{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.140 visninger | Oprettet:

Engelsk bulldog fødsel {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg har brug for jeres råd og erfaringer.

Sagen er den at vores to dejlige bullerbasser har parret sig.
Hannen Tyson, er en 5årige fransk bulldog og hunnen Aia, er en 2 årige Engelsk bulldog.
Det har ikke været planlagt, men er sket under et massivt sygdomsforløb her hjemme, hvor hele husstanden mere eller mindre lå syge hele marts.
Men nu er det sket og vi er selvfølgelig glade, men også nervøse, da vi ved at engelsk bulldogs har svært ved at føde.
Vi var til scanning med Aia, (forløb ikke særlig godt syntes jeg ikke, det hele gik meget hurtigt, de bekræfte blot at hun var gravid, de kunne hurtigt se en hvalp, men var i tvivl om der var flere) + vi fik ingen rådgivning om noget som helst. Dyrlægen sagde blot at vi måtte vente og se, hvor mange hvalpe der kom, til den dag hun fødte.

Mit spørgsmål er, KAN EN ENGELSK BULLDOG GIDT FØDE SELV ELLER SKAL HUN HAVE KEJSERSNIT? Tænker jo at det er en blanding mellem en fransk og engelsk bulldog, så mon ikke hvalpene bliver mindre?

Er der nogen herinde der har erfaring med dette?


Kommentarer på:  Engelsk bulldog fødsel
  • #1   13. maj 2020 Jeg tror jeg ville forberede mig godt og grundigt på et kejsersnit.

    Hvor langt er hun henne?


  • #4   13. maj 2020 Det ikke pga størrelsen men pga de store hovede både fransk, engelsk, Boston osv er fedt med. Og så har de en tendens til at være samme i bæknet. Min veninde som opdrætter Boston, siger man skal være meget aktiv i de fødsler for hoveder han være lidt svære for tæverne at få ud. Vil få fat en opdrætter der kan hjælpe jer.

    Men vil begynde at ligge penge til side til kejsersnit


  • #5   13. maj 2020 Hvad med at gå til en anden dyrlæge og få noget rådgivning ? Sig det som det er at i er nervøse for et kejsersnit og har brug for at være ordentligt forberedte. En god ide vil nok være at få taget en røngtenbilled når drægtigheden nærmer sig sin afslutning så i ved hvor mange hvalpe i kan vente. Hvis der fx kun er en enkelt hvalp kan det være overordentligt svært for tæven at føde den; hvalpen er typisk større end normalt og ofte får tæverne ikke ordentlige veer med en enkelt hvalp. Prøv også at få en erfaren opdrætter med på sidelinjen. Der er måske nogen herinde der vil?

  • #6   13. maj 2020 PS Mht størrelsen på hvalpene så er det sådan med blandinger at udfaldsrummet er hele spektret for de implicerede parter smiley Så nej, de bliver ikke nødvendigvis mindre end normale EB hvalpe.

  • #8   13. maj 2020 Jeg vil anbefale et røntgenbillede en uges tid før forventet fødsel, så ved i hvad I skal forberede jer på.

    En rigtig dygtig dyrlæge kan også tage et billede af bækkenet på tæven, måle den og måle fosternes kranier, derfor efter sammen holde de to mål, hvilket kan give en god indikation på om hvalpene kan passere igennem bækkenet.


  • #9   13. maj 2020 Hvor bor du?
    Hvis det er Sjælland ville jeg alliere mig med Nina Diers på Ølby dyrehospital. Hun opdrætter selv EB og er nok den dygtigste til dén race tænker jeg. En EB tæve fødte forleden naturligt med hjælp fra Nina. Der er også en fødselspakke med scanning, vaccinationer, hotline osv. Ét er hovederne men deres dybde gør også at hvalpene har svært ved at komme op i fødselskanalen, hvis tæven altså får veer....


  • #10   13. maj 2020 Forbered jer på et kejsersnit, og forbered jer på en massiv udgift ifb med dette. Jeg ville ikke begive mig ud i et planlagt KS dog.

  • #11   13. maj 2020 De andre skriver det fint. Bare så i har sat fra til det - kejsersnit står til ca. 12-15.000kr i alm. åbningstid. Og ved nat/helligdag omkring 25-30.000kr.
    Det er en lorte situation. Men står man midt i det er det godt at vide man har økonomien parat. Ellers kan sådan en udgifter vælte de flestes økonomi.


  • #12   13. maj 2020 Jeg vil da også råde jer til, hvis I ender med kajsersnit at I i samme ombæring får tæven steriliseret, så I ik står i samme situation igen. Og ellers skal I nok overveje det alligevel eller kastration af hanhunden.

  • #13   15. maj 2020 Ville som andre skriver kontakt Ølby Dyrehospital og få en konsultation hos Nina med røntgen inden fødslen. Hun kan nok bedst vejlede jer, hvad der er bedst ift situationen. Man kan tilkøbe en fødselspakke på Økby til 4500kr (mener jeg). Der får man en masse fine (og relevante) ting med i pakken, fx døgnåben dyrlæge kontakt pr tlf, vaccine af hvalpene, efterfødselstjek osv osv.
    Jeg selv havde ikke taget en fb/eb hjemmefødsel alene uden erfaring.
    Kender i ingen med opdrætter erfaring i kan få hjælp hos?
    Kejsersnit koster typisk 12-30k, bare så i er forberedt. Forsikringen dækker næppe.


Kommentér på:
Engelsk bulldog fødsel

Annonce