Hjertesuk !!! Hjertesuk !!!
Når man kigger ind på de forskellige hunde uden stamtavle, står der mange gange disse begrundelser: Skal ikke bruge hunden til noget - Hunden skal kun være familiehund - Vil ikke have en syg hund osv.
Jeg har altid haft hunde med stamtavler, ikke fordi jeg er snobbet, men fordi jeg gerne vil vide hvad jeg får.
På en stamtavle kan man jo altid se om der er indavl, uden stamtavle kan man jo ikke være sikker på om forældrene til ens hund er forældre/barn-parring.
Man kan også undersøge om der er sygdomme i hundens aner og hvilke hunde der ligger bag. Ved den race jeg harnu og har haft nu i 13 år har jeg kun haft dyrelægeregninger på: Sygdomsforebyggende undersøgelser, vacinationer og vedrørende hvalpekuld. Den dyreste regning jeg har haft var da vores to hanner var brudt sammen og jeg skulle afsted til dyrlæge klokken 11 om aftenen, hvor den ene skulle sys. Mine hunde ligger i alderen 13 år, 10 år, 8 år, 6 år og 7 uger.
Jeg ved godt at der inden for nogle racer findes en del sygdomme, men flere og flere seriøse opdrættere laver et kæmpe arbejde for at komme væk fra disse sygdomme.
Jeg kender blandingshunde der har HD og allergi og har kendt til flere der måtte aflives, fodi "forkerte" racer var blevet krydset og det resulterede i hunde der var mere eller mindre sindsyge.
Jeg har ikke noget imod blandingshunde og hundeuden stamtavle og kunne heller aldrig finde på at skrive noget nedsættende om disse hunde, men det er åbenbart tilladt at gøre mod hunde med stamtavle.
Jeg elsker mine hunde ligesom alle andre gør herinde uanset papirer og afstamning. Så lad dog være med at "kritisere" stamtavlehunde
feb 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 3 Emner: 129 Svar: 2.653
aug 2005
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 32 Svar: 783
jeg har en blanding og 2 med papir .... og de er alle 3 dejlige ...
okt 2004
Følger: 78 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 1.265
Var også sikker på at kun udstillere skulle bruge papirer til noget ...
Men heldigvis har jeg lært rigtigt meget på nettet efterhånden til at vide jeg tog fejl for som du skriver Susanne kan man meget bedre vide hvad man køber når papirerne er i orden ...
Og med min viden i dag er der ikke nogen her (Xena & Tiffany) der får hvalpe og min næste hund bliver en stambogsført
Så jeg håber bare at flere for øjene op for fordelen ved de papirer
Knus Inge
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.595
Min hund har ikke stamtavle, men hun er købt hos en Svensk opdrætter - grunden til hun i sin tid blev købt uden (ikke af mig) var at der var penge og spare, og min veninde ikke skulle udstille hende.
Jeg ville dog aldrig have gjort det, altså købt hendes uden stamtavle, heller ikke hos en opdrætter - de 4000 svkr. hun sparede, dem havde jeg gladeligt givet for at få lov at udstille hende.
Jeg står for at skal have en hund mere, og den skal naturligvis også have stamtavle - så jeg kan gå på udstilling og kan vide hvor/hven den stammer fra.
Det ved jeg jo så godt med Mojo, men det er ikke det samme.
Jeg har haft 3 Amstaff drenge før - 2 med tavle og en uden, ham uden blev kun 1½ år, så bukkede han under for HD, og han bukkede virkelig underm hans ben knækkede fuldstændig sammen under ham en morgen han stod op, det var meget grimt, og det vil jeg ikke ønske for nogen.
Den ene af de andre fik også HD - men ikke så kraftigt at han måtte aflives, men det på trods af at hans forældre faktisk havde flotte hofter, så man kan vel ikke være helt sikker på man er fri for HD selv om man har tavle på sin hund???
Men der er nu ikke nogen hunde der skal rakkes ned, hverken med eller uden stamtavle - alle hunde er noget særligt på deres egen måde, mht. kærligheden til sin hund så betyder det jo nul og niks.
Og man elsker da heller ikke sin hund pga. af tavlen . det er jo bare en ekstra sikkerhed mht. kendskab til hunden gener - og så kan man gå på udstilling(kan i fornemme jeg gerne vil det)
Mine forældre har opdrættet Mops da jeg var barn, og det var mog der første hundende - jeg elskede det, suk....
okt 2004
Og har ikke noget som helst imod blannings hunde har selv haft flere i min tid ...
sep 2005
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.373
Hvor giver jeg dig inderlig ret!!
Blandt andet ville det være umuligt at avle efter HD-frie - mentalt sunde - fysisk sunde hunde, da dette kræves inden for de fleste racer.
Og hvor har jeg tit oplevet folk siger "at stambøger er noget pjat". De avler så med denne hund - og kik så nærmere på den - ville den aldrig kunne avlsgodkendes på grund af diverse fejl - så som fx Ektropion - PRA - HD osv.
Og den skrøne med at blandingshunde er mere raske end stamtavleførte hunde - sikke da en gang udokumenteret vås! Det er da bare at spørge den nærmeste dyrlæge - KVL eller hvad ved jeg.
Der er masser af blandinger med fx epilepsi .- HD osv der bliver aflivet hver dag.
Og så vil jeg tilføje at jeg i de 23 år med min stambogsførte race ALDRIG har fået aflivet en hund pga arvelige lidelser eller HD - men simpel alderdom.
mvh Karin H
aug 2005
jun 2004
Og det er noget forpulet pjat at en hund sælges uden stamtavlen.
Dels er det totalt ULOVLIGT iflg DKK - og dels koster det ca 500.-kr at oprette en hvalpes stambog.
Alt andet er noget uansvarligt og uærligt fis.
mar 2005
Følger: 50 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 172 Svar: 3.019
Tramsen er uden papirer og de penge som vi har brugt på dyrlægeregninger, ja det kunne vi ha købt en meget dyr GD for + vi ville ha været foruden alle de gange han har været i narkose (vilket er synd for hunden) Og vi ville være foruden at vi altid tænker på hvor lang tid vi mon har ham, for der kan jo altid opstå sygdomme som vi ikke er forberedt på.
Og jeg kan kun sige at jeg osse kender andre som lige købte en hund uden papirer fordi at det så jo fint ud der, og begge forældre var der, men det er altså ingen garanti, hvem siger engtlig at det er de rigtige forældre man står og kigger på, ja den person der vil sælge, og man kender kun folk til tænderne, så ja jeg anbefaler kun hunde på papirer og har folk ikke råd, ja så spar op for det anden løsning er typisk meget dyrer i den anden ende og giver blod sved og tårer..
sep 2005
Følger: 33 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 2.227
Xenia: hos en DKK ville du ikke kunne købe en hvalp uden papirer, de skal registreres når de er 3 uger. Jeg har haft nogen der spurgte om de ikke kunne købe en hvalp uden papirer, jeg sagde nej. jeg kunne selvfølgelig godt beholde stamtavlen og sælge den uden, men stamtavlen koster kun ca. 250 kr, så det er ikke den store besparelse. Det er alt avlsarbejdet og alle de andre ting der koster.
Xenia: jeg kan godt fornemme at du gerne vil på udstiling ;o)
aug 2005
sep 2005
Men det var nu HD delen - man kan jo tilsyneladende ikke vaære helt sikke på at undgå det selvom forældrene har fine hofter.
okt 2004
jun 2004
Nej desværre er der dårlige opdrættere - dem kan du sætte navn på - og det er kun dem du hører om.
Men hvad med de 97% andre der er MEGET ansvarsfulde og bevidste opdrættere der lægger kolosalt meget tid og økonomi i at opdrætte?
En blandingshund har ofte ingen udgifter for at blive til - ingen krav - eller noget som helst.
Dags dato har jeg endnu ikke tjent en klejne på at avle - da jeg bruger at opsøge de hunde - linier jeg er interesseret i og de bor i udlandet. Tæven er undersøgt og gennemvaccineret før parring - hvalpene bliver løbende dyrlæge chekket osv og jeg tager en pris for dem der er nok til mine udgifter og hvalpekøberne kan leve med. De har nemlig også stor4e udgifter når sådan en fætter flytter ind.
Og så har jeg etiske regler jeg følger - garanti på hundens helbred - osv.
Så det er ikke en dans på roser at avle - det er en liden- og videnskab!
mar 2005
Og ja nu for jeg sikkert på puklen !!!!!
jun 2004
så må du lige læse hvad jeg har skrevet igen!!!!
Jeg taler nedsættende om avlsmetoder!
sep 2005
Jeg gør alt hvad jeg kan for at forebygge mod sygdomme og indavl og kan blive lidt harm når folk der spørger på en hvalp, siger at det er da ligemeget de skal jo bare have en familiehund. Men sorgen når man skal aflive sin elskede familiehund pga. af sygdomme er jo ikke mindre end hvis det er en avlshund.
Derfor er det faktisk helt op til hvalpekøberen selv at undersøge om opdrætteren nu er så seriøs som de siger og i dag hvor vi har nettet er det meget nemmere at undersøge..
Jeg vil ikke på nogen måde kritisere de mennesker der laver et kuld hvalpe på deres hund uden stamtavle, men de kan jo ikke give nogen garanti på hvalpene. Som du KARIN, siger vil mange af de ægte hunde der bliver avlet på aldrig nogen sinde kunne blive avlsgodkendt (hvilket der desværre også er alt for nemt at få gjort)
okt 2004
men enig mange er ligeglade ... Og det er sku trist ...
aug 2005
det jeg bare mener er at det her er en samtale uden ende fordi der er gode blandings hunde og gode hunde med tavle/papir. og der er også dårlige blandings hunde og dårlige hunde med tavle/papir.... og i/vi bliver aldrig enig.. jeg har både med og uden.. og de er fine hunde alle 3.....
jun 2004
Mine hvalpe er så at sige renlige når de forlader huset her- de har været ude at køre adskillige gange - ud at gå forskellige steder - på besøg hos venner - ja name it - you got it!
mar 2005
aug 2005
jun 2004
men du nævner selv at du vidste hvike problemer der var med racen før du købte den - det vil du aldrig vide med en blandingshund.
OG JEG NEDGØRER ALTSÅ IKKE BLANDINGSHUNDE!!
Kom der en lille hjemløs vovse her forbi var den da lige så velkommen som de andre.
Og desuden Trine har ikke papirer - hun er endnu fysisk okay - godt temperament men har Ektropion og muligvis noget med sin knoglebygning.
Så her bor altså begge "slags" hunde.
sep 2005
Jeanette: Hvorfor skulle en opdrætter af hvalpe med tavle ikke gøre det af kærlighed for sin race/hund. Mine hvalpe bor inde hos os, er næsten renlige, kommer ud at gå i snor, får hilst på andre hunde, kommer ud og køre i bil, bliver helbredsundersøgt, chippet og vaccineret, lystrer deres navn.
Jeg er personligt kommet i unåde blandt nogle af de gamle opdrættere fordi jeg prøver at gøre alt for at bevare den race jeg elsker meget højt lige så sygdomfri, som den skulle være, men desværre ikke helt er mere pga. meget indavl. Jeg mner ikke at jeg gør det for pengenes skyld, da jeg faktisk ikke tjener en krone på det, men istedet betaler for at kunne avle på min race.
Jeg gør desuden alt hvad jeg kan for at holde kontakten til mine hvalpekøbere, nogle af dem ønsker det desværre ikke og så er der ikke så meget at gøre.
mar 2005
okt 2004
jun 2004
Hvor var det henne I så det? For det er noget svineri og skal anmeldes omgående. Skulle det være en DKK opdrætter vil vedkommende få inspektion - bliver forholdende ikke rettet - bliver opdrætteren smidt ud af DKK.
Så anmeld det svin!
sep 2005
Er det en DKK opdrætter der har hundene under meget dårlige forhold, ja så kan man jo, hvis man selv er seriøs, lige sende en hilsen ind til DKK om de dårlige forhold
aug 2005
aug 2005
jun 2004
aug 2005
aug 2005
så undskyld for det -s-
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Og følgelig kan man ikke vide sig 100 % sikker alligevel..Men man har en chance for at, tjekke linjerne både hvad angår temprement, brugsegenskaber og arveligt relaterede sygedomme.
Hvor mange "hul i hækken" hunde er f.eks HD fotograferet ? Hvor mange er tjekket for øjensygdomme, og andre arvelige lidelser..
I mine termer, er det ikke kun "synd" for hvalpen, men det medfører altså også, at følelser kommer i klemme, hos ejeren, hvis hunden viser sig at være syg !
Og dermed ikke sagt at der ikke findes brådne kar ! For det gør der så sandelig.. Men har de et kennelnavn, så har man da mulighed for at gå til eks. DKK eller andre forbund, og få hjælp der.
Just my five cent..
mar 2005
Men det er rent ud sagt noget lort, for de modarbejder jo meningen med alt det arbejde der bliver lagt i at få rene gode og stabile hunde med papirer.
aug 2005
der hvor vi har vores GD'er fra er det helt anderledes... og det kan jeg godt li.... de har altid tid til at snakke og har man noget man er i tvivl om kan man bare ringe så har de oz tid til en ......
jun 2005
mar 2005
aug 2005
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Stamtavlen er for mig at se absolut ingen garanti i sig selv, men den giver en uvurderlig chance for at sætte sig ind i afstamningen (ikke mindst sundhedsmæssigt) hos den hvalp man gerne vil købe. Derfor ville jeg aldrig turde købe en ikke-stambogsført hvalp.
Og for mig at se er det jo ikke nok at forældrene er HD-fotograferet (og undersøgt for andre arvelige sygdomme). 2 HD-frie hunde kan jo sagtens avle masser af hunde med HD (det er der desværre mange eksempler på indenfor min race). Det som betyder noget er jo om hele hundens afstamning er god. Altså om avlshunden stammer fra et HD-frit kuld, om forældrene til avlshunden overvejende har lavet HD-frie hvalpe og at linierne længere tilbage er HD-frie. 2 hunde med dårlige hofter kan jo sagtens lave en hvalp med gode hofter, men denne hvalp har jo markant større risiko for sidenhen at give afkom med HD end en hund hvor alle forfædre er HD-frie.
Så stamtavlens værdi afhænger selvfølgelig af opdrætterens seriøsitet, men den helt store fordel er jo, at man selv har muligheden for at undersøge disse ting.
sep 2005
Det eneste jeg kan se der er her i debatten er at på hunde med stamtavle kan man gå tilbage og se hvordan hundens "baggrund" er.
Jeg selv har en race der ser ud, som den så ud i år 800. dog er den lidt større (men det er vi mennesker også) og går ikke ind for at avle ekstremer, hvilket heller ikke findes i min race. Jeg er selv imod det at avle ekstremer og ved at DKK opfordrer dommere til ikke at "belønne" hunde der er ekstreme.
Jeg syntes ikke du er dum
jun 2005
Nærmere handler det om, hvilke foredele der er ved en sådan.. Og i mine termer, er der langt flere fordele end ulemper..!
Jeg er ikke snoppet, jeg vil bare have et godt "materiale" at arbejde med !
Og ved stamtavle, har man jo netop mulighed for at se, linjens egenskaber dulighed temprement osv. det er jo ikke kun forældrenedyrene man skal henlede hele sin opmærksomhed på..
Tillader mig lige at citere Camilla:
Så stamtavlens værdi afhænger selvfølgelig af opdrætterens seriøsitet, men den helt store fordel er jo, at man selv har muligheden for at undersøge disse ting.
Jeg var desværre ikke opmærksom på, at undersøge selv, da jeg købte Agge..!
-Men jeg har da lært et og andet sidenhen *ss*
Anyway, flere af mine private venner har blandingshunde, og det er bestemt dejlige hunde..
De fleste har været heldige.. Men hvad angår div. arvelige sygdomme, der ved de ikke om der skulle ligge en ubehagelig overraskelse og vente..Eller om der kunne være noget de for racen, de behøver at være særligt opmærksomme på..
Hjertesuk !!!