Vagthund og kærlig ven i en hund {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg er væk fra hjemmet pga job i en måned ad gangen og hjemme tilsvarende. Min kæreste gennem 1.5 år har pga noget lort der er sket i hendes liv tidligere, givet udtryk for at hun fra tid til anden kan føle sig lidt utryg, selvom vi bor et godt og trygt sted. Udover det, kan hun godt savne lidt selskab om aftenen. Vi elsker begge to hunde, men har pga et aktivt liv, ikke haft hund. Vi har begge haft i tidligere forhold (se blandt andet mit profilbillede). Men sammen har vi ikke haft hund.
Men det er begyndt at være et hyppigt emne mellem os og vi er begyndt at gøre os en del tanker om hvad det skal være for en hund. Jeg har googlet en del og konsulteret Chatgpt og der er gode input, men tænker de bedste input kan komme fra rigtige mennesker og hundeejere.
Vi vil gerne have en i mellemstørrelse der er intelligent og/men nem at opdrage, vagtsom men ikke unødigt gøende, men også genkendende da jeg jo er væk og hjemme i 28 dages intervaller.
Min kæreste har et arbejde hvor hun er hjemmefra i 8 timer ad gangen og det er vores allerstørste bekymring ift at skaffe en hund. Vi kan nok få en nabo til at kigge over og få den ud og vende i haven. Men det er ikke et 100% sats vi kan gå med.
Der er ikke børn i huset. Og hunden kommer ikke til at fungere som erstatning til et barn, men som en ven vi begge kan holde af og nyde at være sammen med og med en opdragelse indenfor passende og ansvarlige rammer.
Vi har en meget seriøs tilgang til dette her og er derfor åbne for forslag til racer og andre gode og saglige input.
Takker
aug 2007
Følger: 49 Følgere: 86 Hunde: 9 Emner: 526 Svar: 12.910
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 245
Den skal reagere når der bankes på døre og lign. Men ikke (som Kalle gjorde) gø på noget han troede han muligvis kunne høre. Han gøede rigtig meget til gene for naboerne. Desværre havde min daværende kæreste og ejer af Kalle og jeg lidt forskellige vinkler på hundeopdragelse. Jeg mente man man lidt stædighed og rette teknik godt kunne afhjælpe det.
Hun mente man bare skulle forklare Kalle, at det var irriterende at han gøede sådan.
Min nuværende kæreste insisterer på at gå til træning med hunden, for at få de rette redskaber
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 91 Svar: 7.898
Hvor aktiv skal den være, hvor meget aktivering må den kræve - både fysisk og mentalt. Har i nogle ønsker til hvor nemt/svært det skal være at opdrage hunden? Hvordan skal den opfører sig overfor fremmede?
Jeg har to hunde af forskellige racer, der begge er ret vagtsomme og som larmer op og lyder ret 'farlige', når der kommer nogen. Men på alle mulige andre punkter er de vidt forskellige
maj 2013
Jeg er helt med på at jeg ikke kan sidde og færdigsy en hun på bestilling, men leder nok efter den gyldne mellemvej. Og jo mere jeg læser om racerne i mellemstørrelsen, jo bedre kan jeg se, at vi nok kommer til at prioritere lidt i de forkellige racers egenskaber. Og en rolig vagthund der kun gør, når der pusles ved døren eller vindue, er nok utopi.
Det er primært trygheden ved at have hunden ved sig og selskabet - der betyder det meste. Og så er vi ovre i labradoren (som jeg personligt syntes er en helt fantastisk hund).
Vi har begge haft hunde før, men det er ikke ensbetydende med, at vi er super erfarne hard-core hundeejere med kæmpeindsigt i opdragelse - men vi er klar til at gøre en meget stor indsats, da jeg kan se på et vennepar jeg har, hvordan det går når man som uerfaren og med alternative opdragelsesmetider anskaffer sig en border collie. Den er to år, og de har sleeeeeeeet ikke styr på den overhovedet.
Og det scenarie ønsker vi slet ikke.
aug 2008
Følger: 30 Følgere: 1464 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.965
Altså en hund der ikke får sine behov opfyldt, er ikke en glad hund.
Mange hunde er vagtsomme, jeg har grå Schæfer som både er vagtsom og som følger op hvis ikke et vov fra røven er nok, men har også DSG som i den grad også er vagtsomme. Dog er det nok de færreste der er bange for dem, men intet går deres snude forbi.
Men begge mine racer er aktive racer, der ikke kan nøjes med en indhegnet have.
maj 2013
Har selv haft DSG (eller min daværende kæreste havde) og en overgang boede vi i en 1. sals lejlighed. Det var ud og lufte den rigtigt mange gange om dagen. Jeg ved at de er super aktive og det er ikke den vej vi skal - selvom Kalle var en virkelig dejlig dreng. Og nej, intet gik dens ører forbi og alt blev adresseret.
En hun med mindre fart, men stadig med på nogle gode gåture (det er alle hunde vel) - vi har en hundeskov, ikke så hulans langt fra hvor vi bor, så den kan strække ud....
feb 2025
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 57
nov 2012
Følger: 92 Følgere: 212 Hunde: 4 Emner: 290 Svar: 8.339
Du nævner at din kæreste vil træne hunden, er det en bestemt slags træning? og er det bare hvalpetræning, eller noget hun vil fortsætte med hele hundens liv?
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 376 Svar: 15.078
Jeg tænker, at når du selv tænker Labrador - jamen, er det så ikke "bare" sådan en I skal have?
Jeg elsker labber - virkelig - og hvis man får en "slank model" (jagtmodel tror jeg de kaldes), får du en "lille" hund, altså ikke de der store gadunka-hunde, der ikke rigtigt gider samarbejde alligevel, men derimod en glad og frisk og førerorienteret hund.
Om den siger vov når der kommer nogen - det ved jeg ikke. Jeg ved at mallerne er vagthunde - de burde ihvertfald være det - men 20 år med racen har gjort, at der altså er stor forskel individer imellem.
Jeg havde / har to helbrødre .. den ene gik nærmest igennem døren når der kom folk, for at æde dem (han mente det og jeg reddede en enkelt gang et bud der stod og holdt en af de pakker frem han var kommet med, for at holde hunden væk (!) ) - den anden, som jeg har nu, er sådan "næææ hvor HYGGELIGT, at der kommer gæster" .. så ingen regel uden undtagelse
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 58 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.733
Men ville ikke undvære selvskabte fra en hund, når jeg er alene... gav også en inder ro.
Tror mere I skal have en hund der passer ind hos jer, pelspleje? Aktivitets niveau?
maj 2013
Det er meget basal træning så vi har en hund vi kan styre. Komme når vi kalder på den, gå pænt ved siden af, sit, Læg dig, ikke tigge ved bordet, ikke springe op på gæster osv osv. Alt det der i vores optik bør være et selvfølgeligt minimum hos alle hunde.
Så nej, den skal kunne lære agility, springe gennem hulahopringe eller andre former for specifikke kundskaber. Den skal bare nyde rollen som almindelig familie hund, som vi ser hos tusind og titusindvis af andre familiehunde der lever et helt normalt, balanceret og godt liv. Og så være glad for at gå ture, for det kommer den til. Og hvis den kan lide at overnatte i naturen i shelter sammen med os, så er det en klar vinder.....
feb 2013
nov 2012
Der er desværre nok mange hunde som vil affinde sig med et sådan liv, men derfor fortjener de stadig bedre.
Jeg ser alt alt for mange hunde der enten er blevet slukkede eller som har adfærdsproblemer fordi de ikke får deres behov opfyldt.
Jeg kommer gerne med forslag, når i har fået styr på hvordan i vil aktiverer mentalt, så hunden får et helt liv
sep 2017
Følgere: 561 Emner: 176 Svar: 11.727
Der findes masser af hunde, som lever et liv tæt på deres mennesker, og er med i alt i en almindelig hverdag, men som aldrig går spor, laver nosework eller rally, og som alligevel er glade og tilfredse hunde.
Det er ikke raketvidenskab at have hund, og man behøver ikke kalde ting alt muligt fancy, for at det tæller som "metal stimulering". Hvis Jesper får en lab, finder han lynhurtigt ud af, at det givetvis ikke er en god ide at fodre i en skål, for så sluger den alt i rasende fart. Så den får en foderbold, får det spredt på græsset eller gemt forskellige steder i huset. Trylle-rylle - hunden leger søg og er mentalt stimuleret.
Skal man træne almindelig hjemme-lydighed, ender man som regel med at opdage sjove tricks undervejs, og så lærer man lige hunden at rulle, sidde i bamse, bakke eller andet fjol. Og så fik man samtidig trænet kropskontrol, uden at det nødvendigvis hedder det.
Jesper, hvis I selv tænker lab, kunne det bestemt være en mulighed. Der laves i dag en mellemting imellem jagtlinjer og de tunge. De hedder vist dual purpose, og er sådan en god mellemting. Den vil næppe være vagtsom, men kan sagtens sige vov når der kommer nogen.
nov 2012
Og nej man kan ikke bare gå ud fra at folk lige finder det sjovt at træne noget, eller give en foderbold eller på anden måde aktivere sin hund. Det er der heldigvis en del mennesker der gør, men jeg ser altså alt for mange der ikke gør.
Så jeg synes da det er enormt relevant at de tænker over hvordan de vil aktiverer deres hund inden de vælger race.
Jeg har immervæk set mange labber der aldrig laver noget, som spiser af en skål og så lige får en gå tur. Det er ikke glade labber, men det er jo sådan man altid har gjort...
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 375
Og særligt hvis det også bliver lidt som Anne beskriver det.
Men en lab synes jeg virkelig fortjener mere. Det er jo bare min holdning, men jeg synes virkelig det er en af de mest misforståede racer. Fordi den er så sød og nem til at tilpasse sig.
En del af det den er avlet til, er så at afvente dens fører sender skyder en and og så sender hunden afsted efter den. Derfor er labben virkelig god til at afvente. Så man ser bare så mange labber som bruger et helt liv på bare at afvente deres ejer rigtig gider dem. De er så slukkede i øjnene
Og så synes jeg nok 70% af de hunde jeg generelt ser rundt omkring hos hr og fru DK de ser triste og slukkede ud. Hvor andre mener de har et fint liv, for de får jo en gåtur hver dag og har adgang til haven.
Men her lyder det så heldigvis som om trådstarter vil mere end det
sep 2017
Jamen, jeg kan ikke afvise at det er hvad du ser. Hvordan véd du egentlig, at de labber aldrig laver noget og kun får mad i en skål? Det må jo være mennesker du har tæt omkring dig, siden du har et så indgående kendskab til hundeholdet? Hvorfor hjælper du så ikke de hundes mennesker til at give deres hunde et mere indholdsrigt liv?
Jeg synes du konkluderer en masse ud af ingenting. Jeg læser ikke at Jesper og kæresten ikke vil aktivere deres hund, jeg læser bare at de ikke har tænkt sig at bruge 20 timer om ugen på træning.
Men hvad vil DU foreslå Jesper at lave for at stimulere hunden mentalt? Jeg har givet mine bud på hverdags-ting, men jeg fornemmer at det ikke lige er nok
nov 2012
Jeg ved ikke hvad Jesper vil og ikke vil lave, for jeg spurgte, men fik ikke andet end at de vil have basis træningen på plads, hvilket jo også er rigtigt godt. Derfor spørger jeg indtil det og beder dem tænke over det. Det er både nemmere at komme med bud på racer når jeg ved det, og at hører hvad Jesper mener og vil, i stedet for bare at gå ud fra..
Det har både været folk jeg kender, og folk der har fortalt om deres måde at have hund på. De jeg kender, har de færreste hund mere, resten hjælper jeg så godt jeg kan, men ikke alle vil have hjælp, og så kan man jo ikke gøre mere.
Det er MIN mening, som du selv så fint siger. Du har ret til at mene noget andet.
jan 2006
Hvordan kan det der IKKE passe på en lab ?????
Jeg er ind imellem overrasket over HVOR svært I kan få det til at være at holde hund - og omvendt glad for, at I ikke ved hvordan mine hunde har det - for dem ville I komme for at fjerne !!!
Hvorfor skal den være selvstændig for at have det godt hos TS ???
Det er oprigtigt, mit spørgsmål .. for hvis en samarbejdende hund kun kan det - samarbejde - er der dæleme noget galt med tænd/sluk mekanismen og så er det nok ejeren, der skulle have lidt mere selvindsigt.
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 80 Svar: 430
Vi bor til leje på en landejendom, hvor vores udlejer har sine får til at gå i sommerhalvåret. Når det er hans bil der kører ind på gårdspladsen, reagerer vores Landseer slet ikke. Når det er Danske Fragtmænd, postbudet eller skraldebilen reagerer hun ikke. Alle de køretøjer, som kommer med jævne mellemrum, og som hun har fundet ud af, bare holder ind, og kører igen, dem ignorerer hun fuldstændig, og det lærte hun lynhurtigt, helt uden vores indblanding.
Men kommer der nogen hun kender (som hun ved kommer ind), eller fremmede der ikke plejer at komme, så giver hun lyd.
Dog er hun, udover at være en stor hund med dyb gøen, ikke nogen decideret vagthund. Forstået på den måde, at hun ingen intention har om, faktisk at skræmme folk væk, selvom det virker sådan for fremmede mennesker. Tværtimod byder hun alle velkommen, som er de hendes nye bedste venner (hvis hun får lov).
Det er en hund der er utroligt nem at opdrage på, de er meget samarbejdsvillige og lærenemme, men har ikke nødvendigvis det helt store behov for mental aktivering.
maj 2013
Super smuk hund
dec 2010
Desuden tænker jeg ikke der er nogle herinde der mener dine hunde lever et kedeligt liv
feb 2013
Nej, jeg tror ikke nødvendigvis at en hund skal være en selvstændig type for at trives hos TS. Det var ment som et forslag om måske også at kigge i retning af nogle racer som rent faktisk trives med, at der ikke er nogen, der hele tiden forsøger at bestemme hvad de skal foretage sig
Jeg er nok lidt farvet af at have oplevet virkelig mange labber, der er blevet anskaffet i forventning om at få dejlig nem hund som ikke kræver ret meget. De dukker op på vores unghundehold og vil gerne have hjælp fordi hunden trækker vildt i snoren, bider i hænder og æder hjemmet. Og nej, den behøves ikke gå til et eller andet hundesport, men en eller anden form for mental aktivering bør den altså have. Og jo, det kan sagtens være fodersøg eller tricks eller et eller andet der indbefatter at den henter ting og sager.
maj 2013
Nej, vi har ingen intention om at blive elite-hundeejere, der holder hunden beskæftiget 16 timer i døgnet med træning, agility, sport, kunster osv osv. Ej har jeg heller ikke nogen intention om at levere en færdigsyet bachelorproject, redegørende for mental og fysisk stimulans vi har planlagt for hunden.
Vi holder fødderne på jorden - og søger en race der er til at have med at gøre som delvist erfarne hundejere, og med ønsket om en hund der er klar på et godt liv, i sund og fornuftig kombination af gåture, måske lidt udeweekend i shelter og det gode fifaliv, hvor vi alle tre kan slænge os lidt.
Altså et helt almindeligt gennemsnitligt familiehundeliv - så det er klart, at vi ikke er ovre i hverken Border Collie, Doberman osv.
Men vi søger videre - der er masser af god info rundt på nettet
Tak for jeres input.
jan 2006
Det ville I hvis jeg fortæller hvordan de har det .. trust me on that ..
Sjovt Bodil, at du reagerer på den måde .. jeg mindes noget om, at du ved flere lejligheder mente, at en malinois sagtens kunne leve et "aktivt liv som familiehund" ... men det er åbenbart noget andet, når det er en lab vi taler ...
sep 2017
dec 2010
Men jeg ville afgjort holde mig fra en labrador, ud fra det du beskriver
sep 2017
En hvid schweizisk er en mild og følsom hund, som ikke nødvendigvis er super trænbar eller driftig. Den er temmelig ukompliceret, og er (så vidt jeg ved) en relativt sund race.
Corgien er en sjov lille sag. Selvstændig, stædig, finurlig og ikke nødvendigvis den nemmeste at træne. Den har temmelig meget hyrdeinstinkt, så man skal lige vænne den af med at nappe i haserne. Men når den er ovre de første par år, ville den ELSKE dét liv I kan tilbyde. Racen er meget delt, men det kan lade sig gøre at finde hunde (jeg ved mest om cardigan) som er racetypiske i størrelse, temperament og instinkt, og som samtidig kommer fra en opdrætter der også har sundheden med. Gå uden om de meget store/lange hunde, for der følger enormt meget bøvl med, både i temperament og sundhed.
Begge racer er relativt gøende, men man kan godt lære dem at klappe i
dec 2010
sep 2017
Ja da. Eller en pitbull, rottweiler eller malle. For det er jo fuldstændig det samme som en lab
Men læs evt. #2 for at få uddybet hvad der menes med vagthund
okt 2023
Følgere: 147 Emner: 35 Svar: 4.867
jan 2006
Nej, det skrev du ..,
apr 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 265
Hvis du var glad for din DSG'ers mentalitet, men gerne ville undvære gøen, så kunne den Tyske Pinscher måske være noget for jer..
Jeg har en af slagsen, en tæve på 2 år, og på mange måder synes jeg at hun opfylder ret mange af dine ønsker.
Den tyske pinscher siges at være en af forfædrene til dobermann pinscheren. I den farvevariant der hedder sort/tan ligner den en lille dobermann, men den er på størrelse med en Mellem Schnauzer. 45-50 cm høje og mellem 14 og 20 kg.
Hun ELSKER gåture, løbeture, snuseture og hun stortrives når vi har hende med i Autocamperen.
Udendørs er der fuld fart på, men hjemme er hun rigtig god til at slappe af. Hun vil gerne ligge tæt, og også meget gerne med i sengen og elsker at ligge i en solstråle eller under et varmt tæppe.
Hun kan sagtens have et par hjemmedage hvor hun kun kommer ud på småture, hvis blot man bruger lidt tid på forskelligt hjerneaktivitet, snuse efter godbidder ude eller inde, træne små trick og øvelser osv.
Hun passer på hjemmet men gør kun hvis der er noget at gø af, og er nem at få til at stoppe igen hvis blot man roser hende for at sige til (og stikker hende en godbid).
Pinscheren er oprindeligt skabt som gårdhund, ligesom DSG'en. Den er en sjov sammensat natur - meget selvstændig, men vil rigtigt gerne samarbejde i øvelser hvis bare du kan få den til at tro at det er den selv der har fået ideen. Et godt robust sind og god sammen med andre hunde - har et meget tydeligt hundesprog.
Man skal være indstillet på at arbejder rigtigt meget på relationen de første par år. For os som tidligere har haft schæferhund har det været 2 hårde og meget lærerige år, man får ikke så meget forærende som ved schæferhunden, og særligt indkald kan virkeligt udfordre da ørerne lukker totalt ned hvis der er duft af små gnavere eller lignende i næsen, ikke af uvillighed, hjernen er bare så hårdt kodet på det oprindelige arbejde at den ikke ænser at der står nogen og kalder.
En tysk pinscher knytter sig ofte meget tæt til den person, der er mest konsekvent og aktiv i dens hverdag, men selvom den har sin favorit, er den ekstremt loyal over for hele sin "flok" (familien), men den er ofte ret uinteresseret overfor fremmede.
Man skal være opmærksom på, at ressource forsvar desværre ikke er ukendt for racen. Det har vi haft rigtigt mange udfordringer med hos vores helt fra hun var helt lille hvalp, men det bliver til stadighed værre, og det virker som om det nu mest fremtrædende omkring hendes løbetid. Skulle man være uheldig at få en Pinscher med ressourceforsvar er det mega vigtigt at søge professionel hjælp og støtte.
Havde du spurgt mig for et halvt år siden om jeg ville anbefale en Tysk Pinscher så ville svaret have været klart NEJ, men hold nu op, hvor hun har rettet sig det seneste halve år. Hun kryber virkeligt under huden på mig nu, og jeg glæder mig til at se hvordan hun er som "rigtig voksen" om et års tid.
Kærlig konsekvens og masser af forståelse for Pinscherens intelligens, selvstændighed og nysgerrighed er et must, men med det kan man også en fantastisk sjov og finurlig følgesvend som ALTID er med på nye eventyr.
OBS - der er mig bekendt ikke nogen dansk opdrætter at Tysk Pinscher mere, så du skal være forberedt på at hente hvalp i udlandet hvis du skulle vælge sådan en.
https://www.koebhund.dk/tysk-pinscher
sep 2017
jan 2006
Kæft, du "sælger" din race godt
Jeg har kigget den fra afstand - tror faktisk aldrig jeg har mødt en irl ? - og jeg kan lide hvad jeg ser.
Dit lange skriv har ikke gjort mig mindre interesseret, når jeg en eller anden dag siger farvel til min sidste malle og skal have noget andet - tak for den
apr 2015
feb 2025
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 57
apr 2015
Min tyske pinschers ressourceforsvar er IKKE blevet værre som jeg skrev.
Vi oplever det meget sjældnere nu, sidste opblussen var op til hendes seneste løbetid.
nov 2024
Følger: 14 Følgere: 58 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 36 Svar: 942
Hvad med en større hund som kan give et stort vuf men er ret blide? Såsom broholmer eller lign.
apr 2015
Følgere: 2 Svar: 276
i gl. dage blev den kaldt en "Formel 1"
En Lab. af de gamle linier (sorte og brune) kunne være et godt valg.
sep 2017
apr 2015
Følgere: 2 Svar: 276
Derfor skriver jeg den gl. type (sort og brun)
burde måske have skrevet mørke brune
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 19 Svar: 760
Hvide labradors er vidst ikke en tilladt eller ønsket farve hverken ved den gamle eller "nye" type
sep 2017
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 2 Emner: 43 Svar: 752
okt 2023
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 1332 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.807
okt 2023
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 24 Hunde: 9 Emner: 24 Svar: 3.196
maj 2013
Jeg er her stadig - men mit arbejde på søen tager lidt opmærksomhed ind imellem, selvom emnet er super spændende og vi selvfølgelig ønsker at følge det til dørs på en ansvarlig måde.
Det sagt, så fornemmer jeg også at mange herinde kører ejerskabet og formålet med hund på et langt højere niveau end det vi har tænkt os - vi er bare to mennesker der gerne vil have en hun, som en god ven af os og som (og det kan jeg ikke gentage nok) selvfølgelig skal have alt det udeliv sammen med os som overhovedet muligt. Vi er begge glade for naturen og bor i nærhed af skov og strand - og holder meget af at gå ture. Og selvfølgelig skal kommende vuffi med ud.
Men agility og anden form for konkurrencetræning osv osv, er altså ikke der hvor vi er. Og jeg fornemmer at der er nogen der mener at dette er en absolut forudsætning for at have hund, uanset race, at man opfylder sådanne betingelser. Og der er jeg nødt til at sige, at det er min klare opfattelse, at mindre sagtens kan gøre det.
Udfra flere indlæg, er tanken om Labrador sparket til et hjørne og vi er derhenne hvor vi skal kigge ind i et kompromis ift hvad vi ønsker os af hunden - udover den skal have et venligt og roligt sind og være nem at opdrage. Først og fremmest så skal den jo være en god ven og være godt selskab - og ikke flå gæsternes bukser i stykker eller skræmme livet af dem. Og de to kan godt være lidt svære at kombinere - så hvad er bedst for os/min kæreste:
Vagthund?
eller
Trofast og godmodigt selskab?
Klart det sidste - trygheden må findes i at der er alarm installeret samt tanken om at hun aldrig er alene, når der er en hund til stede.
En Golden Retriever (et par længere op af gaden har en), er alt andet end vagthund - den vil rigtigt gerne vise en tyv, hvor både småkager og slik står. Men til gengæld har man en hund der ikke siger "nej" til nogle lange gåture, er rimelig robust og nem at opdrage og lære lidt tricks. Og frem for alt: Godmodig overfor gæster. Det er ihvertfald de oplysninger vi har fået fra parret - og også den opfattelse vi har af deres hun, når de kommer gående forbi ind imellem.
Alenetiden arbejder vi lidt med - vi har en nabo der har masser af erfaring med hunde oghende kan vi helt sikkert få til at være med til at kigge efter hunden - udover det så er jeg jo hjemme hver dag i en måned ad gangen. Og min kæreste arbejder lokalt og på flekstid. Så der er muligheder.
Vi er ikke i mål med de ting og vi anskaffer ikke en hvalp før vi er. Men vi prøver at holde fødderne på jorden - også ift racevalget - ender vi op i en krydsning, så kan det også en hel masse.
jun 2009
Følger: 49 Følgere: 256 Hunde: 3 Emner: 427 Svar: 10.538
Der er størrelsen alene jo ret afskrækkende, og det er ikke så bamset en hund, at folk bare smider den faktor til side. Det er mit indtryk, at de er meget stille og rolige, venlige, godt kan lide at være aktive men ikke behøver at køre i højt tempo.
Det kunne måske være værd at undersøge?
aug 2007
Følger: 49 Følgere: 86 Hunde: 9 Emner: 526 Svar: 12.910
Men det er klart min opfattelse, at alle golden-ejere får massivt mange grå hår i de første par leveår, for der er de generelt bulderbasser med krudt i røven
feb 2013
Men ja, som unghunde er de bulderbasser. Men jeg ville nu forvente det af nærmest alle unghunde
nov 2019
Følger: 10 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 100
Den eneste forskel er størrelsen, for de valgte en lidt større hund end den størrelse I tænker på.
Deres valg faldt på Leonbergeren, i dette tilfælde en tæve, som manden startede på hvalpehold med, med det samme de fik hende. De havde ingen hunde erfaring som udgangspunkt, men bare en sund fornuft og en stor kærlighed, de gerne ville kaste på en firbenet ven, med alt hvad det indebærer.
De fik masser af hjælp og gode råd fra opdrætter, krydret med en almindelig god hundetræning de første par år, som udgjorde basis for deres fælles gode hundeliv .
Det var en ganske vidunderlig hund, de fik ud af deres valg af race, og selv om konen ikke mente der var meget vagt i deres kærlige kæmpe, så blev det gjort til skamme, da en ung indbrudstyv blev budt indenfor, men ikke fik lov til at gå igen, og sad meget forskræmt, krøllet sammen på køkkenbordet, da familien kom hjem.
Man kan ikke løbe om hjørner med en Leonberger, på trods af dens rolige fremtoning, og tolmodige temperament. Den er nem at opdrage, elsker sin nære familie og hilser venner og anden familie velkommen. Den kan nemt lære at være alene hjemme med den rette træning, og kan sagtens følge med på længere gåture, når den er helt udvokset.
En race der er værd at overveje, ikke mindst i forhold til et sundt og pålideligt vagtgen.
Det var ihvertfald sådan jeg oplevede racen i hverdagen dengang, - alt i alt, en rigtig dejlig hund.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 24 Hunde: 9 Emner: 24 Svar: 3.196
okt 2018
Følgere: 4 Emner: 13 Svar: 399
Og så er min tanke at de også godt kan få tiden til at gå med bare at ligge i haven og kigge ud.
Og så har de jo en god størrelse
Uden at kende dem vildt godt.. men; broholmer eller anden mastiff, leonberger, berner sennen, cane corso? Altså nogen af de der molosracer?
nov 2012
Det er jo så til gengæld virkelig lækkert for den når det er koldt.
De er kæmpe store men dem jeg kender og har mødt har alle været store nussehoveder der selv troede at de kunne sidde på skødet
Jesper hvis det er mig du snakker om omkring træning, har du helt misforstod hvad jeg sagde. Jeg mener ikke at man behøver gå til konkurrence sport eller have store ambitioner med sin hund.
Jeg siger bare at alle hunde også skal bruge hovedet og ikke kun kroppen. Man kan aktiverer sin hund på mange måder, som ikke nødvendigvis indebærer decideret træning og meget kan man også lave derhjemme.
Fodre på græsplænen så den skal søge efter maden f.eks. parkour på ting når man er ude at gå tur (lær hunden selv at skulle finde steder den kan hoppe op) spil/foderbolde og lign. Hygge tricks/træning, fitness/kropskontrol. Der er uendelige muligheder som intet har med konkurrence sport og hold at gøre. Og for mange inkl mig selv er det en selvfølge, men det er det ikke for alle, og derfor nævner jeg det.
Jeg går ikke selv på konkurrence hold. Jeg træner meget med min Papillon og stiller også af og til til prøver i nosework, men ellers er alt bare fordi både han og jeg synes det er sjovt at træne. Min chihuahua gider kun holdtræning hvis det er kropskontrol, så det er det eneste han går til, resten af hans aktiviteter foregår hjemme og på vores ture.
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 2 Emner: 43 Svar: 752
Vagthund og kærlig ven i en hund