{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.332 visninger | Oprettet:

labrador kennel {{forumTopicSubject}}

hej smiley
(nu prøver jeg lige igen, skrev et laangt indlæg som jeg vist kom slet at slette -.-')

men, historien er: Min mor og jeg går med overvejelser om hund nr. 2, og er kommet frem til at det skal være en labrador, min mor vil gerne træne (spor, alm lydighed) og jeg vil gerne udstille.
Min mor har haft labrador før, det så 30 år siden, men mine bedsteforældres sidste blev aflive for 5 år siden, så vi kender til racen.

jeg vil så gerne spørge jer der ude, som I kan hjælpe os lidt fremad med søgningen af den god kennel, for jeg synes der er mange kenneler. Gerne høre noget personlig erfaring. Vores kriterier er at det skal være dkk tavle og sundheden er høj (forældre dyr tjekket for ad/hd/øjne osv) da den skal kunne trænes med og slippes løs og lege.

et lille bonus spørgsmål:
Er det virkelig rigtig at udstillingslinjerne er blevet så tunge? her tænker jeg på listen der er over hunde på toppen inde på labrador-retriever.dk. Eller klarer den lidt lettere labrador sig også godt på udstillinger?

på forhånd tak

- Mette og Line


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  labrador kennel
  • #1   20. okt 2010 Jeg vil bare anbefale at du blliver medlem af DKK så du har mulighed for at bruge hundeweb. Det er simpelhen et fantastisk redskab, så har du mulighed for at tjekke sundheden, indavlskvotioenten osv.

    Desuden har jeg ladet mig fortælle at man skal gå uden om labber med mange C-hofter i familien. C-hofter skulle nemlig ikke været ret godt når man er en labber.

    Vær kritisk for der avles godt nok på meget skidt inden for den race.

    Held og lykke med det!


  • #2   20. okt 2010 Det lyder som om du skal have en duallab........ De findes faktisk:-).



  • #3   20. okt 2010 hvad er en duallab? smiley

    det med hundeweb could be, ellers låner jeg min venindes lidt smiley

    Men helt klart skal være medlem af dkk smiley


  • #4   20. okt 2010 En duallab er er lab, som kan lidt af hvert. De er, oftest, lidt lettere end udstillingtypen og lidt tungere end de rene jagtlinier.:-)

  • #5   20. okt 2010 hmm, lyder interessant smiley

    Men vil de kunne klare sig super godt i nogen af delene? smiley
    Eller vil den "kun" bliver dansk champ med lidt held? smiley
    altså jeg ved godt det nogle smådumme spørgsmål, men får jo kun svar på en måde smiley


  • #6   20. okt 2010 kunne du linke til noget duallab? (Elsker det ord :D)

  • #7   20. okt 2010 Jeg ved ikke med duallabs, men man er nu ikke garanteret at en hund kan blive champ selvom den er af udstililngslinier smiley

  • #8   20. okt 2010 Altså hvis de skal blive champs, kræver det jo en HELT speciel hund.

    Du skal regne med at der står ofte 30+ tæver/hanner i hver klasse og kun EN han/tæve kan få certet.

    Så held i spandevis skal der til uanset om du vælger det ene eller det andet. OG en noget nær perfekt hund. Og DET kan ingen garantere dig.

    Tina og Claus bruger deres hunde på markprøver og praktisk jagt og det er hunde, som klarer sig flot på udstillingerne også:

    (link fjernet)


  • #9   20. okt 2010 Ved det godt, men f.eks ved schæferne ved du at hvis du køber en af brugslinjer så dur den bare ikke i udstillingsringen.

    Det er det jeg tænker.

    Tak for linket smiley


  • #10   20. okt 2010 Hvis du køber en af rene jagtlinier vil den sjældent kunne gøre sig i udstillingsringen. Og køber du en af rene udstillingslinier, vil den sjældent kunne gøre sig i toppen af markprøverne.

  • #11   20. okt 2010 Nu skal du så også lige være opmærksom på at for at blive dansk championen skal du på markprøve, der er krav om kvalifikationsprøve eller en 1. pr. i begynderklasse for at udløse championatet

  • #12   20. okt 2010 ja til jer begge.

    det giver begge dele god mening.



  • #13   20. okt 2010 Umiddelbart tænker jeg at Juelsgaard herindefra måske kunne lave nogen hunde i den retning du ønsker, eller om ikke andet kan hjælpe jer på vej i jeres søgning.
    Hun går meget op i sundheden, og hendes hunde er af udstillingslinier men bliver osse stillet på markprøver, så måske det kunne være noget

    En hund der kan komme til tops både i udstillingsringen og til markprøver er i bedste fald sjælden, men så vidt jeg forstår er det din mor ønsker heller ikke en verdensklasse markprøvehund(?), og til spor kan jeg da se at der osse er udstillingshunde der klarer sig ok.


  • #14   20. okt 2010 min mor ønsker ikke nogen top klasse hund, den skal bare kunne trænes og der er den alm lydighed mere vigtig end at den er super i markprøver (men disse to ting hænger vel også sammen?!)
    Det min mor trænede med vores gamle schæfer var i hjemmeværnet og i DCH, jeg kan forestille mig at det er noget ligne hun vil give sig i kast med igen, ellers er det ovre i spor.. Ihvertfald det hun har snakket mest om smiley

    tjekker hjemmesiden ud smiley tusind tak for linket!:)


  • #15   20. okt 2010 endnu et dummie spørgsmål: HD-indeks (som jeg ser nævnt mange steder) Hvad står det for, og hvad betyder over 100 ekspempelvist? smiley Ved godt hvad HD er smiley

  • #16   20. okt 2010 Prøv at gå nd på DKK's hjemmeside der kan du læse om hvad HD-indeks er og hvad det kan bruges til.

    Kort sagt fortæller det noget om hvor meget HD der findes i hundens linier. Racens gennemsnit er 100, og et indeks over 100 er bedre end gennemsnittet, under er dårligere.
    -det er vidst den ultrakorte version;o)


  • #17   20. okt 2010 Hej Line

    Inde på labradors hjemmeside er der en ret god artikel om HD-indekset under punktet sundhed ( www.labrador-retriever.dk ).

    Og ja, typiske udstillingslabber er blevet meget tunge, hvilket desværre også betyder at hvis du skal have en hund som kan få placeringer på udstillinger, så er man nødt til at have en meget tung hund.

    Jeg har selv gået en del på udstillinger, men udstiller ikke så meget længere, idet jeg ikke ønsker at hundene skal være så tunge. Jeg vil stadig have at en labrador skal være en stærk og solidt bygget hund, men sådan som en del udstillingshunde ser ud i dag, det kan jeg ikke tilslutte mig. En labrador skal være en arbejdshund (racen er en jagthund og selvom den ikke behøver bruges til jagt, så er det en arbejdshund, som bør have en fysik der gør at den rent faktisk kan holde til at arbejde). Men derfor bør man stadig se på eksteriøret, for en labrador skal stadig ligne en labrador og ikke en mellemting mellem en mynde og en bordercollie (som der desværre er nogen der gør).

    Ellers er det vigtigt at sikre sig sundhedsmæssigt, mht. HD er det selvfølgelig HD-frie forældre, en parring hvor forældrenes gennemsnitlige HD-indeks er et godt stykke over 100 (for at forbedre avlen HD-mæssigt). For albuer er der endnu ikke indeks, men der må man gå ind og se på søskende, eventuelle afkom osv og se frekvensen af albueproblemer i afstamningen. Derudover skal forældrene selvfølgelig være øjenlyst, gentestet for PRA og efter min mening også gentestet for EIC (og evt. CNM).



  • #18   20. okt 2010 okay,

    f.eks ved schæferne der skælnes der på udstillingerne mellem brugshunde og udstillingshunde, gør der også det ved labrador? smiley

    Juelsgaard: Jeg er personlig vild med dine hunde smiley


Kommentér på:
labrador kennel

Annonce