508 visninger
|
Oprettet:
HVornår er en hanhund klar??? {{forumTopicSubject}}
hey jeg har en Golden Rertriver på 8 mdr, så er jeg blevet spurgt om jeg vil lade ham parre ders tæve, men er der for tidlig, eller????
Knuzz Pia og Bamse
okt 2005
Følger: 33 Følgere: 28 Hunde: 2 Emner: 116 Svar: 753
feb 2005
Følger: 120 Følgere: 121 Hunde: 3 Emner: 259 Svar: 2.852
okt 2005
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 39 Hunde: 2 Emner: 413 Svar: 5.978
okt 2005
feb 2005
okt 2005
feb 2005
okt 2005
feb 2005
jeg vil smutte i seng nu -kæresten kalder, hihi...
okt 2005
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Derfor bør du tænke over: Når nu forældrene har papirer, hvorfor fik de så ikke papirer på hvalpene. Har forældrene en officiel HD-status, eller er det kun deres egen dyrlæge som har udtalt sig? Desværre er det jo ofte sådan at grunden til at folk vælger ikke at få papirer på hvalpene er fordi forældrene ikke kan klare Kennelklubbens sundhedskrav. Om det er sådan i dit tilfælde kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om, men det har altid undret mig hvorfor man ellers undlader at få papir på hvalpene.
Dernæst bør du jo som minimum vente til han er over 1 år og så få ham røntgenfotograferet. Når han er uden papirer vil Kennelklubben desværre nok ikke bedømme billederne, så der må du nøjes med dyrlægens vurdering (hvilket jo aldrig er helt så optimalt som en anonym bedømmelse af en røntgenekspert).
Sidst men absolut ikke mindst bør du jo sikre dig at tævens ejere også har tænkt over sundheden! Avl på hunde med den eneste begrundelse at de er søde er for mig at se ikke fair overfor kommende hvalpekøbere, som muligvis ikke kender til de arvelige sygdomme som f.eks. HD. For det er jo altså tragisk for en familie, hvis de køber denne supersøde hvalp, som bliver en supersød hund, men så må aflives når den er et år fordi den ikke kan gå på sine ben.
okt 2005
okt 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 3
okt 2005
okt 2005
Det som jeg kender og det har vi lige været igennem med min mands Schæfer tæve er.
En brugshundeprøve, udstilling med bedømmelse, avlskåring, det vil sige kamp og modprøve, hvis hunden består den bliver den kåret i enten klasse 1 eller klasse 2
desuden skal hunden være HD fotograferet og albuerne skal også fotograferes og som rosinen i pølseenden skal den også have en DNA test
jun 2005
Det som altid undrer mig er at når folk vil lave et kuld hvalpe, så vil de ikke engang tage en eneste dag ud af kalenderen for at få den avlskåret (ja, det tager jo ikke mere). Det synes jeg lyder en kende useriøst.
Det mest besværlige ved at få en golden avlskåret er at få undersøgt de sundhedsmæssige ting, altså røntgenfotografering og øjenlysning, men hvis ikke man gider disse ting, ja så er man altså i mine øjne meget useriøs.
DKK vil ikke bedømme billederne fordi de jo ikke har noget som helst bevis på at hans forældre er stambogsførte når han nu ikke selv er det.
Problemet sådan som jeg ser det med store racer uden stambog er jo også at du kender jo intet til de hvalpe forældrene ellers har lavet. Du får jo ikke af vide hvis din hunds søskende får konstateret HD, for det bliver jo ikke registreret nogen steder. Og uanset at din hund måske er sund og rask, hvad så hvis hans søskende ikke er det. Så er det jo fordi forældrene har videregivet nogle dårlige gener, og dem vil han også indeholde. Det kan selvfølgelig også være at det er nogle helt super avlshunde og at din også er det, men det er bare ikke til at vide når der ikke er stambog på hundene og der dermed ikke bliver registreret noget om nogle af hundene.
PS: Et godt råd vil være at forsøge at finde ud af forældrenes navne (på stambogen) og derudfra kan man forsøge at finde deres stambogsnr. og så kan man gå ind på kennelklubbens hjemmeside og se deres officielle HD-status (hvis de har sådan en) og deres HD-indeks som jo siger noget om hvordan man forventer de nedarver HD. For hvis begge din hunds forældre har høje indekser, så er han formodentlig en OK avlshund, men hvis en eller begge forældre har lavt indeks, vil din hund efter min mening ikke være nogen god avlshund.
okt 2005
jun 2005
okt 2005
Moren har nummer: 27045/96
Var det det du skulle bruge???
jun 2005
Moren kan jeg finde på kennelklubbens hjemmeside, men den er IKKE HD-fotograferet og bedømt i DKK. Dvs. hunden er muligvis røntgenfotograferet, men billederne er ikke sendt til bedømmelse. Det er altså kun avlerens egen dyrlæge som har set billederne. Igen bliver jeg bekymret for om årsagen til at billederne ikke er sendt ind til kennelklubben er at de ikke er gode nok, men det er jo kun gisninger.
Moderen har et indeks på 107,64 hvilket vil sige at den forventes at avle omkring ligesom gennemsnittet af racen (gennemsnittet er 100) men sikkerheden på indekset er ikke særligt højt (0,474) hvilket betyder at der ikke er ret meget at dens familie der er undersøgt og dermed er hundens avlsegenskaber usikre.
Faren kan jeg ikke finde (er du sikker på at det er det rigtige nr?). Det nr. du har skrevet findes ikke hos DKK.
Undskyld jeg er lidt langsom til at svare, men jeg får gæster til eftermiddagskaffe og skulle lige bage boller. Men jeg skal nok svare tilbage hvis du tjecker farens nr.
jun 2005
jun 2005
Faren har 6 helsøskende, men der er ingen af disse som er HD-fotograferet (i hvert fald ikke registreret). Han har 10 halvsøskende, hvoraf 3 er HD-fotograferet, 2 har B-hofter (=overgangsform, som man godt kan avle på, men jo stadig ikke så godt som A) og 1 har C-hofter (=mild HD). Der er altså ikke fotograferet nogle halv- eller hel-søskende med rigtig fine hofter.
okt 2005
Hmm det vil sige at jeg muligvis ikke har en sund og rask hund???
Det er jeg da lidt ked af, for når man giver så meget for en hund, forventer man lige som også at de er sunde og raske....
okt 2005
okt 2005
Nu synes jeg du skal tage og glemmme alt om de hofter,
ellers kan du jo gå hen og glemme at nyde din hund, for bare bekymring.
jun 2005
Nej, det behøver absolut ikke betyde at du ikke har en sund og rask hund. Det man kan bruge oplysningerne til er at få en ide om sandsynligheden for at din hund er sund og rask og ikke mindst for at han avler sunde og raske hunde. Og hvad angår faderen, så avler han altså sandsynligvis kun middel og sikkerheden for hvad han avler er lille fordi man ikke kender ret meget til familien.
Det jeg blot siger er at hvis du har fået af vide at han er HD-fri, så synes jeg faktisk at det er lidt useriøst. For de har en DKK-stambogsført hund, men har ikke sendt røntgenbillederne ind til DKK, sådan at de kunne være blevet bedømt af en uvildig person. Det virker for mig at se lidt suspekt.
Har du tjecket moderens reg.nr. for hvis det er det rigtige, så er den faktisk ikke registreret i DKK.
Jeg har lige ansøgt om venskab, for det er lidt nemmere at skrive sammen med interne beskeder.
HVornår er en hanhund klar???