{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.002 visninger | Oprettet:

Mindre dominerende? {{forumTopicSubject}}

Har brug for et forslag fra jer.

Vi har en 9 mdr Newfer hvalp (tæve) som er MEGET frygtløs - og ret dominerende.

Det går efterhånden godt derhjemme og i forhold til os.
Det er forholdet til andre hunde det nogle gange går galt.

Vi går til træning med hende og trænerne har også observeret det.

Hun har 3 typiske reaktionsmønstre når hun er løs og møder en anden hund:

1. Hilser pænt og ignorere den efterfølgende. Dette er især overfor Schæfere eller andre hunde med samme type mentalitet. Det er som om hun ved at "her er der intet at komme efter".

2 Leger med hunden som enhver anden hund, helst brydeleg. Det er overfor hunde som gerne vil lege med hende og som ikke er underdanige. Det er ofte labradors og goldens, men også nogle af de små hunde med stort ego (f.eks. Beagle eller danksk/svensk)

3. Hun prøver at give dem bank! Hun er ikke aggressiv, men vil bare gerne vise dem at hun er stor og bestemmer. Dette er enten underdanige hunde som ikke siger fra eller hunde der kan "provokeres" til et slagsmål, typisk af racer a la Amstaff, og som ikke "hviler i sig selv". Det er som om hun ikke fatter at de tager det lidt mere alvorligt end hun gør, og hun synes at det er superfedt at de kaster sig ind i "legen" med så stor entuatiasme.

Vores problem er selvfølgelig nr. 3

Eksempel:
Vi skal til at træne et nyt sted. Hun når desværre at stikke af fra os ud af bilen og løbver hen til en stor Newfer han som står bundet. Den bliver normalt hidsig hvis den er bundet og der kommer en fremmed hund, så den hidser sig op. Hendes reaktion er først at sille sig foran den og gør af den på en MEGET provokerende måde - og derefter kaster sig over den for at "slås".

Vi måtte skille dem ad, og slippe hanen løs, så han kølede ned. Men vores hund burde ikke udfordre denne han!

Nogle forslag til hvordan hun kan blive lidt bedre til at kende sin plads? Og tænke sig lidt mere om?

Hun har været passet på kennelen hvor hun gik i deres store flok med hunde. Her accepterede hun at hun var nederst i hierakiet....
(men der var også 7 fuldvoksne Newfere der viste hende hvem der bestemte).

NOGLE GODE RÅD?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mindre dominerende?
  • #1   24. jun 2008 Jeg har samme problem med Ea. I Lørdags da vi var til hundetræf fik hun nok af en sød rottweiler.Ea satte sig lige i kinden på den og Rottweileren blev jo sur over det. Heldigvis lagde Rottweileren sig bare nedover hende og brummede lidt af hende også var det løst,men Ea blev ved med at provokere andre hunde den dag, så til sidst måtte hun d i snor. Det er første gang at hun har været på den måde. Du kan se hende i min profil. Så ved desværre ikke hvad du kan gøre, men følger lige med her så jeg kan se hvad andre siger da Ea også har samme problem.

  • #3   24. jun 2008 Jeg kigger ogs lige med ...

  • #6   24. jun 2008 Jeg fik til hundetræning med nynne fra hun var ca 11 uger til 5 mdr, så stoppede træningen, og jeg ville vente til DCH startede hold igen, og startede så igen da hun var 1 år ca., og nu gør, knurrer osv hun mod alle hunde stort set.(Bortset fra dem hun har været sammen med siden hun var hvalp)
    jeg tror kun det er når hun er i snor hun gør det.


  • #9   24. jun 2008 Tante Brahe:

    Øhhh tænker du på vores træner?
    Må indrømme at jeg ikke aner hvad du hentyder til...

    Jeg har diskuteret lignende problemer (men ikke dette specifikke) med vores Dch trænere og med andre Newf ejere.

    Generelt er hun en dominerende hund, og der har endnu ikke været nogle der har beskrevet hende som usikker (højst forvirret, men det var ikke i relation til andre hunde).

    Jeg har snakket en del lederskab med andre, har fået gode råd, hvor vi følger de relevante af dem.
    De problemer vi ellers har haft med hende er stort set forsvundet. Overfor os er hun en glad hund, som acceptere at vi bestemmer.

    Det er ikke fordi der generelt er store problemer med hende (længere).
    Og det er bestemt ikke fordi hun er strid overfor alle andre hunde.

    Jeg er bare bange for at hun en dag overvurdere sine egne evner og det går galt. Derfor er der nogle gode råd til dette speciffike problem?


  • #12   24. jun 2008 Ulven:

    Bemærker at du skriver følgende:
    Samtidig er han provokerende med vilje, forstået på den måde, at han elsker lidt sjov i gaden. Det er normal teenage adfærd.
    (....) Det er en konkurrencesituation.

    Det er præcis den opfattelse jeg har Peekaboo!
    Hun er jo godt nok en tæve, men ellers passer det.

    Tror at vi holder hende i "kort snor" det næste ½ års tid og ser om det ikke går over...


  • #13   24. jun 2008 RonjaRøverdatter:
    Du misforstod mig. Hun var ikke nederst i hierakiet da vi fik hende fra kennelen. Hun er efterfølgende blevet passet hos kennelen hvor hun blev sluppet ind til flokken. Og da hun kun var en hvalp var hun selvfølgelig nederst i hierakiet i denne forbindelse. Men hun prøvede kosntant at udfordre sin plads i flokken.

    Det er helt sikkert at hovedproblemet er dominans - og det er dette problem jeg har diskuteret med både Dch trænere og andre Newf ejere.
    Dog har det primært handlet om dominans i forhold til os da hun var yngre, og ikke dominans i forhold til andre hunde. Dette problem er dog løst bl.a med hjælp fra Dch's adfærdsterapeut, hjælp fra kennelen, og råd fra andre Newf ejere.

    Kort sagt gider jeg ikke diskutere om det er usikkerhed eller dominans. Har endnu ikke mødt en eneste hundeejer som har sagt hun er usikker, men mange vi møder (inkl. vores kennel og Dch trænere) siger at hun er en meget dominant hund. Hvis I ikke stoler på mig på det område, så bare lad være med at svare i tråden.

    Hvis I derimod har gode råd til hvordan man får en dominant tæve til at blive mindre dominant, så vil jeg meget gerne høre fra jer!


Kommentér på:
Mindre dominerende?

Annonce