550 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Avl ?? Avl ??

Hej. Jeg gider ikke have nogle dårlige kommentarer over dette her.

Har et spørgsmål .. Hvornår vil det være mest fornuftigt at kunne avle på sin han hund .. ville gerne sætte ham til avls tjeneste (når han er lidt ældre) da jeg synes alle skal have muligheden for at have så skøn og venlig en hund som rex .. smiley

og som sagt gider ikke høre på alt muligt negativt ..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskiftning af afløbsrør i køkkenvasken 1.000 kr.
  • Stoppet vandløb 800 kr.
  • Toiletmontering 1.790 kr.
  • Skift af kogeplade 1.300 kr.
  • Jeg skal have gravet et aflangt bed på ca 5x1 mtr. Jeg kan selv ligge ukrutsdug osv, det er kun udgravningen jeg ikke kan. Der er lidt rødder fra hækken. Jorden er en blanding af jord og sand, mest sand. Der skal ikke graves ret dybt. Jeg har en spade og en skovl, men andet har jeg ikke. Det er ikke så stort et stykke der skal graves, så jeg tror ikke det tager ret lang tid. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avl ??
  • #1   4. jun 2008 Når han er fuldt udvokset - både fysisk og mentalt!
    Er tjekket for alle racerelerterede sygdomme.
    Den helt rigtige tæve dukker op.
    Der er fundet en håndfuld købere til hvalpene.
    Og han er avlsgodkendt af jeres stambogsklub smiley

• #2   4. jun 2008 Og nu da han har en stamtavle og har mulighed for at blive avlsgodkendt, så gør det smiley Jeg ville også være meget kritisk i udvælgelsen af tæven, og stille nøjagtig de samme krav til den som til din egen hund smiley

• #3   4. jun 2008 Er meget enig i Ginnes liste..

Det gode ved den er også, at når man har fået gjort de ting, så får man også langt bedre parringer end ellers...

• #4   4. jun 2008 Og til udstillinger vil din hund få kritik. Du kan måske få at vide at han mangler lidt front el. lign., så der kan du finde en tæve som har en god front. På den måde finde et match mellem to hunde der opvejer hinandens ulemper smiley

• #5   4. jun 2008 Husk også at spørge (hellere for meget end for lidt) hos din opdrætter. De vil sikkert gerne hjælpe dig med at finde ud af hvordan og hvorledes med sundhedstjek og eksteriørbedømmelse samt at finde en fornuftig tæve.

• #6   5. jun 2008 tusind tak .. der var meget hjælp smiley

men tror ikke jeg kan stille til stævne med ham da han har et stort knæk på halen (han er født med) ved ikke om han så er "for grim" ??

• #7   5. jun 2008 Jeg ved ikke om knæk på halen er diskvalifiserende. Men altså inden du kaster dig ud i avl synes jeg bestemt at man skal kigge med meget kritiske øjne på sin hund, Er den objektivt set egnet til avl? Et godt temprement er vigtigt, men der er sikkert mange avlsgodkendte hanner af super linier der også har et helt fantastisk temprement.

Mit yndlingseksempel på en hanhund der bestemt ikke er egnet til avl er mig eget hund Sigurt. Jeg elsker den lille skid over alt på jorden, men obejektivt set har han har for mange fejl. Han har ingen stamtavle, han er for stor og kraftig og han er lidt for temprementsfyldt.

Min pointe er : Vi elsker naturlligvis vores hunde, men derfor er det ikke sikkert det er en god ide at avle. Især ikke på "modehundene".

• #8   5. jun 2008 nu var det også mere fordi jeg ville høre om det .. ved godt at alle har fejl .. hehe .. men som du siger man elsker dem jo alligevel .. men helt sikkert vil jeg se på det med kritiske øjne .. altså jeg vil ikke bare avle for at avle hvis du forstår .. men kan kan vel få at vide hvordan en fejlfri race skal se ud og så hva der er af fejl på min f.eks ?

• #9   5. jun 2008 men hva angår temperament .. altså der er han bare så dejlig og sød .. altid kærlig og en hyggetrold .. hehe .. men har hørt noget om sådan nogle temparements tests man kan få ?? det skal han selvfølgelig ha alligevel..

• #10   5. jun 2008 Har du prøvet at ringe til den opdrætter du har købt ham fra? H*n kan nok hjælpe dig videre. Ellers kontakt klubben for Amerikansk bull dog. Desuden tror jeg det vil være godt hvis du undersøger forekomsten af HD hos forældre, bedsteforældre, søskende osv. HD der jo en rigtig nasty sygdom der ofte springer led over.

• #11   5. jun 2008 jeps .. jeg vil undersøge det hele .. men købte ham jo privat så har ikke nummeret til hende mere tror jeg .. desværre .. øv hvor irriterende .. :o(

• #12   5. jun 2008 Ærgerligt med den fejl, hvis alt andet er perfekt.

I min verden avler man ikke på en hund der har haleknæk - beklager, men det handler om ikke at give det videre.

• #13   5. jun 2008 Hvad er det for noget stamtavle han har ? Ikke DKK i hvert fald - der kan man ikke finde ham.

Men kontakter du de forskellige - DRU o.s.v. - så burde du nemt kunne finde opdrætter.

• #14   5. jun 2008 Hvad stamtavle har din dejlige hund.... Der er jo flere muligheder for en amerikansk bulldog....
    Amerikanske bulldogs har desværre, som mange andre racer, skavanker som helst skal undgås. Synes da du skal udstille ham og få ham avlsgodkendt samt få ham tjekket for de sygdomme der hører racen til. De kræver også en temperamentstest, hvilket desværre er nødvendigt.

• #15   5. jun 2008 Man benytter forhåbelige ikke en hund med haleknæk til avl!!!

Haleknæk er en defekt, der opstår tidligt i fostrets udvikling.
    Det kan IKKE tilrådes, at benytte hunde med haleknæk i avlen. Haleknæk giver så vidt man ved, ingen gener for hunden, såfremt der er tale om et lille haleknæk. Men der kan ses alvorlige haleknæk, som kan give gener for hunden. Man skal her også tænke på, at halen er en forlængelse af rygsøjlen. At avle på hunde med haleknæk kan bliver alvorligt, så derfor bør en hund med haleknæk ikke anvendes i avlen. – og så er det arveligt.

• #16   5. jun 2008 øhh stamtavlen er fra NKC..
    jamen det var også kun noget jeg spurgte om jo .. tænkte bare at hans far havde knæk på halen men ikke moderen .. så det er da næsten væk da det var 2 ud af 8 der havde det ? men nej nej rolig det er ikke sådan et kæmpe alvorligt knæk..

• #17   5. jun 2008 For pokker det er ærgerligt, for han er rigtig fin - men når faren også har det, så er det al mulig grund til at han ikke skal i avl.

Glæd dig over at du har en dejlig hund - men avl, nej ikke for ham.

• #18   5. jun 2008 ja det rigtig nok .. men tak fordet ..

Kommentér på:
Avl ??

Annonce