{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.406 visninger | Oprettet:

nedslag i prisen ved tandfejl {{forumTopicSubject}}

hvad plejer i af gøre jer der opdrætter.

F.eks hvis hvalpen har over el underbid som lille, måske retter det sig hvad gør i så

el lad os sige den har perfekt bid som hvalp med udvikler over el underbid

et andet spørgsmål det er vil mest velsæt af hunden har 6x6 i de små tænder foran hvad hvis hvalpen kun har 5x6 hvad så???

el 4x6???

Hvad slår i af og hvornår gør i det

selvfølgelig inden for de 2 års garanti


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  nedslag i prisen ved tandfejl
  • #1   5. feb 2008 jeg er nysg. så lytter med

  • #2   5. feb 2008 Tandfejl som kun er kosmetisk og ikke til gene for hunden erstattes normalt ikke hvis man går efter reglerne. Nogle opdrættere giver afslag alligevel.

    Der erstattes for fejl og mangler ved hunden som har indflydelse på hundens sundhed - udstillingsfejl erstattes ikke medmindre hunden er solgt som udstillingshund, og så er det til forhøjet pris.

    Prøv at tænke tanken til ende. En hvalp sælges som familiehund. Det viser sig så den har et mindre overbid/ for lang krop/ haleknæk.....og ikke kan få 2. præmie på en udstilling- Skal opdrætter erstatte for alle fejl som kun er kosmetiske vil prisen på ennhvalp ryge helt i vejret. Den er vel en ligeså god familiehund af den grund


  • #3   5. feb 2008 Anette jep, men hvor meget afslag handler det så om, vores hvalpe bliver også kun solgt som familliehunde, jeg vil bare ikke risikere af folk skal smide et el andet i hovedet på os da vi jo intet kan garantere, alle 4 hvalpe ser fine ud nu, men ja der kan så hurtigt opstå noget hvis ikke alt bliver skrevet i kontrakten

  • #4   5. feb 2008 Ikke ved kosmetiske fejl. Fejl som kan få betydning for hundens sundhed erstattes i forhold til hvor alvorligt det er.

    Jeg ersatter ikke fejl der kun er udseende fejl. Jeg sælger ikke som hverken udstillings eller avlshund. Jeg vil ikke garantere på en hvalp, at den får udstillings/avls kvalitet.

    HD AD øjensygdomme og lignende der kan henføres til mit opdræt erstatter jeg gerne


  • #5   5. feb 2008 anette: er helt enig med dig - sælger også som familiehunde og viser det sig at hunden dur til udstilling og avl, ja så er det bare en bonus for køber, ,men ikke noget jeg garanter.

  • #6   5. feb 2008 Martin: er de med DKK tavle? Husk at krydse af at hunden sælges som familiehund, så hæfter du kun for sundhedsmæssige fejl.
    Selvfølgelig hvis en fejl kræver operation e.l synes jeg man som opdrætter skal give erstatning. Men ikke for udseende. Jeg ville aldrig garantere at mine hvalpe blev udstillingschamps. Jeg har solgt en hvalp, som ikke har fået ens ører. det er uønsket i racestandarden og vil trække ned på en udstilling, men det giver jeg ikke garanti for. Det kan jeg ikke vide om de får. Og det er vel også ligegyldigt for en familiehund.

    Jeg køber selv mit avlsmateriale som 8 ugers hvalpe, og så er risikoen min for om de bliver godkendt.


  • #7   5. feb 2008 Et forkert bid behøver ikke alene at være en kosmetisk fejl.
    Vores hunds overbid er bestemt ikke kun kosmetisk - hans hjørnetænder i undermunden borer sig op i hans gane lige ved siden af hjørnetænderne i overmunden.

    Det kan give betændelse, rodbetændelse og i værste fald at tænderne dør og falder ud.

    Det mener jeg bestemt ikke kun er en kosmetisk fejl....


  • #8   5. feb 2008 CH: nu tale vi jo også kun om når det er et kosmetisk fejl - hvad det jo er i langt de fleste tilfælde...har hunden gener af det , er det jo en helt anden sag og så må man jo have en snak om det

  • #9   5. feb 2008 Platugler: Netop.. det er en bonus hvis man er heldig og få en udstillingschamp. Min sidste nye anskaffelse tegner godt, men der kan ske meget inden hun bliver voksen, men jeg vil aldrig kræve penge tilbage fra opdrætter hvis hun ikke kommer igennem nåleøjet. Hun er jo lige dejlig om hun kommer i avl eller ej. Opdrætteren og jeg har forsøgt at udvælge en hvalp med potentiale til at blive god, hun ved jo godt hvad jeg gerne vil bruge hunden til, men hun kan ikke give garanti og det forventer jeg heller ikke.

    Det vil være godt hvis både købere og sælgere ville opføre sig anstændigt omkring erstatninger på hunde. Den går jo begge veje. Jeg ville blive skuffet, hvis nogle af mine hvalpekøbere begyndte at kræve er statning for småting. til gengæld erstatter jeg uden at blinke arvelige sygdomme. også HD uden at komme efter dem Mht fodring trapper o.l. som nogle forsøger sig med.


  • #10   5. feb 2008 Jeg har et par hvalpe som havde navlebrok ved salget. Der har jeg skrevet i komtrakten, at hvis det krævede operation betalte jeg regningen, men det er forsvundet med alderen, så det har ikke været aktuelt.

    jeg skrev også før, at hvis det var til gene for hunde og krævede behandling var sagen en anden. Men kosmetiske fejl erstatter jeg ikke


  • #11   5. feb 2008 Anette: ja, en del køber har ikke forstået at det er naturen vi arbejder med og selv om vi som opdrætter har gjort alt muligt, for at sætte de bedste avlshunde sammen, så er det inden garanti for at alle hvalpe bliver uden fejl - sådan er naturen nu engang. Man er nødt til at skelne mellem hvad der kan blive til ulempe for hunden og hvad det er vi bare synes kunne være liiiidt bedre ved hunden.
    Selvflgelig ksal den hvalp jeg sælger, vokse op og ligne en boxer - altså den skal jo ikke have en snude som en lab og andre ikke tror på køber, når han nu hoder på at det er en boxer han har købt, men ellers er kosmetiske fejl, bare sur mås og en del af livet og naturens luner


  • #12   5. feb 2008 Hos newferne bliver en hvalp med tandfejl solgt til nedsat pris, lige meget hvad. Hvis det så ændre sig , ja så er hvakpekøberen bare heldig.. I min race siger man at overbid/ underbid er arveligt

  • #13   5. feb 2008 marianne: ja, det er meget normalt ved de fleste racer, men det er ikke noget køber har krav på - har hunden fejlen når den sælges, så noteres det i kontrakten og så kan opdrætter selv vælge om den stadig skal sælges til fuld pris eller nedsat pris - køber kan jo bare vælge at takke nej

  • #14   5. feb 2008 Platugler.. Man bliver informeret om det og der er nedslag i prisen, men sælger dem ikke med tandfejlen til fuld pris....

  • #15   5. feb 2008 Jeg misbruger lige indlægget og spørger, hvad opdrætter så ca. skal give tilbage, hvis hvalpen er kryptorchid? er det også 1/3 af prisen? eller det der dækker operationen?

  • #16   5. feb 2008 marianne: det forstod jeg godt ;O) jeg er jo ikke helt dement, selv om det nærmer sig ;O) det jeg mente var bare at køber ikke har krav på nedslag i prisen, at mange opdrætter gør det alligevel, er noget helt andet. Skriver man fejlen i kontrakten, ja så kan man tage den pris man ønsker - højer eller mindre en hvad de andre hvalpe koster - køber kan jo bare afslå handlen

  • #17   5. feb 2008 cemile: står det i købskontrakten at du har købt hunden som værende kryptokid, ja så er der intet at hente, men står der intet og den ikke får begge sten, ja så tror jeg det er 1/3 tilbage

  • #18   5. feb 2008 Platugler... Nææ det var vist mig der skulle have briller ;o)

  • #19   5. feb 2008 hehe, marianne - du er sgu ikke kvik nok til gamle her ;O)

  • #20   5. feb 2008 Platugler: Nej han står ikke som kryptorchid, og opdrætter har også sagt at vi får pengene tilbage, men hun skulle lige tjekke hos DKK hvad de sagde var the going rate smiley Men de siger så 1/3 af købsprisen?

  • #21   5. feb 2008 det lyder meget rigtig, cemile

  • #22   5. feb 2008 ok, tak smiley Det dækker også kun lige kastrationsprisen, men så går det jo lige op smiley fino ^^

  • #23   5. feb 2008 Jeg har haft en hvalp der havde overbid - den blev solgt for kostpris med stamtavle - og uden forbehold hvis det skulle rette sig. Det var 2000.- de gav for hende.

    Jeg kan ikke give garanti på tandfejl - men så meget andet - og gør det gerne.


  • #24   6. feb 2008 Jeg har købt min som udstillingshund...Hvilke mulige fejl har jeg garanti for?

  • #25   6. feb 2008 Lone.. tår der i kontrakten at hunden er solgt som udstillingshund ? Står der så ikke hvad det indebærer? En udstillingshund er jo et vidtbegreb... Skal den have 1 præmie og blive champ eller er en 2 præmie okay.... Man sælger aldrig newfer som udstillingshunde.. Ingen kan love noget på en 8 ugers hvalp og igen hvad er en udstillingshund

  • #26   6. feb 2008 Der er ikke skrevet noget specielt...men der er afkrydset ved udstilling..

  • #27   6. feb 2008 Lone... Så du ved reelt ikke hvad det indebærer ? Ja så kan I jo som sådan have forskellig mening om dette.. Du kan mene det indebærer at hunden skal blive champ og din opdrætter at den skal have en 2 præmie.... ???
    Ang fejl og mangler, såsom tandfejl og div knoglemæssige dårligdomme der har du jo den samme garanti som os andre...


  • #28   6. feb 2008 Marianne....Rent hypotetisk...hvis min tæve nu ikke er god nok til en 2 præmie er jeg så erstatningsberettiget?

  • #29   6. feb 2008 jeg vil mener at hvis hun har fejl der gør at hun ikke kan præmieres, så kan du få penge retur, men kan hun udstilles, så tror jeg det bliver svært

  • #30   6. feb 2008 Platugler....ikke fordi hun har nogen synlige fejl nu smiley men hun kúnne jo måske udvikle et overbid f.eks. Hun har ikke skiftet tænder endnu. Og skal jeg være ærlig - så er hun på nuværende tidspunkt ikke nær så racetypisk som min voksne tæve var i den alder...ved at det sagtens kan ændre sig. smiley

  • #31   6. feb 2008 lone: hvis hun ender op med overbid, så skal du have penge retur, da det er diskvalificerende ved udstilling.
    Omkrind det med at være racetypiske - med mindre det er så galt at hun bliver tildelt et 0, så tror jeg ikke der er meget at komme efter, MEN er det en seriøs opdrætter, så får du penge tilbage hvis hun ikke er ok til udstilling - det vil være det eneste moralske rigtige.

    og næste gang, så sørg for at få skrevet i kontrakten, hvad hunden skal opfylde


  • #32   6. feb 2008 Platugler...Også det jeg mente mht over eller underbid ... tror og håber da på , at hun kan få mindst en 2. præmie. men lige nu ser hun altså meget sjov ud...Jeg antog hendes opdrætter som værende seriøs...men har desværre måttet skifte min mening om den sag...hun bliver ½ år imorgen - og har stadig ikke modtaget hendes stambog!!! hun er registreret men mangler stadig id oplysninger fra hendes dyrlæge. Jeg synes hendes opdrætter opfører sig skammeligt og har derfor også DKK inde i sagen. Da jeg købte hende som 13 uger fortalte hun mig , at den vare lige om hjørnet...Bare for at få hende så langt som at registrere hende - har jeg måttet true med bål og brand..Det har ihvertfald lært mig , at få alt skrevet ned OG ikke købe og betale hvalpen før stambogen kan udleveres sammen med hvalpen. :((

  • #33   6. feb 2008 Lone... Er det en ny opdrætter ? Reelt må hunden ikkke sælges uden stambog dvs den skal være lavet... Louis ´s opdrætter måtte holde et kuld hvalpe tilbage sidste år pga. hun ikke havde fået papirerne fra Tyskland på faderen...

  • #34   6. feb 2008 det med bid, skal der ikke stå i kontrakten, for det er diskvalificerende og dermed kan hun ikke bruges i avl, hvis det skulle komme dertil og så har du ret til penge retur.
    en anden ting er også at skrive et beløb på i kontraktne, så i på forhånd er enig om hvor meget du skal have retur, hvis hvalpen ikke lever op til det der er blevet lovet.

    En DKK hund må jo ikke forlade opdrætter uden sin stambog - der er jo noget helt galt. DKK må da have gang i en disiplinærsag mod den opdrætter. Bekræfter DKK at din hund har ret til stambog? det vil jo være surt, hvis opdrætter har svindlet og du slet ikke kan få stambog på din hund


  • #35   6. feb 2008 Platugler ....DKK har undersøgt og det har den...Jeg har "pudset" juristen på hende ,,,hun har haft kuld før. så det kan ikke komme bagpå hende at man ikke må sende en hvalp ud af huset uden en stamtavle...Min datter købte også en tæve fra et andet kuld...den er fra den 6. juli...hun fik den i okt måned!!! Den var fyldt med fejl hvorpå hun selvfølgelig returnerede den til opdrætter , som lovede at få det bragt iorden. Hun har heller ikke hørt fra hende siden!! Jeg har prøvet at maile ...sms...ringe - det hele uden resultat. Hun er registreret på hundeweb nu - men mangler stadig sit id-nr fra dyrlægen...Min egen dyrlæge har tjekket det og det er det rigtige...men for hulan hvor er det surt . at skulle kæmpe om noget der bør følge en hund som selvfølge.

  • #36   6. feb 2008 ja, det er sgu et nummer for træls

  • #37   6. feb 2008 Jeg kontaktede DKK angående den jeg havde med overbid.
    De rådede mig til at lave en kontrakt hvor der stod den havde denne fejl. Så kan ingen komme bagefter og klandre en for noget og man har det juridiske på plads. Men den skulle have stambog - det er et krav DKK stiller.


  • #38   6. feb 2008 karin: det er også det jeg skriver længer oppe - du kan sælge en hvalp med en fejl og enda til den pris du ønsker, hvis du bare gør opmærksom på fejlen i kontakten-
    Og selvfølgelig skal den have tavle - det skal alle hvalpe efter en parring, som resultere i at hvalpene kan få en DKK stamtavle - man kan ikke vælge kun at give nogle tavle. Hvide boxer for også tavle, selvom den er udelukket fra avl og udstilling


  • #39   6. feb 2008 Lone - øv jeg var ikke klar over du havde problemer , må ærligt indrømme at jeg overvejede at advare dig , men man skal jo også passe på ikke at blande sig for meget , da det så kan komme til at virke som om man vil bestemme , men det ved du jo , jeg har nemlig heller ikke meget fidus til hende, har hende mistænkt for også at have kuld uden tavle , men desvære ikke beviser :o(

  • #40   6. feb 2008 Plat - sorry - bær over med mig. jeg er gammel og affældig :o)

  • #41   6. feb 2008 Karin: ;O) ved det .... vi kommer sgu nok til at bo dør om dør, på plejehjemmet, med hver vores fodlænke, så vi ikke smutter ;O)

  • #42   6. feb 2008 LOOOOOOOOOOOL

    Jeg kender et trick *blink*


  • #43   6. feb 2008 sådan Karin - jeg ansøger flukt om bolig, ved siden af dig - så kan du afsløre dine tricks

  • #44   6. feb 2008 Hæ Hæ - ses på blå stue så.

  • #45   6. feb 2008 super til porcelænsmaling og kaffe med blød brød ;O)

  • #46   6. feb 2008 LOOOOOOOOOOOOL

Kommentér på:
nedslag i prisen ved tandfejl

Annonce