Whippets {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Dette indlæg er ikke fordi jeg planlægger at få hund for det må jeg ikke.
Men vil bare gerne vide meget om de forskellige racer.
Også fordi jeg bare har forelsket mig i en wippet.
Så vil gerne vide alt det i ved om racen
Med hensyn til
Sygdomme
Træning
Familiehund
Bo i lejlighed
Og så vil jeg gerne høre lidt mere om dens jagt instinkt
Jeg har hørt at hvis de ser et dyr, kat, egern, hare osv så kan man ikke kalde dem til sig.
Men vil rigtig gerne høre hvis de så har fanget det dyr om de så kommer bagefter?
Eller om de løber væk med dyret?
Håber i vil skrive alt hvad i ved.
Men ellers ha en god aften
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
apr 2013
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 58 Svar: 346
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.156
- Træning til husbehov er OK, men man skal ikke forvente en decideret lydighedshund, whipper gider ikke mange gentagelser og mange kan ikke lide at sidde/ligge på koldt/vådt underlag.
- Super familiehund, elsker alle fra små børn til gamle, oplever at de fleste udviser stor forståelse for den fysiske formåen hos dem de omgåes, mine er bagbenshunde og springer op af alle normale unge/voksne, men ikke mennesker der er dårligt gående og heller ikke små børn.
- Kan fint bo i lejlighed, gøer ikke meget, men det er en god ide at have børnesikring på vinduerne, whippets kan finde på at springe ud, hvis de ser noget interessant på jorden og så glemmer de højden.
- Som udgangspunkt jager de alt, der bevæger sig, enkelte kan lære at lade være, men ikke noget man skal regne med.
Man slipper IKKE en whippet i et område med meget vildt, fanger den en hare, en kat, en fugl osv. knækker den nakken på fangsten.
Om de kommer tilbage, aner det ikke, mine får IKKE lov til at jage, men jeg har pillet vores kat ud af gabet på dem nogle gange. De går oftest adskilt, for han driller og whipperne mener absolut han skal dø.
Man slipper heller ikke en whippet tæt på befærdede veje, den bevæger sig med en fart op til 60 kilometer i timen og er væk meget hurtigt, hvis øjet fanger noget interessant.
En whippet jager med synet og opdager alt i bevægelse på lang afstand.
apr 2013
Rundt om den skov jeg går i er der veje men det er ikke trafikeret veje.
Og bernstorff parken er jo næsten indhegnet.
okt 2010
Selv om du ikke ser de vilde dyr er de der og en whippet skal nok finde dem, mine fanger mus, når de er i snor, 75-100 cm. fra mine fødder, jeg ser dem aldrig, men det gør whipperne
Kender ikke Bernstorff parken og ved ikke om hunde må gå løs og hvad der evt. er af smådyr.
apr 2013
Den er næsten indhegnet men det er et ret stort sted,
Og den skov jeg går i må man godt have hunde løse i.
okt 2010
Min Alfas bror sprang over et højt hegn fra sin have i Sverige og levede som vild hund i 2½ år.
Han er ikke set det sidste års tid, så formoder han er død nu, men i de 2½ år han var fri blev han set jævnligt, men ingen kunne fange ham. Det er en selvstændig jæger og man skal ikke løbe nogen unødig risiko.
jun 2007
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 16 Svar: 43
Mht. træning har jeg også haft forskellige personligheder.
Bonzo var som en whippet ofte er, ikke interesseret i at blive "kommanderet" med, så 20 min lydighedstræning, så var det slut
Så der er mange forskellige slags whippets i personlighed og temperament
Vil da også lige tilføje at Mickey og Bonzo, som var mine første whippets jeg fik samtidig fra samme kuld, gik stort set altid uden snor alle steder (der boede jeg i indre København) og de gik endda også til væddeløb og prøvede lurecoursing nogle gange. Er dog ikke sikker på at jeg ville turde gøre det samme i dag hvor jeg er blevet ældre og klogere, men det gik heldigvis godt!
apr 2013
Jeg synes bare Wippets er sådan en smuk og elegant race
og hvis jeg nogle sinde skulle have en hund skulle det nok være en Wippet.
Den passer så godt ind i min familie
Men tusind tak for svarende
jun 2007
okt 2010
Jeg kan stoppe dem, hvis der kommer en hare på tværs, men ingen grund til at udfordre skæbnen.
Alfa er den mest trænbare, Ghini gør absolut kun, hvad der betaler sig, hun lystrer til UG, hvis der er godbidder eller legetøj i farvandet, hvis ikke så skrider hun
Yota er et 7 måneders tågehoved, koncentration ud over 15 sekunder er pt. en by i Rusland
jun 2007
Men lidt vildt og skræmmende med den hund fra Sverige der sprang over hegnet og ikke ville indfanges puha
Whippets