Egne meninger? {{forumTopicSubject}}
Er et forum ikke til for at kunne give råd og høre andre folks meninger om tingene? Hvis man ikke ønsker at høre andre meninger end dem man selv har, så tror jeg ikke at et forum er det rette sted. Gang på gang bliver man hugget ned og angrebet personligt fordi man ikke lige mener det samme som flertallet, kan dette være meningen? Når man skiver i et offenligt forum må man forvente at ikke alle kan mene det samme. Jeg ved at mange herinde ikke skriver det de virkelig vil sige, fordi de så kan forvente at få så mange personlige angreb tilbage, det er synd når nu dette sted er til for os alle. Jeg skriver altid hvad jeg mener, og modspil er selvfølgelig også godt nok så længe at indlæggene kan skrives på en pæn og respektabel måde. Og hvad er det sjove i, at skrive et indlæg og så kun regne med eller acceptere at få de samme svar tilbage som man selv kom med? Ja dette var så min mening om meninger i dette forum...
okt 2004
Følger: 52 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.331
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.275
Vel talt, vel talt Belinda - og se så - jeg har også kun samme mininger som alle andre :o))
nov 2004
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 1.427
apr 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 1.237
okt 2004
Når det så er skrevet så mener jeg at man nogle gange lige skal stikke en finger i jorden og se om man nu KAN bidrage med noget sagligt eller om det vil få den modsatte effekt.
Lige mine ord Julie ;o)
aug 2005
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 96
okt 2004
Jeg har så tit siddet og skrevet et indlæg, og når jeg så skulle sende det, så kigger jeg på det, og gider ikke sende det alligevel..
For så snart man kommer til at træde nogen over tæerne, så risikerer man at blive stemt ud.
Og jeg gider ikke skulle sidde og forsvare mine meninger hver gang jeg lvarer på en tråd.
Der er altså nogen herinde, der har fingeren på aftrækkeren med det samme de møder modgang. I starten herinde var jeg af og til også lidt hurtig til at stemme nogen ud, men har da efterhånden indset, at de bedste diskussioner kommer nu engang når folk med forskellige meninger får lov til at sige hvad de mener..
På den måde bliver alle sider af en sag belyst, og det er vel det vi er bedst tjent med..
Jeg behøver ikke være venner med alle, men gider heller ikke bruge energi på at sidde og diskutere med folk, som jeg faktisk ikke kender..
okt 2004
okt 2004
okt 2004
okt 2004
Og nu kalder gå-turen - eller kanske jeg tager cyklen i stedet :o)
Kan i alle hygge jer så længe ;o)
aug 2005
okt 2004
Jeg kan personligt ikke tage nogen seriøst, når de vælger at være totalt anonyme..
okt 2004
Jo..
Men nu synes jeg ikke at de råd jeg har set dig give har været særlig fornuftige..
okt 2004
(link fjernet)
Nej, man stopper da ikke en lille hundehvalps tunge ned i halsen på den!
(link fjernet)
Nej, man skælder ikke en lille hund ud, der lige har tisset på gulvet. Men skal man til gengæld ikke huske at rose når den gør det ude??
okt 2004
aug 2005
personligt så brugte jeg metoden med øret, moderen napper hvalpen i øret når den gør noget galt, derfor mener jeg at øre metoden er den rette, men andre mener noget andet
Vil give peter ret i at man ikke skal råbe af hunden når den laver indedørs, og heller ikke tvære snuden ned i lorten som mange jo gør. Hunden kan ikke forstå at den har gjort noget galt ved at skide på gulvet, når den jo godt må skide udendørs. Tilgengæld ville jeg så mene at hunden skal roses når det er udenfor.
Kan folk ikke bare have lov til at være uenige, ikke alle kan mene det samme.
okt 2004
Men det var dig selv, der spurgte om jeg ikke kunne tage anonyme folk seriøst hvis de havde noget fornuftigt at sige, og det svarede jeg på, og vil da begrunde hvorfor jeg ikke synes du hører til blandt dem.
okt 2004
Og desuden ville jeg da ALDRIG slå min hund over snuden eller vride i dens ører!
okt 2004
aug 2005
Ja jeg havde læst hans indlæg forkert mth at skælde ud på hunde, det undskylder jeg for. vil ikke misforståes eller træde nogen over tæeerne, så nu er det sagt Undskyld =)
okt 2004
Men enig, vi kan ikke alle være enige, jeg har bare altid lært at det tæven gør ved hvalpene er at bide forsigtigt om deres snuder indtil de forstår at hun ikke vil tolerere den opførsel.
Dermed ikke være sagt at der ikke kan ryge et øre i klemme af og til, men det er ikke det, der er meningen :o)
aug 2005
okt 2004
Og jeg skriver hvad jeg mener er det rigtige, og jeg kan da se, at der er folk, der er enige med mig, så helt galt på den kan jeg vel ikke være.....
Og mener stadig at de ikke bevidst går efter at nappe i ørerne. Det har jeg heller ikke hørt at ulve skulle gøre.
aug 2005
okt 2004
Den må du forklare nærmere.
Kan ikke se noget som helst i den tråd du har linket til til trods for at du har linket til den to gange...
Og har jeg nævnt noget om vold nogen steder??
Skriv endelig din forklaring, jeg skal desværre ud af døren og på arbejde, men kigger da tilbage senere...
okt 2004
aug 2005
aug 2005
Det du beskriver med hånden er næsten det samme som det med tungen, du skubber din hånd ind så hunden får opkastfornemmelse, det samme gør nogle med tungen ved at trykke på det inderste stykke af tungen i munden. hunden føler det meget ubehageligt.
aug 2005
Og ja guskelov vi er forskellige, ellers havde det hele nok været en smule kedeligt! =)
aug 2005
Ja den med vandpistolen er smart, men man skal bare være hurtig og kunne ramme den i øjet.
Dengang kaya var hvalp det var der vand alle andre steder end på hende! Men kender op til flere der har haft held med den metode.
Jeg lærte meget på mit gamle studie, men det er heller ikke ment med at jeg siger alt hvad jeg har lært er det rigtige. Det er vel ligeså meget op til. den enkelte hundeejer at bedømme hvad de finder rigtigt. Bare der kommer en hund med et dejligt sind ud af det =)
aug 2005
nov 2004
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 1.427
I den tid vi har haft Luna, har vi lært, at positiv læring gavner ti gange så meget, end vold og magt. F.x. Når en hund tisser indenfor hjælper det ikke at skælde ud, men tilgengæld hjælper det at rose, når den gør det ude. Det hjælper ikke at skælde ud, når den har bidt ting i stykker, men det hjælper at rose den, når den IKKE gør det. Og mht. til træning er en klikker jo et fantastisk apparat, da den jo(brugt rigtigt) også er positiv indlæring, i og med at man ikke siger noget, når den ikke gør, det den bli´r bedt om, men man roser, klikker og godbidder, når den gør det den skal. På denne måde lærer hunden på en positiv måde.
Mht at bide brugte vi Lunas mors metode, da hun kom hjem. Lunas mor tog fat om nakken på hvalpene og lagde dem ned, når de strammede den. Det har vi brugt lige fra starten, og det har aldrig krævet vold, da hun med det samme har været klar over, at den var gal, når vi tog fat om nakken. Vi skal ikke klemme, bare have hånden der. Det har virket for Lunas mor, og det har virket for os.
(Min mening, selvom det vist er lidt et sidespor *gg*)
aug 2005
aug 2005
aug 2005
okt 2004
okt 2004
Pinning er en anden måde at irettesætte på. Det foregår ved, at den ene ulv tager et løst greb om den andens snude
med tænderne og holder fast, indtil den anden igen forholder sig rolig. De ældre dyr bruger også pinning, når de irettesætter hvalpene. Når hvalpen irettesættes sådan, er det hvalpen selv, som kaster sig ned på jorden og rundt på ryggen, mens den skriger himmelhøjt. Det er ikke den ældre, der smider dem ned og påfører hvalpen store smerter.
Hvalpen har igennem leg med sine søskende lært, at når noget gør ondt, skal den bare skrige, så stopper den anden,
og smerten forsvinder.
citat slut ;o)
okt 2004
Et andet "godt" råd siger, at man skal bide hunden i øret. Også her er begrundelsen, at sådan gør hundemoderen. Den svenske hundepsykolog Anders Hallgren har imidlertid lavet en undersøgelse, hvor han bl.a. indsamlede oplysninger fra forskellige kenneler om, hvordan deres hunde irettesatte hvalpene. Undersøgelsen viste, at hundemoderen stort set kun benytter sig af pinning, når hun irettesætter - og det foregår helt uden nogen former for vold eller fysisk smerte. Hermed håber jeg at have tilbagevist nogle af de mange fejlagtige skrøner, som desværre stadig florerer.
citat slut.
okt 2004
Ældre ulves og hundes omgang med hvalpe er desværre meget misforstået. Nogle af de 'gode' råd, du kan høre rundt omkring, går på, at man skal kaste sin hund ned på ryggen og holde fast, til den 'giver' sig, fordi sådan gør hundemoderen. Eller at man skal ruske hunden i nakkeskinnet, fordi sådan irettesætter hundemoder sin hvalp. Men det eneste tidspunkt, en ulv rusker noget i nakkeskinnet, er, når den dræber et mindre byttedyr.
citat slut.
okt 2004
- pinning hunde træning -
Så popper der en masse op, som mange af os sikkert kan have glæde af at læse lidt mere om - igen ;o)
aug 2005
Men man har ret til at være uenige
okt 2004
Jeg bruger selv pinning i den betydning som beskrevet længere oppe i citatet ved visse adfærdsmessige "problemer" og det med meget, meget stor susses - yderligere er det også en "metode" jeg - ligeledes med stor susses - har lært andre at bruge, både IRL på træningspladsen og over nettet fået posetive tilbagemeldinger *S*
Her er det jo så heller ikke citater fra "folk" i betydningen "alle mulige mere eller mindre tilfældige med mere eller mindre stor og langvarig erfaring med hunde, hundemennesker og de kommunikations forbistringer der opstrå ind imellem". - det siger jeg heller ikke mundret at du skriver, men synes nu alligev l jeg kan spore lidt derhen ad (?).
De citater er fra artikler skrevet af og om meget store og meget anarkendte ældre "hundemennesker", med utallige "cases", studier IRL af hunde og ulve flokke osv. der er temmeligt enige om netop disse adfærdsmessige brugbare "redskaber" i løsningen af "konflikter" og sproglige problemer mennesker og hunde imellem.
Jeg anser personligt mennesker, der på så mange måder lader mig (og andre) få et grundigt og dybere indsigt i deres erfaringer, arbejdsmetoder og arbejdsgrundlag m.m. for meget troværdige mennesker - der alle arbejder med stor kærlighed, intregritet, empati, forståelse, sund fornuft og skepsis mv. og på at netop formidlede den viden og de observationer de er kommet til - ud til almendelige hundemennesker som mig, der ærligt erkender mine begransninger, men også oprigtige ønsker om at forstå min hund og andres hunde + deres ejere i et helheds orienteret billede.
Jeg håber det ikke var rent volapyk det jeg her skrev -
blot at jeg synes mennesker der arbejder med andre mennesker (og det gør man jo når man arbejder med hunde*S*), skylder disse mennesker og hunde, altid at forblive åben for nyt, ikke bare at afskrive noget med -- "jeg ved hvad jeg behøver" og altid at huske at tage sin "bokse" af viden op til fornyet revidering - gøre status med jævne mellemrum og huske at "jo mere jeg ved om et emne, jo mere ved jeg - at jeg ikke ved".
Detter er bestemt ikke personligt eller negativt rettet - blot tanker om det, bla. du Jeanette skriver her ;o)
//Karina.
//Karina.
okt 2004
okt 2004
aug 2005
Jeg har læst om pinning, men det jeg har lært via min uddannelse er noget helt andet. Det kan jeg jo ikke rigtigt lave om på. Da jeg ikke selv står for de ting der skal undervises i. Derfor er det jo klart at jeg holder på det jeg har lært. Men ja jeg er da åben for nye ting, men kan kun give videre af den viden jeg har lært.
Jeg syntes bestemt ikke jeg vildleder folk med mine indlæg, da det er ting jeg har lært. Og folk er da også helt i deres fulde ret til at mene noget andet. Som jeg før har skrevet, så siger jeg ikke at alt hvad jeg skriver desideret er det rette, men det er de ting som jeg har lært.
Jeg ved ikke hvordan undervisningen herhjemme foregår og hvilket pensum de har. Jeg kan kun tage ud fra de ting fra min uddannelse i england. Forstår så bare ikke at hvis de er helt ved siden af, hvorfor der så bliver sendt programmer på animal planet om dem.
Men tak for at du skrev tilbage, guskelov man ikke er ens og ikke skal være enige om alt. Dejligt at høre dine personlige tanker/meninger =)
aug 2005
At sige jeg vildleder fordi du ikke mener det samme som jeg, syntes jeg ikke er passende. Men tak for din mening =) Men ville sætte pris på en lidt pænere tone, hvis det skulle være en anden gang =)
okt 2004
For noget der ligner 25 år siden lærte jeg metoder som træner assistent, der gik ud på at straffe hunde under indlæring når - eller hvis - de ikke udførte "opgaven" korrekt (sit, dæk, kom, plads osv).
Jeg lærte andre at de skulle råbe kommandoer, tage ultra hårdt fat og kaste hunden til jorden i fald den virkede det mindste opsætsi, helt bogstavligt flå hunden på plads i fald den ikke forstod efter kun et par træningstimer (altid med kvælerkæder på) - og så mente "vi" enda at vi var noget særligt fordi vi også lærte hundeførerne at rose deres hunde!
Hvis jeg ikke forholdt mig åben til nyt - lyttede med min fornuft og mit hjerte - tjaaa, så ville det jo stadig være hvad jeg lærte andre og hvad jeg troede på.
Kan du ikke se det?
Du kan sagtens være tro mod det du er - og stadig lære dig selv nyt - udvide din horisont inde for et felt ;o)
okt 2004
Karina.
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.968
Uden at vide så meget så er det også den opfattelse jeg er støt på i diverse hundebøger - blandt andet Irene Jarnveds - Fra Hvalp til Hund.
Hun er vist også ret anerkendt og dygtig...
aug 2005
Jeg kan kun give folk råd om det jeg har lært, kan jo ikke udtale mig om ting/metoder jeg intet kender til. selvfølgelig kan jeg lære nye ting, men jeg lærer ikke "bare" af at kigge på internettet, men via mine lærerer og kollegaer. - Nu lader jeg det hele ligge her med dette indlæg, jeg orker ikke at køre rundt i det samme hele tiden,og nærmest skulle "forsvare" mig selv,mine meninger og mit job og uddannelse, fordi andre er uenige.
Babe: Ja jeg undre mig også over at vi kan være uddannet det samme, og så åbenbart have lært vidt forskellige ting. Underligt er det ihvertfald.
okt 2004
Det er helt fint med mig og det var heller ikke for at du skulle ud i at forsvare dig, slet ikke - det har ikke min interese at "skubbe" nogen derud :o)
//Karina.
okt 2004
I andre sammenhæng kan det nemlig godt - bare ikke her ;o)
Egne meninger?