{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.179 visninger | Oprettet:

Labrador med HD {{forumTopicSubject}}

Hej til jer alle

Jeg er ny bruger her på galleriet og jeg ser frem til mange hyggelige stunder. Jeg lægger ud med et emne som på det nærmeste fik min verden til at styrte sammen.

Efter at have sagt godnat til vores gamle labrador Maxi, har vi nu fået konstateret HD hos vores 9 måneder gamle labrador. Jeg er på meget bar bund omkring emnet. Meget nervøs for Rockys fremtid og meget nervøs for hvor vi står. Jeg vil så gerne høre om nogle erfaringer omkring HD.

Jeg har ikke kunne få svar på hvilken grad det er, men det er ikke så slemt. Han kan løbe for fuld kraft, hoppe, springe, pøle osv. Han har aldrig pevet pga smerter osv. Det blev opdaget ved at han virkede lidt stivbenet og ved at hans hofte gav et knæk når han gik. Han har så megen livsglæde og er så glad en hund. Jeg kan bare ikke bære at skulle sige godnat til ham også. Ingen kan fortælle hvordan han har det om et år. Det kan være blevet meget slemt, men det kan også være stabiliseret.

Vi giver ham regelmæssig, men begrænset motion, for at opbygge musklerne. Han får ikke lov at pøle voldsomt med andre hunde og der er ingen "kasten pind" osv. Han får Artroflex i maden, men han skal godt nok lokkes for at spise det. Dyrlægen sagde der på ingen måde var behov for operation foreløbigt, og at hvis vi sørgede for at holde ham motioneret begrænset og han ikke blev overvægtig, så ville det kunne stabilisere sig når han er færdig med at vokse.

Vi er begyndt på hundesvømning i Syvsten og han har også hans egen massøse.

Mine spørgsmål er:

Hvad er mine/Rockys chancer? Jeg er fuldstændig på bar bund og jeg ligger søvnløs om natten. Jeg aner ikke hvor jeg står. Jeg ved ikke hvor slemt det er/bliver. Meget frustrerende.

Jeg vil så gerne have kontakt til andre med samme form for HD, så jeg kan udveksle erfaringer og få bare en anelse ro i sjælen.

Alt hvad jeg har hørt er: "Det fik vores hund også. Han/hun blev aflivet". Jeg er bare så ked af det. Jeg vil så gerne høre om bare én positiv oplevelse. Trænger til det.

Jeg håber der er en eller flere der vil give deres besyv med, og jeg håber inderligt at kunne skabe fast kontakt med en der er erfaren på området.

Mange hilsner

Tine og Rocky


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Labrador med HD
  • #1   25. sep 2005 Ej hvor trist :o( Øv øv øv!!!
    Håber ikke det bliver et stort problem for ham...


  • #2   25. sep 2005 Hvor slemt er hans HD?
    Altså B eller D??

    Jeg ved at Camilla J med labs herinde fra som er dyrlæge studerende, går meget op i HD og jeg er sikker på at du kan få hjælp fra hende!


  • #3   25. sep 2005 her er hendes profil:

    (link fjernet)


  • #4   25. sep 2005 Tusind tak Nicola. Jeg vil prøve at kontakte hende.
    Vi kan ikke få svar på hvilken grad hans HD er. Hvilket jo blot gør det så meget mere frustrerende. Vi fik bare beskeden at "Det er ikke så slemt når han ´bevæger sig så godt, og der er ikke behov for operation"

    Tine


  • #5   25. sep 2005 Jeg kender en buhundetæve, der har en HD-status:C. Hun er i dag 14 år og bortset fra at hun er ved at være total døv, er hun frisk og meget legesyg.
    Man kan ikke se at hun har HD og har ingen smerter.

    Mit råd til dig er: skån din hund så meget som muligt og få ham så fotograferet igen når han er ca 1½ år. I Norge, hvor de HD-fotografere de fleste buhunde har de flere gange været ude for at en hund er blevet fotograferet, som 1 årig og fået konstateret HD, når hunden så et ½ år efter er blevet omfotograferet er den HD-fri

    Håber på det bedste for jer


  • #6   25. sep 2005 Har i ikke fået taget billeder??

    Det lyder da underligt hvis de ikke kan bestemme hvilken grad det er...



  • #7   25. sep 2005 Her kommer en historie om mine forældres hund som de fik kort før jeg flyttede hjemmefra.

    Jeg gik til træning med ham som hvalp og blev af opdrætteren opfordret til at udstille ham hvilket jeg gjorde (er derfor lidt bidt af at udstille). Han var en flot hund og med henblik på om han kunne bruges til avl fik jeg ham røntgenfotograferet som 1½ års. Han har MEGET slemme hofter.

    Desværre var jeg dengang så uvidende at jeg troede at det var ligemeget om billederne blev sendt ind til Dansk Kennel Klub når de nu var så dårlige (jeg ved jo nu at det er helt ekstremt vigtigt at alle HD-billeder, gode såvel som dårlige, bliver bedømt og registreret hos DKK, sådan at man derudfra kan udvælge de rigtige avlsdyr).

    Som ca. 2½ år gammel begyndte han at halte når han blev belastet og som 3 års haltede han en del. Der blev derefter lagt guld ind i hofterne på ham (virker smertestillende, der er dog ingen som har kunnet dokumentere hvorfor og det virker på ca. 70% af hundene). Efter nogle måneder gav dette rigtig god effekt og han var godt gående i ca. 4 år, så det var en rigtig god investering.

    Nu (som 8 års) har han dog igen symptomer og får smertestillende i ret store mængder, og mine forældre er godt klar over at der kan/vil komme et tidspunkt hvor den smertestillende ikke længere er nok eller hvor han får bivirkninger af den høje dosering, og så må han have fred.

    Men alt i alt har han haft et rimeligt langt liv og har været godt gående når behandlingerne har haft tid til at virke.

    Omkring Rocky så er regelmæssig og ikke for hård motion vejen frem. Svømning er den allerbedste form for motion, idet den belaster musklerne og skåner leddene.

    Hvis Rocky er registreret i Dansk Kennel Klub vil jeg meget gerne høre om ham.

    Jeg er selv begyndt at avle labber og på baggrund af historien om mine forældres hund er HD en af mine hjertesager og der kan gøres meget avlsmæssigt. Derfor vil jeg meget gerne høre om Rocky og hvis han er stambogsført skal hans HD-resultat jo meget gerne registreres.

    Med venlig hilsen

    Camilla Juelsgaard Jørgensen
    www.juelsgaard.com


  • #8   25. sep 2005 Det er også hvad jeg har hørt "at andre har hørt" men dem jeg kender der personligt har erfaring med et, har kun givet negative svar.

    Rocky har ikke decideret ondt i det daglige. Han er frisk og frejdig, men på dage hvor han er blevet overbelastet (hvilket vi selvfølgelig gør alt for at undgå) så kan han halte en del efter at have sovet. Når han så har gået lidt rundt, så er der igen intet at se. Blot har han altid virket lidt stivbenet. Han er meget langbenet.


  • #9   25. sep 2005 Hej Camilla

    Rocky er ikke registreret hos DKK. Han er raceren formel 1 og vi kender/kendte begge hans forældre. Opdrætterne havde ikke kennelmærke og deres han-hund (rockys far) var ikke avlsgodkendt så der kunne ikke laves stamtavle. Dette havde ingen betydning for os, da vi kun skal bruge ham som familiehund.

    Hvor ofte vil du anbefale svømningen? Vi er lige startet og jeg vil gerne give ham så meget at det giver de bedste resultater, men samtidig skal det jo også lige være med måde. Jeg regner med at få det afpasset på en måde, så hans massøse står klar herhjemme når han kommer fra svømning. Han kan på dne måde få masseret musklerne til ro og blive stimuleret. Det har jeg fået anbefalet.

    Tine


  • #10   25. sep 2005 Svømningen er så ofte du har mulighed for det (gerne f.eks. 2-3 gange om ugen)

    Derudover er det vigtigt at han lige nu får noget rigtig godt hvalpefoder til store hunderacer, det kunne f.eks. være Royal Canin Maxi Junior eller Hills Sciense Plan Puppy Large Breed, og at han ikke bliver for tyk.

    Når han bliver ældre (ca. 13-14 mdr) kan du med fordel give ham en specialdiæt til hunde med ledproblemer, enten Royal Canin Mobility Support eller Hills Prescription Diet J/D.

    Jeg ville helt sikkert overveje at lægge guld ind i hofterne på ham, for sådan som du beskriver ham har han jo smerter når han bliver belastet.

    Hvis du engang vælger af få hund igen, så må du love mig at købe en DKK-stambogsført, sådan at man kan undersøge HD-status på forældrene (og forfædrene længere tilbage) samt halv- og hel-søskende. Dermed kan man nedsætte risikoen for HD betydeligt.

    Men jeg håber du får lov at beholde ham i mange år endnu.


  • #11   25. sep 2005 Det er netop det der er frustrerende. Dyrlægen mener ikke han har så ondt at han har behov for guld.
    Labrador er jo normalt ikke en hund der er pivet, så de skjuler jo gerne deres smerte.
    Kan du oplyse hvad en sådan operation vil koste? Jeg vil gøre alt for ham, men jeg er jo selvfølgelig nødt til at finde pengene. Og det skal heller aldrig vare.

    Tine
    www.shakespears.dk


  • #12   25. sep 2005 En operation vil typisk koste ca. 4000 kr. Jeg tror at grunden til at din dyrlæge vil vente med at gøre det, er at man regner med at det ca. virker i 3-5 år. Derfor er det bedst at gøre så sent som muligt, men det skal jo gøres når hunden har ondt.

    Så for mig at se skal det gøres når hunden enten halter (også selvom det kun er når den bliver belastet) eller når den har besvær med at lægge sig og rejse sig.

    Jeg er nødt til at spørge om du ved hvorfor hans far ikke kunne avlsgodkendes?


  • #13   25. sep 2005 Rockys far Buster, var ikke blevet godkendt til avl. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg ved han er det nu. Ifølge hans ejer.

    Rocky har aldrig haft besvær med at rejse sig. Heller ikke efter belastning. Når han har haltet så har det været ved tilfælde som f.eks. at han er braget gennem hækken og ind til naboens hund og har pølet derinde en halv times tid, fordi jeg ikke opdager det.
    Han halter aldrig efter motion. Han tager tit nogle vilde ture i haven, hvor han dælme bener derudaf. Det kan vare længe før han falder til ro. Derefter er der heller ikke noget at mærke på ham. Det er værste er pølen med de andre hunde.

    Jeg vil prøve at tage en snak med min dyrlæge igen (Frederikshavn Dyrehospital). De skulle være meget prof når det gælder hunde, så de må jo kunne hjælpe mig lidt mere end de har gjort hidtil og om ikke andet så give mig et svar på hvilken grad det er.

    Jeg har investeret i en kæmpe stor sækkeseng til ham. Den skulle være god mod hofterne. Er det korrekt?

    Tine


  • #14   25. sep 2005 Når jeg spørger så meget til avlen er det ikke på nogen måde for at trampe rundt i at han nok er avlet forkert og evt. købt et forkert sted.

    Det er udelukkende for at du forhåbentlig næste gang du skal købe hund ved lidt mere om hvad du skal kigge efter sundhedsmæssigt, og at du dermed forhåbentlig i fremtiden vil få sunde og raske hunde.

    Samtidig er det også fordi der jo er mange andre som læser disse indlæg og kan Rocky's historie og mine advarsler gøre at nogle kommende hvalpekøbere kan udvælge den rigtige hvalp og dermed måske undgå at få en hund med HD, så synes jeg at Rocky's historie har haft en stor værdi.

    Som jeg tidligere har skrevet (i en anden tråd) giver en DKK-stamtavle selvfølgelig ingen garanti, men den giver muligheden for grundigt at sætte sig ind i forældredyrenes avlsværdi inden man vælger sin hvalp.

    Jeg må desværre smutte nu, aftensmaden står på bordet. Men har du spørgsmål vil jeg altid gerne forsøge at hjælpe.


  • #15   25. sep 2005 Tro mig. Jeg har lært min lektie. Jeg ville ikke bytte Rocky for noget andet i verden, men skulle jeg have ny hund engang, så bliver dte med stamtavle.
    Jeg er meget taknemmelig for dine svar. Du vil nok blive bombarderet med spørgsmål i fremtiden, men jeg håber du selv kan sige fra.

    Tine


Kommentér på:
Labrador med HD

Annonce