Hvilken hund vil du anbefale til os? {{forumTopicSubject}}
Hej alle hunde ejere.
Vi har gået i noget tid og tænkt over hvilken hund vi skal have når vi engang finder et hus.
Hvis du har nogle gode erfaringer med din hund eller en bestemt hunde race, så skriv lige lidt til mig omkring hunden og dens karaktertræk.
Alle hunde racer er velkommende..
Dem vi selv havde tænkt på er
Alaskans Malemute
Welsh Corgi Cardigan
Amstaff
Labrador
så har i lidt en anelse om hvad vi søger selv om de er meget forskellige.
Det skal gerne være en hund der kan man menneske, hunde, børn og små kæledyr (fordi vi selv har ildere)
Vi er førstegangs købere så det skal selvfølgelig også lige tages i forhånd.. men vi er meget villige til at sætte os godt i i den hund vi vælger og vil gerne give den et dejligt og trygt hjem!
Hilsen Louise og Anders
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.518
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.216
labradoen er en fin begynder race
corgien har jeg selv haft - det er en viljefast, men også skøn hyrdehund, som man skal være obs på kan gø en del, hvis man ikke dæmper det
jun 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 190 Svar: 2.913
Nu er han jo selvfølgelig en blanding, så der findes jo ingen garantier,o) Men ellers vil jeg helt sikkert anbefale labradoren. En god hund til familie, træning, hygge osv...
En meget alsidig og godmodig hund,o)
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Hvilke krav og ønsker har I til hunden?
Hvilke krav vil I kunne opfylde for hunden? (motion, aktivering, træning osv)
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 21 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 99 Svar: 2.073
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 62 Svar: 654
Welsh Corgi Cardigan
Amstaff
Labrador
Haha, fire mere forskellige hunde er det da svært at finde, så det siger ikke så meget om, hvad det er, I går efter.
Men vil helt klart anbefale labradoren eller evt. corgi'en. Mener labradoren er det bedste valg. Amstaff og malamute er absolut ikke førstegangshunde og jeg ville ikke turde have dem sammen med andre dyr.
aug 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 61 Svar: 1.124
Min mutte er således..
Dina er altid glad og kælen lægger sig gerne på ryggen midt på gaden for at blive nusset på maven af fremmede, Vagthund er hun absolut ikke, opdager ikke vi har gæster før de står i køkkenet :-). Noget dominerende pige som ikke er så god med andre tæver.. desværre..
Som en typisk malamut.. selvstændig, kælen, glad, ivrig, Skøn ...
En mutte er en meget selvstændig hund ofte med et stærkt jagtinstinkt så det kan godt være svært at have andre mindre kæledyr sammen med den.. Siger ikke at det er umuligt...
Ikke en hund jeg umiddelbart ville anbefale førstegangs købere ...
Spørg gerne hvis du/i vil vide mere ;0)
jul 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 109 Svar: 761
jun 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 44 Svar: 502
(link fjernet)
Det kan måske hjælpe lidt
Held og lykke
feb 2006
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.198
jeg kunne tænke at høre om jeres krav til
- temperament
- aktivitetsniveau
- træningsniveau
- skal i "bruge" hunden til noget (jagt, redningshund, hyrde, vagt, ......)
- hvor selvstændig skal hunden være
hvad kan i tilbyde hunden
- hvor aktive vil i være med hunden
- hvor meget skal hunden være alene hjemme
- familieforhold
- har i have eller....
-
feb 2006
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 83
feb 2006
sært da den har en selvrensende pels, der gør man faktisk ikke behøver at vaske og vi børster max en gang om ugen. Vores hunde trives fint med børn og har en højde på ca 34 cm.
så man kan altså ikke helt regne med de tests
for øvrigt er en japansk spids en fin begynderhund
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.364
Men flere og flere gør - og personligt får jeg mine hvalpe hvalpetestet - som nok den første, da jeg synes det ikke er garantid nok, at jeg som opdrætter selv står og beretter om deres temperament.
Mine hvalpe klarede sig i øvrigt forrygende til testen.
Super temperament - men det er så også min prioritet nr. 1.
Men gælder det i øvrigt ikke også andre racer ?
Jeg ville da også tjekke temperamentet meget grundigt ud på forældredyrene, linierne o.s.v. hvis jeg skulle have amstaff f.eks ( som trådstarter nævner ).
feb 2006
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.973
feb 2006
Der er ikke meget lighed mellem Malemutten og vore japanske spids fx
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.728
For det meste er det fordi vi syntes de er søde og ser flotte ud, men det er selvfølgelig ikke det det skal komme an på.
Nu kan jeg kun svarer på mine egne vegne, men jeg tror mig og kæresten er meget enige om hvilke kvaliteter hunden skal have:
Alder: hvalp (fordi så har man bedre mulighed for at præge den)
Køn: det er vi stadig i tvivl om efter som vi ikke ved hvordan de enkelte racer befærder sig. Men jeg ved at ved mange rotweiler er tæverne de mest biske og hannerne tit sådan nogle der tror de er små skødehunde hehe.
Pels: Efter som vi måde godt kan lide langhårede og korthårede.. så er det lidt forskelligt.. men det kommer helt an på hvilken race vi vælger. Men nok helst en korthåret hund, så der ikke skal støvsuges så meget. hehe
Temperament: Den skal kunne lære at være sød og omgængelig med både mennesker og dyr. Den skal ikke være for voldsom ved andre dyr eller børn.. (når der kommer sådan nogle ind i billedet). Den må gerne kunne blive meget tæt forbundet til sin ejer, så man kan få nogle gode timer på køreturer, løbeturer eller til træning med den.
Aktivitetsniveau: Gerne sådan et gennemsnitligt aktivites niveau og gerne en hund som gerne vil lege, men også gerne ligge og slappe af med en på sofaen..
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 16
En dejlig kærliq hund, som beskytter jer
Som min bby gør....
feb 2006
Der er nogle enkelte racer der ikke fælder
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Det lyder ikke umiddelbart til at I har de vildeste ambitioner mht træning/hundesport, og så er en lab en god begynder, den vil kunne fungere både som sofastykke og træningsmakker (hvis interessen pludselig skulle melde sig)
Men når nu collien er nævnt af andre, så er det altså også en skøn hund, og så er den jo smuk ovenikøbet *ss*
Men der skal man (som ved stort set alle racer) se sig om efter en god opdrætter, en der vægter sindet og sundheden højere end udseendet, for det skulle jo gerne blive til et venskab der holder mindst 10 år.
Held og lykke
okt 2005
En collie skal kan kun have, hvis man synes det er den mest vidunderligere skabning i verden. Ikke fordi den er "nem", sød - eller er vildt dygtig i Lassiefilmen......
Jeg har kun solgt hvalpe, til mennesker der virkelig brændende ønskede sig netop en collie.
Alle andre bliver prioriteret helt i bund.
feb 2006
den er da noget af et energibundt. Det skal man da også lige have med i overvejelserne. Syntes mange har problemer de første 2-3 år.
okt 2005
Fordi jeg har erfaring med, at folk der "bare" ønsker sig en sød hund, kan blive aldeles overvældede over pelsplejen f.eks. - og også over at collien faktisk er en hyrdehund - en arbejdshund. Den kan godt fungere som sofapude - men min holdning er, at det er synd. De skal udnytte det kæmpe potentiale de har mellem ørerne.
Og fordi jeg har en forventning om, at man sætter sig lidt mere ind i racen, end den blot er sød/ fod til børn - inden man farer ud og køber en hund.
Men det er så min holdning - som jeg kan tillade mig at leve ud, når jeg sælger hvalpe. Hvad andre gør, blander jeg mig ikke i.
okt 2005
Så at begynde at foreslå en race, fordi man selv synes den er dejlig - det bliver hurtigt noget irrationelt.
Vi har jo alle forskellig smag - og fordi en collie er perfekt til mig, behøver den jo ikke at være det til andre.
Hvilken hund vil du anbefale til os?