{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HVornår er en hanhund klar???
  • #1   8. okt 2005 oki er der nogle særlig gund til det???

• #2   8. okt 2005 18 mdr.. Han er jo slet ikke udvokset som 8 mdr.. Du ved jo ikke om han er sund og rask eller hvordan han er mentalt endnu.. Du kan kun have en idé om det. Jeg ville vente til at han blev 18 mdr og så ellers afsted på udstilling og få ham kåret ;0)

• #3   8. okt 2005 Jeg kan ikke få han kåret da der ikk er papir på ham, kun hans forældre... smiley desværre

• #4   8. okt 2005 Anders: Det kan godt være at de KAN i en så tidlig alder - men er det ansvarligt????? Jeg mener som June skriver - hun ved jo ikke hvordan dens mentale og fysiske situation er.... En hund på 8 mdr. vil ændre sig meget endnu...

• #5   8. okt 2005 Jeg vil jo også være sikker på at jeg ikke splitter min dejlige vovse af ved det, for så vil jeg sq ikke gør det...

• #6   8. okt 2005 Anders , nu handler det jo ikke kun om hunden "kan"! det er vel lige så vigtigt, hvis ikke mere at hannen er nogenlunde udvokset så man ved hvad han indeholder fysisk og mentalt. Nu har jeg en DKK-hund og der skal de i hvertfald være 18 mdr..! -og hvis det er en golden skal den også være hd-fotograferet. -også en rimelig vigtigt ting at få gjort

• #7   8. okt 2005 june- hvornår kan man tage den hd-fotograferet på vovsen??

• #8   8. okt 2005 Puha... Jeg er lidt i tvivl om det men <i>mener</i> at den skal være min. 12 mdr -men det er i hvertfald godt at få undersøgt ligemeget hvad, når nu det er en golden *S*

• #9   9. okt 2005 ja det viste jeg godt, men er det også så slemt når hans forældre er HD fri???

• #10   9. okt 2005 Pia : Man kan aldrig vide sig sikker for hd.. Der er jo mange forskellige grader af hd. Så husk at få ham fotograferet no matter what !

jeg vil smutte i seng nu -kæresten kalder, hihi...

• #11   9. okt 2005 oki v iske jeg så ikke smiley SKal jeg nok få gjort.. mange ta k for hjælpen... HEHE sov godt da smiley

• #12   9. okt 2005 Indenfor mange af de store hunderacer bør man tænke meget på HD inden man lader sin hund indgå i avl og Golden er en af de racer som døjer en del med HD (faktisk en del mere en f.eks. labrador).

Derfor bør du tænke over: Når nu forældrene har papirer, hvorfor fik de så ikke papirer på hvalpene. Har forældrene en officiel HD-status, eller er det kun deres egen dyrlæge som har udtalt sig? Desværre er det jo ofte sådan at grunden til at folk vælger ikke at få papirer på hvalpene er fordi forældrene ikke kan klare Kennelklubbens sundhedskrav. Om det er sådan i dit tilfælde kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om, men det har altid undret mig hvorfor man ellers undlader at få papir på hvalpene.

Dernæst bør du jo som minimum vente til han er over 1 år og så få ham røntgenfotograferet. Når han er uden papirer vil Kennelklubben desværre nok ikke bedømme billederne, så der må du nøjes med dyrlægens vurdering (hvilket jo aldrig er helt så optimalt som en anonym bedømmelse af en røntgenekspert).

Sidst men absolut ikke mindst bør du jo sikre dig at tævens ejere også har tænkt over sundheden! Avl på hunde med den eneste begrundelse at de er søde er for mig at se ikke fair overfor kommende hvalpekøbere, som muligvis ikke kender til de arvelige sygdomme som f.eks. HD. For det er jo altså tragisk for en familie, hvis de køber denne supersøde hvalp, som bliver en supersød hund, men så må aflives når den er et år fordi den ikke kan gå på sine ben.

• #13   9. okt 2005 dem jeg købte min bamse af fortalte at fordi at der ikke er papri på hvalpende er fordi at de ikke har gidet og gå til kåringer... Jeg har ikke så meget forstand på det, så kan kun skrive hva de har fortalt mig, og jeg stoler på dem, jeg kan jo ikke andet!

• Birthe K
    Birthe K Tilmeldt:
    okt 2005

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 3
    #14   9. okt 2005 Hvis du tænker på at få din hund HD fotograferet kan jeg fortælle at vi først får vores fotograferet når de er 15 -16 mdr. det er fordi at hunden skal bedøves, og med hensyn til at det er en dyrlæge der skal vurdere billederne og ikke DKK vil jeg ikke have skrupler over, men jeg vil nu synes at du skal vente med at din hund skal parre en tæve, da damerne jo godt kan være nogle hidsige nogen, så for ikke at få din hund ( ødelagt) villle jeg nok vente til den er fuld udvokset, der er en hund når den er 18 mdr.

• #15   9. okt 2005 oki... nu spørg jeg nok dumt, men hvorfor kan/vil DKK ikke gøre det når der ikke er papir på ham? det er der jo på hans forældre!!!

• Birthe K
    Birthe K Tilmeldt:
    okt 2005

#16   9. okt 2005 For at få stamtale på sin hund skal forældrenedyrene have været udtillet og fået en bedømmelse,
    Det som jeg kender og det har vi lige været igennem med min mands Schæfer tæve er.
    En brugshundeprøve, udstilling med bedømmelse, avlskåring, det vil sige kamp og modprøve, hvis hunden består den bliver den kåret i enten klasse 1 eller klasse 2
    desuden skal hunden være HD fotograferet og albuerne skal også fotograferes og som rosinen i pølseenden skal den også have en DNA test

• #17   9. okt 2005 Hej Pia.

Det som altid undrer mig er at når folk vil lave et kuld hvalpe, så vil de ikke engang tage en eneste dag ud af kalenderen for at få den avlskåret (ja, det tager jo ikke mere). Det synes jeg lyder en kende useriøst.

Det mest besværlige ved at få en golden avlskåret er at få undersøgt de sundhedsmæssige ting, altså røntgenfotografering og øjenlysning, men hvis ikke man gider disse ting, ja så er man altså i mine øjne meget useriøs.

DKK vil ikke bedømme billederne fordi de jo ikke har noget som helst bevis på at hans forældre er stambogsførte når han nu ikke selv er det.

Problemet sådan som jeg ser det med store racer uden stambog er jo også at du kender jo intet til de hvalpe forældrene ellers har lavet. Du får jo ikke af vide hvis din hunds søskende får konstateret HD, for det bliver jo ikke registreret nogen steder. Og uanset at din hund måske er sund og rask, hvad så hvis hans søskende ikke er det. Så er det jo fordi forældrene har videregivet nogle dårlige gener, og dem vil han også indeholde. Det kan selvfølgelig også være at det er nogle helt super avlshunde og at din også er det, men det er bare ikke til at vide når der ikke er stambog på hundene og der dermed ikke bliver registreret noget om nogle af hundene.

PS: Et godt råd vil være at forsøge at finde ud af forældrenes navne (på stambogen) og derudfra kan man forsøge at finde deres stambogsnr. og så kan man gå ind på kennelklubbens hjemmeside og se deres officielle HD-status (hvis de har sådan en) og deres HD-indeks som jo siger noget om hvordan man forventer de nedarver HD. For hvis begge din hunds forældre har høje indekser, så er han formodentlig en OK avlshund, men hvis en eller begge forældre har lavt indeks, vil din hund efter min mening ikke være nogen god avlshund.

• #18   9. okt 2005 jeg har en kopi af bamse+s forældre stambog, er det noget du vil hjælpe mig med og finde ud af så!

• #19   9. okt 2005 Det vil jeg gerne. Hvis du har en kopi af forældrenes stamtavle så står reg.nr. på den. Det står i et lyserødt felt og består af 5 tal / årstallet. Hvis du har det så er det ganske nemt.

• #20   9. okt 2005 Faren har nummer : 24942/96
    Moren har nummer: 27045/96

Var det det du skulle bruge???

• #21   9. okt 2005 Jeps.

Moren kan jeg finde på kennelklubbens hjemmeside, men den er IKKE HD-fotograferet og bedømt i DKK. Dvs. hunden er muligvis røntgenfotograferet, men billederne er ikke sendt til bedømmelse. Det er altså kun avlerens egen dyrlæge som har set billederne. Igen bliver jeg bekymret for om årsagen til at billederne ikke er sendt ind til kennelklubben er at de ikke er gode nok, men det er jo kun gisninger.

Moderen har et indeks på 107,64 hvilket vil sige at den forventes at avle omkring ligesom gennemsnittet af racen (gennemsnittet er 100) men sikkerheden på indekset er ikke særligt højt (0,474) hvilket betyder at der ikke er ret meget at dens familie der er undersøgt og dermed er hundens avlsegenskaber usikre.

Faren kan jeg ikke finde (er du sikker på at det er det rigtige nr?). Det nr. du har skrevet findes ikke hos DKK.

Undskyld jeg er lidt langsom til at svare, men jeg får gæster til eftermiddagskaffe og skulle lige bage boller. Men jeg skal nok svare tilbage hvis du tjecker farens nr.

• #22   9. okt 2005 Hov, det var vist faren der har reg.nr. 27045/96, så det er ham jeg har fundet oplysninger på.

• #23   9. okt 2005 Har lige fundet lidt mere:

Faren har 6 helsøskende, men der er ingen af disse som er HD-fotograferet (i hvert fald ikke registreret). Han har 10 halvsøskende, hvoraf 3 er HD-fotograferet, 2 har B-hofter (=overgangsform, som man godt kan avle på, men jo stadig ikke så godt som A) og 1 har C-hofter (=mild HD). Der er altså ikke fotograferet nogle halv- eller hel-søskende med rigtig fine hofter.

• #24   9. okt 2005 Ja det er faren (Bongoei jk) der har reg. nr 27045/96...

Hmm det vil sige at jeg muligvis ikke har en sund og rask hund???

Det er jeg da lidt ked af, for når man giver så meget for en hund, forventer man lige som også at de er sunde og raske....

• #25   9. okt 2005 smiley ta lige og sende nogle boller til mig, elsker boller smiley

• Birthe K
    Birthe K Tilmeldt:
    okt 2005

#26   9. okt 2005 Hej Pia
    Nu synes jeg du skal tage og glemmme alt om de hofter,
    ellers kan du jo gå hen og glemme at nyde din hund, for bare bekymring.

• #27   9. okt 2005 Hej Pia.

Nej, det behøver absolut ikke betyde at du ikke har en sund og rask hund. Det man kan bruge oplysningerne til er at få en ide om sandsynligheden for at din hund er sund og rask og ikke mindst for at han avler sunde og raske hunde. Og hvad angår faderen, så avler han altså sandsynligvis kun middel og sikkerheden for hvad han avler er lille fordi man ikke kender ret meget til familien.

Det jeg blot siger er at hvis du har fået af vide at han er HD-fri, så synes jeg faktisk at det er lidt useriøst. For de har en DKK-stambogsført hund, men har ikke sendt røntgenbillederne ind til DKK, sådan at de kunne være blevet bedømt af en uvildig person. Det virker for mig at se lidt suspekt.

Har du tjecket moderens reg.nr. for hvis det er det rigtige, så er den faktisk ikke registreret i DKK.

Jeg har lige ansøgt om venskab, for det er lidt nemmere at skrive sammen med interne beskeder.

Kommentér på:
HVornår er en hanhund klar???

Annonce