Whippets {{forumTopicSubject}}
Min mand (kattemennesket) har forelsket sig i whippets, ja den havde jeg ikke lige set komme.
Så nu er jeg lige på et undersøgende stadie.
Jer der har whippets, hvordan lader I den typisk brænde igennem?
Har I bare virkelig store indhegnede ejendomme, eller er der steder I tager hen?
Mødes I med andre med myndehunde de kan løbe med (tror ikke helt Zelda, kan være med der nemlig)
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 74 Svar: 7.066
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.209
Jeg har pt. 6 tæver og bor på landet med 2,3 hektar indhegnet grund, men jeg har tidligere boet nær bymidten af en by med 6000 indbyggere og en have på et par hundrede kvadratmeter med 4 whippets
Dengang brugte vi efter aftale, den lokale fodboldklubs baner til at lade hunde løbe på.
Flere af mine hvalpekøbere bruger hundeskove i ydertimerne, hvor der ikke er ret mange mennesker.
I vintermånederne er stranden en mulighed og ellers er der efterhånden flere indhegnede områder, som kan lejes på timebasis.
Der er på facebook flere grupper, hvor folk aftaler at mødes med deres mynder til fri leg rundt omkring i landet.
Vi har vildttæt hegn på 1,70 rundt om vores matrikel, i en almindelig villahave kan man nøjes med 1,50 meter, de steder, hvor der er en tæt hæk, alle andre steder anbefaler jeg 1,80 m.
Mange whippets kan åbne døre, så har man ikke permanent låste yderdøre, skal man sikre området udenfor denne også
sep 2007
Dine hvalpe har jeg selv været forelsket i flere gange når du har delt.
Vi må ud og kigge lidt.
Er det en race hvor det er til at finde en hvalp eller taler vi flere års ventetid
okt 2010
Ikke i årevis, men 8-9 måneder tror jeg ikke er urealistisk
sep 2007
okt 2010
sep 2007
Jeg er helt misundelig på din meget smukke og meget forskelligt udseende flok
okt 2010
sep 2007
okt 2010
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.083
Jeg har to drenge, Basso på 9 og Didrik på 7 år, fra Kirsten, som er den eneste jeg vil købe whippet fra. Ikke at alle andre opdrættere er forfærdelige, men Kirsten og hendes hunde er bare helt fantastiske
Nu bor vi på landet med 8000 kvm bag 1,7 m vildthegn, så frit løb foregår herhjemme. Tidligere boede vi i et lille rækkehus med en latterligt lille have i Nordsjælland, hvor vi på grund af grundejerforeningens tåbelige regler var begrænset til et hegn på 1,2 m, så hundene var aldrig alene i haven. I vinterhalvåret fik de af og til lov at løbe på stranden, og af og til lejede jeg en privat indhegnet hundeskov, men oftest brugte vi den lokale (uindhegnede) hundeskov, hvor der var nogle store græsarealer, hvor de kunne få lov at rase af, før vi gik videre - med fartstriberne i snor
Vi mødtes af og til med enkelte andre mynder, men jeg er virkelig ikke fan af de store grupper, der mødes blandt andet i Bernstorffparken og ved Bagsværd Sø. Det er alt for kaotisk til min smag, og flok mynder i jagtmode er ikke nødvendigvis en fest for omgivelserne.
sep 2007
Hvor skal man mon regne med at pris niveauet ligger på en hvalp?
sep 2007
sep 2007
okt 2010
Det med dækken er ret individuelt, løber mine frit på matriklen, har mine to ældste dækken på, når temperaturen er under 5-7 grader, de andre kun, når det er rigtig koldt, i snor afhænger det lidt af, hvor meget det blæser og hvor fugtig luften er, men er temperaturen under ca. 5 grader har alle dækken på i snor.
Skal de ligge stille i længere tid ude får de en trøje på , selv om det er varmere i vejret.
Med hensyn til at tygge i ting er det meget individuelt fra hvalp til hvalp, Jasmina som snart fylder 2 har kun en enkelt blyant på samvittigheden, Curie, som er 10 måneder, stjæler alt, som er tilgængeligt i nåhøjde, så jeg sørger for, at der er en masse spændende, som hun kan tygge i, når hun er alene eks. godbidder i tomme mælkekartoner, en papkasse med fyld af papir, hvor der gemmes godbidder osv.
Som hovedregel skal man regne med ikke at kunne have mad på bordene, når man vender ryggen til/forlader rummet. Fjernbetjeninger, bøger, briller og lignende, som man har haft i hænderne/tæt på kroppen, skal også udenfor nå højde de første par år.
Min mand mangler at læse slutningen på en del krimier
Stort set alle whippets kan uden problemer hoppe op på køkkenborde og lignende, så intet spændende der, når man forlader rummet, ingen af mine gider, at hoppe op, hvis det kun er brød, der ligger der, det mener de åbenbart ikke er passende whippetmad, hvis der ikke er pålæg på
Potteplanter er også i farezonen de første par år
jul 2012
Basso var til gengæld helt fjollet med at stjæle blyanter og kuglepenne, men han havde nok bare forfatterambitioner, for han ødelagde dem ikke. Didrik var knap så ambitiøs og holdt sig til at stjæle alt spiseligt
Som Kirsten siger, er det med tøj meget individuelt. Didrik har ret tæt pels, og har indtil det seneste års tid fint kunnet klare sig i haven uden overtøj eller med en tynd trøje, men med alderen er han blevet lidt mere kuldskær. Basso har altid været en frossenpind, så han brug for dækken eller trøje i haven, når temperaturen er under 12-13 grader. Når det er rigtigt kold, nægter han at bevæge sig ud uden sin flyverdragt
sep 2007
Bruger i halsbånd eller sele og er der nogle specifikke I kan anbefale?
jul 2012
Da drengene var hvalpe brugte jeg halvkvæl, men jeg synes, at et fast halsbånd sidder bedre på en voksen whippethan.
okt 2010
Jeg har sele til Tilla, hun har af og til hold i nakken, det er denne:
https://www.sofadogwear.eu/detail.php?kategorie=36&id=1542
Jeg ved mange er glade for seler herfra:
https://mundogalgo.com/category/szelki
sep 2007
Fedt at du selv laver halsbånd Kirsten vil du dele billeder
okt 2010
https://www.galanta.dk/446866078/
Det er ikke sikkert, at alle billeder er tilgængelige pt., hjemmesiden er ved at blive flyttet til en anden server.
jul 2012
sep 2007
Jeg er jo vant til en hund hvor man slet ikke kan se halsbåndet, men en whippet har nok brug for flere, bare for syns skyld
okt 2010
jul 2012
jul 2012
okt 2010
Men der bliver nikket ivrigt til det med dankortet
jul 2012
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 290 Svar: 8.350
jul 2012
5 dage i træk uden frit løb er lige lidt nok for en unghund, men jeg slipper af princip ikke mine løs, hvis jeg ikke kan overskue omgivelserne, for selv med et solidt indkald er en mynde altså en mynde med alt, hvad det indbærer. Omkring fuldmåne kunne jeg nogle gange lade dem løbe lidt på stranden, men i et tæt bebygget område er det bare svært, så der var da tidspunkter, hvor jeg bare måtte leve med, at min stue blev omdannet til en væddeløbsbane.
okt 2010
Jeg har Bassos søster Bianchi, de bliver 10 år til sommer og Bianchi har fortsat behov for at kunne tage en spurt, helst på daglig basis.
Der var en periode i vinters, hvor der var for koldt og for glat til, at jeg turde lade hende fræse for fuld speed og så bliver hun rastløs efter et par dage.
Didriks søster Tilla har heller aldrig haft samme behov, deres mor er Bianchi, så der er ikke nødvendigvis stor arvelighed på den del.
Generelt vil mange voksne whippets klare sig fint med frit løb et par gange om ugen, mens mange unge whippets er pestilenser, at være sammen med, hvis de ikke får ræset af og brugt sig selv fysisk.
Bianchi
Whippets