385 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

sterilisation.... sterilisation....

chica er ca 7 måneder nu og vi kan ikke finde ud af om vi skal sterilisere hende eller ej....alle de hundeejere vi har spurgt har haft forskellige meninger og erfaringer...det lidt svært at finde ud af hvad er det mest rigige at gøre....vil godt høre nogle råd??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle IKEA-møbler 800 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.
  • Stoppet handvask på badeværelse 900 kr.
  • Rensning af sofa 475 kr.
  • Skal have hængt tre egetræsrundstokke (trærør) op. De skal monteres fra en væg til en anden samt en hylde. 1.400 kr.
  • Jeg har brug for hjælp til 3 forskellige ting. 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sterilisation....
  • #1   9. aug 2005 Spørg dyrlægen til råds!!!

• #2   9. aug 2005 ja det klart, men man hører jo om alle de skrækhistorier fra andre alligevel....ville bare høre...

• #3   9. aug 2005 Kan nu heller ikke forstå hvorfor i vil gøre det?????

• #4   9. aug 2005 christina : vi vil ikke ha hvalpe for det første....og jeg ved ik om jeg er gal på den men jeg kunne forestille mig at hunden måske blir helt kulret når den kommer i løbetid, det selvfølgelig ik fordi det vil ligge os til last....jeg tænker KUN på hvad der er bedst for hunden...

• #5   9. aug 2005 Hanhunde kan blive dovne og fede hvis de bliver kastereret, siger min dyrlæge.....men om det samme gælder for tæver aner jeg ikke.......

• #6   9. aug 2005 Jeg ville helt klart spørge dyrlægen til råds.....de må da være dem med flest erfaringer via øvrige patienter.
    For hvis i er helt afklaret med, at i ikke vil have hvalpe, kan jeg da godt få øje på det. Men alligevel.....det er jo også et stort indgreb hunden skal igennem......ss

• #7   9. aug 2005 Ja fra dem der har fået deres steriliseret har jeg selvfølgelig også hørt at de slipper for risikoen for kræft i øggestokkene osv....men selvfølgelig hunden er jo skabt som den er skabt....vil bare have at vi træffer den bedst mulige beslutning for hende....

• #8   9. aug 2005 christina: ja det med at passe på kan være svært med chica....alle hanhundendene render allerede efter hende og prøver at parre sig med hende, og det går jo lynhurtigt og der er sgu ik meget at gøre når en stor pittbull holder hende *GG*

• #9   9. aug 2005 men i jeg tror vi holder os mest til ikke at sterilisere hende faktisk....det hjalp faktisk at få jeres meninger....tak for det :O)

• #10   9. aug 2005 ja det gør vi lige næste gang vi kommer derop.....ja men hun kan jo nok os snart klare de hanhunde ;o)

• #11   9. aug 2005 Griner.....ja hunde har det jo lige som mennesker.....hannerne er jo alligevel kloge nok til at lade hunnerne bestemme.....gg
    I skulle se min Otto, hvordan han lader sig styre af en dansk svensk gårdhund......det ser altså skæg ud....et lille knur fra hende og Otto er smuttet.....gg

• #12   9. aug 2005 Elena . ja det må sgu godt nok se sjovt ud for han ligner da bestemt ikke en man løber op og knurre af som lille hund....men man er vel en bitch he he

• #13   9. aug 2005 christina: tak tak *S* har os lige været inde og gi nogle stemmer fra chica...

• #14   9. aug 2005 Ja det ser sjovt ud!! Otto kan man gøre alt ved.....han er godmodigheden selv! Synes du han ser "led" ud?

• #15   9. aug 2005 elena: nej han ser bestemt ikke "led" ud....han ligner en stor bamse....men han ser bare RIGTIG stor ud *S*

• #16   9. aug 2005 Led var måske også et dumt ord. Men de fleste fremmede der ser ham, går gerne 5 skridt tilbage, fordi de tror han er farlig. Og jeg kan bare ikke forstå det, for jeg synes jo selv at han ligner jordens største undskyldning. Men jeg ser selvfølgelig også på ham med andre øjne......han er jo mors trold.......ss

• #17   9. aug 2005 ja....jeg har selv engang været ude hos en der havde en af samme race som din...den kom mig i møde og jeg var ved at dø af skræk...men den var faktisk bare sååå rolig og sød...den lagde altid sin KÆMPE pote på mit ben når jeg ikke lige gav ham opmærksomhed....total dejlig *ss*

• #18   9. aug 2005 Ja de er meget rolige og venlige. Det ligger slet ikke til racen at være aggressive og vise sig. De har en meget stærk psyke og stor selvtillid - de behøver ikke rende og vise sig hele tiden, for de ved det godt selv. De kan godt blive gale. men der skal MEGET til..........og det synes jeg er dejligt. Havde en rottweiler før......også en dejlig hund, men de "snakker" hele tiden......gg

• #19   9. aug 2005 Man kan godt have en steriliseret tæve uden hun bliver for tyk. Dusty jeg havde var ikke tyk , og hun havde fri adgang til fodder, og det var ikke diæt fodder, men for det meste fik hun aktiv fodder, da jeg havde en engelsk sætter der ikke kunne holde vægten på alm. fodder.
    hun spiste mindre hvis der var mere energi i det, og styrede helt selv hvad hun ville spise.
    Hun blev heller ikke doven.

Jeg vil så lige gøre jer opmærksom på at de kan blive utætte når de ligger og slapper af. det kan så afhjælpes med piller, de bliver helt tætte igen.

• #20   10. aug 2005 Jeg er helt klart for at man steriliserer tæver der ikke skal bruges til avl, gerne inden 1. løbetid. Min egen tæve bliver steriliseret så snart hun tages ud af avl.

Fordele:
    1. Mammatumorer (kræft i mælkekirtler). Den hyppigste kræftform hos tævehunde. Ca. halvdelen af knuderne er ondartede. Sterilisation inden 1. løbetid nedsætter risikoen med over 90 %.

2. Pseudograviditet. En hyppig tilstand hos tæver 2 måneder efter løbetid. Tæven tror den har/skal have hvalpe og bliver meget frustreret over ikke at have nogle hvalpe. Der kommer mælk i patterne. Tilstanden kommer ofte igen, hvis tæven en gang har haft det.

3. Uønsket parring. Det kan smutte for selv den mest opmærksomme, og abortsprøjter er noget værre hø!

4. Pyometra. Livmoderbetændelse, forekommer hyppigt hos ældre, ikke-steriliserede tæver. Er sjældent dødeligt, men altid behandlingskrævende. Behandlingen er sterilisation, men på dette tidspunkt er tæven syg og indgrebet dermed risikofyldt.

Ulemper.

1. Tæven skal have mindre at spise (er måske en fordel?!). Steriliserede tæver bliver ikke tykke af at blive steriliseret, kun af at få for meget at spise!!

2. Enkelte tæver bliver utætte når de slapper af. Dette sker dog kun i under 1% af tilfældene og af dem kan ca. 90 % hjælpes medicinsk.

Som I nok kan se mener jeg fordelene er langt større end ulemperne.

Kommentér på:
sterilisation....

Annonce