993 visninger
|
Oprettet:
Online Tilmeldt:
1. sep 2017 Følgere: 566 Emner: 177 Svar: 11.768
DKK’s brev til specialklubber? {{forumTopicSubject}}
Er der nogen der har den fulde ordlyd af brevet fra DKK, hvor der varsles indmønstring af nye hunde?
Jeg kan ikke finde det på DKK’s hjemmeside.
aug 2007
Følger: 49 Følgere: 89 Hunde: 9 Emner: 533 Svar: 12.905
Kære Specialklub
Som vi præsenterede på Formandsmødet i april, er der stor fokus på hundevelfærd, og hvordan man sikrer racehundenes sundhed og genetiske diversitet.
I både Sverige, Finland og Norge har man, for udvalgte racer, valgt at lave indkrydsningsprojekter, hvor man planlagt krydser nye racer ind i en eksisterende race.
I DKK har vi valgt en anden strategi
Fra registreringstallene i Dansk Hunderegister ved vi, at markant over 1/3 af den danske hundebestand er racehunde, men uden stamtavle, altså udenfor den organiserede hundeverden.
Til eksempel er kun 17% af de danske cocker spaniels med DKK stamtavle, og endnu lavere for Fransk Bulldog, kun 8%. Det betyder, at der findes en stor pulje af racehunde, der potentielt kan bidrage med nyt genmateriale til de eksisterende racer.
DKKs bestyrelse har derfor besluttet at åbne yderligere for fremstilling indenfor alle racer.
Fremstilling betyder, at en hund uden stamtavle kan fremstilles og vurderes på sin fænotype (udseende) af en dommer, og derefter tildeles en x-register-stamtavle, hvis den er racetypisk i forhold til FCI/DKK godkendt standard. Disse hunde vil blive registreret uden aner.
En hund med x-registerstamtavle kan efterfølgende deltage på lige fod med andre DKK/FCI hunde på prøver, udstillinger og i avl. I forbindelse med avl skal en x-registerhund naturligvis opfylde racens avls-krav.
DKK har en række eksteriør-dommere, der kan lave eksteriørbedømmelser (kvalitetsbedømmelse) udenfor udstillinger. Det er derfor besluttet, at denne gruppe af dommere også skal vurdere hunde på fremstillingerne. Hundeejere skal ansøge DKK om fremstilling og DKK formidler efterfølgende kontakt mellem hundeejer og dommer.
Vi har allerede - efter aftale med de specifikke specialklubber - gennemført de første fremstillinger, og fra 1. september 2026 vil denne mulighed gælde alle racer.
Der vil blive afholdt et webinar i slutningen af august for specialklubbernes bestyrelser, sundheds- og avls-udvalg.
Inden 14 juni 2026 er der mulighed for, at I som specialklub, kan stille spørgsmål og komme med indsigelser til jegl@dkk.dk
Hvis vi ikke har hørt fra jer inden da, tager vi det som accept og et udtryk for, at I ikke har spørgsmål.
Vedhæftet finder I en præsentation om baggrund for og procedure omkring fremstilling, inklusiv en liste over dommere der er godkendt til at gennemføre fremstillinger.
Mvh,
Jens Glavind
aug 2007
mar 2009
Følger: 74 Følgere: 138 Hunde: 10 Annoncer: 1 Emner: 163 Svar: 12.839
Der er jo ramaskrig blandt alle dem, der ikke ved hvor kritisk det står til med indavlen i racerne. Og det kan man godt forstå, når de ikke er oplyst ordentligt.
Jeg ville ønske at DKK havde fuld åbenhed i deres arbejde. Det ville klæde dem.. og gavne alle.
aug 2007
Én af mine venner har bla. en skøn hund, som selv de fleste hard core hundemennesker, vil racebestemme som rottweiler. Men der er altså kun 50% rottweiler i ham. Derudover er der labrador og broholmer. Det ville jo være helt tåbeligt, hvis han kunne bruges i rottweiler-opdræt fremadrettet!!
mar 2009
Følger: 74 Følgere: 138 Hunde: 10 Annoncer: 1 Emner: 163 Svar: 12.839
Men jeg er i tvivl om det er nok at bruge racerene ikke-stambogsførte hunde, for at rette diversitet og sundhed op i racerne. Jeg tænker vi skal ud i mere avancerede former for indkrydsning.. men det skal jo ske helt specifikt planlagt og udført. Og de kompetencer ved jeg ikke om DKK har, for at sige det direkte.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 91 Svar: 7.881
Og der ER virkelig mange af vores racehunde, hvor genpuljen er virkelig lille (også i nogle af de antalsmæssigt store racer) og hvor det kunne være en fin ide at krydse nye hunde ind. MEN det giver så kun mening hvis den ikke stambogsførte population genetisk er ret langt fra den stambogsførte population. Og det tror jeg ikke at den er. Hvor tit er det ikke lige at man kan købe racerene hvalpe uden stambog af forældre med stambog?
Der kan altså blive et stort problem med at man ikke kender anerne på dem uden stambog: Man risikere utilsigtet at få lavet kraftig indavl - nu bare med bind for øjnene.
Skal man for alvor gøre noget ved problemet med de små genpuljer så er man nok snarere ude i indkrydsning med andre racer. Og så skal man tænke i racer og ikke landegrænser og avlsorginasationer: Hundeopdrættere parre jo ikke kun inden for landets grænser og der importeres mange avlsdyr.
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 543 Svar: 10.418
Sjovt nok bliver flere og flere af de idrætsfolk, der var blacklistet i diverse konkurrencer, fritaget for restriktionerne, men hundene skal åbenbart stadig udelukkes. Måske løser det ikke de problemer der åbenbart er, men det hjælper da ihvertfald ikke i en i forvejen meget lille race at han går rundt uden mulighed for at kunne bruges i avl.
Men jeg er da sikker på der går nogle doodle ejere rundt og klapper i deres små hænder
nov 2023
Følgere: 118 Emner: 1 Svar: 481
Hvordan skal det forståes ? Er han 6 år eller mener du det er 6 år han er Black listet?
Krigen har da kun varet i 4 år og det var i forbindelse med den og deres sanktioner at de ikke vil overfører hunde fra Rusland og hvide Rusland.
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 543 Svar: 10.418
DKK’s brev til specialklubber?