{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisation
  • #2   1. aug 2016 Jeg er for og mine 3 sidste hunde har alle været neutraliseret og næste hund ender også sådan, til den tid smiley tæven var pga hendes hormoner gik lidt amok og jeg var træt af løbetid,, det viste sig så, at der var cyster på æggestokkene, så det var nok meget godt at maskinen blev fjernet. Hanhunde er pga jeg ik magter deres evt opførsel med løbske tæver i nærheden og for at forebygge evt egenkøns problemer, men ved at mange herinde, som var for neutralisering før i tiden, nu er imod, men det er jeg ikke smiley får en tæve fjernet motoren, så slipper man for løbetiderne, evt hormon og humør problemer, senere i livet behøver man ikke frygte at motoren(underlivet) går sig en tur og hunden så i en sen alder skal igennem den operation, så jo jeg er for også selvom mange andre er imod smiley

  • #3   1. aug 2016 Fordele:
    - Ingen løbetid, falsk drægitghed eller risiko for uønskede hvalpe
    - Nedsat risiko for mælkekirtelkræft (mener jeg)
    - Ingen risiko for livmoderkræft

    Ulemper:
    - Hos visse racer bliver pelsen et helvede
    - "Unødig" operation (alt efter hvordan man ser på det) + risikoen ved operation


  • #5   1. aug 2016 Tak for jeres gode kommentar. Vi skal til dyrlæge nu her hvor hun bliver 8 mdr, også snakket jeg os med dem.
    Hun er lige pt i løb, og jeg syns det er lidt træls og skulle "være over hende" hvergang vi er nogen steder.


  • #7   1. aug 2016 Gitte.. nu er Pixie også sterilliseret, det er da bla. fordi jeg personligt synes det er nemmere. men det er mest af alt fordi at jeg vidste hun ikke skulle have hvalpe, så kan man ligeså godt fjerne og nedsætte de sygedoms risikoer man kan.. ingen tvivl om at der er risiko ved alt operation, men for mig virkede fordelene større end ulemperne

  • #9   1. aug 2016 En anden vigtig ulempe man også skal have i mente er at hunden bliver blødere af sind.

  • #11   1. aug 2016 Nu handler det ikke kun om at det er "nemmere" for mig. smiley
    Men hun er fransk bulldog, der selv er taget ved kejsersnit. Jeg ønsket på ingen måde at komme i en situation hvor der kommer hvalpe, hvis uheldet skulle være ude.


  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #12   1. aug 2016 Det med pelsen er nok ikke så stort et problem for en FB. Men der er flere mulige komplikationer og bivirkninger ved sterilisation.
    Der er en risiko for komplikationer ved narkose og operation, de er sjældne, men kan være fatale.
    Der er en lille risiko for, at tæven bliver urin inkontinent.
    Der er sandsynlighed for et fald i stofskiftet, op til 20 %. Dvs at man skal være obs i forhold til fodring, så hunden ikke bliver tyk.


  • #14   1. aug 2016 mine er steriliserede .... Jo tidligere man gør det jo mere mindskes risikoen for brystcancer, der er ikke risiko for livmoderkræft, og livmoderbetændelse (20% af ikke steriliserede ældre tæver får livmoderbetændelse iflg, en dyrlæge artikel jeg har læst ) mine er heller ikke blevet blødere af sind, nærmere gladere vil jeg kalde det, ingen humørsvingninger grundet hormonelle op og nedture .... ingen falsk drægtighed, den er slem hos nogle hunde ...

    jeg har konsekvent sat foder mængden ned med 15-20% .... virker de sultne i perioder så er det grøntsager de får ...

    den ene har fået et tættere underuld, den anden ingen pelsforandring ...

    jeg har kun oplevet det som en fordel at sterilisere ....


  • #15   1. aug 2016 Jeg synes der er mange fordele. Hvilket også var grunden til at Cille blev steriliseret sidste mandag.
    I dag ville jeg dog ønske jeg ikke havde gjort det, da vi har haft et forfærdeligt postoperativt forløb. Men vi har selvfølgelig bare været uheldige smiley


  • #16   1. aug 2016 Begge mine er steriliseret. Jeg har oplevet 2 tæver med livmoderbetændelse, som ikke klarede det. Og da mine tæver ikke har noget at byde på i avlen, som ikke kan findes andre steder, så valgte jeg at få dem steriliseret da de var 2 år og lynhurtigt kom sig efter operationen.

    Men selvfølgelig vil der altid være for og imod. Og det skal der være plads til smiley


  • #17   1. aug 2016 Min tæve er også steriliseret. Hun er en golden retriever og har ikke fået lavere stofskifte eller grimmere pels, men det ses ofte at stofskifte falder, så vær obs på hundens vægt.

    Min hund var 2 1/2 år før hun blev steriliseret, både mind mand og jeg skulle tage os sammen, for det er en operation der ikke er nødvendig. Jeg er dog rigtig glad for at det blev gjort. En af løbetids perioderne havde vi besøg af en hanhund, der gik rundt om huset+haven og hylende. Min hund var inde, men havde hun været i haven er det ikke til at sige om hanhunde var hoppet over hegnet.


  • #18   1. aug 2016 Ulempe - kronisk inkontinent hund, der skal have medicin resten af livet..

  • #19   1. aug 2016 ud af 5 tæver er de 4 endt med sterilisation .... ingen inkontinens ... 1 dårligt forløb efter operation, men det hjælp da hun blev bedre smertedækket, 3 problemfrie...

  • #20   1. aug 2016 Ud af 2 steriliseringen her - begge endt som inkontinente.

  • #21   1. aug 2016 2 steriliseret her. 1 ændret pels. Ingen inkontinens.

  • #22   1. aug 2016 Jeg ved ikke hvad risikoen er. Men den er der og den skal overvejes. Og man skal tage stilling til om man vil risikerer det.
    I begge mine tilfælde var steriliseringen et nødvendigt indgreb af hensyn til livmoderbetændelse og hormonudløst allergi. Så kan man godt leve med at give medicin mod inkontinens. Jeg ville til en hver tid få de to ordnet igen, hvis jeg kunne gå tilbage i tiden.
    Men jeg synes man skal vide risikoen er der.


  • #23   1. aug 2016 Selvfølgelig skal man det. Man skal have alt både for og imod med smiley

  • #24   1. aug 2016 Ingen ulemper.
    3 tæver, ingen inkontinente.


  • #25   1. aug 2016 Alle mine hundyr er indtil videre neutraliseret.

    Det er svært, synes jeg, at finde ud af om det nu også er det rigtige, for der er ifølge en stor undersøgelse, en hel del der taler imod neutralisering af tæver.

    Min vov er neutraliseret, hun var mildt falsk drægtig, hun havde svær bl.a. hormonudløst allergi, og hun havde fået en mælkekirtelknude.
    Det tilsammen betød, at hun blev neutraliseret.
    Min frygt for livmoderbetændelse (indkapslet) som tager livet af rigtig mange seniortæver, hvis ikke brystkræften eller livmoderkræften gør det først, gør, at jeg tror, at det var den helt rigtige beslutning.

    Selve indgrebet endte med at koste 14.000kr. pga. hun viste sig at være allergisk over for de indre sting. Jeg var ved at miste hende 2 gange. Det er en sjælden komplikation, men man skal have i mente, at alle indgreb, især ret store, som en neutralisering, kan være forbundet, med store risici.

    Jeg har ikke fortrudt, at hun er blevet neutraliseret.

    +er og -er

    + Hun kan ikke få livmoderkræft eller livmoderbetændelse, og risikoen for brystkræft er mindsket en anelse. Hendes allergi blev væsentligt nemmere at styre.
    + Sind: Hun blev MEGET mere harmonisk. Hun virker 100% stabil psykisk, Hun er generelt en psykisk stærk vaps, og det har ikke ændret sig, men hun er blevet mindre stresset.
    + Hun slipper for konstant at blive jagtet rundt af uopdragne hanhunde, uanset hvor hun går (det var et meget meget stort problem hele året, ikke kun ved løbetid).
    - Vægt: Hun er konstant sulten, der skal holdes MEGET øje med kosten
    - Pels: Hun er i fæld så godt som konstant. Der er kun få mdr. om året, hvor det ikke er helt slemt.
    - Inkontinens: Ikke et problem indtil videre. Dog har hun lidt sværere ved at holde på vandet, jo ældre hun bliver, i forbindelse med behandl. med medicin der giver vanddrivende effekt.

    Min brors neutraliserede amstaff er blevet meget inkontinent, med alderen. Det sker hyppigt, især når de bliver ældre. Det kan som oftest behandles rigtig godt.


  • #27   2. aug 2016 Ulemper: ændret pels, men dette ses kun hos langhårede racer.
    De bliver altså ikke 'blødere' i sindet. Men det er rigtigt at hormonelle humørudsving forsvinder og dermed kan noget af den 'kant' som nogle tæver får i forbindelse med løbetid også forsvinde og hunden kan derfor opleves som blødere.
    Jeg har fået steriliseret 4 tæver og efter at have oplevet en lukket livmoderbetændelse der nær havde kostet min hund livet, så er der for mig kun et valg: sterilisation.


  • #28   2. aug 2016 Jeg var selv imod at sterilisere hunhunde, blot fordi der er risiko for diverse sygdomme - lige ind til at jeg nær havde mistet min gamle tæve til en omgang livmoderbetændelse.
    Jeg kunne INTET mærke på hende, før to dage inden operationen, hvor hun stoppede med at spise. Hun blev hasteopereret, og hendes livmoder vejede 600 gram da de fik den ud - vi snakker på en tæve på 5,5 kg.
    Dyrlægen mente, at var hun ikke blevet opereret den dag, så havde jeg klart mistet hende.
    Så nu vil jeg helt sikkert genoverveje situationen, hvis jeg engang får en tæve som ikke skal avles med.


  • #29   2. aug 2016 7 tæver steriliseret i forskellig alder fra 2½ år til 10 år.

    Alle har ændret pels, nogen er blevet værre end andre, men alle i negativ retning
    Ingen er blevet inkontinente, heller ikke med alderen.
    En havde problemer efter operationen: stingene gik op, så hun måtte have maven hæftet sammen, og hun fik et stort betændt sår, der hvor hun var blevet stukket i forbenet.
    Ingen har ændret temperament.


  • #30   2. aug 2016 Har lige fået Hunden steriliseret. Hun led svært under hormon svingningerne, med kløe, falsk drægtighed og humør problemer.

    Hun er en rotte mix, korthårs. Hun har desværre fået en håbløs pels, fælder over det hele og ryghårene er blevet ru.
    Jeg vurderer dog at det er en billig bivirkning i forhold til den meget triste hund jeg havde for 2 mdr siden.

    Hun er nu glad og legesyg igen smiley Har oven i købet tabt sig lidt, pga mere aktivitet og bevægelse smiley :D

    Jeg er som sådan i mod en "unødvendig" sterilisation. Der skal for mig være en grund til det, som hormonkaos e.l.
    Ville ikke ha lagt hende under kniven hvis hun ikke havde haft det skidt.



Kommentér på:
Sterilisation

Annonce