{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.794 visninger | Oprettet:

Hvornår er en brugshund en brugshund..? {{forumTopicSubject}}

Hej:) Er lige nysgerrig på noget.. Måske nogle med schæfer, dober, boxer eller andet, kan give et pip.

Hvornår er en brugshund reelt en brugshund...? Jeg mener, hunden kan være af brugshunderace, men uden brugsresultater kan den vel ikke kategoriseres som værende en brugshund..? Eller er det nok, at f. eks en af forældrene eller længere tilbage, har en IPO 1..?

Jeg har tre dobere, hvoraf den ene er ud af linier, med stort set rene udstillere, og meget få har en IPO 1. Den ville jeg jo kategorisere som udstillingslinie, og ikke brugslinie. Hun gider ikke arbejde, og har ikke nerven til det. Til gengæld er hun en smuk hund, og har et super dejligt sind. Kan komme med alle steder og kan lege med alle. Har dog ikke haft hende med på udstilling.

De to andre, er lavet på hunde, der stort set har IPO 3 hele vejen igennem, og har rigtig meget nerve, arbejder supergodt. De er bestemt ikke udstillingsmateriale, og har diverse skønhedsfejl, hvilket jeg er ligeglad med, så længe de vil arbejde.

Hvad er jeres erfaringer med dette..?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er en brugshund en brugshund..?
  • #2   30. aug 2014 Det er jo en definition, der nærmest er umulig at lave.

    En brugsrace er for mig en race, som er skabt til at arbejde og som testes på brugsegenskaberne og udvikler dem.
    I en brugsrace kan der sagtens være individer, der ikke egner sig - og vi har jo også eksempler på todeling af racerne, hvor den ene halvdel har meget lidt fokus på brugsdele - nogle gange så lidt at det er svært at dokumentere nogle reelle brugsegenskaber.

    En brugshund kan jo betyde at den bliver brugt aktivt - også selvom den ikke tilhører en brugsrace - ligeså vel som det kan betyde at den egner sig til brugsarbejde af en eller anden art.

    Det er ikke helt enkelt, synes jeg.



  • #3   30. aug 2014 Jeg tænker som isabelle
    En jagthund er jo også en jagthund (af race om ikke andet) selv om den ikke bliver brugt til det


  • #5   30. aug 2014 Ok..Ja, jeg ved, at f. eks hos aussierne, og schæfere, er der ihvertfald både arbejds og udstillingslinier -og modeller, da der er forskel på dem i både sind og eksteriør. Og skal man udstille foretrækker men de linier der kører lidt lavere, og vil man arbejde, tager men dem, som kører højt..

  • #7   30. aug 2014 En brugshund er en hund, der bliver brugt i dagligdagen. En brugshunderace er en race, som har potentialet til det. Du har ikke en brugshund, fordi den hver tirsdag aften får lov til at hyrde lidt får under kontrollerede forhold - du har så i bedste fald en brugshunderace.

  • #9   30. aug 2014 jo, men CH, hvis man har to "sider", af samme race, hvoraf den ene har resultater på brugsegenskaber, den anden ikke, må det vel være den med resultater, der kan betegnes som indehaver af brugsegenskaber..? Lige såvel hvis den med resultater på udstilling, må siges at være den stærke på det område, fremfor den som ingen har.. Heller ikke i tavlen..
    Og en hund der er efter linier med rene brugsresultater, er vel nærmere betegnet brugs end udstilling og omvendt..? Selvom de er samme race som går under betegnelsen brugshund...?


  • #10   30. aug 2014 Tak, Søren, det er det jeg mener. For mig er en brugshund en hund med egne resultater, eller hvor individerne med resultater er i overtal.

  • #11   30. aug 2014 Som CH siger, så er der næppe et enkelt svar på det spørgsmål. Eller jo, man KAN godt give et enkelt svar: En brugshund er en hund, som har bevist sit værd som brugshund.

    Men der taler vi om den enkelte hund, ikke om linjer eller racer. Brugshunderacer er for mig hunde som traditionelt og/eller succesfuldt bliver brugt til f.eks. IPO/militær/politi osv. Det siger dog intet om den enkelte hunds evner indenfor brugshundearbejde. Jeg regner så heller ikke f.eks. jagthunde som brugshunde (men derimod som arbejdende jagthunde), fordi det forvirrer begrebet yderligere, hvis man kalder en hvilken som helst funktion for "brugs".

    Det bliver også endnu mere mudret, når folk begynder at tale om "sportsmodeller". Jeg skal ikke kunne sige, om det reelt er sådan, men det er en betegnelse jeg synes man ofte ser i forbindelse med hunde, som har højt drive/arbejdsiver, men som ikke fungerer i bidearbejde/gruppe C. Det kan f.eks. være redningshunde, agilityhunde eller hunde der gør det godt i andre former for hundesport.


  • #12   30. aug 2014 Sara :
    Jo, men er den med for hyggens skyld, eller bliver den i den forstand trænet til at være vagthund..?


  • #14   30. aug 2014 Trine - enig.
    Som sagt : hvis man har en hund af brugshunderace, men kun med udstillingsresultater, og ingen prøver eller andet i tavle, er det så en brugshund sådan uden videre...? Man kan jo aldrig generalisere, men jeg kan da i høj grad se forskellen på mine egne, som er af hhv linier uden resultater, og linier med.


  • #17   30. aug 2014 smiley Hvordan ser hans tavle ud, er der brugsresultater imellem, eller f. eks udstilling..? Jeg synes altid det er sjovt at vide hvad de kommer fra.


  • #21   30. aug 2014 Jeg synes ikke man kan kalde det en brugshund, hvis der ikke er noget i linjerne, der tyder på det (dvs. prøveresultater og altså helst en del mere end en IPO 1). Jeg har selv to modeller af samme race (som endda er mor og søn) og moderen har begge dele i linjerne (altså brugs og udstilling) og er på ingen måde selv brugshund. Sønnen har selvfølgelig mange af de samme hunde i linjerne som moderen, men har på faderens side nogle rigtig gode brugshunde. Og han er så heldigvis faldet ud til faderens side (også derfor vi beholdte ham). Så han er mest af brugslinjer, men om han selv fortjener titlen som brugshund, vil tiden jo vise. smiley

  • #22   30. aug 2014 Isabelle: ja, det ville jeg da synes du kunne, såfremt der ligger resultater på det.. Men er dine ikke noget slædehunde...?
    Sara: Han er da en flot fyr, ham farmand smiley Jeg er ikke så meget inde i boxere, men de hvide er vidst ikke så velkomne, vel..?
    Og vagthund er jo også et arbejde, men fordi i mangler tavlen, begrænser det jo lidt, ifht til prøver osv...


  • #23   30. aug 2014 Som sagt synes jeg ikke det er enkelt.

    Man kan jo definere det lidt som man har lyst til når vi taler om individer og ikke hele racer eller racevarianter...


  • #27   30. aug 2014 Jytte B:
    Ja, jeg er med på det der med brugsracer, og jeg har tre dobere, som går ind under brugsrace, men der er i den grad forskel på dem.. Den ene er lavet på hunde nærmest uden prøver, men ok udstillinger.. den gider ikke arbejde og har ikke kvaliteten til det.. Så derfor bliver den aldrig brugshund med prøver eller titler, men kunne måske begå sig udstillingsmæssigt. De andre er hvad jeg forstår, bedre stillet som brugshunde, fordi de er lavet på hunde, som alle har prøver helt tilbage i deres tavler.. Men altså stadig brugshunderace, uden udstillingspotientale.


  • #30   30. aug 2014 Jytte B
    Du er lidt forkert på den. Hverken Schæfer eller Rottweiler eller Belgieren kræver en brugsprøve for at få et championat.
    En brugsprøve som IPO/BHP kræves kun hvis hunden skal være brugs champion.


  • #33   30. aug 2014 Jytte B
    Det er ikke lavet om, det har altid været sådan. Hvis blandt andet en Belgier skulle have en brugsprøve for at blive champion, så ville der ikke være nogen som helst der kunne opnå et championat, da de ikke ville kunne bestå en brugsprøve.
    Og dem som kan bestå en brugsrøve ville hellere aldrig kunne opnå et championat, da brugslinierne som regel ikke kan opfylde standarden.

    Sådan er det også med Schæfer, Rottweiler mm.

    For et få stamtavle på sine Schæferhvalpe skal man også have sin hund avlskåret, med blandt andet en brugsprøve og en UHP - men det skal man så ikke alligevel. Man kan nøjes med at udstille på en DKK udstilling og derigennem er den så avlskåret.

    Det du nok tænke på er ikke et championat, men et brugschampionat - det skal man have en brugsprøve til


  • #35   31. aug 2014 En hund er først en brugshund når den har bevist sit værd til en prøve.
    Men en race er en brugsrace hvis den er avlet bevidst henimod et stykke praktisk arbejde.
    Det kan være hyrdning, div rednings arbejde, spor, PH/IPO, etc.
    Og jeg synes det er synd at opdrættere kaster sig over en brugshunde race, og avler blot fordi de synes de er smukke!
    Selvfølgelig skal en brugsrace være smuk, men det må alrig være grunden til at man avler med den. Det ødelægger racen da væsen og brugsegenskaber så nedprioriteres. Og så bliver racen ødelagt.
    Den slags opdrættere bør holde sig til selskabs hundene, som jo også er dejlige dyr, de går bare i stykker med den type avl.


  • #36   31. aug 2014 Jeg synes det er sjovt at flere nævner brugsprøver som betingelsen for om hunden er en brugshund
    Vil I så ikke mene at en hund der bliver brugt som slædehunde, som hyrdehund, som jagthund eller hvad det nu kan være, er en brugshund, selv om den bliver brugt til det fast, måske endda dagligt, hvis ikke den har været til prøver?


  • #38   31. aug 2014 Jytte B
    Muligt at jeg tager fejl med Schæfere, kan ikke finde noget om det på DKK's hjemmeside.
    Du har fundet det, så kan du ikke lige skrive et link ?

    Lige som Belgierne kan Rottweilere også få et championat uden at have en brugsprøve, kender et par stykker, så der er ikke ret mange brugsracer som skal have en prøve for at få et championat.


  • #40   31. aug 2014 Jytte jeg kan ikke finde det smiley

  • #42   31. aug 2014 Jytte

    Ok, jeg indrømmer at jeg har taget fejl, en FH kåring er jo også en brugsprøve smiley og det samme er CF kåring jo smiley

    Vidste ikke at de talte som brugsprøver.

    Ham jeg kender med de to Rottweilere træner redningshund, så han må jo have bestået sine redningshunde prøver.

    Undskyld mine forkerte oplysninger smiley


  • #44   31. aug 2014 Tak, Nico!! Er så meget enig med dig! Der er så mange opdrætteren der skriver brugs og udstilling. NEJ! De kan ikke være begge dele.. Måske en enkelt en gang imellem, men de fleste som satser på udstilling skriver også ar de kan bruges til f Eks ipo. Hvad beviser det, hvis hverken forældre eller andre i tavlen har en eneste prøve, men fine resultater på udstilling.. Og de fleste inden for vores race - dobermann - har enten brugsegenskaber eller udstillings potentiale.. I DK mest det sidste....For dem som laver dem herhjemme har aldrig en hund med mere end MÅSKE en IPO 1... Og så mener jeg ikke man kan sælge dem som brugshunde.. Derimod dem med resultater i tavlen kan sælges som brugshunde, men har ofte ikke udseendet med sig, og kan derfor ikke bruges til udstilling... Deriblandt mine egne. Og de er på tysk afstamning...
    Hvis man skal bruge en hund der kan arbejde, hvad er oddsne så for, at man køber en hund med gode resultater på udstilling i linierne, fremfor en med gode arbejdsresultater..?


  • #45   31. aug 2014 Jytte: ja, det er vi enige om- altså, at der findes forskellige grupper af hunde... Jagt, slæde, væddeløb, hyrde, vagt, osv.... Men hvis ikke en hund har prøver i den pågældende disciplin, kan man vel ikke sige, at den kan gøre sig gældende...? Man kan jo bruge dem til hvad man vil, men der menes ifht til avl, og hvad de sælges som.. Jeg har f Eks købt en dobermann som skulle bruges til arbejde.. Den er lavet på ren udstilling, og kan seriøst ikke lave en skid.. Den er derfor sofahund, og således stadig brugsrace, men jeg ville aldrig drømme om at sælge evt hvalpe, som havende brugsegenskaber, for det ved jeg reelt ikke noget om, når ingen i tavlen har andet end udstilling... Og det er det jeg synes opdrættere skal holde op med. Det er falsk reklame, for hundene har ikke fysikken eller drivet til det- ihvertfald ikke hos dobermann...

  • #46   31. aug 2014 80 % af alle danske stambogsførte schæferen kommer af avlskårede forældredyr. Altså hunde der har en ipo 1

  • #47   31. aug 2014 Jo, men er der ikke også udstillings og brugslinier hos schæfer...? Grå som brugs, f Eks...?

  • #48   1. sep 2014 Jo. De 80 % dækker hele racen.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #49   3. sep 2014 Selvfølgelig skal en brugsrace være smuk!

    Hvorfor skal den det?. Hvis den kan bruges til det den er avlet til,kan det vil være ligemeget at den ikke er en fryd for øjet.


Kommentér på:
Hvornår er en brugshund en brugshund..?

Annonce