Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mops/hvalpe
  • #1   5. jan 2008 tæven skal være 2 år... MENER jeg

• #2   5. jan 2008 Sensur-ella N..

For der første ved jeg godt at hun ikke er gammel nok, men det var ikke det jeg spurgte om..

også hvorfor jeg vil ha hvalpe?? det er for at jeg gerne vil have en af hendes hvalpe + at der er mange der spørg om de må købe en når hun engang får hvalpe..

Er det svar nok??

• #3   5. jan 2008 Har hun stamtavle?? Det står der ikke noget om på din profil??

• #4   5. jan 2008 Det var godt nok tidligt du gør dig disse tanker.
    Nu ved du godt at Mopsen er udsat mht. HD, så når tiden nærmer sig, så husk at få det gjort.
    Med mindre du ikke er seriøs omkring det selvfølgelig.

Men ellers er omkring 2 år en god alder.

• #5   5. jan 2008 Mette H..

Nej ingen tavle for det går jeg ikke op i..

Sensue-ella N..

Hvorfor er det ingen klog ide at få hvalpe på hende??

• #6   5. jan 2008 CHINE..

Nej nej ikke da nu, jeg er skam ikkeude påat splitte hende af..

Det er bare fordi hun lige er kommet i løbetid, også var der nogen der havde sagt at næste gang kunne man godt men jeg syntes hun er alt forung..

• #7   5. jan 2008 "Nej ingen tavle for det går jeg ikke op i.."

You go girl.
    Endnu en til rækken.

• #8   5. jan 2008 Hvordan i alverden ved man på en uge man har så dejlig en hund man MÅ have en hvalp efter den?

• #9   5. jan 2008 Synes ærlig talt det er noget pjat der altid er nogen der spørger hvorfor man gerne vil have hvalpe på sin hund. Andre kan vel være ligeglade. Og bare man har reel hensigter er der vel ingen grund der er bedre end andre.

At man gerne selv vil have en hund efter sin tæve må da være en rigtig god grund. Og selv om hunden ikke har stamtavle kan den jo stadigvæk godt være hammer sød og smuk og værd at avle på.

• #10   5. jan 2008 en tavle er heller ikke noget man som sådan behøver at gå op i.....men derfor er det vel alligevel rart at vide hvad ens hund indeholder af genetisk betingede sygdomme...husk på at de første 6 generationer på din tæve+ hanhundens stamtavle/aner tæller med i dannelsen af hvalpene...så hvordan kan du vide hvad der kommer ud af det?..

• #11   5. jan 2008 Famøse Famse Janie..

På en uge??? Hvad mener du??

• #12   5. jan 2008 mopsen skal gerne være 2 år, efter min mening.
    Og de har tit svært ved at føde selv og det kræver derfor at man er hjemme og i stand til at assistere tæven samt forløse hvalpene og få dem ud af moderkagerne...
    Dette er ikke noget man bare lige gøre ved sådan en race, så du bliver nød til at have sat dig meget ind i det...

• #13   5. jan 2008 Tina ......der er vi uenige.

Men kan vi blive enige om man intet ved om sin 9 ugers hvalp?

• #14   5. jan 2008 UNDSKYLD..............Læste 9 uger i profilen uden at tjekke oprettelsesdatoen.

Min fejl, beklager meget !

Men stadig er hun alt alt for lille til du ved hvad du står med :o))

• #15   5. jan 2008 Ud over som cammilla siger, at det ikke er altid de har nemt ved at føde, er det også ofte set inden for racen at moderen ikke tager sig af hvalpene. Har snakket med adskillige mopseopdrættere der fortalte at man ofte skal tage sig af hvalpene de første uger. ofte kræver det at man tager fri de første uger.

• #16   5. jan 2008 -er det noget pjat at så mange hunde bliver aflivet,placeret på internaterne eller omplaceret fordi tåber avler hunde og sælger dem til tåber? (ik noget personligt..mén den sætning ramte et ømt punkt...især når man gider se facts i øjnene!)
    at man selv godt vil ha en hvalp, bør da heller ikke være grund nok til at avle!!!!....(et RET så EGOISTISK grundlag..så avl på dig selv i stedet for..hvem siger hunden VIL ha hvalpe?)

• #17   5. jan 2008 Så I mener altså at alt avl af tavleløse hunde er forkert?

• #18   5. jan 2008 Tina, ja at de har fri og passer dem og mader dem hver 2 time hele døgnet rundt, evt lægger sonde.... Det er IKKE en nem race at avle på, og derfor synes jeg personligt også man skal lade de proff om det...

• #19   5. jan 2008 Braks:

Du VED da at det er et must for enhver tæve at få hvalpe........Ellers bliver den frustreret og underlig:-)))

• #20   5. jan 2008 Brak's vil en hund med tavle heller have hvalpe end en hund uden?? Nu hvor du skriver om hunden selv VIL have hvalpe...

Hvem ved om hunden selv vil ave hvalpe? for jeg tror sgu de fleste tæver helst vil være fri, med eller uden tavle!!!!

• #21   5. jan 2008 Famøse Famse Janie..

Nu er det også ved at være et stykke tid siden at Malou var 9 uger efter som at hun er fra D. 16/5-07

• #22   5. jan 2008 Jeg har aldrig i alle de år jeg har avlet været nød til at made mine hvalpe med sonde eller noget andet, tæven har klaret det selv hver eneste gang.
    Enkelte har skulle havde have hjælp under fødslen, men andre alvorlige problemer har været meget minimale, og sonde har jeg aldrig haft brug for.
    Men husk for guds skyld at få tjekket de hofter inden du avler på hende.

• #23   5. jan 2008 Camilla: ja jeg ville ikke ligge mig ud med denne race. Synes det er en vidunderlig race, men ville aldrig turde avle på den.

• #25   5. jan 2008 Heidi.............

Har skam pænt RÅBT undskyld :o)

Men står nu stadig ved det jeg ellers har skrevet.

• #26   5. jan 2008 jeg VED det godt Mette... ;o)

....men man bliver så pokkers ked over argumenterne som bare ikke holder en meter!!!...........................og det har INTET med stamtavler at gøre(jow lidt..G*..) men helt ærligt...........brug dog fornuften og se det indlysende...-opdrættere..(de seriøse og MED stamtavler) bruger oceaner af tid på at sortere avlsmateriale til og fra..og de laver OGSÅ "fejl" og syge hunde...selvom de faktisk har det bedste værktøj at gå ud fra..nemlig hundenes aner og oplysninger om disse....at avle uden at vide noget som helst om sin hunds generelle sundhed er simpelthen sørgeligt.....og det bare fordi man vil ha en selv eller man kan sælge dem der er tilovers... ;o(

• #27   5. jan 2008 Braks:

Vi er HELT enige..Aldrig om jeg vil bytte Blackie med noget i verden (det er ikke mig, men min mand, der har købt ham FØR vi lærte hinanden at kende), men jeg kunne heller aldrig drømme om at avle på ham:-)). Heller ikke på Lotus, som dog HAR en fin DKK tavle. Men hendes familie på moderens side har problemer med at føde, så hvorfor bringe DET videre, selvom jeg ville elske at få en "MiniLotus"??

• #28   5. jan 2008 Tina*

Jeg avler da absolut heller ikke på alt hvad der er imellem mine hænder...der bliver skam sorteret fra med grov hånd.....og det selvom hvalpelisten er alenlang........

mit argument for avl på mine hunde, er om det vil gavne racens fremtid at sætte den pågældende hund i avl...og er jeg i tvivl..så kommer den IKKE i avl..........OG..fornemmes det på tæven at den er for ustabil(fx ved mentaltest) eller simpelthen umoden...ja så ryger den også.....avl er ikke for enhver pris.....

• #29   5. jan 2008 Brak's: SElvfølgelig skal man da være meget kritisk mht. avl. Fuldstændig enig i det. Men lige meget om det er den perfekte tæve er det da ALDRIG dens ønske at få hvalpe.

Med eller uden tavle vil hunden det jo ikke.

• #30   5. jan 2008 har du spurgt den?....G*...

ej seriøst..........de tæver vi har haft har været nogle vidunderlige mødre...kun én viste sig at være en forkert vurdering..og det kostede hende livet..så det er lært på den MEGET hårde måde...man skal VIRKELIG tænke sig godt om og se på sin hund med andet end avl for øje...og nyde den som dét den er...en ven for livet, og ikke bare en livmoder................

• #31   5. jan 2008 Vi har en tæve med hvalpe nu og hun er også en rigtig god mor, men det er da stadig ikke hendes ønske at få hvalpe. Tror egenligt de fleste helst vile være fri. Det er jo hårdt arbejde for dem og de bliver oftest også træt af dem lige inden de skal ud af døren.

Så hvis man vil gøre sin hund en tjeneste så tror jeg man skal lade være med at avle.

Et af de dårligste argumenter for at avle er da "jamen min hund skal da prøve at være mor"

• #32   5. jan 2008 så ganske enig...for hvorfor skal den lige prøve det???

vores tæver ammer faktisk til hvalpene forlader hytten,gylper mad op,leger og nusser,ja plejer faktisk til UG...lidt et problem, men det er nu efterhånden blevet en ting man lige har i baghovedet..at de skal altså tages fra hvalpene og ikke omvendt ;o)

• #33   5. jan 2008 Tror nu ikke hunden tænker, at den helst var fri.......Det er deres instinkt at få hvalpe..racens overlevelse.....Tanken, åh nej dog......jeg skal ha hvalpe, bare jeg ikke skulle......den hører ikke dyr til.den hører mennesker til.....

Mht resten af debatten om hvorvidt mopser skal ha hvalpe, der melder jeg fisk....

• #34   5. jan 2008 Det er jo kun dejligt jeres tæver klarer det så godt.
    Vi har vores første kuld nu, og tæven klarer det så godt. Hvalpener pludselig i dag begyndt at farer rundt i hvalpekassen og bide i hinanden og lege. Det er bare så kært at se på. Utroligt det bare sker fra den ene dag til den anden. De er i dag 22 dage gamle. så kære.

• #35   5. jan 2008 det hører med til udvælgelsen..at ta de tæver og hanner der har kvaliteterne på ALLE områder......der skal være nogle rigtig gode grunde til at gå ned i krav....jeg har bare ik fundet dem endnu? -og så er jeg jo så heldig at min mor har opdrættet racen siden jeg var bette..så linien kan føres tilbage dertil og jeg ved i dag at de generationer som ligger på min tæve..dem er jeg opvokset med og ved hvad de indeholder.....men stadigvæk gør det skam ikke udvælgelsen lettere..og jeg kan i dén grad også komme til et fejle selvom jeg burde ha mine værktøjer i orden..........

• #36   5. jan 2008 Av for den!!!!

Men må altså spørge, og det er ikke fordi jeg ønsker at blive haglet ned eller træde nogen over tæerne!!!

Men hvis man nu seriøst ønsker et kuld hvalpe på sin hund som er uden stamtavle. Hunden har den rette alder, man har været ved dyrlægen og sået taget de undersøgelser og evt. prøver og tjek for de sygdomme som ens race nu kunne være i risikosone for. Man har tjekket i snude og hale for de samme ting som en der avler med stamtavle!!!

Hvad er der så galt i at få et kuld hvalpe, altså lige med den undtagelse at man ikke kan få en stamtavle på hvalpene???

• #37   5. jan 2008 Im a doglover, det er bare at selvom din hund er rask og hannen os bliver tjekket. Så ved du ikke hvordan mormor, morfar, farmor, farfar, oldemor * mange har været. Hvis nu de har været syge.. Så kan din hund godt være rask men bare bære genet fra deres forfædre, og derved kan man lave syge hunde, selv på en rask hund...

• #38   5. jan 2008 Camille : selv om man avler med en tæve og en han, hvor man kan gå tilbage og evt. se sygdomsforløb på mor, mormor så er det jo ikke 100 % garanti for en sygdomsfri hvalp!! En stamtavle kan for nogen være en god garanti, men den er altså ikke 100% fejlfri.

• #39   5. jan 2008 I'm a dog lover*

du kan kun tjekke ET led..dvs din hund og evt den anden forældre hund..............du har ikke flere generationer du kan tjekke, men de spiller alle en vigtig rolle i dannelsen af de små hvalpe..................

• #40   5. jan 2008 Hmmm...... ja jeg er lidt dum på dette område, men spørger alligevel!!!! :o)

Hvis man nu har fået dyrlægen til at tjekke hvad der tjekkes kan, og han nu siger god for både tæve og hanhund.

Hvad er så forkert ved at avle med sin hunhund????

Har ingen planer om avl selv, men er nysgerrig, for syntes engang imellem at det virker som om at når bare der er stamtavle på hundene så er det hele bare i orden!

• #41   5. jan 2008 der er intet der er 100% sikkert......................men man skal jo starte et sted..og hvorfor så ikke starte hvor andre i flere generationer har gjort det til deres livsværk at sikre sunde racetypiske afkom i stedet for "bare hvalpe"......

• #42   5. jan 2008 Im a doglover... Jeg har svaret dig på spørgsmålet længere oppe..

Fordi man ved at undersøge han og tæve ikke kan se hva deres forfædre har fejlet.....

• #43   5. jan 2008 absolut ikke...stamtavlen garanterer jo ikke sundhed i den forstand...for en hund med stamtavle kan jo fx godt ha HD D.............men har den HD B fx så ville man jo være tilbøjelig til at tro at alt er fint...men det er det jo ikke hvis den ene forældre har HD D og den anden HD C...så er der en overvejende risiko for at et eller flere afkom vil ku få HD i en sværere grad end B...afhængigt at resten af linien og af den anden hundes resultater.......det er jo netop dét man bruger stamtavlen til...til at se længere tilbage end til dét man har i hånden, så man kan forbedre racen og ikke forværre....

• #44   5. jan 2008 Hmm... aner ikke så meget om det der Hd, men ville da selv hvis jeg engang skulle få en hund hvor jeg ønskede at prøve at avle få den undersøgt for bla. netop det problem, og det var uanset om hunden havde stamtavle eller ej.

Forstå mig ret, hvis jeg selv har forstået det udfra de div. diskutioner der har været her før. Selv om man har en hund med dkk. stamtavle, så kan hunden godt have de der hofter med fejl i! ??? Eller hvad???? Jo det kan de vist godt, men det er ikke alle racer der har det problem??

Nøj man skal vist være professor for at kunne finde ud af det her!!!!!!!

Godt jeg kun spørger for at blive klogere!!!

• #45   5. jan 2008 Jeg vil helt kart sige at jeg ikke vil lave planer om hvalpe på en hund uden stamtavle. Der kan være så mange dårlige ting fra dens stamtræ som kan skade eller gå videre i de hvalp du får..
    Hvis du alligevel syntes at du vil have hvalpe på hende, så få hende mentaltestet så folk der kommer til dig kan se hvordan hun er mentalt og hvordan hvalpene måske også vil blive, det sammen vil jeg gøre ved faderen eller bede hans ejer om at gøre.
    Derefter vil jeg helt klart få undersøgt både hofter for HD og øjene, måske få lavet en øjendyse undersøgelse

Held og lykke

• #46   5. jan 2008 En hundrace, som har "problemer" med hofterne?? Lad os tage labberne. De er jo notorisk kendt for HD..JEG ville aldrig købe en hvalp, hvis jeg ikke kunne gå mange led tilbage og se HD og albuestatus på forældrene. Udover det, ville jeg aldrig købe en hvalp, hvor jeg ikke kender forældrenes temperamenter. Og også gerne temperamenter længere tilbage i rækkerne. Og hvor ofte får folk med labblandinger HD ftograferet deres hunde inden de avler på dem??

• #47   5. jan 2008 det er ikke alle racer der har avlsrestriktioner på HD...og så er der jo også de tilfælde hvor en opdrætter fx vælger en udenandsk han til en parring..hvor det måske kun er ham og ikke så mange aner der er fotograferet...så er man jo lidt på bar bund....+HD opstår ikke kun pga arv, men også miljø...

men stadigvæk..man bør gøre sit bedste for at sikre en sund generation og fremtid for racen...det kan du ikke uden viden og informationer om de gener som ens hund består af..........

• #48   5. jan 2008 Braks:

Jeg tog med vilje labberne, for de HAR avlrestriktioner på HD og AA. Andre racer ved jeg ikke. Men slev om man vælger en udenlandsk han, kan man jo GODT undersøge baggrunden og vi er HELT enige om at det er en blanding af arv og miljø. Men jeg vil nu alligevel kun vælge en hvalp fra A eller B forældre:-))

• #49   5. jan 2008 hihi...jeg kan godt huske da jeg var ung og naiv og bandede over HD restriktionernes indmarch....men jeg er nu tilfreds med dem alligevel....ser jeg på racens gennemsnit i DK i forhold til fx Finland...jøsses..DE har store problemer..(ik labber, men Bullmastiff...vores labber er til jagt..ik andet;o)

• #50   5. jan 2008 Jeg er nu godt tilfreds med HD og AA restriktionerne. Der er ingen grund til at avle på hunde med de skavanker. Der kommer såmænd ikke til at mangle hundehvalpe, fordi man piller de hunde ud af avlen:-)))

• #51   5. jan 2008 Ved godt at Hd egentlig ikke er hvad emnet egentlig handl er om, men spørger alligevel.

For det første Hd, der er det vel hoften det drejer sig om??

Hvorvidt det er en A, B eller C , er det så, hvor meget af hofteskålen der "mangler" , hvor løs den er, eller om den (hofteskålen) drejer forkert???? Eller er det noget helt andet????????

• #52   5. jan 2008 Det er næsten nemmest at kigge på disse 2 billeder. Læg mærke til bagbenenes stilling i tilstanden.
    (link fjernet)

• #53   5. jan 2008 ved godt at det ikke er på dansk...men hjemmesiden beskriver ret godt både HD og AD....(under health)

http://www.canecorsonancy.info/index.htm

• #54   5. jan 2008 Ok, det er altså " kuglerne" på hofterne som har betydning!!

Kunne se at #kuglerne" , hvis jeg må kalde dem det, sad bedre på det ene billede end det andet! Eller sagt på en anden måde at "kuglerne " sad så de bedre kunne bevæge sig unden at mærke kanter på det ene billed end det andet!

Men var det så a og b hofter???

• #55   5. jan 2008 Der kommer altid så mange kommentar til folk der ønsker hvalpe... ku godt tænke mig at vide hvad der er et ordentligt grundlag for at avle ??? i bund og grnd er det jo os mennesker der bestemmer om de skal have hvalpe og det er lige meget om det er med eller uden tavle... Så når nu i skriver det er et egoistisk grundlag hun har for at avle, hvad er så i orden???

• #56   5. jan 2008 Ok, men hvilke racer kan så få sådanne hofter????

Det er vel / jo sådanne ting man bør være opmærksom på uanset om man vil avle eller man som jeg gerne vil have en hund/hvalp mere på et tidspunkt???

• #57   5. jan 2008 Retrieverne, rottweiler, schæfer og mange andre tunge racer er "kendt" for hofteproblemer. Derfor stejler jeg når jeg ser retrieverblandinger, for jeg har en lumsk anelse om at forældrene ikke er fotograferet:-)

• #58   5. jan 2008 Ja, det er i alle tilfælde værd at holde øje med. NÅR du beslutter at avle eller købe, så kontakt en masse opdrættere og spørg, hvad du skal holde øje med og hvad der er karakteristika for netop deres race:-)

• #59   5. jan 2008 alle racer kan få sygdomme...nogle er bare mere disponible for at udvikle visse sygdomme i forhold til andre...............

et ordentligt grundlag for at avle?

jeg ser det på denne måde: kan jeg forbedre racen ved at sætte min hund i avl..og uddør racen hvis jeg ikke gør det?

• #60   5. jan 2008 Nu går jeg jo efter de små hunde, ikke større end cavalier king charles, er der nogle af disse små racer som har hofteproblemer?????

Syntes kun jeg har hørt om problemer med knæskaller, og hvad hedder den "sygdom" i fagsproget????

• #61   5. jan 2008 HER må jeg melde pas......Har hørt om sygdommen men kan ikke huske hvad den hedder....Et eller andet der minder om paella.....*GG*

• #62   5. jan 2008 Partellaluksation

(link fjernet)

• #63   5. jan 2008 JA..Jeg synes nok at jeg kunne huske at det mindede om Paella..

Kommentér på:
Mops/hvalpe

Annonce