Vagthund og kærlig ven i en hund {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg er væk fra hjemmet pga job i en måned ad gangen og hjemme tilsvarende. Min kæreste gennem 1.5 år har pga noget lort der er sket i hendes liv tidligere, givet udtryk for at hun fra tid til anden kan føle sig lidt utryg, selvom vi bor et godt og trygt sted. Udover det, kan hun godt savne lidt selskab om aftenen. Vi elsker begge to hunde, men har pga et aktivt liv, ikke haft hund. Vi har begge haft i tidligere forhold (se blandt andet mit profilbillede). Men sammen har vi ikke haft hund.
Men det er begyndt at være et hyppigt emne mellem os og vi er begyndt at gøre os en del tanker om hvad det skal være for en hund. Jeg har googlet en del og konsulteret Chatgpt og der er gode input, men tænker de bedste input kan komme fra rigtige mennesker og hundeejere.
Vi vil gerne have en i mellemstørrelse der er intelligent og/men nem at opdrage, vagtsom men ikke unødigt gøende, men også genkendende da jeg jo er væk og hjemme i 28 dages intervaller.
Min kæreste har et arbejde hvor hun er hjemmefra i 8 timer ad gangen og det er vores allerstørste bekymring ift at skaffe en hund. Vi kan nok få en nabo til at kigge over og få den ud og vende i haven. Men det er ikke et 100% sats vi kan gå med.
Der er ikke børn i huset. Og hunden kommer ikke til at fungere som erstatning til et barn, men som en ven vi begge kan holde af og nyde at være sammen med og med en opdragelse indenfor passende og ansvarlige rammer.
Vi har en meget seriøs tilgang til dette her og er derfor åbne for forslag til racer og andre gode og saglige input.
Takker
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 86 Hunde: 9 Emner: 526 Svar: 12.899
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 242
Den skal reagere når der bankes på døre og lign. Men ikke (som Kalle gjorde) gø på noget han troede han muligvis kunne høre. Han gøede rigtig meget til gene for naboerne. Desværre havde min daværende kæreste og ejer af Kalle og jeg lidt forskellige vinkler på hundeopdragelse. Jeg mente man man lidt stædighed og rette teknik godt kunne afhjælpe det.
Hun mente man bare skulle forklare Kalle, at det var irriterende at han gøede sådan.
Min nuværende kæreste insisterer på at gå til træning med hunden, for at få de rette redskaber
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 7.897
Hvor aktiv skal den være, hvor meget aktivering må den kræve - både fysisk og mentalt. Har i nogle ønsker til hvor nemt/svært det skal være at opdrage hunden? Hvordan skal den opfører sig overfor fremmede?
Jeg har to hunde af forskellige racer, der begge er ret vagtsomme og som larmer op og lyder ret 'farlige', når der kommer nogen. Men på alle mulige andre punkter er de vidt forskellige
maj 2013
Jeg er helt med på at jeg ikke kan sidde og færdigsy en hun på bestilling, men leder nok efter den gyldne mellemvej. Og jo mere jeg læser om racerne i mellemstørrelsen, jo bedre kan jeg se, at vi nok kommer til at prioritere lidt i de forkellige racers egenskaber. Og en rolig vagthund der kun gør, når der pusles ved døren eller vindue, er nok utopi.
Det er primært trygheden ved at have hunden ved sig og selskabet - der betyder det meste. Og så er vi ovre i labradoren (som jeg personligt syntes er en helt fantastisk hund).
Vi har begge haft hunde før, men det er ikke ensbetydende med, at vi er super erfarne hard-core hundeejere med kæmpeindsigt i opdragelse - men vi er klar til at gøre en meget stor indsats, da jeg kan se på et vennepar jeg har, hvordan det går når man som uerfaren og med alternative opdragelsesmetider anskaffer sig en border collie. Den er to år, og de har sleeeeeeeet ikke styr på den overhovedet.
Og det scenarie ønsker vi slet ikke.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1465 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.260
Altså en hund der ikke får sine behov opfyldt, er ikke en glad hund.
Mange hunde er vagtsomme, jeg har grå Schæfer som både er vagtsom og som følger op hvis ikke et vov fra røven er nok, men har også DSG som i den grad også er vagtsomme. Dog er det nok de færreste der er bange for dem, men intet går deres snude forbi.
Men begge mine racer er aktive racer, der ikke kan nøjes med en indhegnet have.
maj 2013
Har selv haft DSG (eller min daværende kæreste havde) og en overgang boede vi i en 1. sals lejlighed. Det var ud og lufte den rigtigt mange gange om dagen. Jeg ved at de er super aktive og det er ikke den vej vi skal - selvom Kalle var en virkelig dejlig dreng. Og nej, intet gik dens ører forbi og alt blev adresseret.
En hun med mindre fart, men stadig med på nogle gode gåture (det er alle hunde vel) - vi har en hundeskov, ikke så hulans langt fra hvor vi bor, så den kan strække ud....
feb 2025
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 56
nov 2012
Følger: 95 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 288 Svar: 8.401
Du nævner at din kæreste vil træne hunden, er det en bestemt slags træning? og er det bare hvalpetræning, eller noget hun vil fortsætte med hele hundens liv?
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 370 Svar: 15.095
Jeg tænker, at når du selv tænker Labrador - jamen, er det så ikke "bare" sådan en I skal have?
Jeg elsker labber - virkelig - og hvis man får en "slank model" (jagtmodel tror jeg de kaldes), får du en "lille" hund, altså ikke de der store gadunka-hunde, der ikke rigtigt gider samarbejde alligevel, men derimod en glad og frisk og førerorienteret hund.
Om den siger vov når der kommer nogen - det ved jeg ikke. Jeg ved at mallerne er vagthunde - de burde ihvertfald være det - men 20 år med racen har gjort, at der altså er stor forskel individer imellem.
Jeg havde / har to helbrødre .. den ene gik nærmest igennem døren når der kom folk, for at æde dem (han mente det og jeg reddede en enkelt gang et bud der stod og holdt en af de pakker frem han var kommet med, for at holde hunden væk (!) ) - den anden, som jeg har nu, er sådan "næææ hvor HYGGELIGT, at der kommer gæster" .. så ingen regel uden undtagelse
Vagthund og kærlig ven i en hund