{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.247 visninger | Oprettet:

Nedslag i pris på syg hund under 2 år {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne høre jeres erfaringer omkring nedslag i pris på ens hund efter der opdages en arvelig sygdom inden for hundens 2. leveår. Altså reklamationsretten ved defekt vare inden for 2 år!

Min Vanilje som er 1½ år nu, fik i august hos dyrlægen konstateret en kraftig susen i venstre side af hjertet. Da Vanilje ikke er mærket af det ventede jeg med at få hende scannet til hun var 1½ år. Dette var naturilgvis i samråd med min dyrlæge.
Grunden til jeg ventede var, at jeg ville have hende ind til Lisbeth Høier Olsen på KU Life, der forsker i Cavalierens hjerter. Og hun er jo den i DK der ved mest om deres hjertesygdom Endokardiose.

Desværre fik Vanilje konstateret en mislyd på grad 3, moderat utæthed af mitralklappen, deformt hjerte, (meget aflangt) samt spidsbrysthed. De kunne desværre ikke fortælle hvilken prognoser Vanilje havde i udsigt, da de ikke har oplevet dette før.
De vill naturligvis undersøge det, både hos menneskehjertelæger og håber de kan finde artikler om hendes problematikker.

Jeg har kontaktet ejerne til begge forældredyr for at høre om de har oplevet noget lignende med andre hvalpe. Det siger de, at de ikke har. Jeg har selvfølgelig også skrevet, at Vaniljes søskendes ejere burde informeres om det.
Begge forældre er godkendte til avl inde hos Lisbeth.

Jeg har nu skrevet til sælger at jeg forventer at få et pænt nedslag i prisen, da Vanilje jo ikk kan avles på og, da jeg ikke kan være sikker på, at hun bliver ret gammel.

Kort sagt det hele er rigtig skidt. smiley

Men heldigvis har hun det stadig fantastisk og er overhovedet ikke mærket af sine handicap/sygdom


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nedslag i pris på syg hund under 2 år
  • #1   6. nov 2013 Puha smiley

  • #2   6. nov 2013 Hun har stamtavle i DRU, så vidt jeg kan læse ?
    Ved ikke om de har et "klageorgan" ligesom DKK ?


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 924
    #3   6. nov 2013 Hvor er det ærgerligt når ens hund udvikler sådan noget, øv øv.
    - Men selv to sunde og raske hunde med gode linier, kan lave en syg hvalp, desværre. Man kan ikke helgardere sig.

    Hvad nedslag du kan få, vil jeg mene kommer an på dels hvad der står skrevet i kontrakten - altså står der at hunden skal bruges til avl m.v.
    - Ved i bund og grund ikke hvad man kan/bør forvente at få som nedslag i prisen, men selvsagt synes jeg der skal gives noget ved arvelige sygdomme/defekter, nogle gør jo også tingene forskelligt.

    Det kan være man får en anden hvalp til halv pris, man får halvdelen af købssummen retur, man får en anden hvalp kvit og frit m.v.

    Avlerne har jo næppe gjort noget bevidst og hvis dyrene er avlsgodkendte og endda ved den førende dyrlæge i DK indenfor cavalierenes hjerter, så er det jo forhåbentligt bare super ærgerligt at en hvalp falder så uheldigt ud smiley
    - Mon ikke de er ærgerlige over det og kede af det, det er jo også deres avl og ry som står på spil ved sådan noget. Så håber I kan holde en god dialog omkring det og begge kan finde en tilfredsstillende løsning.

    Slutteligt - så håber jeg da selvfølgelig at Vanilje holder i mange mange år, tiltrods for dårligt hjerte! smiley


  • #4   6. nov 2013 Det er sv ært at gætte på hvor meget nedslag er rimeligt-det afhænger jo lidt af om du kan forvente at aflive "i morgen" eller om der er udsigter for et langt liv med medicin eller...

    Men umiddelbart vil jeg da gætte på 1/3-1/2 af købsprisen, forudsat at hun altså fortsat kan leve med sygdommen.

    Men øv, sikke da et træls resultat -håber trods alt at hun kan fortsætte sit liv uden at være mærket af det i mange år endnu smiley


  • #5   7. nov 2013 Jeg tænker at sådan en alvorlig sygdom udløser min. halvdelen af købsprisen retur. Det er jo en alvorlig fejl. Sagen kan altid tages op i forbrugerklagenævnet hvis opdrætter ikke tager dig seriøs.

  • #6   7. nov 2013 Jeg synes klart du må være berettiget til afslag i prisen..
    Hvor meget må komme an på omstændighederne - er hunden købt som avlshund eller familiehund? Jeg tænker på kontrakten.
    Og hvordan vil det påvirke hendes liv... Mit bud ville være omkring 1/3 - 1/2 del af prisen retur..


  • #7   7. nov 2013 Købsaftale fra DRU
    (link fjernet)


  • #8   7. nov 2013 Åh det gør mig ondt at høre:-(
    Jeg aner ikke hvad et realistisk nedslag ville være. Tror jeg ville tilbyde en ny hvalp. Et afslag ville afhænge af hvor meget hunden er påvirket og evt prognose. Dette har du jo så ikke fået at vide endnu. Er den købt som familiehund eller avlshund?? Er det som familiehund, er der jo i realiteten intet at komme efter, hvis hunden ikke kan avles på. Det er helt og holdent op til opdrætters samvittighed eller manglen på samme:-(
    Jeg håber for dig at I finder en tilfredsstillende løsning for begge parter og at din lille Vanilje får et godt og langt liv:-)


  • #9   7. nov 2013 Hej alle. Tak for alle de fine svar. smiley
    I kontrakten er der intet skrevet angående avl. Da jeg købte hende tænkte jeg ikke over, om hun skulle have hvalpe.
    Det der tynger mig mest er jo også, at jeg kan risikere at hun allerede dør inden for de næste år pga den fremskedne hjertefejl. smiley
    Jeg er ikke interesseret i en ny hvalp fra samme tæve netop pga hjertefeljen. Der er ingen vished for, hvilken gener den kommer fra. Og opdrætter har heldigvis også skrevet, at hun ikke vil lave flere hvalpe, hvis det kommer fra hendes tæve.
    Opdrætter er ikke en kennel, hun ejer kun Vaniljes mor.



  • #10   7. nov 2013 Louise -selvom hunden er køb som familiehund, giver arvelige lidelser altså stadig kompensation... det er klart at er den købt som avlshund, så vil der være flere småting der kan give afslag, end hvis den er købt sm familiehund.
    Men hvis fejlen betyder at hunden f.eks. ikke bliver ret gammel, behandling/medicinering e.l. så har man altså stadig ret til kompensation.

    HD giver jo f.eks. osse kompensation, selvom det for rigtigt mange familiehunde ikke får nævneværdig betydning for hundens liv



  • #11   7. nov 2013 det bør ikke have nogen betydning om det er familie hund eller avls hund. når der er tale om en arvelig sygdom, bør det give 1/3 eller 1/2 af prisen igen.

    har du kontaktet ejer af faren? han har lavet utrolig mange hvalpe, og gør det stadig.


  • #12   7. nov 2013 Begge ejere er kontaktet og har fået forklaret situationen.
    Så kan jeg jo ikke rigtig gøre mere. Det er jo deres valg, hvordan de takler det.
    Men Lisbeth har jo kopi af Vaniljes stambog, da hun har valgt at tage Vanilje med i sin forskning. Hun tager ellers ikke flere hunde ind i sin forskning. Men det er første gang hun er stødt på så ung en hund med mislyd 3 og moderat utæthed af mitralklappen. Endvidere har hun heller aldrig set et hjerte som Vaniljes før og kunne derfor ikke give et svar på, hvilken betydning det har for hende. Men hun ville tage kontakt til en hjertelæge hun samarbejder med, så hun kunne finde nogen svar på det i eventuelle artikler m.v.
    Ja Vanilje har altid været meget speciel og det lever hun da i høj grad op til. smiley


  • #13   7. nov 2013 Øv øv øv hvor det bare noget møg smiley
    Har tænkt på jer på det sidste og krydset fingre for jeres skanning ville gå godt. Vanilie er jo sådan en dejlig hund. Heldigvis er hun ikke mærket af det.
    Mvh. Nanna (Freya og Saschas ejer, fra hundetræning)


  • #14   7. nov 2013 Tak Nanna. Ja det er rigtig skidt. smiley
    Men så længe hun har det godt, må jeg jo bare glæde mig over det. smiley
    Og hun er stadig lige fræk, så intet har ændret sig der. smiley
    Hvilken grad af mislyd har Sascha og , hvad med hendes mitralklapper?


  • #15   7. nov 2013 Vi fik ikke nogen grad sidst vi var til lægen men fik af vide at hendes hjerte er på størrelse med en Newfoundlander. Forrige gang hun blev scannet mener jeg at hun havde mitralklap på 3 og og mislyd 3 eller 4. Men Sascha er 7 1/2 år så det jo en hel anden situation.
    Synes tidligere at Sascha har været sløv hvor vi mente hjertet var årsagen. Hun er frisket meget op siden i sommers, hvor hun er startet på medicin. Det kan dog også skyldes at hun er begyndt at træne igen og har tabt sig.
    Håber de finder nogle brugbare artikler så Vanilie kan få den optimale behandling.


  • #16   7. nov 2013 De siger, at man får en anden hund lige så snart de begynder på at deres medicin.
    Når de begynder på deres medicin er det oftes fordi, at de har udvist tydelige tegn på sygdommen, såsom træthed ved gåture, urolige om natten, hoste og sløvhed i al almindelighed. Noget af dette skyldes vand i lungerne og medicinen fjerner vandet og gør, at hunder lettere trækker vejret. De kan leve i lang tid på medicinen og have det rigtig godt, heldigvis. smiley


  • #17   7. nov 2013 Det er jo det. Rigtig mange hunde lever rigtig godt og længe på medicin uden bivirkninger. Sascha er i hvert fald stadig en rigtig glad hund og pillerne er blevet en del af hendes daglige rutine. Men det jo forskelligt fra hund til hund.

    Men det er godt du tænker på det positive selvom det er en øv situation.


  • #18   10. nov 2013 Michelle. Ja jeg er absolut klar over at når et er arveligt, er det underordnet!
    Vi har ikke selv noget decideret arveligt i vores race, men har da alligevel valgt tillægsforsikring mod arvelige sygdomme. Det kan blive om end meget dyrt:-(


  • #19   10. nov 2013 Louise, er den besked til mig? du behøver ikke lyde så sur, har ikke henvendt mig til dig i denne tråd.

  • #20   10. nov 2013 Michelle -jeg tror den var til mig smiley

    Louise -det var blot fordi du skrev "Er det som familiehund, er der jo i realiteten intet at komme efter, hvis hunden ikke kan avles på. Det er helt og holdent op til opdrætters samvittighed eller manglen på samme:-("

    g selvom det da er korrekt at det at hunden ikke kan avlsgodkendes ikke i sig selv giver nedslag på en familiehund, så gør det det jo, hvis det skyldes en arvelig sygdom smiley



  • #21   10. nov 2013 nå, ja det er ikke sådan når der er flere med samme navn smiley

  • #22   10. nov 2013 Sorry Michelle:-( Det var slet ikke ment til dig;-) og det var i øvrigt overhovedet ikke surt ment heller;-) Helt og holdent min fejl at jeg ikke skrev hele navnet:-(
    Jeg kan godt forstå Michelle (strid kælling) at det kan misforstås. I bund og grund er vi fuldstændig enige!!!!


  • #23   10. nov 2013 Jeg vil mene ½ delen af prisen retur nu, eller vente og se om hunden skal aflives inden den er fyldt 2 år, for så er det fuld pris retur, vil jeg i hvert fald mene er fair aftale.

    Og det er godt nok også en slem status at få på en 1½ årig smiley Det ville jeg også blive meget ked af, min gamle fik det først som næsten 8 årig, men han fungerede ikke på medicin og blev aflivet 9 dage efter hans 9 års fødselsdag smiley

    Jeg håber virkelig du får glæde af din hund mange år endnu og hun ikke får for mange problemer med sit hjerte.


  • #24   10. nov 2013 Ja det er meget trist med sådan en status. Især når det kun er 1½ år siden jeg sagde farvel til min elskede Perle.
    Vanilje blev købt som en hvalp, hvor alt skulle være i orden med hensyn til godkendelse i alle arvelige sygdomme. Desværre kan man så ikke helgardere sig, når det kan springe generationer over. ØV


Kommentér på:
Nedslag i pris på syg hund under 2 år

Annonce