5.219 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Min hund løber hen til andre hunde Min hund løber hen til andre hunde

Tænkte på om der var nogen der havde nogen tips til et problem jeg har med min hund.
Jeg har en boxer der er god som dagen er lang og altid vil lege og så snart han ser en anden hund vil han hen og snakke med den. Det er også fint nok. Men indtil videre har det gået fint nok med at sige han skal komme til mig når der er anden hund for ved jo ikke om ejeren vil have at min hund snakker med deres og den kan jo også være agressiv. Men her de sidste par dage har mit hund løbet hen til alle de hunde den har haft lyst til selvom jeg har sagt nej. Og den har endda rendt over vejen når der kom en anden hund. Noget som den godt ved han ikke må og heller ikke normalt gør.
Mit problem er så at jeg jo ikke kan skælde den ud når det sker for jeg kan ikke fange ham igen for han ved godt han har gjort noget forkert. Og når jeg så kalder på ham og han endelig kommer har jeg læst i mange bøger og har fået af vide til hundetræning at så må man jo ikke skælde den ud for så kommer den ikke til en anden gang.
Lige nu slipper jeg den ikke løs mere pga af det men det kunne da være rart at kunne det feks når man går nede på stranden. Så har i nogle gode råd til hvad jeg kan gøre??
På forhånd mange tak:-)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.
  • Løse skabslåger 830 kr.
  • 3 Ikea køkken overskabe 350 kr.
  • Installation af vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min hund løber hen til andre hunde
  • #1   16. feb 2008 Du skriver, at lige nu slipper du den ikke løs mere.....
    Og det er også det eneste rigtige indtil den har lært at blive ved dig samt komme når du kalder....*SS*
    Der er ikke andet at gøre end at fortsætte med at træne!!

• #2   16. feb 2008 Snor på -man går ikke løs med en hund man ikke har kontrol over.
    Var det min hund han kom hen til var jeg blevet hamrende tosset. Møffe har ikke brug for dårlige oplevelser (og selvom det er hende selv der bliver sur er det jo en dårlig oplevelse for hende)

-og så tilmeld dig til træning så du kan lære at kalde ham til dig

• #3   16. feb 2008 Ja snor på ..... specielt når du ikke har styr på ham.... tænk hvis du møder en hund der ikke er så flink eller en ejer.....

• #4   16. feb 2008 Betina du var sådan en jeg var blevet tosset over at møde irl. *sssss*

snor på indtil drengen har lært det... Find aflukkede steder og træn kun uden stor der...

• #5   16. feb 2008 Betine, smid en 10-15-20 meter line på ham, så du stadig har kontrol over ham, og øv så indkald, indkald, indkald.

Han skal have indprintet at det er SJOVT at komme hen til moar når hun kalder. Hav en bold med snor i med i lommen og leg med ham og ros ham når han kommer når du kalder. Først når han i en periode kommer HVER gang du kalder, kan du begynde at tage snoren af ham.

Det er jo selvfølgelig vigtigt at du træner indkald alle steder, også hvor der færdes andre hunde, så du kan være sikker på at han kommer til dig i alle situationer du kalder på ham.

God fornøjelse! ;o)

• #7   16. feb 2008 Du bliver nødt til at have den i snor, husk at rigtig mange hunde der er i snor ikke er glade for at der kommer en løs hund hen til sig og ejeren. Det er uansvarligt at gå med løs hund man ikke har kontrol over.

• #8   16. feb 2008 Marianne -og rådet var: snor på til det virker, og melde til træning

• #11   17. feb 2008 Det lyder rigtigt nemt, men det er det altså ikke altid. Luka gør det samme, så jeg har ham i snor og når han ser en anden hund kalder jeg ham tilbage og gir ham ros og godbid.. det lykkes næsten hver gang, så det er godt nok. Problemet er så at de løse hunde kommer hen til ham og det er mindre fedt..... I går var der f.ex. en fyr med en beagle der luftede den på cykel...

• #12   21. feb 2008 Ja jeg vil nu også sige der ikke er mange brugbare råd. Jeg har jo skrevet jeg holder den i snor nu, og er udemærket klar over at både ejeren af den hund den farer hen til bliver vred og at den anden hund kan gøre min hund noget. Så de "råd" kan jeg ikke rigtig bruge til noget. Men tak til alle jer andre der kom med nogle mere brugbare og konkrete råd.
    Jeg ved nu godt man kan øve med en lang line. Men problemet er det at når der er andre hunde han er "døv". Så hvis jeg øver mig et øde sted føler jeg ikke jeg kan lære ham at komme fordi der jo ikke er de udfordringer som det at der kommer andre hunde.
    Og ja til Iben så tror jeg du har ret der. For det er først nu det er blevet et problem. Han er 16 måneder og jeg ved ikke om han er i en trodsalder, IGEN. Han har nemlig været sådan en gang før. Men nu er problemet kommet igen. Men generelt plejer han nu at høre efter. Han plejer heller ikke at løbe ud på vejen. Men det kan han også godt finde på nu, selvom han ved han ikke må. Og det duer jo ikke. Gider ikke alle de problemer med andre hundeejere og ja vil jo heller ikke have ham kørt over så bliver nødt til at holde ham i snor.
    I siger også træning. Men har gået til hundetræning med ham siden han var hvalp, og det er ikke så meget et problem til træning. Det er "bare" når der er andre hunde. Og det er sgu vildt frustrerende og i det hele taget også pinligt.
    Men kunne jo gå ned på en mand hvor mange andre har deres hunde løs. Og der kommer også mange forbi med deres hunde i snor, og så kunne man måske have en lang line på der og øve der.
    Men igen tak for hjlæpen:-)

• #13   22. feb 2008 Han lærer det ikke så længe han nogen gange får muligheden. Så han mp på intet tidpunkt være uden snor (eller lang line) når der er andre hunde, så længe du træner, for så får han jo "belønning" for at lukke ørerne (han kommer jo hen til den anden hund.

Træningen skal foregå kontrolleret. Altså med aftalte "tilfældige" møder med andre hunde

• #14   22. feb 2008 Ja ok. Det var nok en god ide. For selv når han er i snor er han meget ivrig efter at komme hen og snakke med andre hunde. Og jeg prøver at holde ham roligt tilbage. Men han forstår det ikke og giver altid efter og så får han jo den belønning som du snakker om ved at gøre noget han ikke må. Han må gerne snakke med andre hunde men det skal være roligt og i min fart.
    Men hvordan skal man gøre det i praksis ved at møde hunde man har aftalt det med? For han river jo så, og hvad skal man så gøre der?..man kan jo ikke blive ved med at holde ham tilbage. Jeg forstår ikke eller ved ikke helt hvad man skal gøre der.
    Men skal også starte til noget hundetræning igen her når jeg får løn næste gang, så måske kunne de også hjælpe der.
    Men kan man ikke øve det i lang line nede på den mark jeg snakkede om? Og så sørge for at holde øje med om der kommer andre hunde og så rykkke hurtigt i den lange line så han ikke kan komme derhen??...eller hvad..?

• #15   22. feb 2008 Batina -Den lange line er IKKE til at rykke i. Den er kun en sikkerhed for at han ikke bare kan overhøre dig og løbe -men synes du skal vente med den til du har mere styr på ham i en alm snor.

Du skal netop ikke give efter og lade ham komme hen til den anden. Det du gør er at belønne ham for at være stædig og hive længe nok.
    Begynder han at hive, ja så stoppe du op og venter til han tager kontakt til dig (kan godt tage en del tid indtil han fanger hvad du vil). Han skal SELV tage kontakt, så ikke noget med at kalde osv. Når han gør det belønnes han self straks, med dygtig/godbid eller hvad du nu bruger og han får lov at gå hen imod den anden hund (det samme gentages self hvis han straks trækker igen)

Alternativt kan du hver gang han bliver for ivrig vende om og gå den anden vej, og først gå retning den anden hund igen når han har kontakt til dig. Så snart han igen bliver ivrig gentages det (og husk at rose når han går pænt)

Vigtigt er at netop fordi du VED at der kommer en anden hund (modsat pludselige møder) kan du aflede med godbidder og ros allerede inden han opdager den anden hund. Bliv ved at give masser af guffer og ros så længe du kan holde kontakten, og mister du den, så bruger du en af metoderne ovenfor.
    I starten ville jeg slet ikke lade ham hilse på den anden men bare træne lidt omkring den anden, og så når du begynder at kunne det kan han få lov at hilse (roligt)

Kommentér på:
Min hund løber hen til andre hunde

Annonce