{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.086 visninger | Oprettet:

kost og HD {{forumTopicSubject}}

Her er en artikel, som jeg her tyvstjålet fra bladet Schæferhunden (schæferhundeklubbens medlemsblad) nr. 4 april 2008.
Håber ikke, jeg kommer i karambolage med ophavsretsloven ved at gengive det her, men jeg forsøger - infoen er vigtig:

____________________________________________

Kost og hofteledsdysplasi (HD)

af: Tina Kastbjerg, kennel Kumani


Nogle dyrlæger lavede et forsøg, der skulle be- eller afkræfte om den mængde af foder man giver sin hund fra 8 ugers alderen, har indflydelse på hundens HD.

De lavede forsøget med labradorer, fordi det var for usikkert at bruge schæferhunde, grundet statistikken. De tog 48 labradorer opdelt i 2 grupper. Det ene hold på 24 hunde fik den mængde foder de kunne spise, og den anden gruppe, kontrolgruppen fik 75 % af den anbefalet mængde foder for hvalpens / hundens alder.

Dyrlægerne førte kontrolrøntgen af alle hunde da de var henholdsvis 30, 42, 54, 78 og 104 uger gamle. Allerede ved første røntgen, var der i den gruppe hvalpe der fik fri mængde foder, dårligere hofter end i kontrolgruppen. Da hundene var 2 år gamle, var der i gruppen med fri mængde foder,16 ud af de 24 der havde fået HD og i kontrolgruppen var der 7 ud af 24. Røntgenmetoden der blev brugt hed OFA - Orthopedic Foundation for Animals. De lavede en tilsvarende røntgen, som svarede til den Svenske metode, og der viste det sig at i gruppen med frit foder, var der 18 ud af 24 der havde HD og i kontrolgruppen 5 ud af 24.

Konklusionen var at hunde kan fodres til HD, og anbefalingen fra dyrlægerne der foretog forsøget, blev at hvalpen kun skal have foder så den overlever. Dyrlægerne kom også frem til, at bedste tidspunkt for at fotograferer for HD, er når hunden er 15 mdr. gammel, derefter er der ingen ændringer. I kontrolgruppen viste det sig, at der kan ske forbedringer, fra 12 til 15 mdr. alderen.

Jeg har efter at have været på kurset, selv fodret 4 hunde efter det anbefalede, og de 3 er kommet ud med A hofter, den sidste er kun 5 mdr. og derfor endnu ikke fotograferet.

Hvordan ved man så, hvilken mængde foder ens hund skal have. Det anbefalede er at hvalpens vægt i kg. for hanner, aldrig overstiger det antal uger hvalpen er, indtil 18 ugers alderen. Dvs. 15 uger = max 15 kg., for tæver lidt mindre. Efter 18 uger skal vægtforøgelsen ca. halveres pr. uge, indtil hunden er 1 år.

En rettesnor er at hundens ribben skal kunne anes hele tiden og hunden skal have tydelig talje, når den ses oppefra.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kost og HD
  • #1   1. maj 2008 Meget interessant og skræmmende...

  • #2   1. maj 2008 Spændende og tankevækkende læsning. Men jeg har et nagende spørgsmål omkring hvordan man har kunnet udelukke arv (selvom 48 er et meget fint antal).
    Det ville også have været fedt hvis Tina havde gidet skrive hvem det var der havde lavet forsøget så man selv kunne læse videre.


  • #3   1. maj 2008 Fæhunden, jeg skal gerne finde undersøgelsen for dig - det er klart, at den slags dokumentation ikke medtages når et klubmedlem skriver til andre klubmedlemmer - Schæferhunden er trods alt ikke et videnskabeligt tidsskrift ;o)

  • #4   1. maj 2008 Enig - en kildeangivelse er et must... Og jeg irriterer mig også over, at jeg nu skal søge hist og pist for at finde undersøgelsen ;o)



  • #5   1. maj 2008 CH.............

    Finder du undersøgelsen må du meget gerne også smide den til mig.

    Ved ikke hvorfor men jeg får ikke mine blade lige for tiden :o(


  • #6   1. maj 2008 Janie - sådan en periode havde vi også for nogle måneder siden, hvor bladet ikke kom...

    Sært..

    Men jeg skriver kilden i denne tråd, så snart jeg har hittet den ;o)


  • #7   1. maj 2008 Takker meget CH

  • #8   1. maj 2008 Indtil da vil jeg ærgre mig lidt over, at denne tråd nu handler om kildeangivelser og ikke artiklens indhold :o(

  • #9   1. maj 2008 Hmmm.... jeg er nu alligevel en lille smule skeptisk....uden at sige testen er forkert for jeg aner det ikke.......meeen

    Jeg synes det lyder fuldstændigt vanvittigt at ..3/4 af alle labrador'er skulle have HD....altså 3 ud af 4.... hmmm.....ved ikke rigtigt... men min logiske sans siger mig , der er noget galt ....:O)


  • #10   1. maj 2008 Jeg mener selvfølgelig af den gruppe , der fodres frit...:O)

  • #11   1. maj 2008 NITTIB, jeg synes faktisk det bekræfter, hvad man ser i praksis...

    At rigtig mange af de hunde, der er overvægtige mens de vokser får HD...

    Heldigvis er der jo mange, som bliver fodret korrekt, så derfor vil man jo aldrig se de 75 % i praksis..


  • #12   1. maj 2008 God og lærerig artikel - det siger jo sig selv, at hvis man æder alt hvad man kan, så kommer der en konsekvens ;o)

  • #13   1. maj 2008 CH: ganske enig, i at man ofter ser mere HD hos tykke hunde, en hvalpe der er vokset op som meget tynde, det er hvad vi ser i "vores" hundeverden, så mon ikke der er noget om snakken ;o)

    Trods manglende links til disse undersøgelser ...


  • #14   1. maj 2008 Nemlig Faolan - man ser heldgvis også mest de meget slanke hvalpe-unghunde på træningspladserne. Folk ved godt, hvad det gælder.
    (At mange uden for træningspladserne så kommenterer hundens slankelinje som værende noget der ligner dyremishandling er en anden sag ;o) )

    Hellere lidt for mager end lidt for rund :o)


  • #15   1. maj 2008 CH: helt enig, men dog hælder jeg mere til den med at kunne mærke hofteben, som rette snor ;o)

  • #16   1. maj 2008 det er den måde jeg fødre mine hunde på og den måde en del boxerfolk gør og det virker altså. vi har også god erfaring med at holde hasnhvalpe lidt slanke og dermed få flere sten ned.
    vil også meget gerne se selv undersøgelsen


  • #17   1. maj 2008 CH, kvinde, 33 år .

    Det er jo samme fremgangsmåde som man har brugt de sidste 10-15 år.
    At overvægt og HD har indflydelse på hinanden.

    At der så ikke har været lavet forsøg med dette før, men har ud fra hvordan hunden og vægt høre sammen har været på tale mange gange.

    Men man bliver jo klogere med tiden.


  • #18   1. maj 2008 Babett, ja det er jo ikke nyt, at der er en sammenhæng, men det er nyt, at der er folk, der har forsøgt sig med at dokumentere det..

    Og hvis den undersøgelse Tina Kastbjerg refererer viser sig at være valid, så må man sige, at kostens betydning er noget mere udpræget, end jeg havde forestillet mig.


  • #19   1. maj 2008 babett: det er jo ikke overvægt der er tale om - men at hunden ikke tilføre så meget foder at den vokser for hurtig - de hunde der får for det foder der er angivet, bliver jo ikke nødvendigvis fede, men de vokser for hurtig og dermed belaster leddene

  • #20   1. maj 2008 Problemet er jo, at de sætter knogler før de sætter fedt - når de først er blevet for fede, så har de været overfodret ret længe.....

    Der skal en del til at få en hvalp overvægtig ;o)

    Synes rettesnoren med 1 kg pr uge for hunde i denne størrelse er rigtig god...


  • #21   1. maj 2008 platugler ;

    Vægten har meget at sige, da vægten belaster knoglene og led.

    Vi ved jo at hunden vokser i størrelsen i de første 2 år, og først derefter sætter breden ind.

    Og vi kan bare se i dag, at der er en del hunde, som har mål over standarden. og det er igen forkert fodering.



  • #22   1. maj 2008 Og det er også en konsekvens af, at eksteriørdommere har valgt at avlskåre meget store hunde - det er ikke kun foderet, der spiller ind der ;o)

    Synes i øvrigt det er meget begrænset, hvad hunde i denne størrelse vokser i højden efter 1 årsalderen ;o) Hvis noget overhovedet....


  • #23   1. maj 2008 Babett: når hunden føst er blevet så tyk at det belaster leddene, så er skaden forlængst sket, ang HD - skaden sker ved for meget foder, hvor hunden belastes ved for hurtig vækst - derfor skal den ikke bare ikke blive fed - den skal holdes slank.

  • #24   1. maj 2008 Det er vel almen viden at hunden skal holdes slank, men arveligheden er der selvfælgelig stadig, Der er jo racer der ingen problemer har med HD usanset fedme og hurtig vækst.

  • #25   1. maj 2008 Har læst hele artiklen i bladet. Jeg håber ikke det vil tage focus væk fra at det stadigvæk er en blanding af arv og miljø.
    Min omplaceringshund, som haltede meget slemt da jeg fik ham 11 mdr. gammel fik taget foto som viste begyndende dyspl. Nu 3 måneder efter halter han overhovedet ikke længere, og dr. dyr vil meget gerne tage nye billeder af ham om 6 mdr. så vi kan sammenligne. Han har fået alt det han kunne spise, fordi han var radmager og uden muskler overhovedet fordi han var en bur hund. DVS. hans bur var så lille at han ikke kunne sidde oprejst eller vende sig i det. Det var et forsøg på at tage hans halthed væk, som havde fået de tidligere ejere til at sætte ham i bur............ Men størrelsen havde de så ikke taget højde for. Eller at han samtidig mistede al sin muskelmasse.
    Suuk----
    Bu kan han sagtens tage 6 km. i eget tempo og så uden at halte bag efter.


  • #26   1. maj 2008 Snow, i følge artiklen var der jo ca. 1/3 i kontrolgruppen, der udviklede HD - så nej, jeg tror ikke, det kan tage fokus væk fra arvelighed.
    Men mere fokus på, at hunde der bliver fodret forkert i vækstperioden er da bestemt relevant. Hvis risikoen vokser med 2/3 dele med forkert fodring, så er det bestemt et fokus, der er vigtigt at holde.

    Desværre er det nok i mindre grad folk uden for klubberne, der har brug for den viden da det jo er noget der tales om ofte indenfor.
    Det er spørgsmålet, hvordan man bedst muligt når målgruppen....


  • #27   1. maj 2008 CH. Ja det er så det. Har for 3 måneder siden skiftet arbejdsplad.40 nye kollegaer og kun een foruden undertegnede kente noget til HG f.eks. og ville ikke være bange for at købe en hund uden tavle langt mindre vide at der var nogen steder de aldrig skulle købe hund fra.

  • #28   1. maj 2008 *GYS*

  • #29   1. maj 2008 Arv spiller altså også en stor rolle - uanset fodermængde.
    Men at en fed hvalp udvikler HD tyder lige så meget på den heller ikke har fået den motion der skal til - den tynde det modsatte som Snow skriver. Og så hvilken kost man byder dem.

    Dertil skal også tænkes på hvilket aktivitetsniveau netop den og den race har - hvilken muskelsammensætning og brug af samme.
    Mine ville ikke kunne "overleve" på den mængde - de kræver mere foder end foreskrevet.

    Men mål over standarden - det KAN skyldes foder. Derimod kan du ikke sulte en for stor hund "i stå". Den vil indhente sin højde senere.
    I reglen er det medfødt om den bliver det ene eller andet mål.


  • #30   1. maj 2008 Og tina Kastbjerg har selvfølgelig Glarbohund, ved dog ikke om hun har den endnu smiley

  • #31   1. maj 2008 Johh og hende dejlige unghund ;o)

    En lækker halv søster til Penti :o)


Kommentér på:
kost og HD

Annonce