{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.777 visninger | Oprettet:

hundefoder eller hundeæde???? {{forumTopicSubject}}

Noget om hundefoder
Hundefoder eller hundeæde ?

At anskaffe sig en hund er det samme som at påtage sig et stort ansvar – det ved de fleste. Den skal lære at begå sig i ’vores verden’, opdrages og trænes ud fra de ønsker vi har for hunden. Den skal fodres hver dag – og kun det bedste er godt nok ! Derfor fodrer langt den overvejende del af danskerne deres hund med tørfoder; det er nemt og billigt, og det anbefales af førende opdrættere, kenneler (ikke vom Smidstrup), dyrlæger etc. – og så må det jo være godt – ikke sandt ?
Læs venligst artiklen på dette link (marker linket, kopier det, og indsæt det i adressefeltet foroven):

http://www.forsoegsdyrenes-vaern.dk/text/dyremad.html

Læs derefter artiklen på dette link:

(link fjernet)

Skulle du herefter overveje at fodre din hund efter BARF princippet, så læs lige her:

(link fjernet)

Én ting er sikkert: Tørfoder er nemt og billigt. Min hund vejer omkring 29 kilo, og med det aktivitetsniveau den har, rækker 15 kg tørfoder til omkring 60 dage, til en pris på 450 kr. Det svarer til en pris på 7.50 kr. om dagen ! Da en hund med den vægt skal have stort set den samme mængde føde som et voksent menneske, skal du stille dig selv følgende spørgsmål:

· Kunne du leve for 7.50 kr. om dagen ?
· Ville du selv leve af tørfoder; f.eks. i en periode på 14 dage ? (du må gerne hælde mælk på)
· Kan man overhovedet lave såkaldt kvalitetsfoder til den pris ?
· Tror du offentligheden har adgang til at se produktionen af tørfoder ?
· Tror du varedeklarationen på foderemballagen er fyldestgørende ?
· Hvorfor døjer så mange hunde med alverdens sygdomme; inklusive hudlidelser ?

Jeg har hidtil fodret min hund, med et såkaldt højkvalitets tørfoder – ingen nævnt ingen glemt – men opdagede efterhånden at hunden blev mindre og mindre interesseret i at spise foderet. Efter at have konsulteret nogle hundevenner jeg har tillid til, var der kun en vej frem: Hunden skal groft sagt leve af det DU lever af; altså ordentligt menneskeføde.
Allerede efter den første dag på ordentlig kost, var der en positiv reaktion, hvilket jeg kun kan tolke på én måde: Hunden fik ganske enkelt ondt i maven af tørfoderet. Førhen åd den græs og brækkede sig mindst hver anden dag - det gør den ikke mere !

Her er kostplanen, som anbefales af Kennel vom Smidstrup (og mig), til både hvalpe og voksne:

Morgenmad: A-38 eller yoghurt, en skive rugbrød m. ost eller andet pålæg eller havregrød.
Aftensmad: Ris eller pasta eller kartoffelmos tilsat lidt spiseolie og hvidløgspulver, kogte mosede grøntsager og tilberedt kød (fjerkræ, svinekød, oksekød, indvolde, fisk).

Den nemme version: Spiser du en ostemad om morgen… så smør også en til vovse. Giv vovse det samme som du selv spiser om aftenen, blot skal alle grønsager moses (det klares nemmest med en gaffel). Husk at vovse ikke bør nøjes med fedtkanterne på koteletten, men har godt af sin egen kotelet.

Slik: Okseskindben, kogt okseknogle, frugt.
Vitaminer: 1-2 gange spsk torskelevertran om ugen ELLER (ikke både og) 1 børnevitaminpille 1-2 gange om ugen. hunde:

Min egen erfaring er en HELT anden hund, der nærmest overfalder madskålen. Den har et langt større aktivitetsniveau, blødere pels, klarere øjne; kort sagt; en glad hund der hviler i sig selv.

Her er lidt mere du kan gå og ’tygge’ på:
· Ville du duppe dig selv i nakken, med diverse midler mod lopper og flåter ? (næste gang du giver din hund en kur, så prøv at læse indstikssedlen nøje)
· Går du selv til lægen og bliver vaccineret mod 6-7 dårligdomme hvert evig eneste år ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hundefoder eller hundeæde????
  • #1   5. dec 2007 Nu er det jo så bare ikke alle hunde, der kan tåle ovenstående..

    Men det er jo så let at skære alle over en kam, ikke?



  • #2   5. dec 2007 Nu har jeg så en hund der spiser med glæde, hvad enten det er råt kød, kogte gulerødder eller hendes tørkost.
    Hun har brækket sig en gang i hele sit liv (det var sjovt nok den dag min yngste ville dele et stykke kød med hende, faktisk en kotelet som du selv nævner)

    Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle give min hund tilberedt mad, slet ikke.

    Hvorfor er det at hundeejere imellem ikke kan forstå, at hvad virker for dem, ikke nødvendigvis virker for alle andre?

    Min hund får ikke kornprodukter, biprodukter eller andet der efter min overbevisning ikke hører hjemme i en hundemave, og sjovt nok fungerer Monique gaske udemærket, ja faktisk trives hun.


  • #3   5. dec 2007 jeg fandt den på nettet og kunne ikke lade vær med at smide den op for at få en diskosjon om hundemaden

  • #4   5. dec 2007 (link fjernet)
    her er linket jeg fant det på


  • #5   5. dec 2007 Øhhh hvem tilbereder den så "vigtige menneskeføde" til de vilde hunde, Ulve, Ræve osv. ????

    Et bekymrende indlæg du har oprettet, håber sandelig ikke at der er mange der hopper med på den. :-)))


  • #6   5. dec 2007 Den foderplan ville Kira være død af!

    Tror ikke jeg magter kommenterer mere lige nu ;o)


  • #7   5. dec 2007 Hmm.

    Jeg fodrede først med tørfoder, så gik jeg over til Amilet, et foder der består af korn og grønt og er uden tilsætningsstoffer, der skulle man selv tilføre kød i form af kogt kylling eller tun f.eks.
    Derefter fodrede jeg med BARF et par år. Det var jeg og hundene rigtig glade for, men det er også svært at fodre alsidigt med BARF... Det blev for det meste til kylling og grønt for mine hundes vedkommende. De havde det fint og havde flotte hvide tænder. Den ene af mine hunde var opfostret på BARF gennem hele opvæksten og hendes mor var på BARF under drægtigheden.
    Men på et tidspunkt bliver man i tvivl om de nu også får alt det de har behov for. Og så skiftede jeg til tørfoder igen og det er jeg meget glad for at jeg har gjort.
    Det eneste minus er at deres tænder ikke er så flotte som før.


  • #8   5. dec 2007 Puha Winnie, godt at det er noget du har fundet på nettet, blev sandelig helt bekymret for dig, hihi

    Men helt sikker et godt emne til en god debat :-))


  • #9   5. dec 2007 dyan ville ogge vare død hiis hun skulle undvære sin tørfoder for hun er så madglad mine hunde får godtnok kogte ris 1 gang om ugen med hvidløgspulver og olie i for det elsker de

  • #10   5. dec 2007 Gitte H: giver du dem ikke stadig ben at gnave i??

    Luna får da stadig ben selvom hun er tilbage på tørfoder.


  • #11   5. dec 2007 ogge = osså

  • #12   5. dec 2007 Jeanette. Hvilke ben bruger du - jeg har kun turdet, at give mine rå ferske okserørknogler, ind til videre :-)))

  • #13   5. dec 2007 fand det link inde på opdratterns hjemmeside hvor dyan kom fra for hun have en anden ejer først og er blevet omplaseret

  • #14   5. dec 2007 vægten: ja, eller barf eller noget helt tredje efter, hvad din hund trives bedst med. Min hund har ikke trivedes på noget af det tørfoder han har fået. - han har ikke villet spise, var alt for tynd, havde øjenbetændelse og dårlig afføring... Så det er ikke altid så enkelt, bare at finde det rigtige tørfoder...

  • #15   5. dec 2007 mine får et okseben om ugen og selv om deg gamle ikke kan rigtig kan have det i maven så hvis ikke han får det så tyv stjæler han hendes ben

  • #16   5. dec 2007 Jeg er måløs....

    det tror da pokker der er så mange hunde med allergier osv.... Når folk tror de har behov for det samme i manden som os mennesker....
    Aldrig har hunde fejlet så meget som de gør idag... Og det er sgi nok ikke tørfoderet´s skyld.... Som vildt nok har været der altid... Men så kommer alle mulige smarte personer og siger det skal være sådan og sådan - og nu er det så mange hudlidelser og allegier hos hundene... Ja da - jeg hopper da med på vognen....:o/

    Sjovt som det BARF (og andre Rå-produkter bare skal lyde til at være guds gave til hunden....


  • #17   5. dec 2007 (link fjernet)

    under ledt om os selv prøv at kikke der


  • #18   5. dec 2007 Ejjj - sgi da ikke manden... LOOOL men self Maden. :o))

  • #19   5. dec 2007 Pasta, kartofler, hvede...hunden ka slet ikke udnytte det...

  • #20   5. dec 2007 Vægten: det er vel kun "Guds gave" til hunden, hvis den kan tåle det??

    Det er vel ikke en gave med dårlig mave og udslæt eller manglende spiselyst osv, vel?


  • #21   5. dec 2007 Tørfoder har ikke altid været der smiley Mener det er 70 år siden det kom frem, or so, men det har bestemt ikke altid været her smiley Og hvad fodrede man så med før tørfoder? smiley Og jo, jeg tror gerne på at det er tørfoderet skyld, det er jo ikke naturligt.

    (og ja, råfodring er "guds gave" til hunden smiley )


  • #22   5. dec 2007 Jeanette, man kan kun udtale sig på sin egen hunds vegne, ikke på alle andres smiley

  • #23   5. dec 2007 Jeg giver mine vapser tørfoder. Skyttens tørkost.
    Mums - mine hunde "dufter" dejligt og ikke af "HUND" de har flotte tænder og skinnende pels - og energi...
    Så jeg er ret sikker på mine hunde får hvad de har brug for....
    Så kan folk barfe deres hunde alt det de vil... :o)) Men tænk på... hvordan tror i en mave reagere ved at få rådt kød hver dag?


  • #24   5. dec 2007 vægten: lige det har jeg ikke prøvet (-:

    Han fungere simpelthen så godt på barf at jeg ikke tror jeg nogensinde kommer til at fodre med tørfoder igen. Jeg nyder at se ham kaste sig over sin mad og gnave sig igennem et dejligt råt lammeben, and eller hvad det nu må være og han stortrives på det (-:


  • #25   5. dec 2007 Nej, det er også det jeg mener, Rilou.. Og råfodring er ikke guds gave til Luna..


  • #26   5. dec 2007 Heidi-pitt:
    hvordan tror i en mave reagere ved at få rådt kød hver dag?

    den reagere vel som en rovdyr-mave skal reagere... altså fordøjer det (-;


  • #27   5. dec 2007 jeg siger ikke at barf er guds gave til alle hunde, men det er det min fungere bedst på... og det er det jeg har det bedst med at fodre med...
    Vores hunde er jo da heldigvis forskellige!


  • #28   5. dec 2007 hmm... Jana nyder nu ellers hende morgen ostemad... smiley

  • #29   5. dec 2007 Pink cow: LOOOL du modsiger dig selv... Det er jo ikke guds gave til hunde - da det er laaaaaaangt fra alle der kan tåle det.... Men måske til din hund - for man kan jo kun udtale sig om sin egen hund ikke sandt. ;o))

    Jeg har stadig min holdning til det råfodring.... Hunde har aldrig fejlet så meget som de gør idag - nu der er kommet Barf - Dxp osv på marked.... (har selv fodret med Dxp (det samme som barf) ) så jeg siger ikke bare dette fordi jeg syntes tørfoder er det bedste.... Jeg undre mig bare og stille spørgsmål - og ikke bare falder i den dille det lige er for tiden med barf... Om tre fire år fodre halvdelen af barf-folket med noget andet - som bare er guds gave til hunden....


  • #30   5. dec 2007 Sakki får da osse ostebidder...der er jo fx kalk i... men indgår absolut ikke i grundkost ;O)

  • #31   5. dec 2007 Sorry, hvis dette er en gentagelse, jeg har endnu ikke læst al responsen på startindlægget...

    Men .- hvis der er noget jeg mister respekten for, så er det når nogen fremhæver sit eget ved at nedgøre andres.
    Og det er noget man bare altid ser med Barf. Hvorfor ikke nøjes med at fortælle hvor fantastisk det er?
    At give folk dårlig samvittighed over deres valg af foder, på trods af at mange faktisk vælger kvalitetstørfoder, som ikke kan kritiseres for alt det grumme, som man forsøger...

    Jeg synes det er ulækkert og bliver snortformærmet over det...


  • #32   5. dec 2007 Lene D: Jamen det er da bare fint - hvis hunden så også blev behandlet derefter... Ulve fandt/finder føde der kan give sul og varme til kroppen - da de netop ikke spiser hver dag - så der skal være noget at ta af..... Men sådsan lever vores hunde jo ikke - og de får mad hver dag, DERFOR ser jeg det ikke nøvendigt at fodre dem som var de vilde ulve/rovdyr der selv skal bruge en masse energi på at finde deres føde........ De har slet ikke behov for det samme som en vild ulv....

  • #33   5. dec 2007 CH > DITTO !

  • #34   5. dec 2007 Hov, det opstød var måske ikke helt passende, når jeg lige har læst indlægget igennem lidt grundigere ;o)

    Men mener det nu stadig :o)))))


  • #35   5. dec 2007 jeg kom til at tænke over hvad vores hunde får da de er små og det er da grundopbygningen af kostvaner som det er ved alle jeg gir godtnok mine tørfoder til daglig men 1 gang om ugen får de deres ris og som noget extra så får de resterne af ungernes havergryn det er en vane de har haft de sidste 6 år at stille talerknen ned til max og så er dyan hoppe med på vognen med havergryn

  • #36   5. dec 2007 Hvad tror i ulveflokken i givskud bliver fodret med. Tørfoder?

  • #37   5. dec 2007 Uh Heidi> En sætning jeg er SÅ enig i: "De har slet ikke behov for det samme som en vild ulv...".
    Men det er ikke "in" at sige den slags lige i tiden smiley


  • #38   5. dec 2007 Jeg synes man skal gøre alt hvad man kan for at give sin hund et optimalt liv - og det er både på det fysiske og mentale område.

    Hvad vi mennesker lider lidt under er, at der ikke er nogen klare undersøgelser, der for alvor kan give os et realistisk billede, af hvad en hund har brug for.
    Derfor gætter vi, og forsøger en masse.
    Vi kan forsøge at tænke logisk, og gå ud fra, hvad en naturlig hund ville spise, men for det første er vores tamhunde ikke naturlige - der er mange års evolution, der har forandret på ting i dens krop. For det andet vil en naturlig hund vælge at spise ting, som er mindre gode for den, hvis den er sulten.

    Jeg tror, når alt kommer til alt, så må vi drage vores egne logiske slutninger, for jeg er sikker på, at ingen af de fodertyper, som vi bruger i dag er optimale for hunden, men mange er tæt på.
    Jeg holder mig personligt til, at min hund skal have så lidt korn som muligt, de rigtige proteiner og er forhold mellem mineraler og vitaminer, som jeg med min ringe viden synes ser fornuftigt ud.

    Og når det kommer dertil, så kunne min hund leve af hjemmelavet mad, råfordring eller tørkost - det er ligegyldigt.
    Man må jo se på sin hund, hvad der fungerer....

    Og så kom jeg da lige af med det :o))))


  • #39   5. dec 2007 Vægten, når Billinghurst beskriver Barf, så gør han det i allerhøjeste grad ud fra kritik af tørkost... Og således ses det på hjemmesider overalt....



  • #40   5. dec 2007 Vibeke> Ulveflokken spiser døde dyr... Alt fra hest og køer til aflivede antiloper og hvad de ellers "har i overskud" i parken... smiley

  • #41   5. dec 2007 Jeanette Køge.
    Jo en gang imellem får de ben, men det er sjældent. Det er lidt besværligt når man har 7 hunde.
    Og jeg har ellers masser af ben i fryseren. Har fået en del slagteaffald. Det har naboens ammstaffer så også lidt godt af smiley


  • #42   5. dec 2007 Heidi-pitt: det er da rigtig fint at din fungere på tørfoder, min gjorde, som jeg har beskrevet længere oppe, bare ikke...
    Vi må vel hver især kigge på vores hunde og se hvad der fungere for dem. Længere er den vel ikke??

    Hvad er argumentet for at hunden bedre skulle kunne fordøje tørfoder?


  • #43   5. dec 2007 BARF er jo heller ikke så enkelt som mange gør det til.
    Jeg har Billinghurst 3 bøger og der er altså mange ting han anbefaler at man giver, men som er rimelig svære at få fat i.


  • #44   5. dec 2007 Jeg er ½barfer til stor misbehag for de RIGTIGE barfere...joo... kender alt til, at få tæv på dét område...

  • #45   5. dec 2007 Heidi..........."Jeg har stadig min holdning til det råfodring.... Hunde har aldrig fejlet så meget som de gør idag - nu der er kommet Barf - Dxp osv på marked.... "

    Hold da op hvor en så lille % kan gøre så mange syge.

    Hvor mange tror du bliver råfodret i forhold til tørkost?
    Og hvor mange kuld tror du der er flest af?


  • #46   5. dec 2007 Ævs SuSakki smiley

    Men nogle mennesker, som pludselig tror, de har fundet livets store sandheder, ser det som deres fornæmmeste opgave at informerer andre om, de "er bag efter"...

    En skam det skal være sådan...


  • #47   5. dec 2007 SuSakki, jeg er heller ikke ked af at give min hund råt ind i mellem, selvom han grundlæggende lever af tørkost - og jeg har ikke set nogen negative konsekvenser endnu...

    Jeg er ikke klar over, om det er teori eller det er sikkert og vist, at hunde på tørkost producere mindre fordøjelsesenzym en hunde, der fodres råt - hvis det er sådan, så kan det forklare de stinkende prutter min hund kan give fra sig efter en omgang med kød på ;o)

    Prutter hunde på 100% råt ildelugtende???


  • #48   5. dec 2007 Der er mange religioner inden for hundehold :o)))))

    Vægten - det er ellers spændende at læse om råfodring, så det vil jeg helt bestemt anbefale dig... Men man skal sørge for at have det kritiske øje på ;o)


  • #49   5. dec 2007 Sidder her og tænker på , hvorfor hunden ikke er uddød for længe siden.

    Hvad levede hunden mon af "i gamle dage" ... før tørfoderet blev opfundet.....

    Jeg kan da huske "de gamle dage"... da fik mine hunde leverpostejmadder...ost...en bøf... en frikadelle...kylling...fisk...grøntsager og hvad der ellers blev serveret for os mennesker.....
    De fejlede sgu aldrig noget...... Ingen allergi...ingen hudproblemer...sund pels... klare øjne...fulde af energi... o.s.v......de blev da 12-15 år.

    Hvis jeg skal gætte... så blev tørfoderet opfundet på samme måde , som Mors dag blev opfundet af en Blomsterhandler... :O)


  • #50   5. dec 2007 Aaaaah - NITTIB, jeg kan også huske, hvordan hundene så ud, da jeg var barn.
    Og det var ikke som de gør nu.

    Det er dog kun 25 år siden, men der er sørme sket meget siden...



  • #51   5. dec 2007 Janie: Jeg er bare slet ikke med på hvad du skriver??

    Lene: Tjaaa jeg ved i det produkt jeg bruger til mine hunde ikke er så meget fedt i at de ikke kan nå at forbrænde det, derfor ved jeg de "bruger" fodret optimalt..... Jeg ser ikke min hund som en vildhund - så derfor fodre jeg ikke derefter... jeg fodre efter hvad hunden har brug/behov for - og ikke efter at deres forfædre var ulve vildhunde....

    Vibeke: Nu lever de ulve jo heller ikke som vores tamhunde gør idag - og derfor har de ikke behov for det samme foder....


  • #52   5. dec 2007 CH, kvinde: min prutter overhovedet ikke efter han er begyndt på barf, men han slog nogle ordentlige hørmere, da han blev fodret med tørkost (-: Han havde så også generelt dårlig mave, så det var nok derfor...

  • #53   5. dec 2007 Heidi-pitt, hvordan ved du, hvad hunden har brug for?

    For mig at se, er det det største problem vi har, når det kommer til hundefoder - det svar findes ikke..


  • #54   5. dec 2007 Dober: Jeg HAR råfodret mine hunde - så for mit vedkomne "tror" jeg ikke noget - jeg har selv oplevet det - og ikke kun med en hund...

  • #55   5. dec 2007 Jeg synes måske også man skal overveje, om man ønsker ens hund/arten skal overleve eller den skal leve godt...

    En hund (og mennesker) kan overleve på meget underlødig kost, men hvem vil byde sin hund det?


  • #56   5. dec 2007 heidi-pitt: en af problemerne med tørkosten var jo netop at han ikke tog på... Nok fordi han jo udelukkende spiste for at overleve, fordi han ikke brød sig om det. Jeg prøvede 4 forskellige af de dyre mærker inden jeg gav op og begyndte med barf...

  • #57   5. dec 2007 Luna's prutter stank lige så meget, da hun blev råfodret som på tørfoder *S*

    Jeg er ikke imod råfodring.. jeg er mere imod at mange synes det er en dille, og skifter over uden at undersøge sagen først.


  • #58   5. dec 2007 Mine småpus skal IKKE smides ud i naturen!!! De skal blive hjemme hos deres onde moar og få tørfoder og gulerødder. Hvem skal jeg ellers pine?????

  • #59   5. dec 2007 CH, kvinde: Godt spørgsmål!
    Heidi-pitt, hvordan ved du, hvad hunden har brug for?

    Vi er vel nødt til at gå ud fra det vores hunde hver især fungere bedst på...


  • #60   5. dec 2007 CH: Tjaaa det ved jeg jo heller ikke 100% Men jeg ved mine hunde ikke har brug for så meget råfedt osv i deres foder - og her ser jeg på hvad de laver i løbet af en dag om de er meget aktive osv... og derud fra giver jeg det jeg finder bedst til mine hunde..

    Husk på - dette er bare min egen personlige holdning - og ikke noget der er studeret.... Men jeg har mine grunde til at fodre som jeg gør - da det efter min overbevisning er det rette... Vel lige så meget som I gør - men jeg stiller da ikke jer til regnskab fordi I har en anden holdning...

    Barf er bare det bedste høre jeg hele tiden....
    Men hvorfor er det det bedste....?


  • #61   5. dec 2007 Vægten:

    Pas på.......Jeg er også vægt......LOL


  • #62   5. dec 2007 Heidi......somjeg læser det du skriver giver du nærmest råfodring skylden for alle de syge hunde.

    Det er da, hvis jeg læser rigtigt, noget forbandet sludder. % delen af råfodret hunde er så minimal i forhold til tørhunde, at lige det agument ikke kan bruges.


  • #63   5. dec 2007 Gyyyyyyyyys.........En tråd fuld af vægte.....Det MÅ ende galt.......LOL

  • #64   5. dec 2007 Heidi-pitt, det er alt, hvad vi kan gøre - at give det, vi føler er det bedste for vores hunde.
    Og jeg tror ærligt talt på, at der er mange rigtig gode alternativer..

    Hvad angår Barf, så er det til tider småreligiøst, og som sagt blever det oftest fremhævet ved at nedgøre andre fodringsmetoder... Det er synd for metoden, for jeg er sikker på, at den er ganske god - men sådan nogen som mig bliver en anelse frastødt af de markedsføringsmetoder, der anvendes...


  • #65   5. dec 2007 Dober: sjovt du har så travlt med min holdning.... Hva med du selv kom med noget konstruktivt.... Læs hvad jeg skriver.... Så har du nok fået det svar jeg vil gi.... Igen det er min holdning...

  • #66   5. dec 2007 Mine hunde får da også tørfoder... men ikke KUN tørfoder.....der kommer stadig en "tabt" bøf...en "tabt" frikadelle...lidt "tabte" menneske-lækkerier i.

    Herinde får man jo skæld ud , hvis men ikke har samme holdning som andre... hi hi... derfor skriver jeg " TABT "... så lyder det ikke som om jeg misrøgter mine hunde med vilje...:O)


  • #67   5. dec 2007 Uhh, Chine - igen, man må have de kritiske briller på..

    Nyere forksning afliver faktisk myten om protienforgiftning ;o)
    En anden ting - hovedparten af de danske dyrlæger er modstander af råfodring... Gæt selv hvorfor ;o)

    De er ikke upartiske.

    Jeg vil ikke tage en dyrlæges ord for, at det er skidt, men jeg vil se på den konkrete hund og vurdere, om det foder den får nu, fungerer for den. Og så er det ligegyldigt hvad det foder består af...

    Jeg forstår ikke rigtig hvorfor der skal være krig om det - vi vil alle vores hunde det bedste...


  • #68   5. dec 2007 Janie: Nå - jamen det er jeg da ked af det er sådan du læser det.... For det er ikke min holdning at det KUN er råfodrings skyld..... Men folk tolker jo altid indlæg efter hvordan de gerne vil ha det.....

    Jeg går ikke ind for råfodring... har prøvet det - en gang for meget.... Jeg holder mig til et produkt jeg VED er ok.. andet er der ikke I det... Så kan folk fodre med det de finder rigtigt - jeg er ikke ekspert, jeg skriver hvad jeg tror og hvad jeg har min viden efter... intet andet...


  • #69   5. dec 2007 Janie F: enig! Langt flere børn og voksne bliver jo også syge med for eksempel allergi. Jeg kan da ikke lade være at tænke på om det er de samme årsager, der gør at vore hunde får allergi?? Hvad den årsag så end er...

    Men at give barf skylden, det er lidt langt ude...


  • #70   5. dec 2007 Enig med CH i den sidste bemærkning. JEG giver også mine hunde det foder, jeg mener er bedst for dem:-))

  • #71   5. dec 2007 Vores får tørfoder, hills eller royla canin. Udover det får de et råt ben en gang om ugen og 2 fiskeolie tabeleret hver dag, giver en rigtig lækker pels og er sundt for hunden. Og så har de ca tusind andre tyggeting til tænderne.
    Nogen gange falder da der lidt af efter aftens mad, men det er sjældent. Men hvis vi får ris eller kartofler får de da lige en lille smule. Vores har meget sjældent dårlig mave og det får det kun når de spiser alt det klamme de finder i naturen smiley Mmmm råden kød MUMS.
    De har altid tørkost til at stå og de er hverken for tykke eller tynde.


  • #72   5. dec 2007 Jeg tror på, at mennesker får allergi fordi vi for det lever i alt for rene miljøer, så vores immunsystem har for lidt at lave - så har det god tid til at angribe kroppen i stedet.
    For det andet er vi smækfyldt med pesticider, tilsætningstoffer og alt muligt at andet gejl..
    For det tredje har vi et sundhedssystem, der sætter reglen om survival of the fittest ud af spillet, og således nedarves elendige gener, som livet automatisk ville have elimineret før i tiden...

    Det samme tror jeg på, gælder for vores hunde..


  • #73   5. dec 2007 Vægten:

    Uha, tir mig ikke.....Jeg kan blive olm......*LOL*


  • #74   5. dec 2007 Heidi......jamen jeg ønsker skam ikke at læse noget bestemt. Jeg ønsker at høre så mange som muligt, så jeg hele tiden selv lærer.

    Og jeg hører altså ikke til den gruppe der helliggøre råfodring og nedgøre andre. Tværdigmod. Jeg respekterer den enkeltes valg så længe hunden har det godt :o)


  • #75   5. dec 2007 EN ting, som jeg helt faktisk er rigtig totalitær med inden for foder, det er korn.

    DET mener jeg ikke er hundeføde. Det er en fuldstændig ulogisk tanke, da en hund aldrig ville kunne få korn på nogen naturlig måde i de mængder som vi giver dem...

    (iøvrigt har jeg det på samme måde med mennesker, som jeg heller ikke mener er skabt til at spise korn, men det er jo en anden snak ;o) )


  • #76   5. dec 2007 Dober: LOOOOOOOOOOOOOOOOOL Som du da kan sige det... Du får ret - jeg får fred....

    I stedet for at besvare mit spørgsmål med et nyt ? hvorfor så ikke bare svare... Entelig gider jeg slet ikke diskutere dette med dig... De svar du søger af mig kan du få ved at læse hvad jeg har skrevet i de andre indlæg - for mener jeg har sagt hvorfor....

    Hunden når ikke at forbrænde det råfedt som er i Barf /Dxp. osv.. flere dyrlæger fraråder det endda ved flere hunde... Det er grov skåret ud - og nu gjorede jeg endda det jeg ikke ville... bruge tid på at svare dig - når du bare kan læse overstående indlæg fra mig...


  • #77   5. dec 2007 HUSK TANDBØRSTEN....*LOOOOOL*
    En rå gulerod efter hvert måltid gør underværker.
    Så slipper man også for al den OPFUNDNE hunde-tandpasta ( der smager af ... øhhhh... ja hvad ?? ) og hunde-tandbørster , der er på markedet. *GG*


  • #78   5. dec 2007 Chine, det er alle, der dunker alle....
    Alle er i forsvar overfor sin egen metode, og det er svært at se, at forskellige ting, fungerer forskelligt for forskellige hunde og forskellige mennesker ;o)

    Det er alle lige gode om ;o)

    Foder er og bliver en religion... Ligesom opdragelse ;o)


  • #79   5. dec 2007 Ch> Sundhedssystemet kan ikke sætte "survival off the fittest" ud af drift smiley Det er bare et nyt miljø/liv, man skal være fittest til smiley

  • #80   5. dec 2007 Von Bierlich - to ting, for det første vil en mæt hund springe maven over ;o)
    For det andet er det små mænger allerede fordøjet korn, hunden spiser, når den alligevel en gang imellem gumler en mavesæk ;o)


  • #81   5. dec 2007 Ginne, evolution er en langsom proces - vores sundhedssystem er blevet revolutioneret på 100 år.

    Vi overlever alt muligt mystisk, som vi for 50 år siden ville være sikker på at dø af..

    Noget så banalt som lungebetændelse, der var den store dræber for hundrede år siden - penicilin, vupti, overlevet ;o)
    På den måde overleve svage individer og giver deres gener videre.

    Sådan er det i allerhøjeste grad også ved hunde.

    Der er faktisk råbt vagt i gevær fordi det viser sig, at hundes sexualdrift efterhånden er avlet så langt ned, at de ikke selv kan reproducere sig...
    Og så gør vi det bare for dem med inseminationer....

    DET er grotesk...

    (sorry, det er temmelig meget off topic det her ;o) )


  • #82   5. dec 2007 von bierlich - også glad for at høre at vi ikke er de eneste. Vores hunde er glad for deres mad smiley Og de er meget aktive og energiske hunde. Og så længe de har det godt med deres mad laver jeg ikke om på noget. Vi blev så nød til at stoppe med at give Beni hvalpe foder da han blev en smule buttet haha. Så han får voksen foder nu. Men går tilbage til hvalpe foder i næste sæk.
    Dyrelægens råd, for en hvalp må gerne være buttet bare ikke når den får hvalpe foder og hans synes ikke man skal sulte hunden, og det gør jeg heller ikke, og efter en måned på all you can eat voksen foder er han flot slank igen smiley
    Så må han gerne få hvalpe foder igen smiley

    Og lige et godt råd, fiskeolie tabelleret koster kun 18 kr for 120 stk og hundene er vilde med dem og det er virkelig godt for kogler og pels smiley Skulle man måske overveje smiley også i stedet for den dyre lakseolie, det er jo stort set det samme og hvorfor give overpris?


  • #83   5. dec 2007 Jeg tror mange dårlige hundemaver ( tyndskid) osv ... ofte kommer af at vi leeeeder efter det aller-bedste tørfoder til vores hunde... vi skifter og skifter og skifter , hver gang man hører at nu er der ET mærke , der skulle være bedre , end et andet.

    Hvis man skifter konstant er det da klart at hunden får tyndskid.


  • #84   5. dec 2007 Von Bierlich, det var da også, hvad man sagde førhen - men man har studeret denne adfærd og kommet frem til, at det faktisk er mavesækken, der ryger til sidst ;o)
    En mæt hund springer den over.

    Og kigger man lidt på detaljerne i sådan en vom, så er det heller ikke de bedste protiener, den indeholder - den har ikke så stor næringsværdi som regulær muskulatur.

    Faktisk er der mange, der starter råfodring med kallun, fordi det ikke er så svært at fordøje (her er det igen proteinerne, der spiller ind), som almindeligt kød, men jeg tror ikke på, en hund har godt af at leve af det i længden....

    Angående korn - man kan også spørge sig selv, om en hund har det kulhydratbehov, som vi oftest tilbyder dem.
    Jeg tror det ikke...



  • #85   5. dec 2007 Cassius har aldrig fået andet en Olivers, nogle rå guffer, lidt kød fra aftensmaden en gang i mellem, lidt langelænderpølser til sporet :o))))))

    Det eneste, der giver ham tyndskid er leverhapser, men de gør det også grundigt ;o)


  • #86   5. dec 2007 Somme tider er jeg glad for , at jeg ikke ved ALT.....
    Så klog er jeg heldigvis ikke ..:O)


  • #87   5. dec 2007 Von Bierlich, der tror jeg det er noget andet, der gør sig gældende..
    Hvis man tænker logisk, så er korn små frø på en stængel - det er helt logisk, at en hund aldrig ville kunne samle så meget sammen, at det kan blive en væsentlig del af dens kost.

    Når det kommer til nedfaldfrugt, rodfrugter den graver op og så videre, så siger min logiske sans mig, at hunden ikke optager ret meget af det, men nok til at de får deres behov for kulhydrat dækket..

    Der er i øvrigt en diskussion så stor blandt de råfodrende om hvorvidt grønt skal blendes eller ej for at optages, og om de overhovedet skal have grønt..
    Helt grundlæggende går de ud på, at man diskuterer om en hund er canivor (kødæder) eller omnivor (altæder).


  • #88   5. dec 2007 her hos os fodre vi med barf... det sku være til glæde og gavn for alle hunde.... også allergi hunde...
    vores tøsen fik tørkost førhen men da vi fik sika blev vi introduceret for barf, og det har gjort rigtig godt for tøsen.... hun havde tit noget kløe og sådan bla. og det forsvandt efter kun en måned på barf..... så det vil jeg klart anbefale til alle smiley


  • #89   5. dec 2007 von bierlich -
    Hvis det er mig du spørger..... så er det måske , fordi de får det grundlæggende foder af dig.... og det de selv " stjæler" er det de har godt af ..... og så er nyt spændende,,, :O)


  • #90   5. dec 2007 NITTIB, når så hunden stjæler chokolade fra køkkenbordet, er det så fordi den har godt af det? ;o)

  • #91   5. dec 2007 Nogen kloge har undersøgt , at hunde slet ikke optager vitaminer fra grøntsager...... og det tror jeg heller ikke... mine får grøntsager som fyld og fordi de kan lide det....ikke som vitaminer.
    Hvis vi mennesker skulle leve af "madpiller" ( læs tørkost)... ville vi vist blive lykkelige for en grøn vingummi en gang imellem *GG*


  • #92   5. dec 2007 CH, kvinde, 33 år .
    Du læser det på den måde du synes.... og andre forstår sikkert hvad jeg mener :O)


  • #93   5. dec 2007 von bierlich - nej det er ikk sikkert...
    men jeg tror at mange hunde ville ha rigtig godt af det....
    og nu har jeg læst linket om barf... men dem jeg kender der bruger barf er glade for det, og ligeså hundene.... smiley

    det har i hvert fald gjort godt for tøsen og sika har alitd været på det... smiley
    og jeg ser flere fordele ved at bruge barf smiley


  • #94   5. dec 2007 Von Bierlich, min hund æder også korn, som jeg havde tiltænkt fuglene..

    Men jeg har bemærket, at han kun spiser det, når det er halvråddet...
    Og så har jeg også bemærket, at det kommer helt ud i den anden ende ;o)



  • #95   5. dec 2007 von bierlich -
    NEMLIG... :O)))


  • #96   5. dec 2007 NITTIB, jeg forstår skam udemærket hvad du mener, jeg er bare ikke enig i din konklusion ;o)

  • #97   5. dec 2007 Jeg kan bestemt ikke stole på, at min hund nøjes med at spise det, der er godt for ham.
    Han æder ALT - organisk som ikke-organisk materiale...

    Så hvis jeg lader ham bestemme, så tror jeg ikke jeg har ham så længe...

    Men sådan er hunde jo så forskellige...


  • #98   5. dec 2007 von bierlich -
    MEN... jeg nægter at lade mine hunde beholde det "LÆKRE" tyggegummi med pebermyntelugt , de finder på vores gå-ture...... de elsker det... og man kan nærmest ikke få deres kæber fra hinanden og få det ud.
    Det er ret sjovt... jeg har lært mine hunde at SPYT UD , så skal de spytte ud........ men tyggegummi , det må jeg selv hente , helt inde bagved. hi hi


  • #99   5. dec 2007 Nemlig Von Bierlich... Tror i bund og grund vores hunde er så langt fra det naturlige, at vi ikke helt kan stole på, at de vælger det bedste for dem selv ;o)

    Og vi ved jo også, at hunde får laster ligesom os mennesker ;o)


  • #100   5. dec 2007 NITTIB, den fornøjelse har vi med perlesten.... Og jo, vi har sgu en gårdsplads så stor som et ondt år, fyldt med perlesten......

    Hånden i ind i gabet på hunden, finde fremmedlegemet frem, fiske det ud, smide det tilbage hvor det kom fra, se på en fornærmet hund, vaske klamme fingre ;o))))))


  • #101   5. dec 2007 Von Bierlich, jeg er helt sikker på, at hunden er så forskellige som nat og dag, når det kommer dertil ;o)

  • #102   5. dec 2007 Åh Gitte, det gad jeg godt prøve med Luna.. Hun æder alt.. Sågar er hun begyndt at tage ting fra mit køkkenbord..

    En frostbox med låg på er blevet "dekoreret" og omformet.. Et halvt tørt franskbrød blev hevet ned og spist forleden.. og nå ja så var der en pose chips også.. En UÅBNET pose chips...

    Møghund *S*


  • #103   5. dec 2007 Da jeg fodrede med BARF var det meget forskelligt hvad mine hunde synes om. Jeg havde et større opdræt af kaniner på det tidspunkt og deraf en del slagte affald fra den side.
    Nogle af hundene var helt vilde med lever, hjerte, lunger osv. mens andre ikke ville røre det. kun hvis det var kogt.
    Kaninmave skulle være rigtig godt til hunde med dårlig mave og 2 af hundene spiste det også med stort velbehag, men den sidste ikke ville spise det.
    Min Collie som jeg havde på det tidspunkt var ved at gå over gevind, når der blev slagtet kaniner, fordi han fik de hele hoveder med hud, hår ører, øjne og hvad der ellers følger med. Det var den bedste delikatesse man kunne give ham.
    Dengang kunne jeg sagtens give dem bvarieret kost, men når man skal ud og købe BARf synes jeg det er svært at få det varieret nok.
    Nu fodrer vi med Royal Canin og har super gode resultater med det. Før fodrede vi i en periode med et italiens højkvalitets foder, men det fungerede vores hunde slet ikke på, de havde gentagende maveinfektioner. Dem der siger at deres hunde ikke kan tåle tørfoder eller ikke kan tage på af det, skal vide at der er utroligt mange typer foder indenfor de forskellige mærker og det kan være en god idé at spørge til råds hos producenten eller hos dyrehandleren. For at få det der passer til netop din hund.


  • #104   5. dec 2007 dyan kan ikke stå for hvis hun kan lugte en madpakke i knægtens skoletask og selv om den er lynet hun skal nok fa den op af tasken hun lyner den op og tager madpakken og åbner den og spisser den hun er en dur dame i madkasser GGog hun har osse funde ud af at man kan stille poterne på køkkenboret og stikke snuden ind i håndtaget af køleskabet og åbne det

  • #105   5. dec 2007 Gitte: nååh ja, se SÅ nærmer vi os *GG*

  • #106   5. dec 2007 Heidi - Du lagde måske ikke mærke til " " rundt om sætningen? Går du fra du kender betydningen af det smiley Jeg synes godt man kan joke lidt med det, jeg er udemærket klar over at der er hunde der ikke fungere på det, og hunde der gør. Hvis samtalen kommer hen på fodring, forklarer jeg hvad jeg gør, men ville aldrig prædike smiley Kan jeg fornemme at de har den idé at råfodring skaber blodtørstige vilddyr, plejer smile og sige: "Sådan er vi jo så forskellige" eller noget i den dur smiley Det er fint nok, jeg forventer ikke at hele verden gør som jeg.

  • #107   5. dec 2007 Tja.. 1000 måder at fodre på,1000 måder at træne på eller noget..

    Mine får tørkost,som basis.. derudover får de alt muligt andet..

    De trives,ser fine ud og deres afføring er som den skal være..

    Så jeg gør, som jeg syntes bedst smiley


Kommentér på:
hundefoder eller hundeæde????

Annonce