{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
979 visninger | Oprettet:

Hjælp til adfærd {{forumTopicSubject}}

Hej alle
min lille elvis var desvære ude for en uheldig situation med en amstaff, han fik lov at hilse på den da ejeren selv sagde god for det. så jeg regnede da stærkt med at det ville gå godt. det gjorde det skam også de første 5 sek, men så gik den amok på min lille elvis, og gøede, knurrede og bed ud efter ham.. så han blev helt skræmt.
efter det har jeg gjort meget ud af at elvis skulle hilse på så mange hunde som muligt så han kunne se alle ikke var sådan.

men så her den anden aften mødte vi en lille amstaff hvalp som elvis da selvfølgelig fik lov at hilse på, men denne gang var det ham der begyndte at opføre sig mærkelig og knurre og gø og gå helt amok.. det har jeg ALDRIG set ham gøre før..

så mit spørgsmål er: kan det ha noget med den oplevelse at gøre at han måske ikke kan med den race?
og hvordan kan jeg rette op på det? for jeg vil da ikke ha han skal reagere sådan..

det skal lige sige at jeg IKKE har noget i mod amstaff. overhovdet. desværre var det bare lige den race det gik galt med.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til adfærd
  • #1   15. feb 2008 det ved jeg heller ikke om de kan.. for mig var det bare mækeligt at lige den første gang elvis opføre sig sådan var det en amstaff og det var også sådan en som var sådan mod ham.. men jeg ved det ikke.. er meget tvivl.. og har brug for nogle gode råd..

  • #2   15. feb 2008 Jeps - de kan sagtens "genkende" racer, de har haft dårlige oplevelser med, så de resten af livet f.eks. ikke bryder sig om schæfere, store sorte hunde, langhårede hunde osv.

    Det eneste du kan gøre er at forsøge at give ham positive oplevelser - hele tiden holde den afstand, der skal til for at han er tryg, og så gradvist arbejde dig tættere på. For at vise, at du "passer på ham", er det vigtigt at du hele tiden er imellem ham og den anden hund. På den måde viser du, at du tager ansvar.


  • #3   15. feb 2008 taj det lyder til din lille elvis har fået det indstilling. Heller nakke den før den tager mig. enten får de den indstilling ellers bliver de bange. har selv været der med min han

  • #4   15. feb 2008 karina: tak for det.. det jeg prøve.. smiley

  • #5   15. feb 2008 jeg håber det er en indstiling man kan vende ham af med..

  • #6   15. feb 2008 hehe.. en scoretrold ham tyson.. smiley

  • #7   15. feb 2008 jonas. sådan er det vel med de fleste hanner

  • #8   15. feb 2008 *My dog :

    Hunde kan sagtens se forskel på racer/typer

    Kender faktisk flere der har/har haft en hund der ikke kunne li' Schæfer efter en ubehagelig oplevelse med sådan en...

    Også en der ikke kunne li' små langhårede hunde af samme grund...

    Og så en enkelt hund der ikke kunne li' store sorte hunde , igen af samme grund..


  • #9   15. feb 2008 Jeg må iøvrigt hellere lige tilføje, at jeg også har set flere eksempler på, at det er ejerens adfærd, der har udløst hundens. Man bliver jo typisk selv lidt anspændt, når man ser en race, som man tidligere har haft dårlige erfaringer med, og det går lige ned i hunden.

    Bla. passede vi for år tilbage en beagle i en forlænget weekend, og da ejeren kom efter den, var hun helt opløst og ked af det, fordi hun havde glemt at fortælle os, at han absolut ikke kunne klare store sorte hunde, og var voldsomt aggressiv, når han mødte dem., fordi han engang som hvalp var blevet overfaldet af én.

    Så hun var så bange for, at vi havde haft problemer, mens vi passede ham. Men faktisk havde han mødt adskillige store sorte hunde i de dage, og han havde bare været positivt nysgerrig, ligesom han var overfor alle andre hunde vi mødte på vores vej smiley


  • #10   15. feb 2008 jeg havde aldrig tænkt på den måde at de kunne kende forskel på racer.. nok derfor jeg blev så overrasket..

  • #11   15. feb 2008 karina. korrekt det kan hunden sagtens mærke og den fejl ejeren gør er at de spænder linen

  • #12   15. feb 2008 karina: det var da dejligt at den fik en masse positive oplevelser. smiley

    jeg syntes ikke selv jeg virkede anspænt, jeg sagde selv hej til hunden først, (da den jo var sååå nuttede) og havde slet ikke den anden episode i baghovedet før bagefter.. så jeg blev da noget overraskede..

    Linda: det er amanda og ikke jonas.. hihi..


  • #13   15. feb 2008 Det ER absolut heller ikke altid ejerens skyld. Nogle hunde reagerer voldsomt på "noget der ligner noget, de har haft dårlige oplevelser med før", selv om de er løse, og ejeren måske ikke engang har opdaget det ubehagelige endnu.

    Sådan har vores Lanka det bla. med ALLE typer dyr bag hegn, fordi hun engang havde snuden for lang fremme og fik stød. Så når hun ser en ko, et får, en ged el. lign., så kan man være fuldstændig sikker på, at hun går i en stor bue udenom, mens hun skuler ondt efter dem.

    Eneste undtagelse er heste, for dem har hun haft så mange positive oplevelser med, at det opvejer oplevelsen med stødhegnet smiley


  • #14   15. feb 2008 okay.. jeg føler mig bare lidt skyldig, da jeg jo gav ham lov til at hilse på den.. men jeg stolede jo fuldt og fast på det ejern sagde.. og jeg har ikke noget i mod amstaff min gamle veninde havde en som elvis bare elskede at lege med..

    årh det er da også synd for lanka, men det er da godt der er noget til at opveje det dårlige.. det er også lidt det jeg søger med elvis..


  • #15   15. feb 2008 Min Sylvester blev ved sit første møde med anden hund meget forskrækket, ligesom Elvis.siden har Sylvester set sig ond på alle hunde, blandet med at han er en terrier, unghund og hanhund. Du skal begynde at arbejde med det så hurtigt så muligt, evt. med hjælp fra en adfærdsbehandler. Kunne forestille mig at Elvis skal have så mange postive oplevelser med andre hunde som overhoved muligt, find evt. en anden hund du kender og stoler på. Det tager 100 gode oplevelser for at glemme en dårlig.

  • #16   15. feb 2008 Sezer D :
    altså jeg føldte mig ikke nervøs, netop fordi ejeren havde sagt ja.. men det kan jo godt være jeg inderst inde var det.. ikek fordi det var en amstaff, men tidligere den aften havde jeg været ude med 2 veninder og deres hunde (som vi havde uden snor så de kunne lege) så kom der 2 amstaff hen til os hvor vi kunne høre ejerne kaldte på dem.. det var også fint nok.. men så skete det igen hvor ejern så kom og gav dem snor på.. også sagde han de gerne måtte hilse. så ja det kan jo godt være jeg var lidt nervøs fordi de havde været der en gang før, og det ikke virkede som om ejeren havde meget kontrol over dem.. og igen.. har INTET imod amstaff.. jeg vil ikke ha det skal lyde sådan..


  • #17   15. feb 2008 Det skal lige siges Elvis er 5 år. Og har mødt amstaff og sådan før uden problemer indtil denne hund angreb.
    Var selv med og det var en meget ubehagelig sitiation.

    Og til Sezer D jo Amanda holdte Elvis i armene til ejeren af den anden hund sagde god for at de skulle hilse.

    Hvilket jeg ikke selv gjorde jeg havde Kenzo på jorden hele vejen igennem uden problemer.


  • #18   15. feb 2008 tak domi.. smiley dejligt du lige er med her.. det er svært at forklare det sys jeg..

  • #19   15. feb 2008 Hehe jeg prøver ;o)

  • #20   15. feb 2008 det kan også godt være det var mig der gjorde det galt ved at bære ham op.. men jeg anede jo ikke om hvordan hundende var da ejeren var LAANNNG tid om at komme og hente dem..

  • #21   15. feb 2008 ja.. det kan da også være jeg har virket nervøs inderst inde. elvis kan læse mine følser som en åben bog..

  • #22   15. feb 2008 Sezer D:
    ja jeg må se om jeg finde nogen med amstaff som kan hjælpe mig, os som kender sin hund rigtigt godt.. og mødes dem et par gange.. for jeg vil da helt sikkert gøre alt for at elvis igen kan hilse på den race.. det helt sikkert..

    tak for de gøde råd og tilbagemedlinger til jer alle.. det har været en stor hjælp..


Kommentér på:
Hjælp til adfærd

Annonce