{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Engelsk syge
  • #1   26. maj 2008 Engelsk syge? Er det skørbug eller noget i den stil?

  • #2   26. maj 2008 Ah.. osteomalaci!

    Kan man behandle for det?


  • #3   26. maj 2008 jeg troede kun det ramte mennesker.....
    det er mangel på D vitamin der giver skøre knogler...... så hut jeg visker


  • #4   26. maj 2008 Dyrlægen håber at vi kan ændre kursen med den rette kost.. men det er ikke sikkert.

  • #5   26. maj 2008 Jeg troede faktisk også kun at det ramte mennesker. jeg mener også det er D-vitamin mangel der påvirker knoglerne.

  • #6   26. maj 2008 Bløde knogler (Osteomalaci, Engelsk syge)

    BA. med. Anders Kehlet Nørskov



    Artiklen er oprettet på Sundhedsguiden d. 06.03.07




    Definition og årsag
    Osteomalaci er en tilstand med udtynding af kalk fra kroppens knogler, pga. mangel på D-vitamin. D-vitamin gør, at kroppen optager kalk og fosfat fra tarmen, og at der ikke udskilles så meget kalk til urinen i nyrerne og holder således et tilstrækkeligt kalk-niveau i kroppen.

    Når kroppen har for lidt kalk i blodet, frigives der et hormon fra biskjoldbruskkirtlen (PTH), som frigiver kalk fra reserverne i knoglerne. Dette er en hel naturlig mekanisme, men hvis der ikke efterfølgende igen fyldes kalk på knoglerne, ender de med at blive bløde og bøjelige.

    Man optager D-vitamin gennem tarmen fra føden, men kroppen er også i stand til at danne sit eget D-vitamin i huden, når den bliver bestrålet med sollys. Osteomalaci kan derfor opstå ved mangel på indtag af D-vitamin, ved malabsorbtionssygdomme (f.eks. cøliaki), hvor optaget fra tarmen er hindret eller ved mangel på sollys, som f.eks. kan ses hos nogle muslimske kvinder. Ved kronisk nyresvigt, hvor D-vitamin ikke kan virke og aktiveres i nyrene, kan der ligeledes udvikles osteomalaci.

    Visse medikamenter (noget epilepsi-medicin), svær leversygdom og fjernelse af større dele af tarmen, kan også medføre udvikling af sygdommen.

    Hos børn kaldes sygdommen rachitis, og tilstanden er hyppig i udviklingslande. I Danmark ses osteomalaci forholdsvist sjældent, men er dog stigende pga. øget antal med anden etnisk oprindelse.


    Symptomer på osteomalaci
    Osteomalaci er forbundet med:

    Smerter fra knogler og muskler.


    Generel træthed.


    Øget tendens til knoglebrud, dog ikke så stor som ved osteoporose (knogleskørhed).


    Knogledeformiteter.


    Nedsat kraft i musklerne.


    Langsom, vraltende gang.

    Der kan ligeledes være symptomer på for lavt kalcium i blodet (kramper, neurologiske forstyrrelser, hjerteproblemer).



    Forholdsregler og diagnose
    Vigtigste forholdsregel er tilstrækkeligt indtag at D-vitamin i kosten, f.eks. via mejeriprodukter og fed fisk, der indeholder meget D-vitamin. Er man ikke i stand til at få tilstrækkelig D-vitamin fra kost eller sollys, kan man supplere med et D-vitamin tilskud. Dette kan også gives til børn i vinterhalvåret i Danmark.

    På et røntgenbillede kan osteomalaci tit ligne osteoporose, men en blod- og evt. urinprøve, vil visse forstyrrelser i kalciumstofstiftet, som ikke ses ved osteoporose.

    Tilstanden kan ligeledes forveksles med kræftmetastaser til knoglerne, og ved mistanke om dette kan man være nødt til at tage en knoglebiopsi for at få diagnosen.



    Behandling af osteomalaci
    Behandlingen af osteomalaci går ud på at genoprette kroppens D-vitamin-lager. Ofte er tabletter med D-vitamin tilstrækkeligt, i nogle tilfælde gives der indsprøjtninger i en muskel, og tilstanden normaliseres på denne behandling.

    Eventuelle deformationer af knogler kan ikke rettes på behandlingen, og de vil være blivende. Hvis man samtidigt har fået diagnosen osteoporose (ved en knoglescanning), bør man scannes igen efter behandling med D-vitamin, da osteoporose samtidig bedres på behandlingen.


  • #7   26. maj 2008 Far hun så vitamin tilskud nu? Jeg googlede lige og så at man både kan give det i pilleform, men også direkte indsprøjte D-vitamin.

  • #8   26. maj 2008 min farfar havde det som barn,.... tabte alle tænder, gik med protese fra han var 13....

    hvad fodre du din hund med, siden det er gået så galt?


  • #9   26. maj 2008 Indtil hun var ca. 3 mdr. fik hun tørkost, hvilket hun ikke ville spise. Hun fik en skade på den ene vækstlinie i venstre knæ. Derfor gik vi over på barf for at se om det kunne redde hende. Efter et par uger var vækstlinien næsten normaliseret. I forrige weekend vred Futte om på højre bagben, da hun hoppede. Vi fik taget røntgenbilleder, som vores egen dyrlæge har vurderet på i dag. Hun siger så, at Futtes knogler er blevet markant dårligere i løbet af den sidste måned, hvor vi har fodret med barf. Det er ellers en meget varieret og grundig barf madplan vi har fodret efter.

    Dvs. at engelsk syge både kan være ingeting og MEGET alvorligt?
    Jeg er så bange for at Futte ikke får det liv hun fortjener. De sidste måneder har vi skullet holde hende i ro, hvilket vi har gjort, men vi kan ikke blive ved med at byde hende dette. Ved ikke hvor langt vi skal køre dette ud.. for Futtes skyld. Bestemt ikke for vores skyld.. jeg vil så gerne beholde hende. Hun har det mest fantastiske sind.. den dejligste hund. Hun betyder bare alt for mig.


  • #10   26. maj 2008 Dyrlægen anbefaler at vi skal gå tilbage til tørkost. Jeg er simpelthen så meget i tvivl om, hvad vi skal gøre. Jeg har ellers en god fornemmelse med barf, men vil jo også gerne gøre hvad dyrlægen siger.

  • #11   26. maj 2008 Og det er præcis derfor jeg ikke har fidus til BARF, ih og åh det sku være så godt. Men der kommer bare flere og flere der fortæller at det er gået galt for deres hunde.... Er man ikke ernærings ekspert så kan man ikke styre at de får nok af alting.....

  • #12   26. maj 2008 Får hun vitanmin pulver i sin Barf ??

  • #13   26. maj 2008 Jeg synes i skal kontakte dyrlægen og høre om et konkret kosttilskud kan hjælpe. Altså om D-vitamin kan tilføres kosten kunstigt, for at rette op på det. Håber i finder ud af noget.. det lyder godt nok kedeligt - både for Futte og for jer.!

  • #16   26. maj 2008
    Jeg siger ikke der er en ernærings mæssig forskel... Men jeg siger at det ikke er godt nok bare at stikke hunden et kødben og så er det super sundt. Kan godt være det virker for nogen, men sjovt nok er der hunde der bliver rigtig syge af det.....
    Og i tørfoderet er der eksperter der har brugt tid på at sammensætte det hele rigtig så hunden får hva den har brug for....


  • #19   26. maj 2008 Nej det er ikke det jeg tror BARF er... Det var sagt sådan lidt overdrevent... Ro på nu.....
    Men sjovt hvis den er så varrieret og fantastisk den plan, at hunden så tydeligvis har fået for lidt vitaminer og nu må leve med de konsekvenser..... Det er bare underligt på dette "mirakel foder"


  • #20   26. maj 2008 Nej det er ikke eksperter der sammensætter... det er hr og fru danmark hjemme i køkkenet, og det er der jeg tror den rigtig tit kan fejle

  • #22   26. maj 2008 Jeg har ingen info fra nogen dyrlæge, for jeg snakker ikk foder med min dyrlæge, og køber det heller ikk af ham.........
    Jeg har mine oplysninger fra hva jeg har kunne læse rundt omkring på nettet...
    Og mine oplysniner om syge hunde har jeg her fra HG hvor flere og flere kommer frem og siger, det er ikke godt for min hund... Der er sågar en der har mistet sin hund efter at være gået over på BARF


  • #24   26. maj 2008 Nej synes jeg sådan set ikke er mærkeligt. For var jeg dyrllæge ville jeg også anbefalde tørfoder ud fra det som jeg skriver, at mange hunde os bliver dårlige på BARF.....
    Og jeg har hørt BARF sælgere stå og love paradis med råt kød.. Så den holder heller ikke....

    Men det er jo en smags sag. Hva man tror på... Men der er jo ingen klare beviser for at BARF bare er lykken som mange gerne vil ha det skal være. Alt der er, er personlige erfaringer... Men bare husk at kig til begge sider....


  • #26   26. maj 2008 Daisie, nej men det burde vi måske... For danskere spiser jo heller ikke sundt.... Og vi får ikke de rigtige vitaminer og mineraler..... såå.....

    men du har jo ikke kigget til begge sider, for du nægter at indse at hunde også bliver syge af det,..... så du kigger kun i en retning smiley


  • #28   26. maj 2008 Daisie, så har du ikke fulgt med i medierne.........
    Men nu nok om det.... Det er et holdningsspørgsmål og min holdning er klar....


  • #30   26. maj 2008 Så har jeg snakket med Hedvig Jensen ( www.barfbutik.dk). Hun er slet ikke i tvivl om, at Futte kan blive fuldstændig rask igen med mindre at sygdommen er meget voldsom. Hedvig laver en plan til mig over, hvilke vitaminer og mineraler Futte skal have.. hvor meget og hvor længe. Derefter sender hun det til mig med posten.

    Det gav lidt håbet tilbage, men det lyder bare for godt til at være sandt, at min lile Futte kan blive helt rask igen.

    Hun mener, at problemet skal findes ved Futtes mor, som måske ikke havde byggesten nok i mælken til 5 hvalpe. Futte er måske en af de uheldige, der ikke har fået de byggesten hun har brug for. De skal derfor bygges op nu. Når jeg tænker over det, så var kuldet egentlig også meget forskellige i størrelser og vægt. 1 var meget tyk. 2 var normale og 2 var meget spinkle. Futte var en af de normale.. måske lidt for tynd.

    Vi krydser fingre og poter.

    Tusind tak for jeres svar.. tak for støtten Daisie L:)


Kommentér på:
Engelsk syge

Annonce