{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
453 visninger | Oprettet:

vaccination {{forumTopicSubject}}

Har lige et spørgsmål vedr. vaccination.

Er det ikke normalt hvalpe bliver vaccineret når de er 12 og 16 uger, eller er det lavet om siden Nicki var lille for 4½ år siden? Husker at Nicki blev vaccineret da han var 9 uger ( fordi han skulle starte til hvalpetræning i en alder af 10 uger, og der skulle den være vaccineret ). Og så da han var 12 og 16 uger. Men min kollega siger at hendes dyrlæge ikke siger den skal vaccineret før til næste år. Den blev vaccineret hos opdrætteren og så her da den var 12 uger. Er jeg helt gal på den?

Knus Bolette

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af TV 280 kr.
  • Rep. Af asko opvaskemaskine 799 kr.
  • Elektriker - Udskiftning af 2 udendørslamper og opsætning af 1 pendel 1.500 kr.
  • Egeføj 2.800 kr.
  • VVS-installatører. Tømme vand ud af opvaskemaskine 668 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vaccination
  • #1   1. sep 2005 det er da normalt at give det 2 gange når de er hvalpe??

• #2   1. sep 2005 Men ved I så om man kan nøjes med at vaccinere en hund en gang hver andet år?? Det sagde vores dyrelæge man godt kunne, men jeg vil helt klart have Daisy vaccineret en gang om året!

• #3   1. sep 2005 Det vil jeg også helst ha :o) Så man på den sikre side!

• #4   1. sep 2005 fra dyrelæge til dyre læge kommer også anden på om moren ha fådet inden hun blive paret,,,,forså gir hun dem automatisk den først vider... nogen går enden ada med man kun gi hvalpen en efter ved 16 uger vis moren ha fådet,,, frida fik 12-16 uger

• #5   2. sep 2005 Behøver man da ikke vaccinere??

• #6   2. sep 2005 Jeg mener faktisk at vaccination er lovpligtigt, det er dog ikke alle der gør det alligevel. Tulle blev vaccineret da hun var 12 og 16 uger og skal igen om et år og derefter hvert andet. Frede bliver vaccineret hvert andet år.
    8 ugers vaccinationen er ikke en nødvendighed, da de får de fornødne antistoffer fra modermælken, men mange dyrlæger anbefaler den alligevel.

• #7   2. sep 2005 Ikke "får", men "har fået"......

• #8   2. sep 2005 Både Gizmo og fluffy fik som 8 uger og igen som 12 uger det er hvad min dyrlæge anbefaler og så igen efter 1 år og når de har fået 1 års vaccinen er der en vaccine der virker i 2 år det eneste den ikke dækker er kennelhoste og eftersom der hele tiden kommer nye typer af kennelhoste kan du alligevel ikke være sikker på at det er den de er vaccineret imod. så gizmo bliver bare vaccineret hver anden år og det vil fluffy også blive når hun blir gammel nok.

• #9   2. sep 2005 Thomas voksne hunde kan altså også få de farlige sygsomme... Gizmo som får alle sine vacciner fik i foråret parvo virus som normalt mest rammer hvalpe og ældre hunde og hvis han ikke havde været vaccineret imod den så havde han ikke klaret den det var dyrlægen overbevist om for han var godt nok dårlig..

• #10   2. sep 2005 Charlie er blevet vaccineret i mandags, (7 uger) han er 8 uger i dag, og jeg skal hente ham her i formiddag.

Min dyrlæge siger også, at han skal have den sidste når han er 12 uger og så igen om et år.

• #11   2. sep 2005 der er meget diskussion og meninger om hvor tit man skal vaccinere. jeg har hørt at det faktisk kun er nødvendig hver fjerde år, men at man bør gøre det hver andet år, da dfet er forskelligt fra hund til hund hvor længe deres vacciner virker. Buster bliver vaccineret mindst hver 2 år. Jeg trror ikke det er lovpligtigt at vaccinere, men vil klart anbefale det, de kan jo ellers ske at dø hvis de løber ind i en af de der farlige sygedomme.
    hej hej til alle jer hunde tossede mennesker

• #12   2. sep 2005 Godmorgen.

Da jeg ikke er nogen natteravn kommer mit indlæg til debatten først nu.

Hvalpe skal vaccineres 2 gange med 4 ugers mellemrum. Man kan sagtens give den 1. vaccination når hvalpen er 8 uger (dette er forholdsvis ny viden, men anbefales af producenterne af vaccinen).
    Derefter skal hunden revaccineres et år efter.

Hvor hyppigt man derefter ønsker at vaccinere afhænger af hvad man vaccinerer imod.

De fleste dyrlæger bruger en vaccine der hedder DHPPiL (D=distemper (hundesyge), H=hepatitis (leverbetændelse), P=parvovirus, Pi=Parainfluenza (en af de ting som kan give kennelhoste, L=leptospirose).

Vaccinationen mod hundesyge, hepatitis og parvovirus holder minimum i 2 år (nogle nævner 3-4 år, men dette er ikke undersøgt til bunds) og hvis det kun er derfor man vaccinerer behøver man jo ikke vaccinere hvert år.

Immuniteten overfor parainfluenza og leptospirose derimod holder maksimalt 1 år og derfor skal der revaccineres hvert år hvis der skal være beskyttelse mod disse to sygdomme.

Thomas: Ikke at vaccinere sin hund fordi den er sund og rask er jo helt hen i vejret. Man vaccinere jo for at holde hunden sund og rask og forhindre at den får disse (ofte dødelige) smitsomme sygdomme. Får hunden først hundesyge eller hepatitis er det jo altså for sent at vaccinere.

Kommentér på:
vaccination

Annonce