smiley

• #121   28. sep Lyder som en rigtig god beslutning Ida .. benene op !!!

• #122   28. sep For dælen, Ida, godt du giver dig selv lov til at slappe af. Og godt din mor har mulighed for at hjælpe jer smiley

Har du overvejet om din mand skal søge tabt arbejdsfortjeneste for at få styr på Carls sygdom? Det behøver jo ikke være mange timer eller en lang periode, men når I om lidt står med en nyfødt, kan det måske godt blive lidt overvældende for jer.

• #123   28. sep Anne med Tykke .... husk at oprette en ny tråd , når vi når hen til side 2 i denne her ... smiley smiley

• #125   28. sep Min mor er guld værd smiley

Han har søgt tabt arbejdsfortjeneste ifm. den første måned efter Carl fik diagnosen. Men det kan være, at det bliver aktuelt igen, når der kommer en lille ny.

Altså, han er jo tilbage i børnehaven, men der er stadig meget kontakt med dem hver dag (hvilket vi selv opfordrer dem til i tilfælde af tvivl) plus jeg nok selv følger (for meget) med på sidelinjen i, hvordan hans blodsukker ligger i løbet af dagen. Så mentalt er jeg for meget på.

• #126   28. sep Håber du får en god dag, Ida smiley

• #127   28. sep Se, jeg kan beholde mit brugernavn, for hende her skal nok kunne leve op til navnet “Tykke” smiley

5 dage gammel, begyndende pigmentering på snuden og nu knap 600 gram smiley Hun vejede 326 g ved fødsel, så hun spiser godt smiley

profilbillede
  • #128   28. sep Ida, der er jo en grund til at TA er en mulighed, og det er ikke meningen at I begge skal slide jer ihjel. Så tag imod den støtte I kan få - jeg lover at det er godt givet ud smiley

• #129   28. sep #127 ... Anne JA ... ikke skifte brugernavn .... smiley smiley

• #130   28. sep Tak Anne. Jeg tror, vi i hvert fald skal kigge på muligheden igen, når det nye familiemedlem kommer. Jeg priser mig lykkelig for den støtte, der findes i vores velfærdssamfund.

• #131   28. sep Hende min lille Ellie, som jo snart skal være storesøster smiley

Hun har været lidt utidig, sådan træningsmæssigt, fordi jeg har sløset og pjækket. Så den sidste uge har jeg trappet op, og vi har været i klubben nogle gange for at få styr på tingene.

I dag havde vi en GOD træning, og fejrede det med en tur rundt om Egå Engsø, og halvvejs rundt slog det mig, at min hund gik pænt i snor smiley På turen rundt skrev én og spurgte hvad jeg lavede, og jeg svarede med dette billede. Det var en perfekt tur - skønt vejr og en artig lille hund, der glad hilste på alle der tog kontakt til hende smiley

profilbillede
  • #132   29. sep Rita. smiley

profilbillede
  • #133   29. sep Hende Rita der smiley

• #134   29. sep Tantes yndlings-Rita!! smiley

• #135   29. sep Puha ... er krig i Europa rykket et skridt nærmere ?

Trump siges at have godkendt, eller overvejer at godkende at Ukraine kan få pg må bruge langtrækkende raketter der kan ramme mål i Rusland ... hvilken reaktion vil det medføre fra Putin ? jeg frygter han så sender "ting" mod andre lande som straf ..
    Imo var det bedre at finde på noget der styrker Ukraines mulighed for at slå russerne tilbage ... men ikke noget der giver direkte angreb ind i Rusland ...

Men på positivlisten, tillykke til Moldova der har modstået det russiske forsøg på at købe sig til pro-russisk styre .. de har valgt dn pro-europæiske linie til ....

• #136   29. sep Jeg har fået nyt headset på job. Jeg troede at jeg bare fik samme udgave som den gamle, som var ok, men som var begyndt at te sig. Men nej. Jeg har fået sådan nogle GIGANTISKE ørebøffer smiley Det er for så vidt rart, for de trykker ikke ind på selve øret, og de sidder virkelig godt fast på hovedet og er meget stabile.

Problemet er, at hver gang jeg folder dem ind/ud (for at fragte dem til/fra kontoret i det dertil indrettede etui), kommer mine fingre i klemme, og jeg får klemmelus på hænder og fingre smiley smiley

• #138   29. sep #137 Hanne ... Ajjj ,,, hvor smart ... kondomer til hunde ... så behøver man ikke kastrere dem .... smiley smiley smiley smiley smiley

• #139   29. sep tja, hvis de kan lære selv at tage dem med og på hvis de tager på uplanlagt springtur ...

de kunne så måske afhjælpe at fingre kastreres ...

• #140   29. sep Men Hanne, det ér jo fingerkondomer til "eksploration", og det er vel i sagens natur eksploration af mennesker og/eller dyrs kropsåbninger.

Jeg er mest nysgerrig på hvordan du endte med at finde dem smiley Er det til noget kinky shit? smiley

• #141   29. sep Disse fingerdutter----- "hundekondomer"...ses ofte i stande på hundeudstillinger smiley
    Ok ...Det er godt nok flere år siden , jeg sidst har været på hundeudstilling....Men mon ikke de er der endnu ?

• #142   29. sep De bruges af nogle til at plukke pels:)

• #143   29. sep jamen jeg googlede helt uskyldigt "finger-dutter" smiley

• #144   29. sep Finger-kondomer. Dem bruger jeg hver evig eneste dag på arbejdet.

• #145   29. sep Skulle finde et billede at sende til Holland til præsentation af Esh og jeg, til konkurrencen om en måneds tid.

Faldt over det her - nej, jeg er ikke just Helena Christensen lige her, men det er SÅ godt fanget af min Esh - og viser præcis hvordan han er i lydighed. Han arbejder solen sort, bliver ved og ved, er KUN på mig og elsker det.

Fine lille Esh smiley

profilbillede
  • #146   29. sep Martine, jeg håber at jeg ser bare halvt så godt ud som din, når jeg fylder 50 smiley smiley

Det er et pisse godt billede!!!

• #147   29. sep Vi skal til klubmesterskab på lørdag, og har debut i A-klassen. Det kan få alle veje. Eller, ikke rigtigt, for jeg er den eneste der stiller i A, og bliver dermed klubmester, med mindre vi bliver disket smiley

Jeg var ude for at træne eftersøgning på spande. Den hund løber som en vild, og mit største problem i træning er, at hun løber for hurtigt, og at jeg derfor ikke få afstand nok mellem udslagene. Det betyder jo alt andet lige, at hunden skal løbe flere udslag i hver side, for at vi får dækket de 250 skridt. Men hun løber lige, hun søger flot og hun er lydig. Spørgsmålet er så hvor lydig hun er, når der hverken er mennesker eller spande i hvert udslag smiley

Vi fik trænet død genstand, for dét har hun pludselig glemt hvordan man gør. Tilbage i sandkassen, line på, boldkanon i den døde, mange gentagelser. Jeg må se om min feberredning er nok til at hun husker det på lørdag, men det er helt sikkert en ting der er noteret på listen over øvelser, der skal have lidt opmærksomhed hen over vinterpausen smiley

• #148   29. sep Martine, jeg håber at jeg ser bare halvt så godt ud som din, når jeg fylder 50

Med alle de år du har at øve dig i inden, er jeg sikker på at du klare det smiley smiley

Og enig - fedt fedt billede smiley

• #149   29. sep Jeg forstår stadig ikke hvordan man kan identificere sin som nonbinærtetracyklistiskhomoseksuelmedetdrysafpankønnet, når jeg åbenbart ikke må identificere mig som en på 32 smiley smiley Eller en af de andre 120 levedygtige aldre, der findes…

• #150   29. sep #149 ....

profilbillede
  • #151   29. sep Har endnu engang taget billeder til DM, i PH.
    Håber at vise nogle stykker, er ok. Ellers spring dem over. smiley

profilbillede
  • #152   29. sep smiley

profilbillede
  • #153   29. sep smiley

profilbillede
  • #154   29. sep smiley

profilbillede
  • #155   29. sep smiley

profilbillede
  • #156   29. sep smiley

profilbillede
  • #158   30. sep @147: Det kommer sikkert til at gå superfint smiley Perle var trænet op på spande og trækkere. Da hun kom ud i sin første eftersøgning løb hun som lyn og torden og ænsede tilsyneladende ikke at der ikke var noget denne gang. Vi fik 10 for løbet og 10 for figuranterne. Jeg var en lille smule overvældet over hvor helt fantastisk fedt det havde været at få det prøvet af og det så bare fungerede så helt eminent smiley I kommer sikkert til at gøre det vildt godt smiley Det er bare så fedt at lave eftersøgning med en hund, der ELSKER det og giver sig 110%.

• #159   1. okt Beklager til dem af jer, der også har mig på fb, men jeg er nødt til at dele Åse herinde også smiley

8 dage gammel og med en kampvægt på 756 gram smiley

profilbillede
  • #160   1. okt Jeg var forbi min BARF-pusher for at hente foder, og fik købt en ny karte. For ja, når man har en langhåret hund, som fræser rundt i skoven, så slider man åbenbart karter op ret hurtigt. Den gamle tabte simpelthen håndtaget sidst jeg skulle børste enorme mængder præstelus og burrer af smiley

Så kørte vi i skoven og trænede på spande igen. Det er nok noget jeg skal gentænke, for ungen løber glad ud og tager legetøj fra flere spande, og så er hun egentlig ret ligeglad med at der efterfølgende er tomme udslag. Måske skal jeg overveje noget med piv i, så jeg kan høre når hun rammer belønningen, så jeg kan kalde hende hjem, uden at hun plyndrer flere spande smiley Men hun løber tydeligt med snuden slået til, så jeg har en form for tiltro til at det nok skal gå på lørdag smiley

• #161   2. okt Jeg prøvede noget nyt med Penny igår smiley Mine juletræer er store nok til at det nu giver mening at starte op med løbearbejdet til eftersøgningen. Jo, hun bliver ganske vist i B klassen et år til. Meeeen vi trænger til også at lave noget mere. Så hun blev introduceret til at løbe ud i området til en spand med en godbid på. Udslag til begge sider. Uuuuiii hvor hun syntes det var sjov smiley I eftermiddag skal vi prøve igen men denne gang vil jeg sætte en kort bane op hvor jeg også bevæger mig frem i arealet. Clinton fik også lov at prøve. Tempoet er noget langsommere en Penny's, men han løb da. Han havde så ikke så travlt med at komme på hjemkaldet. Man kunne jo godt liiige nå at snuse og tisse på vejen smiley Ja, Clinton der er en årsag til at du er pensioneret smiley Nå, men han hygger sig når vi laver noget sammen og jeg ser gennem fingre med at han gør som han nu gør. Senere trænede Penny og jeg at vi kigger på totalt fremmet hund. Hun var lige lidt anspændt i starten, men endte med slappe af med at han var der og lavede øvelser sammen med sin mor. Så superfin træning.

• #162   2. okt Hov i går havde jeg jubilæum;) en måned siden jeg var indlagt sidst;) det er simpelthen det længste jeg har været hjemme siden marts måned smiley jeg fejrede dagen i Odense hvor jeg fik lagt en tunneleret cvk ambulant, efter en nat hvor jeg måtte have smertestillende to gange, er det heldigvis meget bedre smiley
    Så jeg tager hul på den næste måned gerne uden indlæggelse tak smiley

• #163   2. okt Bodil vi krydser fingre for det næste jubilæum er laaangt ude i tiden ..

• #164   2. okt Føler mig en smule som en dårlig hundemor i dag.. sov over mig så det blev ikke den tur i skoven som vi plejer. Og senere kan vi heller ikke nå den 1-1,5 t vi plejer på samme måde.
    Men mon ikke kræet overlever smiley Vi har meget tid sammen

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#165   2. okt Tænk, at du tør skrive det offentligt, Pernille. Du risikerer da at få en sag om misrøgt på halsen smiley
    smiley

• #166   2. okt Ja ikke smiley ej jeg ved godt mange hunde end ikke får det. Men når hunden forventer det

• #167   2. okt Sove over sig? Det har jeg endnu til gode at prøve med hunde. Vores sover virkelig længe, hvis klokken bliver 7.30. De sidste par timer op til, har vi så råbt LÆG JER!! adskillige gange. De farer op ved den mindste bevægelse. Kunne vi så ikke lade være med at have 5 hunde på soveværelset? Joh så men da, me så skulle de være i køkkenet eller stuen. Begge har dør op til soveværelset, så de ville vække os alligevel.
    Jeg er imponeret Pernille smiley

• #168   2. okt Bodil - Jeg håber virkelig du går en tid i møde uden så mange indlæggelser!

Louise - Vi har 6 whippets i soveværelset, det er ikke dem, der vækker os. Min mand står typisk op kl. 5.30, alle hundene bliver liggende, jeg står op mellem 8 og 9, stadig intet liv, men når klokken er mellem 10 og 11 kommer de trissende på skift smiley

Skal jeg ud af døren og tidligt op, skal de nærmest sparkes ud af sengen og forsøger man sig med en morgentur matriklen rundt, er man heldig, hvis to af dem følger med hele vejen, de andre smutter ind under dynen igen. Selv Curie på 13 uger har lært at sove længe smiley

• #169   2. okt Jeg har været nødt til at købe rigtige regnbukser smiley

Vi skal til klubmesterskab på lørdag, og for hver gang jeg tjekker vejrudsigten, kommer der bare mere regn smiley I morges stod der, at der skulle komme 38 mm lørdag smiley

Mine regnbukser er dårlige, gamle og hullede. Så jeg gik i Spejdersport, fik hjælp til at finde nogle hvor min skinne kan være, prøvede nogle forskellige og fik hjælp til at vælge de rigtige. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har prøvet tøj i en fysisk forretning og fået hjælp til at vælge dét der er mest rigtigt til mine behov, men i guder, hvor var det lækkert! Så jeg besluttede på stedet, at det vil jeg gøre mere i smiley

Jeg fik købt et par bukser som er tynde og med stretch, med inderfor så de beholder åndbarheden og uden velcro ved anklerne (for det går ALTID i stykker, så man drøner rundt i skov og på stubmarker). De er bløde og knitrer ikke, og nu er jeg sådan "bare kom an, regn" smiley

• #170   2. okt Jeg er også selv imponeret over min vuf smiley normalt står vi op sammen med manden og barnet klokken 6.30. Hunden får en tur i haven og en tyggepind. Klokken 8 plejer vi at tage afsted i skoven eller andet fedt sted. Hjemme igen ved 10-tiden.

• #171   2. okt puha en skræk at få en A-hunde ... mine har heldigvis alle kunnet lære (efter hvalpe-tiden selvfølgelig) at det er menneskenes rytme der bestemmer hvornår det er Go´Morn

• #172   2. okt Øj, jeg vil også have en hund der sover til 6.30.

Vores har været vant til at jeg altid er stået op allersenest kl 5 (oftest 3.30/4.00) så de plejer at gå morgentur omkring det tidspunkt og derefter morgenmad - og selvom jeg nu går sygemeldt og ikke skal afsted, så holder hundene fast i at 5.30 altså er det absolut seneste at stå op.

Men det er jo mig selv der har vænnet dem til det, så... men okay, så tager jeg en tidlig kop morgenkaffe og lidt dyne-på-sofa-hygge, inden jeg tager næste kop kaffe. smiley

• #173   2. okt Mine hunde vænner sig fra start til, at det eneste der er sikkert er, at der ikke er noget, der er sikkert.

Jeg kan ikke bruge til noget, at mine hunde er vant til at stå op på et bestemt tidspunkt, er vant til at få mad kl det og det .. og kun kan fungere på bestemte tidspunkter også.

I de store konkurrencer, kan man komme til at skulle spor, lydighed, forsvar fra alt fra 6.30 til ved 20-tiden ...
    Så dur det ikke at stå med en Fido med vaner - så jeg gør så meget ud af aldrig at gøre tingene på samme tid.

Og så accepterer jeg ganske enkelt ikke, at en hund vækker mig kl. kvalme, hvis jeg har haft aftenvagt og først er kommet i seng ved 1-2 tiden.

Kan den ikke af sig selv finde ud af at være rolig, så ryger den i enten trailer eller hundegård.

Så ond er jeg nemlig ...

• #174   2. okt #169

Jeg har efter at have brugt så mange penge på regntøj, der alligevel ikke er vandtæt kapituleret - og har købt mig et i neongul med reflekser og af gummi sæt - i Biltema. Det kostede omkring 400 kroner tror jeg.

Og det VIRKER - siden jeg købte det, har det ikke regnet, når jeg har trænet hund smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#175   2. okt Vilma spørger mig gerne klokken cirka syv, om vi skal stå op nu - for det er tidspunktet, hvor jeg oftest står op. Hvis jeg så føler for at dynehygge lidt længere, lægger hun sig igen smiley

• #176   2. okt #175

Det er også Esh´ s fremgangsmåde smiley

Men kun hvis jeg er vågen - ellers er han rolig, og kommer ikke for at vække mig.
    Tænker at han ikke gider at ligge i traileren ..

• #177   2. okt Jeg har ligesom Martine, altid gjort meget ud af, at ingen dage ligner hinanden.
    Jeg gider simpelthen ikke hunde der driver mig til vanvid fordi det er nu vi skal på tur eller nu vi skal have mad.
    Det fede ved det er, at hundene feks sover når jeg sover og er vågne når jeg er det.
    Uanset tid på døgnet, går jeg ind og tager en lur, så har jeg 3 hunde der også tager en lur. Går jeg tidligt i seng, går alle 3 tidligt i seng, og sover jeg længe, sover de længe. De får heller aldrig mad på bestemte tidspunkter, nogen dage får de mad/godbidder over hele dagen, dagen efter får de måske 2 måltider.
    Det gør det SÅ meget nemmere.
    Og nu er det altså 3 unge "brugshunde" jeg har, men det kan altså lade sig gøre.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#178   2. okt Lige præcis - kun hvis man er vågen. Derfor ligger jeg heeeelt roligt, hvis jeg vil sove længere - så Vilma ikke tror, at NU skal vi op smiley

• #179   2. okt kan man købe rigtig vintertøj i Biltema ... udfra ønsket om at køber jeg det så bliver det ikke vinter smiley smiley smiley

• #180   2. okt Herhjemme står min mand op kl 5, så der vågner hundene helt automatisk og så er vi i gang.
    Jeg vågner jo også selv der, så jeg kan ikke rigtig bebrejde hundene.

De dage vi skal noget, sker der ikke noget ved det - vi kan fx sagtens køre mod Jylland kl 4 om morgenen.
    Det er mere det at sove længe der er et "problem".

I hverdagene har jeg mine faste rutiner ift hunde og heste, for at jeg kan komme afsted til tiden; det er bare lidt anderledes pt. og det er svært at forklare de små. smiley

• #181   2. okt #179

Prøv smiley

• #182   2. okt Yorkie

Min måde er jo ikke en regel - vi gør allesammen, som passer os bedst smiley

• #183   2. okt Jeg står op kl 7 hver morgen, men kattene kan ikke finde ud af det her når det er mørkere, så så snart jeg bevæger mig anderledes end når jeg sover, står de og piver for at få vådfoder smiley

især den ene har en skinger killinge-piv.. Og nej står ikke op før af den grund, de må vente smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#184   2. okt En lille sang om de der droner smiley

https://www.facebook.com/reel/785779864192756

• #185   2. okt Det lyder jo også fint, men har man et 8-16 job, så er det jo grangiveligt lidt udfordrende, at blive liggende til kl 9 ind imellem, for at hundene skal lære,.at ikke 2 dage er ens.

Louise da jeg var anlægsgartner stod vi altid op kl 5. Vores første Sealy blev 14,.5 år. Han stod altid op kl 5. Hver evig eneste dag.... Det var virkelig underligt, da han ikke var her mere.

Kirsten jeg må have Whippets smiley

• #186   2. okt Jeg kan ikke fungere i mit liv, hvis jeg ikke har ret meget struktur. Jeg er kun mig og mine dyr, og har et arbejde hvor jeg i udgangspunkt møder kl. 8 og går hjem kl. 15. Så min hverdag er at jeg står op kl. 5.15, drikker en kop kaffe, lufter hund(e), drikker kaffe igen, går i bad, fodrer hund(e), tager ansigt på og kører på job. Min morgen fungerer ikke, hvis ikke der er struktur.

Dorit havde et meget sundt sovehjerte, og de sidste par år skulle jeg tit vække hende et par gange, før hun endelig stod op smiley Hun ELSKEDE når vi kunne sove længe smiley Ellie står op med mig (med mindre jeg står op for at nattisse smiley ). Men hun er blevet god til at sove længe, hvis vi er gået sent i seng og jeg ikke behøver stå op smiley

Når Åse lander, bliver det jo et par uger med natteroderi, og så kommer der til at være nogle MEGET strukturerede morgener, når jeg skal tilbage på job. Men mon ikke hun også lærer at sove lidt længe, i løbet af et par år smiley

• #187   2. okt Jeg møder først kl 11 eller 12 så jeg kan godt sove lidt længe hvis jeg ville smiley jeg har dog brug for at stå tidligt op og komme i gang

• #188   3. okt louise

"Lyder" det meget fint smiley

Beklager da, hvis det provokerer dig at jeg har beskrevet hvordan JEG gør med MINE hunde .. bevares smiley smiley smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#189   3. okt I går fik jeg en SMS fra Yousee til en Rene Castillo om, at min/hans bank havde afvist betalingen af seneste regning. Jeg har ikke Yousee, kender ikke nogen Rene Castillo, og hvad angår det mig, hvad hans bank eventuelt har afvist? smiley
    I dag får jeg en mail fra Norlys om, at jeg har til- eller fravalgt nogle ekstraservices på et mobilnummer, jeg ikke kender.
    Det viser sig at være et nummer tilhørende min router, men jeg har ikke til- eller fravalgt noget.
    Jeg synes, det er en smule ubehageligt med to af den slags fejl på to dage.

• #190   3. okt Isabelle ... det med Yousee kender jeg ikke til ... MEN det med Norlys skal du ikke hænge dig i (andet en måske få afmeldt nummeret på routeren hvis man kan det), MEN
    Telia mobil er opkøbt af Norlys, i Telia mobil havde man nogle tillægs fordele bl.a har jeg kunnet læse bestemte ugeblade for en lille mer pris pr måned i FLERE ÅR ... efter det er blevet til Norlys har jeg så fået en mail om at de services stopper 30/9 .... i går fik jeg så den samme mail du beskriver om at jeg har fravalgt de services NEJ JEG HAR EJ ... og er pisse sur for jeg kunne godt lide dem jeg havde ... men men det er bare en standard mail de åbenbart sender ud nu de stopper de tilvalg ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#191   3. okt Tak Hanne. Det giver mening.

• #192   3. okt #182
    "Min måde er jo ikke en regel - vi gør allesammen, som passer os bedst"

Det tror jeg også og det der passer til vores livsstil afspejler sig jo også i vores valg af race smiley

Vi har heller aldrig haft faste rutiner på klokkeslæt i forhold til hundene. Vi har begge altid har haft arbejde med varierende arbejdstider, min mand som pædagog og jeg som enten selvstændig eller handicaphjælper med 16-24 timers vagter.

Det er mere regelmæssigt nu, hvor vi ingen hjemmeboende børn har, men mens alle tre sønner boede hjemme, var det vigtigt, at hundene kunne klare et hus med lidt kaos smiley
    I dag er det eneste, der er nogenlunde sikkert, at de får 3 måltider fordelt over døgnet, det trives de bedst med, og kan de selv bestemme, bliver der sovet længe. I morgen skal et par af dem med på udstilling, så bliver de to selvfølgelig hevet ud af fjerene før.

Jeg måtte omplacere en whippet for år tilbage, som simpelthen ikke kunne leve i det kaos, der nu engang var i huset dengang, hun er lige blevet 12 og lever i bedste velgående i et hjem, hvor dagene er meget forudsigelige.

• #193   3. okt Om det fungere bedst med fast tider til alt muligt eller ikke afhænger vel af den enkelte hund, ejer, familie, jobsituation osv osv osv osv. Det er vel ikke noget der er bedre end andet.
    Selv har jeg for det meste ret faste rutiner omkring hvornår vi står op, hvornår vi går ture, fordre osv osv osv. MEN der er så dage hvor rutinerne ikke duer. Jeg har egentlig aldrig oplevet at det er noget problem i forhold til mine hunde. Jeg vågner fx som regel 5:30 hver evig eneste dag uanset hvornår jeg er kommet i seng eller om det er hverdag, week-end eller ferie. Jeg skal simpelthen bare altid tisse kl 05.30 smiley Sådan har jeg haft det lige så længe jeg kan huske. Og så kan jeg jo lige så godt også lukke hundene ud og tisse. Tænker også at de skal tisse på det tidspunkt smiley Nogle gange står vi op og andre gange kravler vi tilbage under dynen. Nogle gange får hundene deres mad inden vi kravler under dynen igen og andre gange ikke. De protestere ikke eller begynder at dibbedabbe rundt hvis de ikke har fået mad inden vi går i seng igen.
    Det eneste tidspunkt hvor Clinton kan blive lidt småirriterrende er når det bliver lyst tidligt om morgenen; der er altid lige et par dage i maj måned, hvor han skal have at vide at 'NEJ - vi står ikke op kl 04.00 bare fordi det er lyst udenfor og fuglene synger' smiley

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#194   3. okt Jeg forstår simpelthen ikke folk bliver ved med at give opmærksomhed til enkelte individer. Og gang på gang ende i samme situation som sidst; at vedkommende er udenfor rækkevidde...

Jeg undres oprigtigt smiley

• #195   3. okt Tøser passer på deres syge mor. smiley

profilbillede
  • #196   3. okt Er der nogen som har hørt fra Anni for nylig?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#197   3. okt Det tænkte jeg faktisk på tidligere i dag, Bodil - og håber, at nogen har.

• #198   3. okt RIP Patricia Routledge (Fru Hiacint Bucket)

• #199   3. okt Tænkte på det for nogle dage siden, altså Anni.

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#200   3. okt Det her - guld værd smiley

profilbillede
  • #201   3. okt En dreng og sin hund smiley

profilbillede
  • #202   3. okt Vi har det klubmesterskab i morgen, så i dag tog jeg ned og hjalp med at stille op. Der skal gennemføres 4 klasser, hvor der er forskellige mål på cirka alle øvelser. Ellie var med til at stille op, og hyggede sig SÅ meget med bare at tulle rundt.

Vi gik en tur rundt om engsøen bagefter, og så hjem for at pakke ALT mit regntøj i bilen, alle Ellies dækkener, håndklæder, en tør vetbed, et tørt sæt tøj til mig og nogle plastiksække til alt det, der kommer til at drive af vand i løbet af i morgen smiley

Rally har aflyst deres klubmesterskab, for man kan åbenbart ikke gå rally i regnvejr (det var Dorit så fuldstændig enig i, dengang hun levede smiley ) smiley

• #203   3. okt Mit selskab i aften smiley

profilbillede
  • #204   4. okt Hold nu kæft, et lortevejr smiley smiley

Katten har været ude tre gange siden jeg er stået op, for hun har en regel om, at hvis hun har været ude i regnvejr, skal hun trøstes med snacks når hun kommer ind. Måske burde hun også få et regndækken smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#205   4. okt Det er sådan en blæsende regnvejrsdag, ville jeg faktisk foretrække at have kat eller skildpadde fremfor hund. Oh bare at sidde inde hele dagen med lys i stagerne og kaffe i koppen smiley At jeg så lider af galopperende svimmelhed pt gør det ikke sjovere at skulle i skoven smiley
    Selv Vilma gider ikke gå ud i haven - men i skoven gider hun sikkert gerne smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#206   4. okt "Det er" = "på" smiley

• #207   4. okt Vi har for - tror jeg - første gang i teamets historie, som går langt tilbage, valgt at aflyse vores lørdagstræning.

Det gjorde et vist indtryk, at ham, der kommer fra omkring Hornbæk, kunne fortælle at han holdt stille på Helsingørmotorvejen, grundet væltede træer - og at der på FB stod, at Greve schæferhundekreds havde aflyst træning pga vejret !!

Det er også bare voldsomt - men i dag finder jeg ud af, om mit regntøj nu også ER vandtæt smiley smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#208   4. okt På vej hjem fra luftetur lå et væltet træ over min vejbane. Skønt, at jeg ikke passerede stedet lige som træet valgte at falde smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#209   4. okt Humor på højt plan smiley

Trump aner (som så ofte før) ikke, hvad han taler om (fx landet "Abberraijan"). Bemærk manden til højre smiley
    Se bare de første 40 sekunder af klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=FZArvK68VlA

- Og så tager Albaniens premierminister pis på Trump - på at han angiveligt skulle have standset en krig, der ikke var der smiley

https://www.facebook.com/reel/1223834409507252

• #210   4. okt Onsdag aften bød vi velkommen til lillesøster smiley hun er så skøn, og Carl er helt forelsket.

profilbillede
  • #211   4. okt

profilbillede
  • #212   4. okt Tillykke Ida - hun er vidunderlig smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#213   4. okt TILLYKKE, Ida - hvor er hun fin og dejlig smiley

• #214   4. okt Tillykke med den dejlige lillesøster smiley

• #215   4. okt Sia er I dag blevet certificeret som læsehund. På mandag bliver hun sendt ud for at søge job smiley

Sia tog både børn og voksne med storm, og hun hilste pænt på de andre hunde.
    Det var dog lidt svært at komme ud igen, da vi skulle igennem biblioteket, og der var godt nok mange børn, som lige skulle hilse på Sia, og høre, hvad hun lavede på biblioteket.

• #216   4. okt Tillykke Ida, hvor ser hun dejlig ud smiley

• #217   4. okt Tillykke Ida smiley

• #218   4. okt Jeg er så skuffet og ærgerlig smiley

Klubmesterskabet i dag blev aflyst. Helt, for mit vedkommende, og delvist for B-klassen (de udsatte sporene). C-klassen og K-klassen (ultrabegynderne) fik gennemført deres smiley

Vores spormarker blev harvet og sået i onsdags, og de var simpelthen så oversvømmede, at vi ikke kunne gå der. Og eftersøgning i skoven kunne ikke gennemføres, fordi der selvfølgelig var risiko for væltede træer. Jeg véd jo godt at det ikke var en mulighed at gennemføre, men jeg blev SÅ ærgerlig! Jeg har virkelig forberedt mig til i dag - har trænet, tænkt øvelserne igennem, lagt en plan B og C for de svære ting.Men lige vejret er vi ikke herre over, og ingen skal slås til plukfisk, bare fordi jeg gerne ville have haft min hund i eftersøgning. Indtil videre har vi udsat til fredag.

Dagens gode nyhed - Åse spiser godt smiley

profilbillede
  • #219   4. okt Min mand er til rollespil på Bornholm og de måtte i al hast få teltene ned i formiddags og droppe det hele på grund af vejret.
    Min søn er på FDF lejr med 700 andre børn som alle er pissevåde...

Ååh jeg er lidt træt af vejret.
    Herhjemme går 6 hunde og bliver idioter af at være inde, 2 af dem er i løb og en tredje er en han (på 13 år!) og den ene er en hvalp.
    Vi glæder os til bedre vejr!

Hvalpen var til træning i formiddags, dog indendørs. Så hun har kunnet slappe af.

Vi har KÆMPE have, men ingen af hundene vil ud i den i sådan et møgvejr. Og jeg følte bestemt intet behov for en lang tur i skoven smiley

• #220   4. okt Jaric, lufter du ikke hunde, når vejret er dårligt? Altså slet ikke?

Det er ikke fordi jeg er vild med at lufte i regnvejr, men jeg ved at jeg tørrer igen, og hunden får dækken på hvis det er helt skidt (for at jeg får lidt mindre mudder i huset), men ud skal de jo. På en dag som i dag tager jeg ikke i skoven, men så bliver det bare lufteture uden risiko for at få træer i hovedet smiley

• #221   4. okt Jeg måtte starte bilen og køre hjem på grusvejen ved mine forældre og lufte hunde. For de ville bestemt ikke ud, jo Schæferen, men ikke de 2 små. At få dem til at tisse i formiddags, var en kamp.
    5 min på stien hos mine forældre og jeg havde 3*tis og 3×lort og en Hundeprut der selv hoppede ind i bilen igen. smiley

• #222   4. okt Jeg forstår dig godt, Anne. Jeg var glad for, at dagens opgave var certificering til læsehund på biblioteket, og ikke trøffeljagt i skoven.

Det må virkelig være træls, når man har forberedt sig til noget, som så ikke kan gennemføres.

Men hvor er det skønt, at Fede Åse tager så fint på smiley

• #223   4. okt Hjertelig tillykke Ida smiley

• #224   4. okt Vi kørte til DCH i Vordingborg - der var ikke et øje og det er et kæmpestort sted.

Det stod ned i stænger, det stormede, så hundene blev blæst "sidelæns" .. men det generer dem på ingen måde at være ude i sådan noget vejr.

Jeg havde gummistøvler og det nye regnsæt (som holdt tæt), min kasket og hætten fra regnsættet udover.

På en eller anden skør måde, kan jeg faktisk godt lide det smiley

Jeg bruger Siccaro dækner og var lidt spændt på om piraten kunne passe det - det er jo Tjab der brugte det sidst.
    Det kunne han !!!! - han er ikke nogen lille hvalp mere - og fik det på da vi kom hjem. Ville ikke lade ham sidde med det i buret, hvis han pludselig fandt ud af at han ikke gad at have det på.

Men det generede ham tilsyneladende ikke, så han var næsten helt tør, da jeg satte ham i hundegård og kørte på arbejde smiley

• #225   4. okt Jeg må jo sige at mine nye regnbukser gjorde det godt i dag smiley Jeg måtte jo droppe selv at lave noget med hund, men så kunne jeg være hjælper i stedet, og bagefter heppe på vores seje nybegyndere smiley

På trods af at jeg jo går med skinne under regnbukserne (som kan lave en lidt sær folk på buksebenet), og på trods af at jeg stod ude i pisøseregn i omkring halvanden time, var der ikke så meget som det mindste tegn på noget vådt inde i regnbukserne. Heller ikke den der klamme sved, der kommer inde i regntøj. Jeg havde min billige pu-regnjakker fra Engelsons på, og den klamsvedte jeg i smiley

• #226   5. okt Tillykke Ida K, sikke en lækkerhed .,

Det er nogle dage siden jeg tænkte på Anni .. og nej hun har ikke skrevet herinde længere tid end normalt tænker jeg smiley
    Jeg aner intet om at få fat på hende, mener det er Susanne eller Frk Jensen der har hendes tlf nummer

• #227   5. okt Jeg har bestemt ikke telefon nummeret på Anni, tror hun ville ryge ned af stolen hvis jeg ringer smiley

• #228   5. okt Jeg sendte en sms til Anni i går, men har ikke hørt fra hende endnu.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#229   5. okt Overskrift i Politiken:

"Jeg var gravid, skulle føde og forhåbentlig amme, men jeg var ikke en kvinde"

- og jeg tænker: Holder en rose op med at være rose, hvis vi kalder den en tulipan?

• #230   5. okt Lise-Lotte ... øv det giver sug i maven .. altså hvis man forudsætter hun normalt er i stand til at skrive sms ...
    kunne du prøve at ringe op på et tidspunkt, altså kun hvis du har lyst ?
    Jeg er i sommerhus de næste 2 uger og kan slet ikke huske hvordan jeg fik sporet hende dengang hun var indlagt ...

• #231   5. okt Nej jeg lufter ikke mine hunde hver dag.
    Til gengæld er de næsten aldrig alene hjemme, max 1-2 timer hver dag.
    Vi er bare sammen, og de bruger energi på leg med hinanden eller nogen af os 7 mennesker de bor sammen med, eller leg med de gæstehunde som ofte besøger os.

Når vi går tur elsker de det. Men der er ingen faste gåture til hverdag. Omkring vores hjem har vi kun landeveje, og skal vi i skoven kræver det biltur. Og bilen har ikke plads til 4 hunde så det er altid nogle af dem, som kommer med og nogle som ikke gør.

Men i regnvejr vil de slet ikke med, selv hvis jeg fandt på at tilbyde en tur. Vil jeg gå tur i regnvejr kan jeg værsgo gøre det helt alene! Det gør jeg så ind imellem.

• #232   5. okt Isabelle, jamen, hvis man føler sig som en kvinde, har man ret til at føde børn, amme og menstruere. Jeg læste et eller andet opslag med en kvinde, der var født som mand, der havde kastet sig ud i at skrive om at “det var den tid på måneden hvor hormonerne raser, så jeg har så meget brug for chokolade”. Og cis-kvinder svarede, at hvis bare chokolade kunne fikse menstruations-hormonkaos, ville de være lykkelige.

Det bliver altså rigeligt woke for mig, når vi ikke engang må konstatere, at det at føde, amme og menstruere, er noget der hører til en cis-kvinde smiley

• #233   5. okt Hanne, du skrev til mig og spurgte hvad Annis efternavn var, og så kan man slå hendes nummer op på krak smiley

• #234   5. okt Umiddelbart vil jeg ikke ringe til Anni.
    Hvis Anni ikke selv er i stand til at besvare min sms, vil hun sikkert også have svært ved at tale i telefon, og jeg ønsker ikke at sætte hende i forlegenhed.

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#235   5. okt Ej undskyld, men den her Jaric; "Nej jeg lufter ikke mine hunde hver dag.
    Til gengæld er de næsten aldrig alene hjemme, max 1-2 timer hver dag."

Det er da en ny undskyldning jeg endnu ikke har hørt før - det er da alle gode grunde til at lufte hund.

Min er aldrig alene, han er med mig overalt (arbejde osv.) og selv efter 12timers vagt eller flere dages øvelse - så ynder jeg da at lufte hunden uanset vind og vejr......

At man ikke gider (vejret) - eller hundene trives i den livsstil er jo helt fint for dine hunde smiley De har ikke oplevet andet, men den første sætning skærer bare ind i mig..

• #236   5. okt Jeg ved simpelthen ikke hvad der menes med”at lufte hunde” mine bliver aldrig luftet i snor, jeg går rundt på grunden med dem dagligt, vi har 12 hektar, men jeg kalder det nu ikke at lufte, de går bare med når jeg skal et eller andet;) de er med hele dagen jeg tror helt ærligt, at de oplever noget mere, en de hunde som “luftes” i snor dagligt;)
    Vi har forskellige måder at have hund på:) sådan må det jo være, men gad vide hvad hunden ville fortrække hvis den blev spurgt:)

• #237   5. okt Det er pudsigt, at folk altid går i forsvar, når de ikke lufter hund ud af matriklen. Hvis man hviler så meget i isn måde at have hund, så er man vel fløjtende ligeglad med hvad andre synes?

12 HA er god plads, men med de samme dufter hver dag, må det blive lidt ensformigt. Jeg kan da mærke på min, at når vi har gået 5 km i snor på et nyt sted, er hun tilfreds på en måde, men når hun får lov at blæse rundt på vores 55 HA marker, er hun tilfreds på en anden måde. Jeg ville aldrig nøjes med det ene alternativ smiley

• #238   5. okt Der er da masser af nye dufte;) rådyr, ræv, harer, grævling og så videre;) mine hunde blæser nu ikke rundt, de undersøger, snuser hygger og følger med:):

• #239   5. okt Men nul inputs fra andre hunde. Selv rådyrer, ræve, grævlinge og harer bliver hverdag.

Men ja, det er sådan du har hund, og det fungerer for dig smiley

• #240   5. okt Duft fra andre hunde er der også rigeligt af;) vi har jo stadig op til 3 hunde i pensionen af gangen;) men det interesserer tilsyneladende ikke mine hunde så meget som duft fra rådyr m.m
    Men du har ret, her fungerer det strålende, og jeg mener slet ikke at mine hunde på nogen måde vil have gavn af spadseretur i snor;) det er jo egentlig humlen af det hele, vi har hund på forskellig måde, jeg syntes egentlig ikke det er op til andre at kommentere, ikke med mindre der er tale om reel dyremishandling;) og at en hund ikke går tur i snor dagligt er efter min mening da så afgjort ikke dyremishandling:)

• #241   5. okt Jeg har 13 hektar naturgrund, med masser forskelligt terræn og masser af vildt der passerer hver dag. Ingen af mine hunde stiller sig tilfredse med kun at blive luftet på egen grund. Jeg kan tydeligt mærke forskel om vi har gået en times tid på egen grund, eller vi bare har gået 20-30 min et andet sted.
    Men hunde er selvfølgelig også forskellige smiley

• #242   5. okt Mine hunde har så sjældent snor på når vi går tur, måske det også gør en forskel smiley

• #243   5. okt Mine hunde kommer heller ikke på gåtur udenfor matriklen hver dag, de har 2,3 hektar, som er indhegnet at løbe på.

Til gengæld har de også højst 2 dage om ugen, hvor de er alene og da jeg er udemenneske tilbringer vi flere timer ude om dagen, næsten uanset vejr (heldagsregn og storm undtaget)

Jeg har sjældent alle med på tur, men tager 2-3 stykker ad gangen, de vil gerne med, men jeg oplever ikke at få mere trætte hunde med hjem, når vi har travet tur i snor, end når de har blæst rundt på matriklen og leget, gravet efter mus, eller lavet fodersøg på træer og buske.

Mine er grundet deres jagtinstinkt aldrig i snor udenfor matriklen, enkelte ture til stranden undtaget. Jeg er ret sikker på, at mine ikke vil bytte med det liv de havde, mens vi boede i bymæssig bebyggelse, hvor hverdagen bestod af flere daglige gåture i snor og så ca. ½ times frit løb på et egnet areal.

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#244   5. okt "Mine er grundet deres jagtinstinkt aldrig i snor udenfor matriklen"

Øhhhhhh smiley smiley

smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#245   5. okt Jeg gad godt have 10 - 15 - 117 ha grund, som Vilma kunne tumle sig på - og hjertens gerne med andre hunde, jeg lige havde. Men jeg ville nok lufte i hundeskove og på strande alligevel smiley

• #246   5. okt Isabelle - Ups smiley Altid i snor, ellers var der vist ikke mange fasaner og harer tilbage i området smiley

• #247   5. okt Vores 5 er da heller ikke udenfor matriklen hver dag. Ingen tvivl om, at der er forskel på hunde som MC skriver. Vores virker meget mere tilfredse og trætte efter en halv times musen rundt eller fulge-/pindsvinejagt på matriklen, end 2 timers gåtur i snor. Vores er desværre altid i snor, når vi er udenfor grunden. Deres jagtinstinkt overrumplet helt deres ellers fornuftige indkald.

• #248   5. okt Jeg skrev det heller ikke som nogen undskyldning, men som en forklaring på mine hundes hverdag og daglige liv.
    Jeg har ikke behov for at forsvare noget, men skriver blot på forum smiley som alle andre.

• #249   5. okt #247

Får dine hunde lov til at jage pindsvin ?

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#250   5. okt Driv våd - men glad og tilfreds smiley

profilbillede
  • #251   5. okt Jeg forsøger at planlægge eftermiddagsturen efter tørvejr. I mellemtiden sørger Karla for at Ellie ikke er ensom smiley

profilbillede
  • #252   5. okt Og er det for kedeligt med en hjemmedag, så kan hvalpen heldigvis aktivere sig selv smiley

profilbillede
  • #253   5. okt #249 Jeps selvfølgelig gør de det. Jeg elsker når de kommer ind om aftenen med blod i hele kæften. Jeg jubler og tænker yes! et pindsvin mindre.
    Nej selvfølgelig gør de da ikke det!! Men da vi har en ok stor grund, så kan jeg ikke rende rundt med en lommelygte og cleare hele grunden for pindsvin, inden hundene lukkes ud. Jeg ville da ønske, at de ikke valgte at tage turen igennem haven trods tæt hegn og hække. Pindsving skal da ikke slåes ihjel, men nu har jeg terriers, og de har trods alt nogle stærke instinkter. De har svært ved at selektere i deres bytte. Det er møg ærgerligt og jeg bliver eddike sur, men jeg kan ikke gøre noget ved det. Jeg lufter ikke mine hunde i snor i haven. Det eneste jeg kan trøste mig lidt ved er, at de dør lige med det samme.
    Ser vi et pindsvin, bliver det selvfølgelig båret ud af haven,.men de er utrolig territoriale,.og vi kan nogle gange være det samme pindsvin ud af haven hver eneste aften.

• #254   5. okt #253

Så svaret på mit spørgsmål er ... Ja smiley

Men tak for din lange og meget interessante fortælling .. eller noget smiley

• #255   5. okt Holy moly et kedeligt vejr. Vi tog i skoven i formiddags og fik krudtet hund og barn en smule af. Vi har ellers bare været inde udover manden gik en tur med hunden.
    Puh der er gang i den smiley

Vi har også en ret stor have men bor i alm villa-kvarter. Jeg ville ikke have hund hvis ikke jeg ville/kunne gå med den min 2 gange om dagen.
    Jeg forstår ikke man har hund hvis ikke man vil gå tur.. det hører da med. Uanset hvor meget grund man har.

• #256   5. okt Hvorfor skal vi altid hakke på hinanden ... om hvad man skal gøre , når man har hund ???
    Jeg er helt sikker på , at vi hver især gør med vores hunde , hvad vi synes der er bedst for dem.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#257   5. okt "Hvorfor skal vi altid hakke på hinanden"

Altid? smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#258   5. okt "Jeg ville ikke have hund hvis ikke jeg ville/kunne gå med den min 2 gange om dagen."

Frøken Vilma har kun fået én tur i dag (løs, 45 minutter), for vi har haft gæster, Vilma og mig, og så var der faktisk ikke tid til flere ture. Jeg håber, at min stakkels hund klarer, at det ikke blev til mere i dag. Undskyld Vilma smiley
    smiley smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#259   5. okt PS. Og da gæsterne gik hjem, var det halvmørkt og p... regnvejr, så jeg gad virkelig ikke gå ud.

• #260   5. okt Jeg var i skoven med Ellie og fik en sms om at strømmen var gået hjemme i huset. Så da jeg kom hjem måtte jeg se om jeg kunne finde problemet - det kunne jeg, og det er lokaliseret til den ene fase med lys. Som er den fase hvor alle de suspekte loftslamper (som af og til blinker og “knitrer”) er på. Jeg har måske en mistanke om at noget er kortsluttet, og at det “noget” ligger et sted oppe på loftet. Og dér skal jeg ikke hen, for det er der Satan selv avler verdens største edderkopper, og dem har jeg ikke tænkt mig at lade komme herned i stueplan.

Nu forsøger jeg at finde en elektriker, som kan rykke ud i morgen og fikse lortet (og måske dræbe nogle af edderkopperne på loftet) smiley

• #261   5. okt #254 det er så igen din tolkning. Nej jeg accepterer det ikke, men jeg kan ikke rigtig gøre noget, og det må jeg leve med. Jeg har valgt terriers ,fordi de passer bedst til mig.
    Det er pudsigt, at du altid lige skal finde et eller andet at bore i, på en provokerende måde. Jeg er da ikke et sekund i tvivl om, at du ikke bryder dig om min tilgang til hunde, da du ofte stiller spørgsmålstegn, men at spørge om jeg tillader at mine hunde slår pindsvin ihjel, det er godt nok mærkeligt.

• #262   5. okt #261

Tolkning ?
    Tja, tror det er ret ligegyldigt for pindsvinet at vide, at du bare "ikke rigtigt kan gøre noget" - men at det altså ikke er med din gode vilje at det bliver smasket af dine hunde ... eller noget ...

Du gør jo ikke noget for at forhindre at dine hunde slår pindsvin ihjel - det ER da det samme som at tillade det.

At du så oveni købet mener, at dine terriers "passer bedst til dig" er da fuldstændig sort, når du samtidig skriver, at dine evner til at begrænse dem, ikke er tilstækkelige.

Men fair nok - egoismen længe leve ...

Undskyld at du finder det jeg skriver "provokerende" .. men helt seriøst - det er ikke mig, af os to, der tillader at mine hunde slår diverse dyr ihjel .. det er imo langt mere "provokerende" ..

Du kan skrive - til du bli´r blå - at du ikke "tillader" det .. men når du ikke gør noget for at forhindre det, tja, så er det altså det, du gør .. tillader det ...

• #263   5. okt Martine jeg gider simpelthen ikke deltage i dine diskussioner mere, da du altid skal findele og mistolke tekster, så du kan hakke på andre. Virkelig et trist træk.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#264   5. okt #253 og 254

Det ER da et dilemma, for ja, du tillader dine hunde at slå pindsvin ihjel, Louise - men dit alternativ er at lade være med at have hundene løse i haven efter mørkets frembrud, og det er jo en trist løsning - for hundene.
    Kunne du evt pindsvinesikre et lille stykke have, som hundene så kan være i om aftenen?

• #265   5. okt Anne - Du må sende katten i forvejen så den kan gå på edderkoppejagt smiley

• #266   5. okt Isabelle det er desværre ikke muligt den måde haven er indrettet på ift huset, da mine kunder også må igennem haven, for at komme i salonen. Vi har såmen forsøgt at finde en løsning med ekstra hegn, men det er desværre ikke lykkedes at holde dem ude endnu. Vi har også prøvet at fodre dem udenfor hundenes område, men den eneste ændring er, at det tiltrækker gnavere. Pindsvinene er ligeglade. Så det er temmelig meget opad bakke.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#267   5. okt "Pindsvinevennerne" kommer med følgende forslag:

1. Tjek haven efter, inden hunden slippes løs.
    2. Er der pindsvin i haven, kan du prøve at lære hunden – ikke
    at gøre pindsvinet noget. Mange hunde er lærenemme – og
    hvis du ved gentagne gange siger med en bestemt stemme:
    "Nej – det må du ikke" … eller: "Nej, det er vores pindsvin,
    og den må godt være der", så kan de fleste hunde godt
    lære det og få respekt for pindsvinets færden i haven.
    3. Nogle hunde har dog svært ved det – og så er det en god
    idé at lufte hunden i snor om aftenen, når den skal ud på sin
    sidste "tisse-tur". Skulle I så møde et pindsvin, er chancen
    der jo for, at hunden lærer at acceptere pindsvinet.
    4. Løber hunden rundt i haven hele dagen, og véd du, at der
    er pindsvinereder – så prøv at lave en forhindring for
    hunden til at nærme sig reden. Og brug så råd nr. 3 om
    aftenen smiley

Der er også muligheden at give hundene mundkurv på, når de er løse i haven om aftenen i "pindsvinesæsonen".
    JA, det lyder voldsomt - men pindsvin er et fredet dyr, og det er så trist at tænke på, at de bliver bidt ihjel én efter én i jeres have.

• #268   5. okt JA, det lyder voldsomt - men pindsvin er et fredet dyr, og det er så trist at tænke på, at de bliver bidt ihjel én efter én i jeres have.

Helt enig !

• #269   5. okt Tak Isabelle. Dem kender jeg godt. Mundkurv har jeg intet imod, men det virker temmelig uoverskueligt at give 5 hunde mundkurv på, inden de kommer i haven
    I øvrigt står vores dør jo ofte åben, så hundene render ud og ind.

• #270   5. okt Louise

Det bestemmer du naturligvis helt selv - om du gider deltage i "mine" diskussioner.

Men hvad er det du mener jeg "mistolker"?

Du skriver direkte, at du ikke evner at forhindre at dine hunde - som du passer SÅ godt til - slår pindsvin ihjel.

Det er hele esensen i dit skriv .. og dine patetiske forsøg på at skrive, at du bestemt ikke "giver dine hunde lov" .. øh jo du gør !

Du forhindrer dem ikke i det - resultat = dødt pindsvin.

Om du bifalder det eller ej, ændrer desværre ikke noget for pindsvinene.

Jeg synes det er tåkrummende at læse, at "sådan er det jo bare med terriers" .. nej, gu er det da ej .. sådan er det med ejere, der ikke tager de nødvendige forholdsregler .. og i yderste konsekvens gør som Isabelle skriver - smider mundkurv på sine fido´er, så de ikke KAN bide pindsvinene ihjel.

Du har IKKE gjort nok for at forhindre, at pindsvin bliver slagtet af dine hunde .. det er beskæmmende og egoistisk !!!

• #271   5. okt men det virker temmelig uoverskueligt at give 5 hunde mundkurv på, inden de kommer i haven

Uoverskueligt ???

Seriøst ???????

• #272   5. okt Pindsvin er lidt hyggelige, og for år tilbage, havde vi altid pindsvin i haven.
    De sidste par år, har der dog ikke været pindsvin i min have. De forsvandt et par år før Sia flyttede ind.

Det er lidt en skam, for pindsvinene æder jo snegle, og dem havde vi da masser af, indtil jeg fik bestanden til at skrumpe.

Mine hunde har aldrig fået lov til at jage pindsvin. Udover klamme snegle, rotter, mus, flåter, myg o.lign., skal der være plads til os alle.

• #273   5. okt Krydser I lige fingre for Sia, når hun skal ud og søge job i morgen smiley

• #274   5. okt Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I andre gør for at undgå at jeres hunde bider i et pindsvin i haven?

Selv var jeg så heldig at Coco fandt dem SUPER mærkelige og når de stak hende på den meget forsigtigt fremsatte snude, så trak hun forsigtigt rundt om dem.

Men hvad gør andre, som har hunde, som kan finde på at tage smådyr i haven, for at undgå det med pindsvin?

• #275   5. okt Jeg pudser gerne glorier for en 10'er ...... smiley

profilbillede
  • #276   5. okt Louise, når man har terriere, kunne det så måske dæmpe deres dræberlyst, hvis de faktisk KOM uden for matriklen hver dag og blev brugt til noget fornuftigt. Jeg oplever i hvert fald at min hund er væsentlig nemmere at takle hjemme, når hun er velstimuleret og godt motioneret.

Jeg har aldrig haft hunde med udpræget dræberinstinkt, men med jagtinstinkt. Og der er pindsvin jo nemme, fordi de er så relativt langsomme, og derfor ikke trigger jagtinstinktet. Da Dorit var hvalp havde jeg en pindsvinemor med 2 unger som boede i haven, og Dorit fandt lynhurtigt ud af, at pindsvin=lækker tørfoder. Så hele sit liv gøede hun begejstret når der var pindsvin, for så var det jo tid til lækker mad. Ellie blev “opdraget” af Dorit på det punkt, og i den første sensommer/efterår som Ellie oplevede, mødte vi ret mange pindsvin på vores morgentur. Og igen havde jeg kattemad i lommen, og så fik grisen en håndfuld og hundene fik et par smagsprøver. Så Ellie er også svært begejstret for pindsvin smiley

Igen, ingen af de to har været dræbere, men dog rovdyr med jagtinstinkt. Men ja, de er (var) hunde som så altid er kommet uden for matriklen, er blevet motioneret og trænet i det omfang de nu har (haft) brug for det.

Jeg “lader” mine hunde tage mus og rotter, men sådan er det nødt til at være her hvor jeg bor. Alt andet skal man lade være, indtil man får lov. Og det er meget sjældent man får lov til at nakke andet smiley

• #277   5. okt Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I andre gør for at undgå at jeres hunde bider i et pindsvin i haven?

Lærer dem, at pindsvin er no-go .. som med alle andre ting .. træner smiley

Det hjælper naturligvis, hvis man har gjort sig den lille ulejlighed, at lære sin hund en solid nej-kommando .. men det er vist ikke ret populært i disse tider ...

• #278   5. okt

profilbillede
  • #279   5. okt Så er det også at håbe, at hundene gør det hurtigt af med pindsvinene. Og ikke næsten så de ligger og lider et sted.
    Ærligt, jeg synes det er noget svineri. Man har et ansvar uanset hvilken type hund man har

• #280   5. okt Vi har rigtig mange pindsvin, på de ture vi går rundt på matriklen omkring solnedgang møder vi stort set dagligt et eller flere, det højeste antal jeg har mødt er ni.

Underligt nok, har det ikke været så svært at lære whipperne at holde snuden fra dem, måske fordi jeg lader vore hvalpe snuse til dem ret tidligt, så de finder ud af, at de har pigge og stikker.

Jasmina min næstyngste, kan finde på at gø, når hun møder et pindsvin, men hendes gøen er anderledes end over for alt andet, så hun bliver bare kaldt hjem. Svigter hørelsen henter jeg hende og sætter en snor på hende.
    De øvrige er fuldstændig ligeglade med pindsvinene

Vi har gjort meget for at der er skjulesteder og grenbunker, hvor de kan overvintre. Jeg elsker pindsvin, de er nyttedyr og skal være på matriklen smiley
    Får jeg en whippet, der ikke vil lade dem være i fred, må den have mundkurv på ude.

Mus og rotter må de gerne jage og jeg kan heller ikke hidse mig op over, at der ryger en fasan i ny og næ her på egen matrikel. Vi har store gårde i nærheden, der sætter et hav af opdrættede fasaner ud her om efteråret og de er nærmest håndtamme og ikke særligt bange for hundene.

• #281   5. okt Og en tilføjelse. Sidste år mistede vi rigtig mange af "vores" pindsvin, når de bevægede sig udenfor matriklen og ud på vejen.

Nu har min mand sat volierenet op på det nederste stykke af vores vildthegn, det bukker så det også dækker ca, 30 cm. af jorden nedenfor hegnet. I første omgang var det for at holde en ræv ude, og whipperne inde, men det har haft den sidegevinst, at der ingen overkørte pindsvin har været i år.

Det er kun på det stykke af hegnet, der vender ud mod den mest trafikerede vej, at det er sat, så de kan stadig slippe væk igennem hegnet, der vender mod markerne omkring os.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#282   6. okt Min Jack trussel rører hverken kaniner, katte, fugle eller pindsvin.
    Kun rotter og mus.
    Det opnår man ved Ganske almindelig træning.. ligesom at den ikke må tisse på gulvet eller stjæle mad fra bordet

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#283   6. okt Nu genlæste jeg lige det, der startede pindsvinesnakken:

"Vores virker meget mere tilfredse og trætte efter en halv times musen rundt eller fulge-/pindsvinejagt på matriklen,"

Altså mere tilfredse og trætte end hvis hundene blev luftet. Hmmmm. Fuglene kan flyve væk, hvis de ikke føler for at underholde hundene. Pindsvinene? smiley

Ærgerligt, at man ikke bare kan sætte et skilt op med "pindsvin ingen adgang" smiley

• #284   6. okt Kan godt forstå ærlighed har trange kår ..
    Man kan fint være uenige og give udtryk for det, og på en måde så ingen lades i tvivl.. men at hagle folk ned er imo unødvendigt

• #285   6. okt Hvis hunden har rigtig meget jagtinstinkt er jeg ikke sikker på at man kan lære den at lade dyr være, hvis man ikke selv er til stede til at stoppe den. Jeg kunne fx sagtens stoppe Coco i at jage fugle, hvis jeg var i haven og sagde stop, men når hun var selv i haven, jagtede hun dem stadig.

Der tror jeg altså at mange hunderacer har for meget oprindeligt instinkt til at man kan træne det væk?

Ift pindsvin i haven, man kan få vildthegn som er meget smalt i bunden, det har vi omkring sommerhuset, så kommer der ikke pindsvin eller lign str dyr ind (og større self, vi har primært hegnet for at undgå dådyr i haven). Så det kan også være en løsning:)

• #286   6. okt Hanne, der er jo mange måder at formulere sig på, og formulerer man sig uheldigt om et emne, som mange har stærke følelser om, så kan det give et rap.

Du holdt dig heller ikke tilbage i tråden om at slå og misrøgte børn. Det gjorde ingen. Heldigvis.

• #287   6. okt Mine hunde må gerne jage mus og rotter; når man har køer kan man hurtigt få et issue med de små kræ (de vil rigtig gerne bo i halmen i læskurene), hvis ikke man også har noget der kan holde dem nede. Det sørger Kitty, Clinton og Penny for smiley MEN de skal altså ikke jage fx Kitty eller pindsvinene - eller alt muligt andet. Pindsvin har de begge konstateret stikker og dermed røg de i ikke interessant kategorien. Vi har en hare boende inden for dyrehegnet, som egentlig skulle være haretæt pga juletræerne. Men altså den får lov at være der for træerne er så store nu at det ikke betyder noget. Den motionerer Penny lidt en gang imellem. Ser hun den eller får hun fært så løber hun lidt rundt, men så stor er interessen altså ikke mere; den smutter jo bare fra hende og ind på en kofold, hvor der el-hegn omkring (el-hegn er en uoverstigelig hindring for Penny smiley ). I starten var hun lidt mere entiutiastisk omkring det. Jeg lod hende løbe rundt efter færten fordi jeg jo kunne se haren sidde trygt og godt inde på folden og kigge på hende. På Penny har det haft den effekt at så interessant er harefært så heller ikke fordi det ikke fører til noget. Rådyrne har hun også tabt interessen for; de lærte hurtigt at hunden på den anden side af hegnet ikke kunne komme efter dem. Så de løfter bare hovedet, kigger på hende og græsser videre. så nu er hun også bare sådan 'Uuuiiii rådyr, nå, nej, boooring'. Og så kommer hun hen og får belønning for at vælge dem fra. Clinton vil til enhver tid hellere have en godbid end at flintre afsted efter haren eller rådyrene ude på den anden side af hegnet smiley
    Men jeg har også prøvet at have en hund hvor det ikke lykkedes mig at lære den ikke at jage. Min Daffyhund havde et fuldstændigt alt overdøvende jagtinstinkt. Hun jagtede alt med puls. Jeg prøvede både med positiv forstærkning for at afstå fra at jage og med straf for at jage. Hun var komplet ligeglad med begge dele når hun fik fært af noget så var det kun det der eksisterede i hendes hoved. Vi endte med at sige OK så får hun lov at bruge sit jagtinstinkt til at jage rotter på hølofter, i udhuse og i stalde. Og tog vi ellers bare vores forholdsregler så ikke hun slog alt muligt ihjel hun ikke skulle slå ihjel. Jeg gik fx med ud når hundene skulle ud og nattisse i sommerperioden og ind i efteråret; det var jo på det tidspunkt at chancen for at møde fx pindsvin var størst. Den anden Irske Terrier jeg havde sammen med Daffy kunne man tage med ind i hønsegården uden at der skete noget. Han var nem nok at lære at høns, katte, pindsvin osv osv var ikke lovligt bytte.
    Det er nemt med hunde der er som fx Penny og Clinton og jeg gider ikke have en der er så tændt på jagt som min gamle Daffyhund igen. Ganske enkelt for bøvlet smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#288   6. okt "Uuuiiii rådyr, nå, nej, boooring"

Boring? Hvorfor skal der bores? nåede jeg lige at tænke smiley

"Kan godt forstå ærlighed har trange kår"

Hvis ens dyr mishandler andre dyr, forstår jeg sådan set også godt dem, der undlader at være ærlige om det. Men måske er det ikke helt det, du mener, Hanne smiley

• #289   6. okt Sia har fået job smiley

Skolen skal lige have tingene på plads, og jeg venter på at børneattesten går igennem, så vi regner med at starte op efter efterårsferien.

Det er dejlig nemt at blive læsehund, når man bor på skolens sportsplads smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#290   6. okt Tillykke til Sia smiley

• #291   6. okt Tak Isabelle, jeg håber, at det bliver godt for både børn og hund smiley

• #292   6. okt Overhørte igen i går en hvalpeejer, der forsvarede hvalpens tydelige overvægt med "men han får kun det, der står på posen".
    HVORFOR er det, at folk stoler mere på foderproducenterne end på deres egne øjne????

• #293   6. okt 292 jeg havde en hvalp på et hold engang som var voldsomt overvægtig, ejerne kom på et tidspunkt og spurte hvad de skulle gøre, de kunne ikke få hunden til at spise så meget som der stod på posen, den skulle have.

• #294   6. okt Ja Anne .. jeg forsøger nu at gå efter bolden, emnet.. ikke personen ..

Vi kender ikke hver især hvad vi ellers er oppe mod i at gå hverdagene til at hænge sammen derfor tænker jeg at hagle folk ned ikke er nødvendigt ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#295   6. okt Hvis man har fem hunde, er man forpligtet til at have overskud til de fem hunde - inkl. at sørge for, at de ikke slår andre dyr ihjel (skadedyr undtaget), synes jeg.
    - Og jeg tror faktisk, at Louise, efter denne debat, vil prøve at sikre havens pindsvin fremover smiley

• #296   6. okt Jeg tror bare jeg er uenig med dig, Hanne.

Jeg ville vildt gerne have en schæfer mere, gerne fra det kuld Ellies mor laver lige om lidt. Og jeg ville vildt gerne have en corgi fra et kuld, som kommer til verden om 6-7 uger. Det ville så give mig 4 hunde og 1 kat, og det véd jeg at jeg ikke kan overkomme. Og det ville betyde at flere af mine "fantasihunde" ville skulle undertrykke behov og ikke få dét de har brug for i hverdagen. Derfor skal jeg kun have én corgi, og nul schæfere, så jeg lige om lidt har 2 hunde. Det ved jeg at jeg kan overkomme, rent tidsmæssigt, sådan at begge hunde bliver trænet, opdraget og stimuleret.

Man må have alle de dyr man overhovedet gider, men kan man ikke overkomme dem, skal man overveje om det er den bedste løsning for dyrene. I Louises tilfælde kan/vil hun ikke opdrage eller på anden vis sikre at pindsvin ikke dræbes, og så er min holdning, at man enten har for mange hunde, at man har den forkerte type hund eller at man er ligeglad.

Jeg véd at Louise ikke er ligeglad, og jeg er for så vidt også ret sikker på at hun synes hun har et passende antal hunde og af den rigtige type. Jeg er bare uenig. Og det kan jeg være lige så tosset jeg vil, for jeg bestemmer ikke over Louise eller nogen andre smiley Men jeg vil have lov til at være uenig.

Hvordan ville du gå til debatten med at hunde ikke forhindres i at nakke pindsvin, uden samtidig at "gå til" personen, der ikke forhindrer hundene i det?

• #297   6. okt Jeg har en pit-blanding som passer SÅ godt til mig.

Den har det allerbedst, når den får lov til at løbe frit, så den kan løbe over til en masse hunde .. den kommer så op at slås med dem som oftest- men altså, det ER jo en terrier ting og ja, det kan man ikke få den til rigtigt at lade være med..

Vis mig EN ENESTE herinde, der ikke vil reagere!

Og hvad ville der være forkert i at mene, at ejeren nok skulle have købt en hund/race, som vedkommende kunne styre??

Erstat “andre hunde” med “pindsvin” …
    Hvad er så forskellen?
    Bortset fra at imellem de “andre hunde” er individer, der kan klare sig- det kan pindsvin desværre ikke.,

Jeg kan SLET ikke se, at man på nogen måde kan se det anderledes???

Og Hanne - nu var det louise der skrev at hendes hunde fik lov til at jagte pindsvin (altså hun er ikke glad for at de gør det, men det er åbenbart alt alt for indviklet at få det til ikke at ske, så deeet)
    - så naturligvis er det hende jeg retter mine indlæg til - men det er måske hendes hunde jeg skal adressere?

Jeg kommer aldrig til at forstå, at andre dyr eller mennesker skal lide under at folk køber hunde, de ikke kan styre.

Ja, fejl sker - hele tiden - men det der var sq ingen fejl !!!

• #298   6. okt Det må være dejligt at være SÅ perfekt selv ... at man kan tillade sig at være SÅ grim i munden overfor andre .
    Men det ligger åbenbart "nogen" / flere ? her på HG meget naturligt ....... Er det ikke den ene det det går ud over ... så er det den anden.

Ja ... et pindsvin ser nuttet ud og vi skal passe på dem .... men slap dog lige af.

Ja ... rotter er klamme og skal udryddes ... men det er også dyr og kan også lide , hvis de " kun " bliver gnasket i .
    Og fugle lider også hvis en kat bare " leger " lidt for meget med dem .

Men det er jo noget heeeelt andet ... for pindsvin er jo fredede og såååå nuttede .... eller ?

Rotter kan nu en gang ikke gøre for de er født som rotter.

Men derfor kan vi mennesker godt tale pænt til andre .

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#299   6. okt Jeg må blankt erkende, at jeg ikke kan se, at nogen er grimme i munden, Nittib - men direkte og ærlige, ja.
    Det er lidt æv, at "moralpolitiet" gerne føler for at løfte pegefingeren, hvis der er uenighed her på HG - uenighed der ikke er smurt ind i glatte formuleringer og et par hjerter smiley
    Jamen hvor ER det, at der ikke bliver talt pænt?

Rotter og fugle har OK muligheder for at stikke af fra katte og hunde. Pindsvinet er langsomt og har ikke samme chance for at slippe væk. P.gr.af pindsvinets pigge sker det, såvidt jeg kan læse mig til, desværre også jævnligt, at det bare bliver bidt hul i. Dette giver spyfluer mulighed for at lægge æg i såret, og fluens larver vil så æde pindsvinet indefra smiley
    Jeg så sådan et pindsvin som barn. Det var hæsligt, og jeg glemmer aldrig synet smiley Så er det bedre, at hundene slår dyret ihjel - hvis de nu skal have mulighed for at bide i dem.

• #300   6. okt #299 ... OK ... men jeg kan huske endnu , at det var dig , det en gang gik ud over .
    Så fyr bare løs ... jeg håber dem det går ud over nu ... har en PYT-KNAP .

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#301   6. okt Jeg er misundelig på din hukommelse, Nittib smiley
    Dvs jeg kan godt huske, at jeg har været uenig med flere, men det er jo ikke så mærkeligt, hvis man har en holdning og står op for den. Jeg er også jævnligt uenig med mine børn og venner - også indimellem om, hvordan man behandler dyr faktisk.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#302   6. okt - Og hvor ER det, at du synes, der ikke bliver talt pænt?

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#303   6. okt Jeg synes da det bliver skrevet rigtig pænt..

Jeg kunne have fundet på at skrive det meget grimmere - men det behøves ikke når andre har påpeget at det ikke er ok...

• #304   6. okt Hvor er der heldigt at hunden har en Photizo, når hundemor har fået hold i nakken smiley

• #305   6. okt Ellie har fået et Hundlands ulddækken. I pink, naturligvis smiley

Når vi er til træning på våde og kolde dage, synes jeg ikke at hverken tørredækken, vinterdækkene eller fleecedækken HELT gør dét, jeg synes et dækken skal kunne, når hun skal ligge i flere timer efter at have givet fuld gas. Hundlands var på tilbud hos superhund, så jeg købte.

Og Ellie ELSKER sit dækken. Som i at da hun fik det på første gang, ville hun ikke have det af igen. Da vi havde gået tur i regnvejr i går, og hun skulle have det på inden hun kom i bilen, blev hun helt begejstret da jeg tog dækkenet frem. Hun logrede og hoppede frem og stak hovedet ind i dækkenet smiley

Hun er altså lidt sød, når der er dækkener hun godt kan lide smiley

Kommentér på:
Snik snak, sladder og ævl vol. 20

Annonce