{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.294 visninger | Oprettet:

Bevist avl på blandings hunde? {{forumTopicSubject}}

Jeg så lige, under køb/salg/bytte af hunde, at der en der udbyder sin blandings hanhund til avl, jeg er måløs, jeg var dum nok til at tro, at det kun var svipsere/ups hvalpe der var blandingshvalpe. Jeg troede da ikke, at man bevist, avlede på dem, der er da nok der har svært ved, at komme af med blandingsvalpe. Ikke at jeg har noget i mod blandingshunde, jeg har for første gang en hund med tavle, men det har da altid været af økonomiske årsager, at jeg har købt uden og ikke fordi jeg helst, ville have en hund, jeg ikke vidste hvad ville udvikle sig til osv.
Hvad synes i er det rigtig???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bevist avl på blandings hunde?
  • #1   7. dec 2007 Jo jeg tror nogle avler besvist.. Jeg har ikke noget imod, hvis man tager fx en tavle schæfer og blander med en tavle labrador, så ved man jo stadig hvad generne bagved er..

Og mange lab/shæfer bliver nogle rigtig dejlige hunde smiley

Og jeg må ærligt indrømme at jeg tror designer hunde er ved at snige sig ind i Danmark.. her tænker jeg på hunde som labradoole, som er en labrador og en puddel blanding..

Jeg har selv haft en blandingshund uden jeg kendte baggrunden,

• #2   7. dec 2007 Er imod avl på andet end tavlehunde.

• #3   7. dec 2007 Jeg synes det er helt i orden, hvis man har sat sig ind i efterspørgeslen på hunde.. Hvorfor skulle man ikke kunne tilbyde sin flotte hanhund til avl - selvom den er en blandingshund? I mine øjne kan sådan nogen hvalpe være lige så dejlige som ægte..

• #4   7. dec 2007 Jeg ved at mange jægere godt vil have en blanding mellem en ruhåret hønsehund og labrador, det er en fremragende jagthund. Jeg har selv set nogle af dem på prøver

• #5   7. dec 2007 Det har intet med dejlighed at gøre........

Det er et spørgsmål om man har en stor sikkerhed for hvad hunden rummer.

• #6   7. dec 2007 Ratster Zoo *stavespasser (Tanja)
    ????
    Forstod jeg det rigtigt ? For hvis ja så er det jo blandinger der kommer ud af det , og så er vi jo lige vidt...

• #7   7. dec 2007 jeg er osse imod alt tavleløst avl

og ja Janie har lige fortalt en af grundene

• #8   7. dec 2007 Er imod at man avler med hovedet under armen og så er jeg egentlig græsk katolsk om det er tavle hunden eller ej.
    Men er der iøvrigt ikke nok hunde hvoraf mange af dem ender på internat? Nå men det er en helt anden diskussion.... God weekend til jer som kan holde det nu!

/ Trine

• #9   7. dec 2007 Jeg er for avl med hovedet sat på. Så er det under ordnet om det er med eller uden tavle. Hvis den som opdrætter er sig sit ansvar bevidst har ordentlige købere til hvalpene. Hunde uden tavle kan og er lige så dejlige og smukke som hunde med hvis ellers førstnævnte ting er i orden.

• #10   7. dec 2007 "hvis forældredyrene er dokumenteret sunde"

Og hvordan skal vi lige fixe det lille problem uden stamtavlen ????

• #11   7. dec 2007 Måske rette henvendelse til avlerens dyrlæge. Og så er der heller ikke forbud mod at bruge sin hjerne og sunde fornuft.

• #12   7. dec 2007 Jeg er også 100% imod tavleløs avl, idet man intet kender til anerne bag.

• #13   7. dec 2007 Hvis Lilly vil denne gang, får hun helt bevist hvalpe. Jeg er ligeglad med hvad andre synes om det - da det kun kan være min hovedpine og ikke andres. Folk der er imod blandingshunde blir ikke tvunget til at købe hvalpene - dog ønsker jeg selv hund nr 2 og vil gerne have en efter Lilly.

Jeg har gjort hvad jeg kunne for at det skal blive sunde hvalpe. Jeg har nemlig ikke selv gavn af at hvalpene fejler det ene og det andet. Det kommer jo til at koste mig dyrt, hvis den hvalp jeg vælger at beholde bliver syg.
    Så Lilly og hanhunden er tjekket for diverse sygdomme.
    Nej Lillys forældre er ikke - for dem kender jeg ikke - så det kan bare ikke lade sig gøre. Hanhundens er self.

Så hvad folk tilbyder deres blandingshunde til kan vel ikke være nogens problem andre end dem selv og dem der ønsker at bruge hanhunden. Ingen tvinger jer til at bruge hunden eller købe hvalpene derfra.

• #14   7. dec 2007 Det er vel også dumt at tage ansvaret for en labradorblanding (som er dem der fylder på internateterne) når det er en lille hund man vil have?

På det internat hvor jeg arbejder, står hundene sjælden mere end 1 uge. Så ved ikke lige hvor stort et problem internateterne er.

• #15   7. dec 2007 Karina. Hunde på internater, kommer nok fra avlere som ikke har været deres ansvar bevidst, og lige her snakker nogen af os om, at hvis man laver sit forarbejde, så er avl uden tavle lige så godt som avl med tavle. Og det er den enkeltes ansvar. Det er der ikke nogen bedrevidende på HG som nogen gange lader til at det er det bedste at skære allle over en kam, som skal bestemme for os.

• #16   7. dec 2007 De fleste hunde der ender på internater er hunde som folk ikke magter mere - fordi de enten ikke har sat sig godtnok ind i hvad det vil sige at have hund eller fordi de har valgt forkert race.

Det kan på ingen måde være dem som laver et kuld hvalpes skyld at folk ikke magter deres hunde.
    Hvis man ikke bare avler løs på for unge hunde, på sygdomsramte hunde osv synes blandingshundeavl er fint nok.

• #17   7. dec 2007 Karina: der er da ingen der fare op?

• #18   7. dec 2007 L B - Det tror jeg du gjorde smiley Det er i USA, blevet en dille at lave designer "racer" altså balnde 2 race hunde og kalde dem noget andet..

• #19   7. dec 2007 ..
    Min mening er,.
    Egentlig sidder i og siger at, fordi hundene ikke er "ren blodet". Så burde man holde sig væk fra at avle?.
    Jeg ville da til hver en tid udlåne min hvalp når han er voksen til en lille pige hund , for avl. Hvis hun har et godt helbred, og han har det self.

Det ville være som at sige, en dansker og svensker ikke skulle få barn, fordi det ville jo være en blanding der kom ud af det, og man kan jo ikke blande racerne?, så bliver vi jo over befolket..

Og de hunde som ender på internater, er jo fordi folk ikke har sat sig ind i det , hvad det vil sige at have hund, og sikkert har valgt forkert race.

Jeg synes det er forkert kun at ville gå efter racer.
    Da både race og blandings hunde kan blive skøre og syge..

Min mening smiley

• #20   7. dec 2007 Gud fader....det er skruen uden ende det her. Ethvert sagligt argument preller totalt af på dem der insisterer på at avle uden tavle....

• #21   7. dec 2007 Jeg har 2 tæver i løb.. Var det noget ?

• #22   7. dec 2007
    Vi adoptered vores gamle hund fra et internat, han var blandings hund.
    skøn lille basse smiley

Den første hund vi havde. aller første, han var ren mops.
    skambed en lille dreng pga en hjerne svulst, og blev aflivet ½ time efter. Han havde en FIN meget fin stamtavle, med forældre med en pæn læge erklæring.

Vores anden hund. var den største blanding, schæfer, lab. rotte, dalmatiner, også ruhåret hønse hund..
    Skøn hund der INTET fejlede hele hans leve tid.
    de 2 første hunde var dog foruden min levetid smiley

• #23   7. dec 2007 Min blandingshund havde HD grad minus E.. Slap blære allergi,konstant dårlig mave og dobbelt vildt klo.. hun døde af kræft smiley

• #24   7. dec 2007 No Name, det sagde jeg heller ikke ;).
    Ingen burde da hoppe på hvad som helst.. Og derved vil jeg heller ikke lade min hund hoppe på hvadsom helst..

Jeg har nogle som er interreseret i små hunde..
    Og på ingen måde jeg ville lave ham lave noget før jeg er sikker på hans helbred. at han 100% er "fejl" fri . smiley

• #25   7. dec 2007 Karina C.
    Det var ikke bidet jeg snakkede om.. Men hjerne svulsten han havde..
    en fejl i hans ellers gode gener, udgav den svulst som gjorde ham endag aggresiv.

• #26   7. dec 2007 Blanca

"skambed en lille dreng pga en hjerne svulst, og blev aflivet ½ time efter."

Kan du ikke lige uddybe den historie ?

• #27   7. dec 2007 Jo. C E .
    Kan jeg godt.

Vi havde købt en dejlig lille hanhvalp.. eller mine forældre havde.. Jeg lå jo i maven *gg*
    de 9 mrd det tog intil jeg kom til verden var han blevet en fin dreng på 3 år. Hans stamtavle var som sagt plet fri.
    Intet var udsædvanlig ved ham udover, han begyndte at gå væk fra mænd.. Okay tænkte min familie. Da han jo skulle have lov til at sige fra. Så endag lege min søster med hendes drenge ven, og hunden gik til angreb og bed. Drengen kom heldigvis intet til. Men mine forældre ville ikke have hunden mere. Min forældre fik tjekkede hunden efter afliving hvor det vidste sig at være en stor svulst i hjernen. Fra hans nu så gode gener .

Derfor synes jeg, så længe man har tjek på hvad man gør med sine hunde, or er sikker på de er raske. er det vel okay at blande .

• #28   7. dec 2007 Karina C.
    har da ikke udelukket at nogen vil købe de der mangler hjem?.
    Jeg synes bare. Hvis de som ønsker hunde på deres hvalpe. En hvalp med deres hunds gener. er det så forkert?. Synes jeg ikke.

Siger da ikke at sygedom ikke opstår . Men har aldrig haft problemer med en blandings hund , ud over vokseværk smiley

• #29   7. dec 2007 Blancka

Teoretisk.

Hvis du har en tæve som kommer fra et kuld med 10 hvalpe..

De 9 af dem har svær HD og epilepsi.

Din fejler TILSYNELADENDE ikke noget.....

Ville du lade den få hvalpe ??????

Hvis nu du har den samme hund, men ikke aner en skid om dens søskende fordi der ingen stamtavle er.....

Ville du så lade den få hvalpe....for Dr. dyr har jo sagt at den er sund og rask....????

• #30   7. dec 2007 No name.
    Det vel deres hunde?.
    Retten er jo på deres side . ikk?
    Ville du have det tilpas hvis alle stod og pustede dig i nakked og sagde.. Du kan ikke avle på din tæve. selv om det var det du allermest i verden ville?

• #31   7. dec 2007 NEj jeg ville ikke C E smiley

• #32   7. dec 2007 C E,Karina C
    Ja men så må I undskylde at jeres saglige argument. preller af.
    Jeg mener at det er frit for ansvarsbevidste mennesker at lave hvalpe hvis de ved hvad de laver, og har købere til deres hvalpe, og jeg mener fortsat at de hvalpe som kommer fra sådanne opdrættere ikke er dem som du finder på internater eller andet.
    Vi er enige så langt hen ad vejen at der fiortsat avles med hovedet under armen, men jeg vil ikke finde mig i at I skære alle over een kam, som laver et hvalpe kuld uden tavle.
    I har jeres mening, og så er der altså også nogen som ikke har den samme som I har.
    Der for behøver de ikke at være dumme eller hvad I nu mener, de har bare en anden mening end jeres.

• #33   7. dec 2007 Snow

"Ja men så må I undskylde at jeres saglige argument. preller af."

Det behøver du ikke undskylde. Det har vi vænnet os til for længe siden.

Men at skide højt og flot på alt hvad der hedder arvelige sygdomme mener du altså bare er "at ha' en anden mening"

• #34   7. dec 2007 No name. Mente det hvis du havde en blandings hund ;).

Min hvalps mor havde stamtavle, fadren ikke. da han var en blanding.

Siger heller ikke du skal.
    Siger ikke nogen skal.
    Siger bare, hvis jeg ville have en hvalp på min han. Ville han blive tjekket i hoved og r.. inden han nærmede sig en hunhund. som SELF! også skulle være rask.

Det er bare min mening.

Jeg går gerne ind for at tavle dyr får hvalp.
    Men ønsker man selv en hvalp or har gode købere til de andre hvalpe. hvad er der så galt i det?.

På ingen måde jeg ville lade nogen hvalpe som jeg er i "familie" med.. havne i hvilke som helst familer.

Bare fordi man ønsker hvalpe på blandings hunde, behøver man ikke at være tabt bag en busk.

• #35   7. dec 2007 Laura er bevist avl på af blanding...

Det var absolut ikke svært for sælger at komme af med hendes kuld og jeg var heldig at jeg var så hurtig på tasterne , så jeg nåede at komme i betragtning.....

Hun er en super dejlig blanding og har fået den bedst mulige start på livet...

Så her var det ikke en svupser...

• #36   7. dec 2007 C E
    Nu skider jeg ikke så jeg højt eller flot, ved ikke hvad du gør. Så skal vi ikke lige holde en ordentlig tone, bare fodi vi ikke er enig.
    Det jeg har noget imod er simpelthen, at I skære alle over een kam som laver hvalpe uden stamtavle. Ja der er nogen, nok mange som overhovedet ikke ved hvad det er de laver, men så er der altså også nogen få som ved det. De laver gode, sunde hvalpe. Disse havner ikke på internater eller bundet op ude i skoven.
    Så når I skriver jeres opråb om ingen avl udne tavle, så lad være med at gøre det generelt. Så er det helt i orden for mig.
    Og sikkert mange andre foruden mig.

• #37   7. dec 2007 Snow

Jeg har den samme generelle holdning til ALLE der avler uden at tage hensyn til genetiske dårligdomme.

Og så længe de ikke kan fortælle mig hvordan de checker for den slags nå "DR. dyr checker i hoved og r..", så har jeg ikke, og får aldrig, andet end hovedrysten til overs for den slags russisk roulette.

• #38   7. dec 2007 No Name.
    Det tager jeg hatten af for.
    Min hund har jeg da ikke set en overflod af.
    Jeg ville gerne endag . Lave hvalpe på ham.
    Ingen siger den dag nogensiden vil komme.
    Hvis han er rask. ingen kvaler har. Osv.
    Dette er min mening.
    No Name du har din,

Hvis jeg ønsker hvalpe endag. burde jeg da ikke stoppes. Det er vel op til mig?.
    Omså jeg skal beholdet hele kuldet migselv smiley
    Så gør jeg det gerne smiley Spøg til side.
    Meninger er da heldigvis så forskellige.
    Jeg ville da heller ikke gå med til at over producere racer som allerede er nok af i forvejen.

Jeg ønsker ikke at gøre nogen sure. Men.
    Jeg har vel ret til MIN mening.

• #39   7. dec 2007 Jeg ville ikke avle på en blandingshund. Jeg synes det er så vigtigt at man over for de mennesker som evt. skal overtage den lille nye hvalp, at man gør alt hvad man kan for at de ikke skal komme ud for at de lider af en ubehagelig sygdom som kunne være undgået.

Der er så frygtelige sygdomme blandt hunde som f.eks. HD og PRA, og den eneste måde at slippe af med dem på er ansvarlig og kontrolleret avl.
    Det nytter ikke noget at ens egen hund er rask, for det kan sprige flere generationer over.

Desuden er det vigtigt at kende til både tævens og hannens familie, da der er større chance for at det bryder ud hvis det er noget der ligger tilbage i begge familier.

Det handler ikke kun om ens egen hund og dens hvalpe. Den handler om at stoppe de genetiske sygdomme som er mulige at begrænse, ved ikke at videreføre skjulte sygdomsgener.

Kommentér på:
Bevist avl på blandings hunde?

Annonce