6.785 visninger
|
Oprettet:
Boxer {{forumTopicSubject}}
Har lige et par spørgsmål til omkring boxere
- Hvad ligger prislejet på for en boxer i dagens danmark - hhv. med og uden stamtavle (snakker helst dkk tavle)
- Findes der hvide boxere?
- Hvilke arvelige sygdomme døjer boxere generelt meget med i dag og som man især bør være opmærksom på?
På forhånd tak *S*
aug 2007
Følger: 51 Følgere: 50 Emner: 376 Svar: 3.638
maj 2006
Følger: 66 Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 257 Svar: 4.093
aug 2007
Sundheden er som de fleste racer Hofter
Boxeren bør tjekkes for spondylose hvilket er en ryglidelse
desuden skal forældre tjekkes for hjertefejl . de skal hjertelyttes -
Jeg har valgt at Albue fotografere mine også, og tror der er en del kenneler der gør det -
Ja hvide boxere forkommer, MEN rygterne siger de oftes lider af allergi, og farven betragtes som en fejl - Og sælges oftes til nedsat pris pga af evt fejl og mangler
maj 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 1.333
jeg mener det er allergi, og vejrtrækning.. men jeg kan ikk lige huske det..
jeg tror du skal regne med en 75-10500 med tavle
aug 2007
1: Hvide boxere er ikke sjældne
2: ca. 25 % af alle boxere er født hvide
3: Hvide boxere er ikke albinoer
4: Hvide boxere bliver nemt sol skoldede
5: Hvide boxere bliver oftere døve og sommetider blinde
6: Det siges at den hvide boxer er mere syg og har større risiko for kræft
(DETTE ER DOG ALDRIG BLEVET BEVIST)
7: Hvide boxere har samme temperament og personlighed som farvede boxere.
maj 2006
aug 2007
aug 2007
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.206
boxerklubben er ved, sammen med DKK, at indføre at boxer skal Hjertescannes(ikke lyttes) og røngtensfotograferes for spondylose, inden hunden sættes i avl.
den skal HD fotograferes, inden avl og må ikke have D eller E
Mange opdrætter tjekker AD når hunden alligevel skal have hofterne tjekket.
I boxerklubben, kan man avlskåre sin boxer - det er en meget detaljeret gennemgang af hunden - det er friviligt om opdrætteren vælger at gøre det, men det viser at man er seriøs, efter min mening.
Ja, der findes hivde boxer - statistisk set, er ca. 25% boxer hvide - en del bliver aflivet lige efter fødslen - men en del opdrætter avler bevidst efter at det ikke kommer hvide, nemlig ved at en af forældrene er fuldfarvet.
Ved en hvid boxer skal man være obs på at den kan være født døv og her er det ikke nok at smide et bundt nøgler bag hvalpen og så tro at man ved om den kan høre. Man skal få fortaget en BAER-test, som er den eneste sikre måde at vide om hvalpen kan høre. Dette gøres omkring 7 ugers alderen.
Det siges at den hvide boxer ofter rammes af alergi, men ingen ved det med sikkerhed, men man kommer nok ikke uden om at den er lidt mere sart, pga farven.
feb 2006
feb 2006
men nu ønsker man jo de hvide aftegninger, da de jo er smukke
aug 2007
Hvis man ved at chancen for at få hvide boxere er der når man parrer 2 hunde med hvide aftegninger, og man vælger at aflive hvalpene der er helhvide det går over min forstand , hvis man har sagt a må man sige b- mange hvide boxere lever et HELT sund og naturligt liv, og de sælges jo nok også til stærkt nedsat pris
feb 2006
Så vælger man at beholde de hvide, så bør man også tjekke deres hørelse og så aflive de døve.
Der er jo ikke noget formål i at lave en ikke rask hvalp leve og flytte ud til en familie, som kommer til at holde af den - ja, det skulle da lige være for pengenes skyld.
Hvis jeg endag får hvide hvlape, så bliver prisen ikke særlig reduceret, for de bliver tjekket om de kan høre og solgt som familiehund - så er det jo op til folk at vælge om de ønsker den farve.
aug 2007
Den hvide er en fejl, og selvom man bruger enge på en høre test så bør hvalpen ikke koste fuld pris, det er min mening, da hunden kan udvikle allergier osv -
feb 2006
Hvor ved du fra at en hvid boxer har højer risiko for at udvikle allergi?? man siger det, men hvor fra ved du at det ikke er en skrøne ?? jeg har søgt højt og lavt på nettet og spurgt på opdrætterseminar, hos DKK - spurgt mere en 5 forskellige dyrlæger og INGEN kan sige om det passer - jeg har spurgt opdrætter og også opdrætter af engelsk bulldog, da den jo er en af stamfædrene til boxeren og ingen kan sige det med sikkerhed. Hvis det kan bevises at en hvid boxer har en meget forhøjet risiko for at blive allergihund, så kom der heller ingen hvide hvalpe ud fra min kennel - det er så træls en sygdom, at det kan man simpelthen ikke byde hunden eller ejeren.
Men jo, farven er en fejl og jeg påteger mig en ekstra udgift, ved at BAER-teste hvalpen, så derfor mener jeg ikke at jeg har nogen grund til at gå ret meget ned i pris - det er jo en fejl som køber kan se og er bekendt med - så det er jo op til dem og de ønsker det. Jeg lover dem jo ikek en udstillingshund
feb 2006
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 110 Svar: 443
har nemlige også overvejet boxer som min næste hund...
jun 2005
Følger: 60 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 211 Svar: 2.109
Jeg har en hvid Boxer.. Hun er sund og rask,.. fejler hverken det ene eller andet
feb 2006
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 761 Svar: 4.804
Mine svigerforældre har haft boxere gennem mange år, og har haft Champions m.m, de smuttede dog udaf klubben, da der var for mange lysky problemer...
Deres hunde er blevet aflivet for kræft i alle tilfælde.
Idag har de en blanding af boxer og Rottweiler, den er under kniven idag! faktisk.. Da den har testikelkræft.
maj 2006
Min farmor og farfar fik en boxer tæve som var søster til vores daværende boxer (havde boxer da jeg var barn) og hun endte med at blive aflivet pga. kræft
Og boxer er bare en skøn hund... Vil vildt gerne have en selv en dag, men det er ikke en af de racer Kent er vild med
aug 2007
En af vores boxere have mange knuder, og ja der er rigtig rigtig mange boxere der lider af Kræft -
Plat
Det med allergi er der er test på nettet der viser.
aug 2007
maj 2006
aug 2007
absolut ikke - men det er jo ligsom med mennesker, vi dør som fluer af det lort -
feb 2006
Nu taler jeg ikke om at nogen bare skriver at de hvide får allergi, for det kan jo bare være en skrøne - det jeg mangler er studier der viser at der er forskel på hvor ofte en hvid boxer får allergi og hvor ofte en farvet boxer får allergi - for en farvet boxer får jo også allergi og det er jo ikke usædvanligt hos boxer.
feb 2006
aug 2007
Nej det er der nok ikke, men nu er jeg kommet til at rode rundt i døhed og allergi, det er sandt der er ikke noget dokumentation på den hvide boxers allergi i forhold til almindelig, men det er nu døvhed jeg tænker på.
feb 2006
Det er også derfor at boxeren ofte har hvide aftegninger på poter, halespids, snude og bryst, da det er de steder hvor melaninen har længst at vandre og derfor ikke altid når derud og pelsen derfor bliver hvid
feb 2006
jeg avler i DKK
aug 2007
feb 2006
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 110 Svar: 443
ok, DRU. det ar jeg aldrig hørt om, er ikke rigtig inde i det der med stamtavler andet end at jeg selvfølgelig ved at de er gode at ha i visse tildfæle, smil men ind til nu har jeg kun haft blandinger,
har lige googlet dru nu ved jeg det...
maj 2006
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 12
Jeg ønsker mig nemlig en hvalp til på et tidspunkt pg ville gerne have en hvid igen.
feb 2008
feb 2006
Hvis du ser min tæve, Equitta, så vil hun en en han med samme mængde, få hvide hvalpe
feb 2006
Men den høre til i den aktive ende, men mest af alt er det vigtigste at det er en meget menneskeglad hund og den har et stort behov for at være sammen med sin familie
maj 2006
feb 2008
Ja ok, men er der ikke større chance for at få hvide hvalpe hvis den ene forældre overvejende er hvid?
Det her er måske et dumt spørgsmål. Men så en der solgte en hund og den hvalp var hvid. Og så så at modereren også var hvid. Så nogen avler jo på de hvide hunde. Så ja kan jeg ikke?..eller kan man få en bøde eller noget?..ved ikke helt om jeg synes det er uforsvarligt.
feb 2006
Jeg opdrætter jo med tavle og dermed er det jo udelukket at avle på en hvid.
Hvis du parre en hvid med en fuldfarvet, så får du inden hvide hvalpe - begge forældre skal have en hvis mængde hvidt på sig, for at give hvide hvalpe. Tommelfingerreglen, siger at hunden skal have hvid aftegning op over 2. led på mindst en af poterne, for at kunne give hvide hvalpe.
Parre du to med hvide aftegninger, så vil der statistisk set komme 25% hvide hvalpe - nogle gange flere og andre gange ingen.
Hvis du parre en helt hvid med en med hivde aftegninger, så vil jeg tro at du vil få endnu flere hvide, dog unden jeg ved det med sikkerhed, da det jo ikke er noget jeg har undersøgt, da jeg jo ikke må opdrætte på hvide.
Husk at hvis du opdrætter hvide hvalpe, så skylder du køberne og ikke mindst hvalpene at du sørger for at BAER-teste hvalpene, så du ved med sikkerhed at de kan høre. Det eneste rigtige er at aflive døve hvalpe. det er synd for køber at få hvalpen hjem, for så at finde ud af at den er døv og de så må af med den igen.
feb 2008
Men ja ok. Kan bare ikke helt forstå det med at hundene skal have en hvis mængde hvid på sig for at give hvide hvalpe. For Malachs( min hvide boxer) hans mor var altså helt normal "boxerfarevet". Jeg tror hun var tigerstribet. Og havde så bare regnet med faderen havde været hvid på en eller anden måde.
Jamen jeg har jo også stamtavle på min. Og gør det det så mere "forbudt"? Du må undskylde hvis jeg spørger lidt dumt, men er ikke helt inde i alt det her.
Men tak for hjælpen indtil videre:-)
Men ok
feb 2006
Det med de hvide aftegninger og hvide hvalpe, vil jeg lige se om jeg kan forklare dig.
Hvis en boxer har hvide aftegninger - feks som min tæve Equitta - så bære den både genet for fuldfarvet og hvide aftegninger - hvis faderen gør det samme, altså den også har hvide aftegninger, så er der følgende muligheder:
25% arver fuldfarvet gen fra begge forældre - lig hvalpene få meget lidt hvidt eller intet hvidt
25% arver hvide aftegninger fra både mor og far - lig hvalpene bliver hvide, da der jo ikke er noget farvet gen
50% arver farvet gen fra den ene forældre og hvide aftegninger fra den anden og dermed bliver hvalpene farvet, med hvide aftegninger.
Ang farven på boxeren:
der er to farver - rød og tigret. Den tigret er dominerende og den røde vigende. Det betyder at en tigret hund, kan gemmme på genet for den røde farve - det gør min tæve, hendes mor er rød.
Den røde farve kan IKKE gemme på den tigret farve - det vil sige at to røde boxer ALDRIG kan få tigret hvalpe.
Så det betyder at:
to tigret boxer kan får både tigret og røde hvalpe - alt efter hvad der ligger af farver i deres forfædre.
en rød og en tigret kan også give begge farver
to røde giver altid kun røde hvalpe
feb 2008
Men hvad mener du med at opdrætte med og uden tavle??
Skal man opdrætte en med en tavle med den anden hund der har tavle?
Men min hund er altså en han:-) Og han har jo fået en tavle så hvorfor man ikke give den videre? Forstår det sgu ikke helt.
feb 2006
jeg ved ikke helt om jeg forstår dit spørgsmål - hvis ikke så skriv lige igen.
Jeg svare ud fra DKK regler - kender ikke de andre klubber.
Hvis han og tæve opfylder DKK's avlsrestriktioner - som for boxer er at hunden skal være tjekket for HD og have A, B eller C og så skal den munimum have en 2. præmie ved en DKK udstilling. Så kan den bruges i avl og give stamtavlen vidre til sit afkom, hvis altså partneren er af samme race, samme klub og også opfylder avlsrestriktionerne.
Hvis der i et kuld boxerhvalpe er nogle hvalpe som er hvide, så får de stamtavle som alle deres søskende - på tavlen står der fejlfarvet og dermed kan de ikke udstilles. Hvis man alligevel tilmelder hunden til en udstilling, så vil den få et 0 - den vil aldrig opnå en 2. præmie og dermed kan den heller ikke bruges i avl.
I standarten står der også at en boxer skal være tigret eller rød, med max 1/3 hvid på sig, så allerede der er den hvide boxer udelukket fra avl.
Så ja, de hvide boxer får stamtavle, men den kan aldrig give den vidre til hvalpe.
Det med og uden tavle, er at du godt kan bruge ham til avl uden tavle og DKK kan ikke gøre noget ved det - men skulle du feks også have en hund med tavle, som opfylder DKKs regler og du vil avle med den og give hvalpene efter den, tavle - så vil DKK komme efter dig, da du ikke både kan opdrætte med og uden tavle - det er at modarbejde DKK's interesser og den går ikke .... det er enten eller. Man kan heller ikke opdrætte i både DKK og så i en anden klub.
Håber at jeg har svaret på det du spurgte om ;O)
feb 2008
Tror jeg har forstået det. Hvis jeg så avler på min hanhund så kan jeg gøre det som jeg har lyst. Men jeg kan bare ikke give de hvalpe jeg får tavle med...?? Er det sådan det er? Har jeg forstået det rigtigt??
feb 2006
Boxer