{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.242 visninger | Oprettet:

Er det sandt at mange rottweilere {{forumTopicSubject}}

... ja jeg har ladet mig fortælle at mange rottweilere i dag ikke har de samme drifter som førhen.. at det.. avles ud så at sige?

Jeg synes selv at ha bemærket at racen er blevet mindre og ikke nær så kraftige som førhen?

Grunden til at jeg spørg er at jeg på sigt ønsker mig en rottweiler til IPO. Jeg er ved at uddanne mig til hundetræner og træner lydighed og spor med min nuværende hund - men vil altså på sigt gerne have en hund mere der er bedre til forsvarsarbejde. Rotten har jeg altid været tosset med og jeg læser pt alt hvad jeg kan finde om racen.
Jeg stødte så på en hundetræner der træner IPO og hun fortalte netop at mange rottweilere i dag slet ikke har det samme drive som førhen??

Hvad siger i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det sandt at mange rottweilere
  • #1   23. apr 2008 Jeg er meget tilbøjelig til at være enig - men tror også det handler om, at de rottweilere på grund af deres ry og rygte, bliver holdt nede rent driftsmæssigt.

Jeg har set rottweilere med rigtig gode drifter, men hvor de bare slet ikke bliver udnyttet...

Min oplevelse af racen i forhold til IPO er, at det er en lidt langsom race, tung og med et lidt uroligt bid.

• #2   23. apr 2008 så vidt jeg ved er det sandt det du har hørt.
    Hvis man virkelig vil nå langt i IPO så ville jeg nok vælge en anden slags race såsom schæferen eller mallen

• #3   23. apr 2008 Tja træneren har ret.. I hvert fald i mine øjne.. Desværre..

Racen er stadig kraftig,men knapt så høj..

• #4   23. apr 2008 Hov, der skulle stå TENDENS til uroligt bid, sorry ;o)

• #5   23. apr 2008 Simone: Ja det har jeg også fået anbefalet - men må ærligt indrømme at jeg har dårlige oplevelser med schæferen smiley Jeg ved godt at man ik må kæmme alle over én kam - men jeg kan ik se mig selv med sådan en hund....

Mallen kender jeg ikke så meget til egentlig.

• #6   23. apr 2008 CH.. Mon ikke det skyldes manglende mod.. Det er i hvert fald hvad jeg ser smiley

• #7   23. apr 2008 Jeg fik så anbefalet at jeg skulle få en hund fra tyskland - da disse skulle være mere af den gammeldags type end de fleste der opdrættes i DK?

• #8   23. apr 2008 Stine, jeg tror du har ret - de er ikke så belastbare, så de tygger og rusker ;o)

Og sikke et rusk, de kan lave - figuranterne skal have nogle gode overarme, for at fastholde ærmet ;o)

Heidi, schæferen er ellers dejlig ;o)

• #9   23. apr 2008 At den er blevet mindre gør den vel bare mere egnet som brugshund.

• #10   23. apr 2008 Heidi.. De hunde du har herhjemme er der jo i høj grad tyske linjer bag..

Samt skal du ha en ordenlig hund fra Tyskland,skal du være noget ved musikken.. Ellers får du i fleste tilfælde,den der er tilbage i hjørnet..

Du får heller ingen garanti..

• #11   23. apr 2008 CH.. Tænker ikke på rusk,hvilket ligger naturligt til racen og skal fjernes i indlæring.. Tænker på at de har løst greb og tygger sig ud i tyndt greb..

• #12   23. apr 2008 Ej, nu må i lige...
    Det er lidt ligesom Schæferen, hvor nogle vægter udseende mere end brugsegenskaber i deres avl.
    At racen er mindre og mindre kraftig burde da kun have en gunstig indflydelse, men kan ikke lige se, hvilken indflydelse det skulle have på drifterne?

Min hund har ihvertfald masser af drift.
    Og har haft Schæfer før, så har et sammenlignings grundlag smiley

• #13   23. apr 2008 Heidi, jeg er ikke sikker på det er en god ide at finde en kraftig hund til at lave IPO med - ikke hvis du vil konkurrere ihvertfald.
    Den er meget stor og meget tung - og kommer til kort i forhold til de mindre og hurtige modeller..

Jeg har hørt lidt rygter ude i byen om, at man stille og roligt begynder at avle i to linjer, som man også gør med schæferen - en lille hurtig sportsmodel med masser af drifter og en mere "raditionel" højavlsmodel med lidt mindre udprægede drifter.

• #14   23. apr 2008 Stine M: Nemlig oz min bekymring. Og nej jeg vil ikke ende med den der er tilbage i hjørnet.

Henrik: Str. bekymrede mig heller ikke - for ja, så er den lettere.

CH: Ja jeg kender såmænd også et par lækre schæfere - desværre kender jeg oz en del i den anden grøft smiley Men det har selvfølgelig en kæmpe del at sige, om de bliver brugt eller ej.

• #15   23. apr 2008 CH: Jeg tænke mere på om de var avlet mindre pga deres tidligere ikke så pæne ry?? (har ik så meget med drifterne at gøre nej hehe)

• #16   23. apr 2008 Stine, hos schæferen er rusk også et tegn på belastning, nogengange ledsaget af brummen og knurren - om det er anderledes for rotten ved jeg ikke :o)

Ellers ganske enig..

• #17   23. apr 2008 Helle: Siger heller ikke at ingen rottweilere har drift - jeg spørg bare ind til det smiley men hvor finder jeg så én der har? smiley

• #18   23. apr 2008 Helle, er det en højavlsschæfer, du har haft før eller en af brugslinjer?

For at en rotte skal begå sig i IPO skal den have mere at gøre med end en højavlsschæfer har rent driftsmæssigt.
    Og jeg synes der er langt i mellem at jeg ser en rotte, der har SÅ meget drift ;o)

Og nej, drift og størrelse har ikke noget med hinanden at gøre. Men det er klart, at skal man lave sportslinjer, må fokus være på begge... Og dermed bliver spormodellerne både mindre og mere driftige.

• #19   23. apr 2008 Du bliver nok nødt til at lave lidt research smiley
    Kig på linierne, forældrenes resultater og spørg opdrætterne.

Det er mit bedste bud.

• #20   23. apr 2008 Hehe jeg surfer sider - finder opdrættere og laver lister over hvem der skal besøges når den tid kommer hvor den rigtige hvalp skal findes smiley
    Regner med at gøre brug af Rottweiler Klubben:)

• #21   23. apr 2008 Ch.. Korrekt,med schæferen.. har jo selv haft racen.. :--) Det ligger dybt i rotten at ruske.. ikke kun i gr c,men i alt.. GG

Jeg syntes der er stor forskel på de 2 racer og desværre halter rotten gevaldigt i drift og mod..

Ta bare vores DM smiley

• #22   23. apr 2008 CH.:
    Det er en del år siden.
    Jeg har haft en tæve der hed Bessi von Orbtall (tror, det var det hun hed) Quanto von der Wienerau var i hendes afstamning, en efter Quirin von kreutzbaum, en fra kennel Arrekær (kan ikke huske, hvem han var efter) han hed Arrekærs Hoss og en uden papir.
    Hundene var som sådan udmærket. Men samtlige af dem med stamtavle kostede en formue i dyrlæge regninger pga. allergi. En havde endvidere gigt og en anden havde en D-hofte. Den sundeste var ham uden papiere.
    Så alene pga. deres dårlige helbred, har jeg fravalgt denne race.
    Og undrer mig til stadighed over, at avlerne ikke udelukker allergi hunde fra avlen. Min første Schæfer fik jeg som 16-årig i 1981, så det er jo ikke et problem, der er opstået i nyere tid smiley

• #23   23. apr 2008 Nu har jeg så ikke udtalt mig om mine Schæferes drifter.
    Men om deres elendige helbred. Og Schæfere i dag har det samme elendige helbred, som de have for 25 år siden, da jeg startede med at have Schæfere.
    De Rottweilere, jeg har haft, har været sunde hunde.
    Og hende jeg har nu mangler ikke noget, hvad det angår. Helle ikke selv om, hun "kun" er en Rottweiler!

• #25   24. apr 2008 Uanset hvordan man nu anskuer det, så ser man jo ikke Rotte til ex FCI VM der er det klart maller og schæfere der er gemmen gående.

http://www.working-dog.eu/meistersch_anz_jahr.php?tID=5&tName=FCI+world+championship

Kigger man på DKK IPO DM så er det det samme der gør sig gældene., så synte nu det taler for sig selv.

Om schæferen heldbred er dårliger end Rottes, det tvivler jeg nu på.
    Sytes det er trist at man også her vægter udstilling højere end brugsegenskaber.

Så skal man ha en super IPO hund er det nok ikke en Rotte man skal vælge.

• #26   24. apr 2008 Helle, du skriver at din rotte har ligeså gode drifter som din gamle schæfer. Og er det en højalvsschæfer, så er den ganske givet ikke så driftig som en schæfer af brugslinjer.
    Og de drifter kræves for at nå noget inden for IPO.

Angående schæfers helbred i forhold til rottens....
    Faktisk ligger rottweiler højere på HD-statistikken end schæferen gør. Schæferens helbred er så sandelig blevet meget bedre over de sidste 25 år, men det er klart, at der er masser tilbage at få avlet væk. Og det gælder også for rotten....

En rottweiler er en glimrende brugshund (og generelt en dejlig race) - den kan sagtens lave IPO, man skal bare være opmærksom på, at på internationalt plan i forhold til konkurrencer uden for rottweilerregi har den sine begrænsninger.

• #27   24. apr 2008 Hej.. min søster fik en rotte, som var købt i holland, og den er fin stor og dejligt hoved, men det er ikk så tit man ser dem mere, med hensyn til schæferen stnes jeg altid at de piver, og har kendt mange, og om politi hund og alt det er rotten lige så god, hvis ikke beder, men de blev taget ud som politi pga deres for kraftige bid.. men i bund og grund, begge hunde er som man opdrager dem til, helst nogle søde og dejlige dyr.. smiley

• #28   24. apr 2008 Heidi.. Nej rotten er ikke så førerblød og nem at træne som en schæfer.. Derfor har man valgt den fra hos politiet..

• #29   24. apr 2008 CH:

"Schæferens helbred er så sandelig blevet meget bedre over de sidste 25 år,"

Nej, det tror jeg så ikke. Ihvertfald ikke mht. allergi. Schæferen ligger nr. 3 i "Hunden" over de racer, der er mest ramt af allergi. Og dette er ikke en kritik af racen, men af avlerne, der bruger allergihunde i avlen. Synes det er noget svineri overfor hundene og køberne, da det kan være utrolig invaliderende for det stakkels dyr.

• #30   24. apr 2008 Helle, nu er schæferens sundhed ikke kun i forhold til allergi.
    Der er sket rigtig meget positivt over de sidste 25 år - og jeg håber bestemt, at fremtiden også indeholder tiltag i forhold til allergi.

Det er desværre et område med meget lidt viden - hvor meget arvelighed, hvor meget miljø... så for alle hunde (hvor allergi er et stigende problem) vil jeg håbe, der er nogle forskere, der vil lave et stykke arbejde, så opdrætterne får nogle ordentlige redskaber..

Men at diskvalificere en hel race på grund af allergi.. Nej, det vil jeg ikke gøre..
    Af alle de schæfere, der har været i min familie har kun en haft allergi...Og selvom det statistisk set ikke kan bruges til en pind, så må jeg sige, at langt de fleste hunde jeg møder heldigvis er sunde og raske.

• #31   24. apr 2008 Milder.. Hvor finder du brugs kenneler, i Danmark ? Hvad er en formel 1 rotte ?

• #32   24. apr 2008 Milder, størrelsen alene gør ikke, at hunden er af brugslinjer med de drifter, det kræver...
    Det er kun linjerne, der afgør brugsegnetheden, ikke størrelsen hos hunden.

Jeg synes det lyder lidt som den samme misforståelse, der bliver lavet hos labradoren...

• #33   24. apr 2008 Ch.. så enig så enig.. Har nu haft rotter i over 10 år og håber ved gud da ikke at der kommer "formel 1" rotter

• #34   24. apr 2008 Samt der er ingen " brugs " kenneler i Danmark

• #35   24. apr 2008 Milder.. uha ville da gerne ha et navn,hvis du har mulighed for at finde det på et tidspunkt smiley

• #36   24. apr 2008 Har kun set en rotte hvor jeg har været imponeret over dens lydighed .....
    En eneste og den er bestemt ikke dansk og så en tilmed med i toppen ved VM for Rotter, og nej mener bestem ikke Rotten er den ultimative IPO hund, for var den det så ville der nok være en nogle med i toppen og det er der bare ikke, ingen tvivl om de har mange kvaliteter, men ikke hele vejen rundt som IPO hund.

Og som Stine skriver kan man ikke opdrive en brugsmodel i DK ;o)

• #37   25. apr 2008 Faolan: Så vidt jeg ved... er det en rotte der er VM mester. Godt nok ik en dansk - men det er en rotte.

• #38   25. apr 2008 Heidi -

Hvad er det rotten er VM mester i ?

• #39   25. apr 2008 Heidi.. den er nok mester inden for egen række. Sidste år var det en svensk tæve smiley

Men ikke blandt de andre racer

• #40   25. apr 2008 Undskyld - det er jo år tilbage. Beklager jeg lige var lidt hurtig der

• #41   25. apr 2008 Det var denne mand og hans hunde jeg refererede til:

(link fjernet)

• #42   25. apr 2008 Jeg kender ikke hele Ismaels historie - har han vundet IPO3 for alle racer med sin rotte?
    Jeg ved han vandt en masse i rottweilerregi...

• #43   25. apr 2008 CH -

Nej, hans bedste placering var nr 30 ved VM for alle racer i ´99.

• #44   25. apr 2008 Tak Martine ;o)

Kunne ikke få det til at hænge sammen.....

• #45   21. aug 2013 Kommer 100% an på hvilken kennel de kommer fra.

• #46   21. aug 2013 Jeg har selv haft rottweiler før, en dejlig stor tæve på 50 kg, med en fantastisk fysik, som ikke var bange for noget som helst, men som også var ualmindeligt stædig og egenrådig - mentalt altså bare rigtig meget rottweiler. Og det er nok lidt det, der kan være udfordringen; hvis man endelig finder en rottweiler med så meget drift og fysik, at den fysisk og mentalt har potentiale til at gøre sig i konkurrencer, så får man ofte andre problemer, da de for at sige det pænt, ikke altid er lige førerfikserede og samarbejdsvillige. Jeg tror, en hund som min kunne være kommet langt med en rigtig dygtig hundefører, men det er selvfølgelig svært at sige. Den kennel jeg havde fra, eksisterer ikke mere og de andre rottweilere, jeg har trænet med (en hel del fra flere forskellige kenneler), har simpelthen ikke haft det, der skal til for at nå rigtig langt.

• #48   22. aug 2013 Hvis man er ambitiøs inden for IPO så skal man vælge en race der er egnet til det at komme langt og det er en rottweiler vist ikke. Og det har den vel aldrig været den har jo en helt anden baggrund end schæfer og malle.
    Det er vel ikke anderledes end med alle mulige andre racer. De fleste kan bruges til langt det meste, men ikke alle har kapaciteten til at komme helt til tops i alle sportsgrene. Jeg har en Dobermann. Det er også en race, der typisk trænes IPO med. Meeeen det er ikke dem vi ser øverst på skamlen til FCI VM smiley

Kommentér på:
Er det sandt at mange rottweilere

Annonce