hjælp.. bailey er bidsk... {{forumTopicSubject}}
Skrevet: 09-05-2008 10:58:07 Slet hele emnet
jeg har kæmpe problemer med bailey for tiden
hun er jordens dejligste og mest kælne hund, og kender man hende kan man gøre alt med hende.
desværre er hun meget bidsk, hvis man kan kalde det det, over for fremmede. jeg har 3 gange oplevet at hun har snappet ud efter børn eller voksne fremmede... her på det sidste har det været en lille dreng. jeg så det ikke selv, da det var min kæreste der gik med hende.
hun var løbet hen til drengen, og snust lidt til ham, da drengen jo gik ud fra at hun bare var en nysgerrig og snakkesaglig hund, rakte han hånden ud for at lade hende snuse. han gjorde det rigtige. men hun sad 2 sek. efter i hans arm. heldigvis tager hun ikk så hårdt fat, så der var ikke en skramme.
en anden dag var en veninde på besøg, bailey løb hen til hende, da hun sagde hej bailey snappede hun hende i benet...
jeg har også en gang haft hende med til en fødselsdag hvor jeg fortalte alle 8 mennesker at de skulle ignorere hende indtil jeg var hos dem før de sagde hej, hun gør nemlig ikke noget hvis viggo eller jeg har rørt dem først. står jeg bag hende knurrer og gør hun indtil jeg så at sige har "godkendt" dem. vi er blevet enige om at hvis det sker en gang til bliver vi nødt til at aflive hende. ingen af os ville accepterer en hund der reagere sådan over for vores eget barn. hun løber selv hen til dem. heldigvis er hun nem at kalde til sig, så vi kan forhindre det de fleste gange. men man ser jo ikke alt! hvad skal jeg gøre?
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 83 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.720
Hun lyder fuldstændig som en af samme race, som vi havde på hvalpehold sidste sommer. Hele humlen - tror jeg - ligger i din sætning "står jeg bag hende knurrer hun". Du skal ALDRIG stå bag hende. Hun er tydeligvis usikker, og det betyder at du som flokleder altid skal være forrest. Det er dig, der tager dig af at møde fremmede, og som du selv siger, så er der ikke noget, hvis I har rørt ved folk først.
Træn det igen og igen og igen. I er altid mellem hende og "det farlige". Når I har forholdt jer til det, og sige hilse, SÅ kan hun få lov at hilse, og vil formentlig også være tryg ved det. Men det er vigtigt at hun lærer at få tillid til, at I nok skal håndtere alt hvad I møder på jeres vej - hun er alt for ung til selv at kunne håndtere det.
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 323
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
Og så tror jeg Karina har helt ret i, at i skal træde mere ind i lederrollen, så hun ikke skal tage ansvar eller være nervøs for noget. De tkan hun trygt overlade til jer.
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 83 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.720
Hun kan/skal ikke på eget initiativ opsøge fremmede, slet ikke med de erfaringer hun/I har haft med det på det sidste.
Hun tager absolut ikke skade af, ikke at få lov til at hilse på alle på sin vej. Tværtimod er det jer som ledere, der skal afgøre, hvem det er "sikkert" at hilse på - og selve det at I kalder hende ind, og går i en bue udenom, vil også sende et signal til hende om, at I har fuldstændig styr på situationen og totalt overblik.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.551
I VED, at hunden kan finde på at snappe.... Hvorfor så lade den rende hen til en dreng og snuse til ham?
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 1.162
Og så søge noget professionelt hjælp, for at se om man kan løse problemet.
jun 2007
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 21 Svar: 196
At aflive hunden, fordi den er har fået fejlindlært nogle uheldige adfærdsmønstre synes jeg godt nok ville være drastisk.
Som Karina skriver så sørg altid for at det er jer der har ansvaret i hilsesituationer - ikke hunden. At du så siger at den selv løber hen og hilser - det skal du jo så forhindre - konsekvent. Det er klart at det vil kræve lidt fokus og at i ikke sjusker med det - men det er vel også værd at ofre frem for at aflive en ellers dejlig hund.
Og så skal I stoppe det hvis den så meget som gør mine til at tage fat i nogle - den skal vide at det er helt tabu. Ros den derimod når den hilser roligt - efter at I har hilst - og givet hunden lov til at hilse.
Jeg kan se at du bor i Jylland - kender ingen adfærdskonsulenter der. Men jeg kender en på sjælland - som jeg ved ville kunne hjælpe dig med at rette problemet - inden for kort tid. Så tag fat i det nu - inden problemer bliver rigtig alvorligt - det er mit råd.
Held og lykke med det.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 12 Emner: 85 Svar: 1.807
Tja jeg er "ked" af at sige det - men jeg er rygende enig med Jonna M...
En bidsk hund var heller ikke blevet hos os.... Der ville blive kørt en sidste tur til dr. dyr....
nov 2006
Følger: 54 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 103 Svar: 4.031
Hvordan en i hele hule he.... kan man forsvare at have en hund der bider? En ting er hvis en hund er utryg og "forsvare" sig selv.
men en hund der opsøger og derefter bider, ville jeg simpelthen ikke turde beholde! det er uansvarligt for sine medmennesker og deres dyr!
Du vil jo aldrig kunne vide dig sikker over for dine egne børn og familie medlemmer hvis hun lige pludselig brister og bare bider!
hvis det var min søsters hund der var sådan, ville jeg ikke have noget med hende at gøre så længe den hund levede!
jun 2007
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 21 Svar: 196
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.382
Måske har den smerter.
Og vil stemme i med resten af koret : En hund der snapper skal IKKE gå løs..
Mine er heller ikke løse... selv om de kan kaldes hjem 1. gang
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
mar 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 1 Svar: 5
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
hjælp.. bailey er bidsk...