3.119 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

New foundlænder. New foundlænder.

Jeg har lidt spørgsmål til jer, med new foundlændere..

Hvordan er hundens aktivitets niveau? Hvor tit skal den ud, skal den have meget motion eller ikke så meget?

Hvordan er hunden generelt med vand?

Hvordan vil den være som familiehund - bl.a. med børn og andre dyr? (katte)

Er den vanskelig at træne?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  New foundlænder.
  • #1   27. feb 2008 Min moster og onkel har new foundlænder og har haft det siden jeg var lille. De er nogle kærlige hunde syntes jeg personligt, de savler meget. De er jo en redningshund og bliver brugt til det i vandet. Man kan gå til sådan noget vandtræning med dem. Ellers kender jeg ikke så meget til racen.

• #2   27. feb 2008 Øhm, aktivitets niveau er ikke så højt, men de skal altså trænes alligevel, da det bliver en stor hund med mange kræfter... Den skal ud som alle andre hunde, og gerne flere gange om dagen. Det er en ude hund som gerne vil bruge meget tid ude.

Newfen elsker vand, begge mine går til svømning.
    Det er en alletiders familie hund, som elsker alle.

Men den SVINER så er det sagt, man skal ikke have rengørings vanvid.

Meld dig evt i newf grupperne herinde, der kan du finde svar på alt det du søger. :o)

• #3   27. feb 2008 Tak for jeres svar smiley

Lykke - det tror jeg, at jeg vil gøre.

Glemte lige en ting - hvordan med pelspleje? Jeg kunne jo næsten forestille mig, at det er et kæmpe arbejde? og skal den regelmæssigt i bad?

• #4   27. feb 2008 Mht pelspleje, så er det er stort stykke arbejde. Der er altså meget pels som skal redes, og det gør ikke sig selv. Men sørge man for at gøre det reglmæssigt er det ikke så slemt. Den skal ikke i bad mere end andre, altså udover når den er beskidt ellers udstilling.

• #5   27. feb 2008 Lykke - Okay og tak for dit svar smiley
    Må da lige kommentere dine bamser, hvor er de bare flotte - min kæreste er allerede helt forelsket i dem :o)

• #6   27. feb 2008 Ja en newf har det bedst udenfor.... Det er ikke en sofahund.. Den er sin egen dovne herre og gider kun tingene i eget tempo og for egen skyld, men kan lokkes til alt med en godbid... Man skal passe meget på dens ben medens den vokser.. Ingen voldsom aktiviteter og time lange gåture... Når den er 3½ år er den fuldvoksen. Den er meget aktiv og opfindsom som hvalp og ser ikke sigselv som et stort dyr...
    Hvis I ønsker en aktiv hund så er det ikke newfen i skal vælge...
    Der er meget pelspleje.. Den skal klippes ihvertfald 2 gange om året. Børstes igennem flere gange om ugen.. Som Lykke skriver sviner den skrækkeligt... Du skal være obs på at den er dyr i foder og dyrlæge regninger.. Den vejer 60-70 kg som voksen og kan ikke nøjes med en lille pille ved medicin...
    En newf er meget følsom.. Ligeså stor den er lige så følsom.. Den elsker sin familie og våger over denne..
    I skal købe en med stambog.. I er sikre på at få en newf der følger standarden og som er tjekket for div sygdomme.

• #7   27. feb 2008 Takker.

Jamen newfoundlænderen er kun en hund man kan holde af. De er så dejlige af natur, men man skal bare være klar over at den lille bamse tot, bliver stor og savlende... :o)

• #8   27. feb 2008 Så enig Marianne :o)

*GGG*

• #9   27. feb 2008 .... og så husk ... Newfen er ikke bare en dejlig bamse .. Den er en levende hund med et sind og en hvalpe periode den skal igennem... Tror mange som aldrig har haft newf får et chok over dens opførsel og energiniveau som hvalp.... Kender mange opdrættere hvis første spørgsmål til hvalpekøbere: er om de kender racen ... Dette er faktisk meget rellevant....
    De er nemme at opdrage... Få men meget markeret grænser....

• #10   27. feb 2008 Tusind tak for jeres svar.
    Marianne - Min kæreste og jeg har i et halvt års tid, snakket meget om at udvide familien, til sommer når vi får noget større at bo i.
    Vi leder efter en hund, der er tålmodig og legesyg - men ikke har et super højt aktivitets niveau hele tiden.

Men jeg kan regne ud, at en lejlighed måske ikke er det bedste sted for en newf, mht. til plads smiley

• #11   27. feb 2008 Lykkepigen... En lejlighed er ikke egnet til en newf i min verden, men ved at nogen har det... Legesyg ? Det er den ikke...Måske som hvalp, men den køre hurtigt træt.... Den gider ikke rende rundt efter en bold flere gange... Den går gerne rundt med noget i munden, men ikke som sådan til leg... Når den er fuld voksen som 3½ årig daler dens aktivitetsniveau...

• #12   27. feb 2008 Marianne - Okay, men i hvert fald tak for dit svar smiley
    Vi har ikke besluttet os for, hvilken hund vi skal have til sommer. Men der er jo også noget tid til.
    Vi har undersøgt nogle forskellige racer og tænkte det kunne være fint, at høre fra nogen som allerede har denne hund smiley

• #13   27. feb 2008 LykkePigen.... Måske jager jeg dig væk ;o) Men den er overhoved ikke en aktiv hund.. Den hviler i sigselv og holder af sit eget selskab.. Nyder at være ude og nyde naturen og tingene der sker udenfor.. Man får en fantastisk ven for livet, en gang newf altid newf, men man skal være klar over at den ikke bare er en kramme bamse... Tag på en udstilling og kik og snak med opdrættere, så oplever du/ I hunden " live"... Den er meget svær at beskrive.... De fleste kender hunden fra barndommen eller noget familie...

• #14   27. feb 2008 Marianne - Nej det gør du skam ikke :o)
    Jeg er bare glad for at høre lidt om hunden og det er da bedre at få det på det rene med det samme, end måske at anskaffe sig en hund, der ikke er som man regner med.
    Jamen min kæreste og jeg er ikke specielt aktive mennesker. Vi kan godt lide en gåtur eller to engang imellem - men ellers svømmer vi mere og vi er begge to glade for vand, så ét krav skulle i hvert fald være en hund man kunne tage med til stranden en aften og gå lidt eller lignende.
    Men som sagt, der er jo tid til sommer endnu og vi har haft kig på nogle forskellige racer som vi synes er spændende. Bl.a. golden retriever, new foundlænder og skt. bernhardshunden

• #15   27. feb 2008 Lykkepigen.... *ss*

• #16   27. feb 2008 Hvis du har lyst at læse om en newf, så er du velkommen til et kig på min hjemmeside - adressen står i min profil. Under "Ferdinands historie" kan du læse forskelligt om hans "bedrifter" - her kan du måske få et hint om. hvad man har med at gøre ;o)
    Newf'en er en skøn hund (og jeg har tabt mit hjerte til den), der er bare mange ting (som de andre også skriver), man skal være klar over inden man anskaffer sig sådan én ;o)

Hvis du skal bade med den (og egentlig også ha' den i det hele taget), bør du investere i en blower, en meget kraftig føntørrer til hunde. Den må ikke være med varme, som krøller underulden, og koster ca. 3.500 for en ordentlig én. Med den kan du på få minutter blæse det værste møg af efter gåture. Skal den tørres efter en badetur, skal du regne med ca. 1 times tørring hvis den skal være gennemtør.
    Den skal tørres om mulen når den har spist og drukket - og også med jævne mellemrum alligevel. Det er ikke en agilityhund, den kan være stædig stædig og doven - og har til gengæld meget krudt i rumpen indtil den er omkring 2 1/2 år. Så den store, rolige bamse får du først tidligst på det tidspunkt.
    Den er skøøøn men kræver meget pelspleje og en måske en tur til frisøren i ny og næ, hvilket kan være en "pebret" affære.
    Og legedyr er de ikke, i hvert fald ikke vores ;o) Han gider godt løbe efter f.eks. en bold, men kun et par gange - så er det sjovere, at vi løber efter ham... De skal opdrages (og ikke for hårdt, for de er "bløde" indeni).
    Man skal være glad for at støvsuge og tørre vægge af, hvis man samtidig vil bo pænt.
    De må ikke gå for lange ture det første års tid, men senere har de godt af længere gåture for at holde muskulaturen i orden. Vores kommer ud at gå mindst 1/2 time 2 gange om dagen, om eftermiddagen gerne længere tid.

Som voksen er den ikke vildt kontaktsøgende men hviler utroligt i sig selv. Det betyder ikke at den ikke har brug for sin "familie", for det har den i aller højeste grad :o) Den er her bare, hvor det nu passer den at flyde ud, gerne foran køleskab eller komfur, hvis den er inde, når man laver mad ;o)
    Og så snorker den heeeelt vildt ;o)

Det ER en lækker hund, så jeg skriver heller ikke alt det her for at skræmme dig væk, men for at du skal ha' en idé om, hvad det er du går ind til med en newf.

Kommentér på:
New foundlænder.

Annonce