{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.150 visninger | Oprettet:

Dominerende unghund? (lidt langt...) {{forumTopicSubject}}

Hej! Undskyld, det bliver et lidt langt indlæg, men jeg vil bare så gerne høre jeres mening om min nuværende sitation med min hvalp.

Jeg har en hvid schæfer på 8 måneder og har tit fået at vide af andre hundeejere, at han er meget dominerende. Det vil jeg til en vis grad give dem ret i, men da han stadigvæk er en stor hvalp vil jeg også mene, at han prøver grænser af og ser hvor langt han kan trække den i forhold til andre hunde... Her på det sidste er han begyndt at blive rigtig gal ind imellem på visse andre unge hanner - kun unge hanner mellem ca. 6 og 18 måneder. Det er som regel sådan at de leger rigtigt godt sammen, men lige pludselig bliver min hund gal og laver et skindangreb (ikke bare i leg - han viser tænder, knurrer rigtigt højt og det ser faktisk lidt skræmmende ud for folk, der ikke kender ham – men han bider aldrig!). Det sker som regel, hvis den anden hund lægger en pote op på ryggen af ham eller prøver at "parre" ham. Det er aldrig blevet til slåskamp, da den anden hund altid har trukket sig væk med det samme, og min hund har aldrig på noget tidspunkt gjort skade på den anden hund - det ser bare voldsomt ud. Han kan også finde på at markere forskellige steder på græsset, hvor den anden hund ikke må komme hen. I det tilfælde er han ikke blevet direkte sur på den anden hund, men har blot jaget den væk derfra. Dette sker også kun med unge hanner.
Jeg er nu blevet rigtig ked af det, fordi mange af de andre hundeejere har sagt, at jeg inden for længe bliver nødt til at give ham mundkurv på, fordi han ikke vil kunne med andre hanner. Det er jeg så slet ikke enig med dem i... Det skal lige siges, at jeg bor i Spanien, og mange her slår deres hunde (slet ikke alle, men mange) for at opdrage dem. Jeg mødes tit med mange forskellige hundeejere ved en nærliggende flod, og jeg er efterhånden ved at få rygtet som "den, der ikke opdrager sin hund", fordi jeg ikke slår den, når den gør noget forkert... Udover at det er ret sårende, at flere nu ikke vil lade deres hund lege med min, irriterer det mig grusomt, da jeg har helt styr på indkald osv., og han er på INGEN måde dominerende over for mig eller mine børn.
Så jeg ville faktisk bare høre jeres mening... er det normal unghunde-adfærd, eller bør jeg bekymre mig? Tror I han vil kunne med andre hanner, når han bliver voksen? Som sagt tror jeg selv han vil kunne, men med alle de andre hundeejere imod mig:-(
Det skal lige siges, at jeg ALDRIG vil kunne finde på at slå ham eller i det hele taget skælde ham strengt ud. Han forstår et nej og jeg bruger normalt klikkertræning til at træne ham...
Blandt de andre ejere, der ikke vil lade deres hund lege med min, er nogle der har en staffordshire-han på 12 måneder. Min egen har lavet skindangreb på den et par gange (mens de legede og den anden prøvede at parre ham), og den anden underkaster sig hver gang. Men ejerne siger, at de ikke stoler på min hund mere... Det skal også lige nævnes, at når jeg siger nej, stopper han med det samme sit "angreb" på den anden. Men han skal vel også have lov til at sige fra, hvis de andre provokerer ham?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dominerende unghund? (lidt langt...)
  • #1   27. apr 2008 Line. Ja det må være svært at have hund der. Som jeg læser det er han bare ved at finde ud af hvad han kan og ikke kan. Lige som når den anden lægger en pote eller gimper ham. Det vil han og det skal han ikke finde sig i.
    Om det udvikler sig negativt. Ja, det kan det gøre hvis de andre hunde ejere bliver vrede, for det smitter af på deres hunde som så måske vil starte en kamp.
    Så selv om du kan få medhold her inde, så kan du nok ikke regne med, at det flytter ved noget der hvor du befinder dig nu med hunden.


  • #2   27. apr 2008 Jeg synes altså ikke at din hund virker unormal, med mindre jeg ikke har fået læst din tråd ordenligt hehe. Det er da meget normalt at hunde siger fra overfor humperi og poter på ryggen. Det gør min hund også og han er ´voksen. Jeg tror bare du skal finde nogle faste legekammarater til din hund.

  • #3   27. apr 2008 Hans ophav fornægter sig ikke ;o)

    Din hund opfører sig som langt de fleste schæferhanner gør ;o)

    Og det er ganske normalt, at folk der ikke kender racen reagerer negativt overfor den megen lyd, de har på, når de siger fra...

    Jeg ville springe op og falde ned på det (hvilket jeg også gør med min egen unghund)


  • #4   27. apr 2008 Tak for jeres hurtige svar:-)
    Det er som regel når de bliver for vilde og hopper op for enten at humpe ham eller lægge ham ned - så bliver han sur. Men nogle gange finder han sig også bare i det, indtil han får nok. Men der var en episode i sidste uge, hvor nogle havde taget en fodbold med, som hundene kunne lege med. De var ca. 5-7 hunde, og min hund fik fat i bolden og løb sin vej med den. Der kom en anden med og ville tage den fra ham, og så blev Nanuk bare rigtig gal og "angreb" den anden hund (uden at gøre skade). Alle var meget chokerede over ham og flere gik med deres hund. Nogle af mine spanske venner, som har lidt mere forstand på hunde, tog det afslappet og sagde at det bare var en rigtig dårlig idé at tage legetøj med, når der er så mange hunde, for det vil bare ende galt.
    Han er meget vandt til at lege med alle typer hunde og har aldrig været bange af sig over for andre hunde -store som små. Siden han var 3 måneder (da vi fik ham) har han leget med alle slags hunde, unge og gamle, hunner og hanner. Det er forresten også kun hanner af hans egen størrelse, han bliver sur på. De små er han lidt ligeglad med.


  • #5   27. apr 2008 Han har forresten en husky-ven på snart to år, der også er "dominerende" og ikke bryder sig om andre hanner. Men de to kan rigtigt godt sammen, og der har aldrig været noget der. Den har heller aldrig mundkurv på, men de andre mener jo så at det er fordi den har fået så mange tæsk, at de har helt styr på den. Og da jeg ikke gør det med min hund, vil jeg aldrig kunne få lige så meget styr på min som de har på deres (mener de) smiley Jeg lader jo min 7-årige datter klikkertræne ham (under overvågning!), så jeg vil bare ende med en hund, der dominerer hele min familie ifølge dem. Som sagt, han er ikke dominerende over for os, og ind imellem er min 4-årige datter kommet til at tage et ben ud af munden på ham, og han har ikke gjort den mindste smule brok (han fik det selvfølgelig tilbage med det samme).

  • #6   27. apr 2008 Jeg synes ikke det lyder som om, din hund er dominerende - han lyder som om han kan finde ud af at sætte grænser og at han ved, hvor de er.

    Hvis jeg var dig ville jeg holde mig til få, faste, men gode legekammerater ;o)


  • #7   27. apr 2008 Det kan godt være at det er helt hen i vejret det jeg skriver her, men det var umiddelbart min første tanke. Jeg kender ikke til schæfere og deres væremåde.
    Men kunne den måske på nogen måde have ondt et eller andet sted i ryggen. Som jeg læser det, er det kun når de andre hunde sætter en pote på ryggen eller humper den.
    Bare en tanke, måske helt hen i vejret som jeg også skrev ??!!


  • #8   27. apr 2008 Anne, alt er muligt - men der er intet der er skrevet her, der ikke falder indenfor normalen hos schæfere.. det er ret klassisk. Jeg har en, der opfører sig fuldtstændig magen til ;o)

  • #9   27. apr 2008 CH, kvinde, 33 år ,: Ja, min dyrlæge siger har han en "caracter fuerte" (kan oversættes med noget lignende "stærk viljestyrke"). Det er nok en god idé med få, faste legekammerater - det bliver det nok også automatisk til, når ingen andre vil lade deres hunde lege med min...

    Anne R: Det ville jo egentlig være en meget god grund... men der var f.eks. den episode med bolden, hvor ingen faktisk rørte ham, men tog bolden fra ham, og hvor han blev rigtig sur... og der er faktisk også nogle dominerende tæver, som har humpet ham - der blev han bestemt ikke sur:-) Men jeg kan jo altid lige forhøre mig hos dyrlægen.


  • #10   27. apr 2008 Det var som sagt også bare en tanke. Da det jo ikke altid er, at vi opdager at hunden har ondt i f.eks. ryggen.
    Men hvis det er et typisk schæfer-træk og der ikker er nogen problemer hvis det er tæver der gør det samme, så har CH sikkert ret.


Kommentér på:
Dominerende unghund? (lidt langt...)

Annonce