{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

Sukkersyge... {{forumTopicSubject}}

Cleo har fået konstateret sukkersyge og er begyndt på sin insulin behandling idag, så nu kan det forhåbentlig kun gå frem af....

Jeg har ingen erfaring omkring hunde og sukkersyge og vil hører om nogen her på siden har og har lyst til at bidrage med deres erfaringer gode som dårlige...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skydedøre til IKEA skab + Diverse 849 kr.
  • gulvafhøvling 6.500 kr.
  • Flytterengøring af 54 kvm, 2 værelses lejlighed 1.500 kr.
  • Utæt rør under køkkenvask 1.350 kr.
  • Handyman to build a bed and drawer 540 kr.
  • Afmontering af kompresser på luft til vand system. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sukkersyge...
  • #1   1. feb 2008 Får hunde samme type insulin som mennesker ?

• #2   1. feb 2008 Jeg kender en hund der havde sukkersyge... Den døde desværre af det... Men det var vist fordi de opdagede det forsent...

• #4   1. feb 2008 Har du lyst til at fortælle hvad behandlingen består af Karina. Mad, motion og insulin ? ;O)

• #5   1. feb 2008 Jeg kender også en anden en der fik konstateret sukkersyge som 2 årig... Den er vist 10 år nu, og lever i bedste velgående... Den der døde, var også lige en lille tand for buttet... Hunde med sukkersyge må jo overhovedet ikke være for tykke!

• #6   1. feb 2008 er symptomerne ligesom hos mennesker?

• #7   1. feb 2008 nu har jeg selv sukkersyge... var i praktik hos en dyrelæge hvor jeg spurgte ind til hvordan det var i forhold til mennesker. Hun sagde at hunden taber sig og har mindre lyst til at spise, samt den drikker en del mere end normalt - og tisser også mere, dette er også hos mennesker... hun sagde at hunden skal have insulinindsprøjtninger - samme insulin som mennesker og en kost med mindre kulhydrater dvs. specialfoder, man finder hermed ud af hvordan blodsukkeret ligger ved at stixe hundens urin.
    Her er lidt info :(link fjernet)

• #8   1. feb 2008 ***René** *
    Ja forløbig får hun samme insulin som mennesker, flere hunde lever med menneske insulin, men få får en allergisk reaktion og skal derfor så have en anden insulin specielt til hunde, som er noget dyrer.... VOres dyrlæge har flere patienter, hvor de får menneke insulin og lever i bedste velgående på det *S*

Frøken Tvebak !
    Cleo er også 2 år her lige om et par dage og har aldrig været overvægtig tværtimod, har hun altid ligget lige i underkanten af, hvad hun skulle, men nej du har ret, de må slet slet ikke være for tykke

* SuSakki *

Cleo har tabt 3 kg. inden for den sidste måned, så derfor er hun mere end undervægtig, hun er på det nærmeste uhyggelig og se på :o(
    Så første skridt er at få hende fedet op, udover selvfølgelig hendes insulin, som hun skal have to gange om dagen på faste tidspunkter, når så hun får sin appetit igen, skal hun resten af livet leve på skånekost, som skal være meget fiberrig, Hills har udviklet en foder der er rigtig god for diabetikere.... Lige nu skal hun motioneres med små og hyppige ture, men på sigt, når hun er "normal" igen, så skal hun have den samme motion som før og må også gerne komme ud og lege osv., alt som en normal hund må....

Moster Lagkage .

Vi tog til dyrlæge, fordi Cleo lige pludselig næsten ingen appetit havde, i første omgang tog vi det som, at hunden lige pludselig var blevet enormt kræsen, men hun blev også sløv og knapt så glad som normalt og ikke nær så ernergisk, når vi var ude og gå og derfor kunne vi jo godt regne ud, at noget var galt og da hun så tabte 3 kg. på bare en lille måned, ja så var vi egentlig ikke i tvivl om, at noget var galt.... I første omgang var vores dyrlæge overbevist om, at det var underlivsbetændelse, men blodprøverne sagde noget andet, nemlig sukkersyge, der var så nogen udsvingninger i hendes blodtal og hendes slimhinder er blege, dette er ikke normalt for hunde med sukkersyge, så derfor røg vi til Karlslunde og fik hende scannet for kræft, hvliket det jo gud ske lov ikke var.... iflg. dyrlægen, så vil hun få de samme symtomer som mennesker, hvis hun får insulin chok, men forløbet op til, er ikke helt som ved mennesker...

• #9   1. feb 2008 Britta K

Det er også de symptomer Cleo har haft, hyppig vandladning og øget drikkelyst og nedsat appetit og ja så har hun jo tabt sig voldsomt....

Tak for linket *S*

• #10   1. feb 2008 Karina S..
    Det er rigtig træls for jer, men jeg har lært at leve med det så er helt sikker på Cleo også kommer til når det er kørt ind, dog har vi mennesker det dog nemmere da vi kan måle blodsukkeret og tage mere/mindre insuin efter behov, det er ikke så nemt men en hund...
    Er det Actrapid hun får? Eller insulatard?

• #11   1. feb 2008 Karina : tak fordi du har lyst til at fortælle lidt. Vil ikke lægge skjul på, at jeg har haft diabetes i over 40 år og er da meget interesseret i at følge med, osse når det gælder hunde.
    Har du fået instruks omkring for lavt blodsukker og skal du tjekke det dagligt ?

• #12   1. feb 2008 Britta K

Jeg er også sikker på, at det nok skal gå, som du siger ja så er det nemmere ved mennesker i forhold til, at man kan måle blodsukkeret, det kan man rent faktisk også ved mennesker, men det er meget omfattende og ikke noget vore dyrlæge kunne anbefale.....

Man kan sige, at det med de faste tider, hvor hun skal have sin insulin, kan gøre det lidt besværligt i forhold til, at SKULLE være hjemme eller have hende med, men alt bliver jo en vane *S*

Det er insulatard hun får i form af en flexpen (ved ikke om de kun fåes som flexpenne)

• #13   1. feb 2008 Min tanke var osse, at jeg ikke ku forestille mig at man gav en hund hurtigt virkende....det kan jo være svært at styre aktivitet og fødeindtagelse smiley

• #14   1. feb 2008 Karina S..

Ja okay tror også insulatard fås som ampuller i en flergangspen, men synes helt klart flexpen er den bedste.

Kan godt følge dig i det med de faste tider for at hun skal have insulinen, men som du selv siger det blir en vane som at tage strømper på om morgenen smiley

Kan I så få tilskud til insulinen? eller er det egenbetaling?

• #15   1. feb 2008 Insulatard er langsomvirkende insulin... smiley

• #16   1. feb 2008 * SuSakki *

Selvfølgelig har jeg lyst til, at fortælle :o)

Forstår din interesse :o)

Man kan tjekke det, men vi har ikke fået matrialet med, da min dyrlæges erfaringer ikke var gode, så i den næste lange tid, hvor dosis af insulin skal fastsættes, skal vi komme en gang om ugen og få taget blodprøver....

Vi har fået instruks i hvad vi skal gøre, hvis får for lavt blodsukker, hvor vi skal give hende druesukker i en sprøjte direkte i munden et ekstra måltid mad og kontakte dyrlægen, så er vi blevet anbefalet at have sirus og honning hjemme, og smører hendes gummer med..... hvis hun får for lavt blodsukker

Tegn på for lavt blodsukker er savlen uro tiltagende slaphed slingrende bevægelser og senere hen kramper...

• #17   1. feb 2008 Britta K

Vi ved ikke om vi kommer til, at få tilskud, omvendt kan man sige at vores dyrlæge vil udskrive en recept på det, når vi igen skal have og det skal afhentes på apoteket, så det skal vel være på mit cpr nummer og ja så er der jo tilskud mig bekendt, men det kan kun tiden vise *S*

Ja det bliver bare som at tage strømper på ;o)

Og hvad betydning har det, at det er langsomt virkende ?

• #18   1. feb 2008 Tror nok at der har været en artikel om en hund med sukkersyge i "vi med hund". Måske den kan læses på deres hjemmeside?

• #19   1. feb 2008 Langsomvirkende insulin virker langsomt men over længere periode, mens hurtigvirkende insulin virker hurtigt og er også noget hurtigere ude af kroppen igen, så bestemt det bedste, så det virker over f.eks en hel nat, fik engang insulatard til nat, så natten var dækket ind af insulin og om dagen hurtigvirkende insulin 3x daglig...

Men hvor mange enheder skal hun have om dagen?

• #20   1. feb 2008 Annette A

Ok tak, det vil jeg da lige tjekke *S'

En ting er jo, at min dyrlæge fortæller, at hun vil få et helt normalt liv (betvivler på ingen måde hendes ord, hun er fantastisk og har været det hele vejen igennem, hun tog også med til Karlslunde for, at være der ved scanningen UDEN beregning og uden andre ærinder) noget andet er, at hører nogen der har levet med hunde med sukkersyge i hverdagen, derfor min nysgerrighed *S*

• #21   1. feb 2008 Nej, jeg tager vist fejl, det var en artikel om epilepsi.... sorry.

• #22   1. feb 2008 Britta K

Ok, ja så lyder det jo for mig som en klar fordel, at hun får den langsomtvirkende :o)

I første omgang skal hun have 6 enheder, indtil vi finder den rigtige dosis *S* (6 enheder 2 gange dagligt)

• #23   1. feb 2008 Annette A

Nå ok, men tak alligevel, det var sødt af dig under alle omstændigheder *S*

• #24   1. feb 2008 Karina : min erfaring er at Actrapid (hurtigt virkende) godt kan slå én ned bagfra. Har dog den fordel at den tar toppen - dvs. hurtigt banker BS i bund, hvis det er på vej op. Den langsomt virkende er ´blødere´, virker ikke så kraftig og virker over døgnet.
    Du ska sgu nok klare den - du skal være velkommen til at spørge, hvis ikke lige det er et lægeligt spørgsmål - bare skriv, hvis noget dukker op ;O)

• #25   1. feb 2008 Bestemt en fordel, her er blodsukkeret også mere stabilt med insulatard, så det er nemmere at styre smiley

Okay, ja det tar tid at få kørt det helt ind... Blir spændende og se hvordan det kommer til at gå...
    hvad siger hun til indsprøjtningerne?

• #26   1. feb 2008 * SuSakki *
    Takker mange gange, lur mig om ikke jeg kommer til, at tage dig på ordet ;o)

Har bare absolut INGEN forstand på sukkersyge, men formoder at fordi jeg bestemmer, hvad Cleo skal ha og spise og hun ikke ved, at hun går glip af noget, det måske er en smule nemmere end for mennesker ?

• #27   1. feb 2008 Britta K

Jeg har verdens sejeste hund, hun sidder bare stille og finder sig i, at blive sprøjtet...

Da hun fik taget blodprøver, lagde hun sig ned på briksen dyrlægen tog hendes pote og stak og hun ikke så meget som bevægede øjnene....

Da hun skulle scannes lagde vi hende på ryggen, dyrlægen dernede havde taget bedøvelsen frem i tilfælde, af at hun ikke ville finde sig i det, men hun lå med alle 4 stænger i vejret og blev barberet på maven og eller undersøgt i 3 kvarter og bare fandt sig i det hun er SÅ SEJ !!!!

Selvfølgelig stod vi hele tiden ved hendes hovede og roste og nussede hende, men fuck hvor er jeg stolt af hende og det er ikke fordi hun er syg, hun er bare SÅ forbandet nem, så det er helt vildt !! :o)

• #28   1. feb 2008 Hold da op hvor er hun bare fantastisk.... hende kan du godt være stolt af smiley hvilket jeg ved du er smiley
    Jamen så tror jeg bestemt ingen problemer der bliver, wow du er heldig med hende smiley

• #29   1. feb 2008 Britta K

Så sindsyg heldig, så man ikke drømmer om det, det er helt vildt, hun er virkelig god *S*

Er også rimelig sikker på, at dyrlægen hun havde taget hende, hvis vi havde sagt, at vi ikke magtede en hund med sukkersyge, hun var så benovet over hende, så hun var ved, at falde bagover, så hun er bestemt det hele værd *S*

• #30   1. feb 2008 Det kan jeg virkelig godt forstå, rigtig dejligt at høre... smiley

Men endelig spørg løs hvis der dukker flere spørgsmål op hen af vejen...

Glæder mig til at høre hvordan det går de næste par dage smiley

• #31   1. feb 2008 Britta K

Takker mange gange og mon ikke der skulle dukke lidt spørgsmål op hen af vejen ;o)

Dyrlægen mente eller retter sagde, at hun meget gerne skulle rette sig i løbet af den næste uge, så det satser vi på og jeg skal nok holde dig opdateret *S*

• #32   1. feb 2008 Ingen årsag smiley

Håber det kommer til at gå stille og smertefrit, men så dygtig som hun er, så kan det kun gå godt smiley

Glæder mig til at høre mere smiley

• #33   1. feb 2008 Karina...du ved jo også du bare kan ringe smiley
    godt hun er begyndt at få insulin nu!

kunne ikke helt forstå hun ikke fik levemir (langsomt virkende der virker i 24 timer hvor insulatard virker i 12 timer) men kom i tanke om at man skulle søge staten om tilladelse til at få den...

• #34   1. feb 2008 hov nej, insulatard virker også i 24 timer men topper efter ca 12 timer.. levemir er mere stabil.
    http://chf.novonordisk.ch/Images/Diabetes/WIrkprofile/monotard.gif - insulatard - kan desværre ikke finde samme billede for levemir..

• #35   1. feb 2008 M T : tror, den er dyrere... :o(

• #36   1. feb 2008 M T

Hmmm om du har mistet mig..... ???..... JO det har du *GG*

Jeg ved ærlig talt ikke, hvorfor det er insulatard hun får, men ved at i forhold til den der er til dyr, så er den både billigere og nemmere, for den til dyr er fra flaske til sprøjte også til hund, hvis du kan følge mig ;o)

Ja tak, det ved jeg *S*.... Nu kan du og Cleo også dele insulin SEJT ;o)

* SuSakki *

Måske du har ret, som sagt så er jeg bare blank på det her område *S*

• #37   1. feb 2008 det er den også... 600+ kr for en pakke med 5 i når man starter nyt tilskudsår.. men synes også den er bedre og nemmere at dosere med..
    har fået den og rapid stort siden de kom frem - hurra for at moderen får nyhederne før "os almindelige mennesker" smiley

• #38   1. feb 2008 hehe fra flaske til sprøjte - det fik jeg også da jeg var lille.. men tror da godt man kan få levemir på den facon også.. det skulle da ikke undre mig da.. smiley

hehe, ja! så må vi passe på hinanden jo - og hvis i havde opgivet ved du da godt hvor hun skulle ha været henne smiley

• #39   1. feb 2008 Idag har jeg givet ca 1200 kr for insulin og nåle og der er ca til halvanden til 2 måneder, det synes jeg egentlig er ok.... Ja det bliver da en merudgift på godt 600 kr om måneden men det er hun bestemt også værd, hvis ellers hun bare kan trives med det *S*

• #40   1. feb 2008 Karina...kan jeg lige ringe?

• #41   1. feb 2008 MT altid ;o)

• #42   1. feb 2008 MT Ja det har du nok ret i, men til dyr kan man kun få fra flaske til nål :o(

Ja det ved jeg bestemt, spørgsmålet er bare om Mikkel var gået med til hund nummer 4 *GG*, men så kunne jeg selvfølgelig bare ha fået en af dine *GG*

• #43   1. feb 2008 ja haha så ku du ha overtaget victor smiley

• #44   1. feb 2008 MT

Ja det mener Mikkel jo i forvejen ville være en fremragende ide, at jeg gjorde *GG*

• #45   1. feb 2008 jaja, jeg ved ikke om han regner med vi så ville bytte *hihi*

• #46   1. feb 2008 tvivler jeg på *GG*....

Det er sgu nogen lækre hunde i har, meeeen jeg må indrømme, at jeg tror at det er liiiige en stor nok mundfuld til mig desværre *S*

• #47   1. feb 2008 hehe, det kan der nok være noget om smiley de bor også fint her lige nu jo smiley

• #48   1. feb 2008 Det gør de nemlig *S*

• #49   2. feb 2008 Min Emma havde sukkersyge og fik insulin. Hun havde sygdommen i 1½ år før hun blev aflivet, da hun pludselig blev blind. Skal så lige sige at hun da var 13½.
    Man bliver meget bundet, da insulinen skal gives samme tidspunkt hver dag... hvis man skal ud nogen steder og ikke kan nå hjem til insulin-tid, skal det medbringes i køletaske, da det ikke må opbevares i stuetemp. Og så er det specialfoder og INTET andet... Jeg fik dog lov til at gi hende en gulerod engang imellem, da jeg havde det helt dårligt med at alt det hyggelige blev taget fra hende fra det ene øjeblik til det andet.

• #50   2. feb 2008 Køletaske kan jeg ikke forestille mig er en nødvendighed mere.

• #51   2. feb 2008 annelise H

Ja det hele bliver lige pludselig noget mere omsonst i forhold til faste tider osv osv osv, det er sådan at med den insulin eller rettere de penne man får insulinen i, kun skal være i køleskab indtil de første enheder er taget, så skal den ikke længere opbevares i køleskab, men må så heller ikke opbevares i direkte sol, men dog lidt nemmere end før i tiden ;o)....

Kan godt følge dig i, at det er lidt øv at alt det hyggelige bliver taget fra hende på en gang omvendt, så har vi faktisk fået en del valgmuligheder af godter vi må give hende, så håber ikke at det bliver så svært igen for hende *S*

Har spurgt ind til, hvis en af ungerne taber noget og hun tager det og det skulle der ikke ske noget ved, så længe hendes hovedmåltider består af skånekosten, selvfølgelig er det ikke noget som vi skal gøre bevidst, men der skulle efter hendes udsagn ikke ske noget ved det *S*

• #52   2. feb 2008 Nu er det ikke mere end 1½ år siden Emma blev aflivet, men der kan måske være forskel på insulinen. Emmas var specielt til dyr, sådan nogle små flasker og de skulle altid opbevares på køl. Glemte jeg en på bordet efter en sprøjte, skulle den kasseres... så det lader til de penne er noget nemmere at ha med at gøre.
    I hverdagen var det ikke så slemt og hun havde et godt liv og var en glad lille en til det sidste, men det var mere når jeg var et eller andet sted og havde svært ved at nå hjem til kl. 18, som var det tidspunkt jeg havde valgt skulle være insulin-tid. Heldigvis boede begge mine døtre i nærheden, så det krævede kun et opkald....
    Desværre er sukkersyge jo en af de typiske sygdomme ved australske terriere, men jeg X fingre for Luka slipper fri.....

• #53   2. feb 2008 annelise H

Den til dyr er fortsat på flasker, vi har fået insulin til Cleo til mennesker og derfor er det meget nemmere *S*

Jeg har så valgt klokken 8 morgen, da jeg aldrig kører før efter og klokken 20 om aftenen, fordi vi normalt er hjemme på denne tid, så har jeg en stor knægt på 14, som sagtens kan lære at give hende hendes sprøjte *S*

Åhhh krydser bestemt også finger for dig så, hvis det er en typisk sygdom ved den australske terriere :o(

Kommentér på:
Sukkersyge...

Annonce