{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.034 visninger | Oprettet:

Dominans eller usikkerhed {{forumTopicSubject}}

Læser af og til tråde herinde hvor folk skriver at hunden prøver at tage magten....Et eksempel kunne være at hunden knurrer evt når den ligger med et godt ben.
Der kommer så en lang række råd om hvad der kan gøres, hvoriblandt nogle er metoder som at lægge hunden om på ryggen.
Jeg er nogen gange bange for folk tar rådene lidt for bogstaveligt.
For i mine øjne er det mere sandsynligt, at der er tale om usikkerhed, og der er man da sikker på at hunden bliver endnu mere usikker hvis personen anvender ovennævnte metode.
Så bare et generelt spørgsmål, hvordan kender man forskel på dominans og usikkerhed?
Jeg har selv en hund der let bliver usikker, og må tilstå at i første omgang troede jeg også der var tale om dominans.
Men når man kigger på hele kropssproget får man hurtigt indtryk af noget andet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dominans eller usikkerhed
  • #1   2. dec 2007 Det er jo nok fordi hunden i realiteten forsøger at forsvare sig, når den er usikker... Den ligner en, der puster sig lidt op..
    Men kan se det på detaljerne i dens kropssprog. Ørestillingen, haleføring, mundvigen. Om den vender siden til eller går lige på - det er nok simpelt hundesprog, der skal aflæses, men det er jo ikke så nemt for os mennesker ;o)

    Vi har svært nok ved at forstå hinanden ;o)

    Personligt tror jeg, at dominans er et temmeligt overdrevet begreb.


  • #2   2. dec 2007 Jeg kender godt problemet.

    James har knurret een gang og der vidste jeg at det var usikkerhed, men min gamle hund var nok usikker, hvor jeg tolkede det som dominans til at starte med. Og ja - hvis hunden siger at den er usikker opnår man med garanti intet godt ved at "vende" den eller skælde den ud!!


  • #3   2. dec 2007 Men jeg mener bare det kan jo være virkeligt svært at kende forskel.....Og begynder man at skælde en usikker hund ud opnår man bare at den bliver endnu mer usikker.
    Men er det dominans "vinder" hunden jo hvis man trækker sig tilbage fordi man tror det er usikkerhed.
    Men selvfølgelig har det noget at gøre med racen hvor hård man kan være


  • #4   2. dec 2007 Jeg vil vove den påstand, at en knurrende hund altid er en usikker hund.

    Det er jo netop det, den fortæller: "Jeg kender ikke dine hensigter, men hvis du ikke trækker dig lidt væk, bliver jeg nødt til at bide dig..."


  • #5   2. dec 2007 CH- Ja nemli...

  • #6   2. dec 2007 I øvrigt - jeg tror faktisk at det der med at vinde og tabe magtkampe er noget mennesker gør - tror faktisk ikke, at det er en hundeting.

    I hundeverden tror jeg ikke at en hund taber ansigt ved at reagere hensigtsmæssigt på andre hundes signaler. til gengæld tror jeg, at de hunde, der ikke er i stand til det, bliver udstødt fra deres flok.

    Således mener jeg heller ikke det giver mening når vi mennesker, der skal passe på hunden, ignorerer de signaler den udsender. Og endnu værre, overskrider de grænser, som hunden siger til os, den ikke ønsker overskredet...


  • #8   2. dec 2007 S jeg vil sige, at der er tydelig forskel på usikkerhed og dominans herhjemme. usikkerhed; en brummen og så går han, hvis datteren er for nærgående, det ved hun.
    Dominans; han får en kommando, strækker sig slår en skid og glor på en totalt tomt - kommandoen skal komme en del gange og nogle gange skal jeg rejse mig for at han suser og og lægger sig. Nogle gange spiller han med musklerne, når manden ikke er hjemme, men det ser jeg som, at han har lært hierakiet vi har som mennesker har og hvis manden ikke er hjemme, så er der frit spil...S


  • #9   2. dec 2007 hahahaha - Anna Z.... .Lige præcis... Har billedet lige på nethinden og et kæmpe grin om munden.... :o)))

  • #10   2. dec 2007 Geser- sødt:o)

    CH- jeg synes bare der er mange der har den holdning at hunden absolut ik må knurre, og gør den så bliver den sat på plads.
    Den siger jo som du selv skriver bare at det bliver for meget til den.
    Bliver den skældt ud for det tilstrækkelig nok gange, springer den jo det skridt over næste gang, og markerer/bider istedet med det samme.


  • #11   2. dec 2007 Anna- looool....godt beskrevet

  • #12   2. dec 2007 Ok total sprogspasser.....håber det er til at tyde:o)

  • #13   2. dec 2007 Team, jeg er ganske enig - jeg tror faktisk det er ganske almindeligt at give hunden en skideballe for at knurre..

    Jeg kan godt følge folk i, at blive overraskede/forskrækkede hvis det sker... Og der handler man jo ikke altid med hjernen, men at have som princip at give hunden en skideballe mener jeg er misforstået..
    Men andre mener så, at det er mig, der helt har misforstået :o))))


  • #14   2. dec 2007 CH- det er nok ganske naturligt at blive forskrækket over det....Men ville nogen gange ønske folk satte sig lidt mere ind i hundesproget, eller snakkede med folk der har set hunden om det, istedetfor bare at konkludere at det er dominans

  • #15   2. dec 2007 Min knurrer når hun har ben. Synes det har virket rimelig godt at ignorere hende og vise at man er ligeglad med hendes ben...

  • #16   2. dec 2007 dominans er vældig moderne ;o)

    Og lederskab ligeså.....


  • #17   2. dec 2007 CH- ja det er jo det:o)
    Helle- Mange havde jo gjort det modsatte


  • #18   2. dec 2007 Team.. med lige den race,kan det aldrig betale sig at slås.. hvis det kan med nogen ??

    Har haft hund,med enormt madforsvar.. jeg fejlede og han blev 10 gange værre..

    Så ejeren måtte vågne op og lære noget nyt.. madforsvaret fik vi væk.. samarbejdet tilbage smiley

    Vær 2 skridt foran,læs hunden,ta ikke en konflikt hvor den ikke er nødvendig


  • #19   2. dec 2007 Tror bare man kører hunden op af det. Hun er virkelig på mærkerne. (lyder som en motorsav). Mener ikke hunden skal have lov til at dominere, men man kommer nu engang længst ved at bevare overblikket. Mener råben er en falliterklæring ligesom korporlig afstraffelse. Bedre at bevare overblikket, og dermed kontrollen smiley

  • #20   2. dec 2007 jamen det er da godt I kan forstå hvad jeg skriver ggg men min tanke er, at der er langt fra brummen til knurren SS
    Og så er der selvføgelig forskel fra hund til hund, jeg er ikke i tvivl om, hvornår han spiller op og hvornår det bare er hyggeleg SS


  • #21   2. dec 2007 Stine M: Lige præcis. Det kan godt betale sig at være lidt selektiv. *s* Især med vores race

  • #22   2. dec 2007 Helle- Helt enig...selvom det kan være svært

  • #23   2. dec 2007 Tine.. jep.. dejligt du kan bruge dem smiley

  • #24   2. dec 2007 Den situation hvor jeg har haft svært ved at læse min hund har været overfor andre hunde.
    Troede i en periode at han gøede pga dominans, men fik nogen der havde forstand på det til, at fortælle at det ik havde en dyt at gøre med dominans.
    Jeg synes i nogle situationer at grænsen imellem dominans og usikkerhed er hårfin.


Kommentér på:
Dominans eller usikkerhed

Annonce