{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.531 visninger | Oprettet:

Lone M
Lone M
Tilmeldt:
17. jul 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Hjælp mht adfærd {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har et spørgsmål om en stor hanhund, håber nogen kan hjælpe (undskylder på forhånd for langt indlæg)

Vi er pt på ferie hos min svigerfamilie på landet i Italien. Hernede holder folk ikke nødvendigvis kæledyr som vi som regel gør i DK, hunde bliver brugt til at holde vagt og katte til at fange mus - de bor ikke i husene men er ude hele året. Familien har altid haft katte, og fodrer dem lidt rester af og til, men ellers skal de klare sig selv. Ingen medicin eller dyrlæge hvis de bliver syge. Jeg har så siden jeg mødte min mand haft købt orme og loppemiddel, og fedet dem lidt op mens vi var her. De har ligeledes en mindre hunhund på 6år.

Sidst efterår kom en stor hanhund til huset, han ligner en blanding af labrador & berner sennen. Han er meget venlig og velopdragen, og helt rolig omkring vores børn på 3 & 6. Min svigermor er lidt træt af at skulle fodre på ham, da han jo er godt sulten, og det reelt ikke er hendes hund. Og da den lille hunhund kan dominere ham, og derfor spiser først, er der ikke altid mad nok til ham. Vi så ham første gang til påske, og han virker noget tyndere end dengang, dog ikke decideret mager.

Jeg fodrer ham så ekstra nu vi er her, og han bliver meget vild når han ser mig, springer op og napper mig også gerne lidt i hånden - vel for at gøre opmærksom på at han vil have mad (han bider ikke, men åbner ligesom munden omkring min hånd). Det synes jeg jo ligesom er ret træls, jeg kan efterhånden slet ikke gå udenfor i fred mere. Han har ellers fået ormekur, det troede jeg ville hjælpe men nej.

Noget andet jeg undrer mig lidt over, er at han ikke virker til at ville underkaste sig. Alle andre hunde jeg kender lægger sig ned på ryggen og vender bugen opad for at blive klappet, jeg kan kan få ham til at sitte når jeg har en hundekiks, og til nød ligge sig ned - når jeg så prøver at få ham til at vende bugen op (ved at ae/klappe), markerer han lige igen med tænderne om min hånd. Jeg undrer mig lidt eftersom den lille hunhund jo dominerer ham, så burde vi mennesker vel også kunne?

ER der nogen der har nogen gode råd eller viden omkring hans adfærd? Skal jeg fortsætte eller trække mig og acceptere at han ikke vil underkaste sig?
På forhånd tak for hjælpen,
Lone


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp mht adfærd
  • #3   17. jul 2018 Hvorfor i alverdens riger og lande skulle han ligge sig på ryggen for dig? og hvad vil du få ud af at han gjorde det?

    At tæven æder mere end ham handler jo bare om at hun er en krasbørstig madamme med ressourceforsvar. Fodr dem hver for sig, så æder hun ikke hans mad


  • #5   17. jul 2018 #4 jeg kan i 90% af alle tilfælde ikke finde ud af ligge og lægge - jeg forstår det åbenbart ikke? smiley

  • #6   17. jul 2018 Han vil ikke underkaste sig, fordi kløen på maven ikke har noget med underkastelse at gøre..

    Og fordi hunde ikke er ude på at overtage herredømmet.. Den lyder til at være en klog hund der kun gør noget den ser en fidus i smiley


  • #8   17. jul 2018 Er det en gadehund uden ejer?

    Prøv at läse alfa syndromet af anders hallgren. Den er rigtig god

    Lad väre med at presse hunden.


  • #9   17. jul 2018 Det er helt alm labradoradfærd at tage en hånd eller arm i munden når man hilser eller kæler. Det har absolut intet med dominans at gøre. I det hele taget, så giv slip på tanker om underkastelse og dominans, det er dybt forældet tankegang vedr hunde.

    Sig derudover til din svigermor, at hun skal give hundene mad, så der er nok til begge, eller finde en anden løsning for tilløberen. Det er på ingen måde fair, at han skal sulte !


  • #10   17. jul 2018 Enig med Labsen.... Det er en retrieverting..... Det med at holde hånden i munden...... HVis der var legetøj, ville han nok vise dig det. Men der er næppe hundelegetøj, så det næstbedste er den hånd, som fodrer ham.....

    Apropos fodre. Så ser jeg en sommerhuskat for mig... Jeg tror at I skal gøre op med jer selv om I vil fodre eller ej..... Vil I fodre, skal hunden have NOK mad hver dag...... Ellers undlad at give ham noget overhovedet.... Det andet er unfair.


  • Lone M
    Lone M Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #11   17. jul 2018 Ok, jeg troede det var en hel generel ting at de vendte bugen i vejret, men ok. Fint at vide det omkring labradorer med at tage ting i munden, jeg blev bidt af en hund sidste sommer, og selv om ham her (ja, en gadehund der blot er løbet til) slet ikke virker aggressiv, bliver jeg alligevel en smule betænkelig.

  • #12   17. jul 2018 Enig det er noget med at tage et valg. Mad. Eller nothing smiley



  • Lone M
    Lone M Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #13   17. jul 2018 Jeg kan sagtens følge tankegangen omkring enten eller, tror så bare ikke min svigermor er åben for fornuft hvad angår dyrene (jeg har forsøgt i 15 år), og alternativet er at han slet ikke bliver fodret - og så hårdhjertet er hun trods alt ikke. Tror ikke han løber videre eftersom han har været her i 9-10 mdr nu.

    Mht at efterlyse ham, så kommer han da uden tvivl e5 sted fra så sød og kærlig som han er, men til dels lidt sent nu efter næsten 1 år - og igen, hernede løber hundene bare frit, parrer sig på kryds og tværs, bliver ikke chippet osv. Jeg tror ikke han kom til pga hunhunden, hun var i løbetid i påsken, og han var totalt uinteresseret (endda så meget at hun forsøgte at parre sig med ham, altså sprang på ryggen af ham og humpede løs).

    Han er som sagt ikke decideret mager, blot noget slankere end da han kom. Så vi snakker ikke om at han bliver sultet, mere at han har betydeligt ringere levevilkår end mit danske hjerte synes er ok.


  • #14   17. jul 2018 Men det kan jo være i er heldig at lige denne er chippet smiley

  • #16   17. jul 2018 Jeg roder også rundt i ligge/lægge, men jeg er også sønderjyde smiley

  • Lone M
    Lone M Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #18   18. jul 2018 Jeg gik ud fra at med ormekur ville han være mindre sulten og derfor knapt så voldsom.

  • Lone M
    Lone M Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #19   18. jul 2018 Nå men seneste udvikling er, at han her til morgen har angrebet katten og hendes 2 killinger. Jeg må indrømme jeg igen tænker hierarki - altså at han fornemmer han kommer op ad rangstigen fordi jeg giver ham opmærksomhed. Men måske jeg bare intet ved om hundeadfærd (skriver jeg lige præventivt inden jeg bliver haglet ned!)

  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #21   18. jul 2018 Lone M: "Men måske jeg bare intet ved om hundeadfærd"
    Det er vist ikke helt forkert smiley
    - det går vel også an - hvis du ikke selv har hund og lader være med at fortolke hundeadfærd. smiley


  • #22   18. jul 2018 Det er ikke hierarki. Den tankegang er forkastet. Af forskerne bag

    Det er en delvis utilpasset gadehund som jager måske fordi den er sulten

    Lad os nu lige afdramatisere sagen lidt for hundens skyld. Ikke at det er bedre end hierarki men det er mere virkeligheden og man når längst ved at forholde sig til den.

    Hunden har boet på gaden i mere end et år. Den er sulten. Og du må forvente at dens adfärd forvärres år efter år hvis den lever så Länge. Den viser ingen problemadfärd men overlever efter bedste evne med de rammer den er i

    Vil du ändre på den hund skal den i andre rammer.

    Indtil da så gør hunden den tjeneste at se realistisk på den i stedet for at träkke motiver ned over den som kun forvärre dens muligheder for en bedre fremtid


  • Lone M
    Lone M Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #23   18. jul 2018 Jeg ved ikke om folk kun læser det halve, eller jeg bare er så dårlig til at forklare, så prøver lige igen.

    Fortid: hunden må ihvertfald fra start have hørt til et sted, da den er meget kærlig omend lidt vild. Den er så stukket af derfra på et tidspunkt - det er jo umuligt at vide hvornår. Den kan have levet en rum tid som gadehund inden den dukkede op her, eller den kan være kommet direkte. Personligt vil jeg gætte på at det netop svarer til en “sommerhuskat”, altså en hund efterladt af en norditaliensk familie på ferie hernede i august sidste år (vi er tæt på en populær feriedestination). Som sagt så er den generelle opfattelse af dyr hernede IKKE som i DK, her vrimler med afmagrede halvvilde gadedyr.

    Nutid: Hunden bor fast hos min svigerfamilie. Godt nok ikke indenfor som i DK, men den bor her, er her konstant, følger min svigermor rundt i marken, beskytter ejendommen. Det er altså ikke en gadehund længere, den bliver fodret dagligt - blot ikke i de mængder jeg selv (og sikkert alle jer) ville fodre den. Den er IKKE mager, og bliver IKKE sultet, men fordi den er stor, og måske også fordi den er halv labrador er den meget ivrig omkring mad, og bliver som følge meget voldsom. Jeg kan garantere at den ikke angreb kattene fordi den var sulten., jeg gav den selv et stort måltid igår aftes, og den har generelt fået meget mad de sidste 10 dage vi har været her. Samt en masse opmærksomhed/kærlighed den normalt ikke får.

    Jeg skrev herinde fordi jeg var i tvivl hvordan jeg skulle tolke det at den nappede mig i hånden - om det var et tegn på aggression. Vi har 2 børn på 3&6, og jeg ønsker klart nok ikke at den pludselig snapper ud efter dem (jeg blev selv bidt sidste sommer af en hund jeg snakkede med hver dag, og som logrede med halen da jeg gik imod den, hvorefter den pludselig for i benet af mig, så er lidt forbeholden på hvad deres adfærd betyder).

    Så tak til dem dernede kunne give noget information omkring retrieveres vane med munden, det beroligede mig en del.

    Synes stadig det er mærkeligt at den pludselig angriber kattene, som den ellers har levet fredeligt med i mange måneder, men det er nok bare mig der er totalt uvidende... så tak for dem der har sørget for at gøre opmærksom på det, uden ellers at komme med noget konstruktivt


  • Lone M
    Lone M Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #25   18. jul 2018 Jo det er da en mulighed, tak for budet.

  • #26   18. jul 2018 Var du i nærheden da den angreb kattene? Overlevede kattene?

    Hvis ja til både første og andet spørgsmål, så tror jeg at hunden er røget på kattene i et såkaldt skinangreb, hvor den har jaget kattene væk fra sin ressource (=dig=mad).

    Hvis kattene ikke overlevede eller du ikke var i nærheden, har hunden bare helt almindeligt jagtinstinkt, som trigges hvis kattene fx løber.

    Hunde er ikke dumme. De ved godt at hunde, katte og mennesker er forskellige arter, og at der derfor ikke er et egentligt hierarki. Arter dominerer ikke hinanden (jo, mennesker elsker at dominere alt og alle - så kan man spørge hvem der egentlig er den dummeste art).

    Hunde gør altid hvad der kan betale sig, og denne hund har lært at det kan betale sig at holde sig nær dig, og måske at holde andre væk fra dig, for du er den der sørger for at den ikke skal sulte mere.

    Jeg synes Canmax’s ide med at købe nogle poser foder er fantastisk smiley


  • #27   18. jul 2018 Derfor er det jo stadig en gadehund. Du kender ikke dens fortid og dens rammer former den

  • #28   18. jul 2018 Jeg ser bare ikke problemadfærd fra hunden. Fra mennesker, ja, men ikke hunden.

    Hunden har fundet sit yndlingsmenneske, og viser sin kærlighed ved at tage hende i armen. Hunden ser hende som en ressource, og beder kattene fise af.

    At den anden hund bestemmer, er der ikke noget særligt i. Dels var den der først, dels er det en tæve (som tit er bedre til at bede andre om at pakke sammen og opføre sig ordentligt).


  • #29   18. jul 2018 Enig. Jeg ser heller ikke problemadfärd. Den er normal efter de rammer den er i... Der er for store forventninger til hunden fra ts. Måske fordi man sammenligner med en dansk familiehund

    Jeg har set hunde i udlandet som levede på lignende måde og de kan ikke gøre meget andet end det de kender og lever i


  • #30   18. jul 2018 "Hunden ser hende som en ressource, og beder kattene fise af. "

    Det fremgår vel egentlig ikke, at det er sådan det er foregået. Du spørger om det i et tidligere indlæg men har da ikke fået bekræftet, så vidt jeg kan se. Det er da muligt, at det er sådan, det er foregået, men skal vi ikke vente med at udlede noget ud fra sådan en situation, inden vi ved, om det faktisk er det, der er foregået.


  • #31   18. jul 2018 Næ, Lene, det har du ret i. Men det er den eneste “problemadfærd” jeg overhovedet kan se. Jeg forstår ikke relevansen i Lens’ indlæg om at hunden har levet på gaden og har bagage - den har jo ingen problemadfærd (set med mine øjne).

  • Lone M
    Lone M Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #32   18. jul 2018 Nej, jeg var der ikke, det skete tidligt om morgenen hvor kun svigermor var der. Den angreb den mindste af kattekillingerne, hvorefter mor kat gik i forsvar og de kom reelt op og slås, og hunden bed mor katten - dog uden der gik hul, men katten haltede efterfølgende (hvilket jeg kunne se da vi stod op). Nu sidst på eftermiddagen har hun det dog tilsyneladende ok.
    Men ja, det er da muligvis blot noget jagt instinkt der sætter ind (killingerne var igang med at lege)


  • #34   18. jul 2018 A du misforstår mig. Bagage behøver ikke väre et problem. Den er formet af sine vilkår og erfaringer

Kommentér på:
Hjælp mht adfærd

Annonce