At cykle med sin hund. {{forumTopicSubject}}
Er der nogen der har erfaring med dette?
Min mand vil gerne cykle med Xena og han har nu vennet hende til at gå ved siden af cyklen (mens han trækker) Men lige så snart han sætter sig op på cyklen - så trækker hun alt for meget ud til siden og væk fra ham. (og han triller meget stille afsted)
Hun er aldrig blevet ramt af en cykel, så det er ikke en dårlig oplevelse - og hun kan jo godt gå lige ved siden af den, hvis bare han trækker den....
Nogen der har lyst til at dele deres erfaring - eller måske har et fif til hvordan vi gør hende tryg ved at han sætter sig op på cyklen.? Hun vil gerne stå ved siden af ham når han sidder på cyklen med holder stille....
okt 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 439
okt 2007
okt 2007
mar 2006
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 1 Emner: 209 Svar: 1.811
Han ved at han skal løbe på min højre side, så han er inderst i trafikken og så kan han kommandoen "Ind", så ved han, at han skal gå ind på fortorvet og gør det nu helt af sig selv og går også ud, når der kommer en bil og ind i gen. (vi cykler med flexi snor, som folk ellers advarer imod, men for os virker den perfekt, så kan han snuse og jeg har tid til at stoppe i, før snoren slutter)
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.408
-Er selv ved at træne det,og er også startet med at bruge lang tid på bare at få Trøffel til at gå pænt ved højre side af mig og cyklen - men hun kommer så fri af snoren når vi øver cykling - i hvert fald indtil videre. Hun løber heller ikke pænt, men får stor roooos hver gang hun kommer hen og lunter pænt på højre side af cyklen! (Det med en evt. snor må komme senere - men igen, så har jeg faktisk ikke lyst til at cykle med hende i trafikken - i snor)
Kunne måske forestille mig at det kunne være en god idé at træne uden snor - så hunden bare lærer at det er GODT at følge med - og får ros og godbidder hver gang den kommer op på siden af cyklen - og at den gør det i sit eget tempo - Det kunne måske gøre den lidt mere tryg???
okt 2007
Rie: Hun har intet problem når hun er uden snor det er indøvet - men hun stejler når hun får snor på... Også selv om det er en flexline og hun kan lunte et stykke fra ham... :o/
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Se Her:
(link fjernet) Cykelprogram.
Du skal søger for at hunden går på din højre side af cyklen, så cyklen er imellem dig og hunden..
Og så cykler man altid med hunden på højre side, så den er længest væk fra trafikken.
Hvor du øver henne, kan være lige meget,, du kan øve dig på en græsplæne, så hunden bliver fortrolig med cyklen..
Der går kun meget kort tid, så ved hunden hvad den skal., når du tager cyklen frem.
jan 2006
Et godt råd, smid den flexline ad h.. til når du cykler,, hunden skal løbe i en almindelig line, og du skalæ ikke vikle linen rundt om hånden.. lad den ligge i hånden, så hvis hunden sætter sig eller gør noget pludseligt, så har du stadigvæk fat linen.. og så står du heller ikke på røven..
okt 2007
Hun er skam også på højre side - det har hun lært og det går også fint... når hun ikke har snor på - men man kan ikke cykle med hende ned til byen uden snor... det tør jeg/jess ikke - de kører som sindsyg på vores vej.. Så der blir øvet på en sti her i nærheden
jan 2006
Og så skal du sørge for at holde et jævnt tempo, så hunden ikke galopere ved siden af cyklen, den skal trave.
Jeg cykler selv med babett ca. 30 km. om ugen.. fordelt på 3 dage.
Det er ebn god ide, at lære hunden en kommando, det vil sige når du cykler med hunden, og den kommer forlangt frem eller tilbage, så sig: CYKEL - ikke plads eller noget andet.. Cykelkommandoen hører kon til cyklen..
apr 2006
Følger: 72 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 4.190
Mine 2 gamle GDer... der var brødre... cyklede jeg ofte med... godt nok ikke voldsomme lange ture...men de løb flot ved siden af mig.... jeg havde dem i starten i hver sin snor... der var meget stiv... altså snoren! ... det gjorde de ikke kom for tæt på forhjulet.... og de lærte meget hurtigt komandoer som fortorv ..og ind på græsset... ..og så selvfølgelig ja... og nej... så senere kunne de løbe uden snor... så du må bare igang Heidi,,, og god fornøjelse*S*
jan 2006
Det er fint at man kan cykle uden snor..
Men man skal lige huske på, at hunden er sin egen herre, men på den måde, den kan jo finde på at smutte efter en katte eller andet, som kommer forbi snuden på den..
Jeg bruger den metode, hvis Babett kommer for langt frem, (hun må ikke komme længer frem en til forhjulsnavet) så dasker jeg til hende med forhjulet.. det gør man kun et par gange, så ved hunden at den er forlang fremme, og så bliver den på snuden ud for mit højre knæ.. / pedal.
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 97 Svar: 1.806
jan 2006
Ikke forstået..
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.408
Tror det der menes er et forslag om at Kæresten skal sidde overskrævs på cyklen - og i stedet for at træde rundt på pedalerne, skal han bare gå - med cyklen mellem benene... (sikke en forklaring*G*)
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 97 Svar: 1.806
Men man går hen over cykelen indne man begynder, så har man cyklen mellem benene. Men i stedet for at stææe sig på saddelen og cykle så prøve at gå med cyklen på den måde (nok ikke så nemt...
apr 2006
Følger: 72 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 4.190
jan 2006
Hunden skal jo lære det og det tager ingen tid at lære hunden at cykle rigtigt,..
Så det med at gå med cyklen imellem benenne, er kun at trække tiden ud..
Op på cyklen, og så cykle 30 40 meter. - det er den nemmeste måde at gøre det på.. og hunden finder hurtigt ud af det..
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 39 Hunde: 2 Emner: 413 Svar: 5.978
Babett: Ikke alle hunde er jo lige medgørlige i visse situationer - bare fordi du har lært Babett det lynhurtigt, betyder jo ikke nødvendigvis at det er den rette fremgangsmåde med ALLE hunde.... :O) Jeg ved at vores Angel ville stejle hvis vi bare tvang hende ud i noget hun i princippet ikke var helt tryg ved....
jan 2006
Så jeg vil da ikke tilråde at bruge klikker.. selv om det er blevet ind at bruge..
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.777
Når jeg cyklede med en stor hund, og den ligepludselig stoppede brat op ( hvis den skulle skide ) så var det altså gået galt hvis linen havde siddet fast...
Linen lå også løst over styret, lige til at glide af hvis hunden stoppede....
( Så kan ikke li' de liner man køber som man sætter fast på siden og sidder med en fjeder ned til hunden )
maj 2006
Følger: 42 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 446
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.988
Simpelthen starte roligt op,med at lære den bare at stå i snor ved siden af cykelen og så gradvist øge kravet..
Man kan jo osse ta den hurtige metode og tvinge hunden ind ?
okt 2007
Altså hun er jo 100% tryg / sikker på klikkeren - men det er bare et forstyrrende element når vi træner angst/stress... Desværre - ellers ville jeg nemt kunne lære hende det.. Der findes bare ikke noget bedre redskab end klikkeren - når man har lært at bruge den. :o))
Babett: Uha jeg tror ghun ville dø af stress hvis jeg bare "tvang" hende...? Babett, heller ikke når hun er tryg ved klikkeren?
Sigga: Ja det kunne være man skulle prøve... :o) Tak for rådet.
okt 2007
jan 2006
En hånd på cyklen og en på hunden , hvor vil du ha klikkeren ..
Og så skal du jo orentere dig samtidigt..
jan 2005
Men hvis jeg skal være helt ærlig, så ville jeg nok vælge ikke at cykle med hende hvis hun er så ræd for det når snoren kommer på... Jeg finder ingen grund til at tvinge hende til det hvis hun ikke bryder sig om det...
Men jeg håber da at du finder en god metode til at vænne hende til det Heidi... :O)
Babett: At du kalder klikkeren for "in" kan jo være fordi den er enormt effektiv hvis man ved hvordan man skal bruge den.... ;O)
nov 2006
Nu ville jeg bruge klikkeren til at gøre hunden tryg ved at være,ved siden af cyklen i snor til at starte med
samt du kan få klikkere der sidder fast på din finger,smart..
okt 2007
jan 2005
nov 2006
okt 2007
Jo vi vil gerne lære hende at cykle for så kan jess ha hende med mange fler steder.... Og nu er hun jo ikke bange for cyklen - men "kun" når hun er i snor.. så det kan da ike passe jeg ikke kan lære hende det...??
jan 2005
Men nej du har nok ret i, at det ikke kan passe I ikke kan lære hende det - men jeg har ikke andre ideer :O)
Held og lykke med det søde...
At cykle med sin hund.