{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.618 visninger | Oprettet:

Hanhund dominerende overfor tæve (DdB) {{forumTopicSubject}}

Jeg går med nogle rigtig trælse tanker i tiden og vil gerne have andres syn på denne situation.

Min hanhund Jason har, som nogen af jer ved, haft en meget turbulent fortid og har en masse lig i lasten.

Jeg har knoklet for, at få ham på ret køl og det er gået super fremad med ham...men...ja der et men.

Han er blevet kastreret og jeg har brugt meget lang tid på, at lade ham kastrere, da jeg var en anelse nervøs for hvordan han ville blive efterfølgende.

Han har altid været mors hund og haft et enormt behov for kontakt til mig - efter kastrationen er dette blevet værre.
Min tæve har også ændret sig i den senere tid - hun forsøger mere på kontakt nu end tidligere og jeg mærker en angst for, at skabe splid imellem dem.

Jason er meget dominerende og skælder højlydt ud, hvis tæven bare kigger på fodersækken i foderrummet.

Jeg har desuden observeret, at de nogle gange stivner - og at tæven her forsøger, at være usynlig.

Idag gik det så galt ude i køkkenet - der var ingen mad - kun vand.
Jason startede med, at stivne og knurre og så stod jeg ellers med en enorm angst for, at jeg ikke kunne skille dem ad, men jeg fik brudt ind, inden det endte helt galt.
Han bed ud efter hende og hun var våd i nakken og hun prøvede på, at forsvare sig.

Det virker som om han nogen gange simpelthen vil bestemme om hun må gå der eller der - og jeg er efter det der skete idag - i tvivl om hvorvidt jeg bør fortsætte med, at forsøge, at rette ham op...

Overfor mindre dyr er han helt ekstrem - der går simpelthen en klap ned og så lukker han af for omverdenen.
Hvis det er lykkedes ham, at krænge en kat op i et hjørne, så reagerer han ikke på, at katten kradser ham til blods.
Og han er altid meget fokuseret på de mindre dyr - alle dørene i huset er låst med hasper, da han ellers åbner dørene og han må jo klart ikke komme ind i de rum hvor vi har andre dyr (katte/marsvin)

Dette har jeg dog valgt, at leve med og jeg synes såmænd også det fungerer.

Men jeg bryder mig ikke om hans måde, at dominere tæven på og jeg har en rigtig træls fornemmelse af, at det ikke bliver bedre...men derimod værre.

Jeg går ind og markere og han hører også efter - men det bliver oftere og oftere og er jeg ikke i nærheden, så er det, at han manipulere med hende.

De er begge omkring 2½ år og hun er 2 mdr yngre end ham.
Det er ikke normalt, at en tæve og en hanhund ikke kan sammen, men det er heller ikke normalt, at det er hanhunden der bestemmer.
Og som Jason er....så giver han sig absolut ikke.

Det virker slet ikke som om tæven forsøger, at bestemme - hun trykker sig ved det mindste vink fra ham, men han tager overhånd nu...

Hvad kan jeg gøre i denne situation?
Jeg knuselsker den hund - men hele familien herhjemme skal også kunne fungere.

Tidligere ejer af tæven, tager gerne tæven tilbage - men dette valg vil knuse min datter, da hende og tæven er et fantastisk makkerpar.
Jason skal ikke videre herfra til nyt hjem!

Kom gerne med råd til, hvordan jeg kan løse disse konflikter.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hanhund dominerende overfor tæve (DdB)
  • #1   10. okt 2010 Jeg ville nok få hjælp af en adfærdsbehandler, altså en af dem der ikke tror hunden prøver at overtage verdensherredømmet. Og virkede det ikke kan det godt være jeg havde sagt stop.


  • #2   10. okt 2010 uhh sidder lige og tænker hele sitvationen igennem .. Noget af et dilema , du står i der .

  • #3   10. okt 2010 Jeg er nok bange for at du ikke vil kunne rette jason op i denne situation helt.
    Jeg ville nok overveje om han skulle aflives, med de tendenser. Jeg ville frygte for mit barn hvis han er så domenierne (staves).
    Jeg har kun oplevet en hanhund i mit liv som ikke kunne med en tæve og det er min nuværendes nabos hund. Han er 4 gange hoppet på malou og jeg og nabo har heldigvis været der til at stoppe det, men jeg lukker ikke min ud til ham. Hanhunden har aldrig kunne med andre da han kommer fra et sted hvor han altid kun har været sig selv.
    Det må være rigtig hårdt for dig for vi kommer jo til at holde virkelig meget af de kære firebenede.


  • #4   10. okt 2010 Men som anne skriver for fat på en adfærdskonsulent som kan hjælpe jer med træningen. Hvis det nu kunne hjælpe ville det jo være super.

  • #5   10. okt 2010 Er han iøvrigt tjekket for smerter hos en kiropraktor?

  • #6   10. okt 2010 Ud fra det du skriver havde jeg aflivet ham med det samme, det ville jeg bare ikke kunne leve med og du skriver det går ok med at have de små dyr adskildt fra ham, men hvordan tror du kattene har det med at være lukket fra og ikke kunne være sammen med familien??? Og hvad nu hvis det en dag er jer selv eller din datter det går ud over, og han får set sig surt på??? Nej jeg havde sku aflivet den uden tvivl.

  • #7   10. okt 2010 Det er hamrende svært ja:(

    Synes vi har været igennem så meget og er nået så langt, men jeg må også indrømme, at jeg er ved, at være træt.

    Jeg vidste, at han ikke kunne med katte, da jeg fik ham - men da jeg havde en kat som var meget hundevandt, tænkte jeg, at den opgave kunne jeg godt klare - foruden alle de andre problematikker der fulgte med.

    Han lærte også, at acceptere omtalte kat omend det krævede et stort arbejde.
    Men de andre katte var bange for ham, så der var slaget simpelthen tabt på forhånd.

    Da min kat døde - begyndte Jason at åbne døre. Kattene er i stalden og udenfor.
    Hundene har haven - og skal de med i gårdspladsen for, at skulle med i bilen eller en tur i skoven, så tjekker jeg, at misserne ikke er der.
    Kattene har lært, at haven skal de ikke færdes i.

    Men ja - jeg savner, at kattene også kan være inde.
    Jeg kan godt tage en af dem med ind - men katten kan ikke bevæge sig og Jason sidder på vagt uden pause.

    Da min datter havde marsvin på sit værelse i et sikret bur - prøvede jeg, at lade Jason være der - men han bliver simpelthen stående i timevis og bare stirrer og han er stiv som et bræt.
    Han helmer ikke og slapper ikke af:(

    Tæven er helt anderledes afslappet og går bare hen og lægger sig, men Jason er på konstant.

    Jeg må indrømme, at nu hvor det også går ud over Tut´s (tæven) frihed og trivsel, så har tankerne omkring det, at give Jason fred været oppe og vende og det er også det de er nu.
    Og samtidig vil jeg helst bare glemme det der skete idag....fordi jeg ikke har lyst til, at skulle forholde mig til det - nok fordi jeg står overfor, at skulle træffe en beslutning jeg ikke har lyst til.

    Men får Jason fred, så vil her være en helt anden frihed - dørene kan være ulåste, kattene kan være overalt, Tuttepigen kan komme med i stalden - hvor jeg trods alt tilbringer en del af min tid, hun kan komme med i skoven, når jeg rider en skridttur....dørene skal ikke konstant lukkes og hun skal ikke holdes inde, bare fordi jeg skal ud i gårdspladsen.

    Han har været gennem dyrlægetjek og har en øjensygdom grundet et kraftigt slag i hovedet - og hans øjne kan genere ham nogle dage og her virker han trykket og meget ked af det, men det er ikke tit det sker.
    Men nej han er ikke tjekket af en kiropraktor - tror dog desværre ikke, at det er her problematikken ligger.

    Det er ikke så længe siden jeg havde en tråd herinde, hvor Jason havde lagt an til, at måske at angribe en mand - men det var i forbindelse med, at jeg satte denne mand på plads og Jason bakkede så op omkring mig. Han lyttede til mig, da jeg sagde stop - men det er første gang jeg har stået med en hund, der truer med angreb fordi jeg verbalt skælder en mand ud - og manden var ikke truende overfor mig.
    Det fortæller mig, at Jason er meget vagtsom og jeg har lært, at jeg virkelig skal passe på min egen adfærd i forhold til andre mennesker, når han sådan står op bag mig og støtter op.

    Men at han er så ekstrem, gør også at jeg er meget tæt på ham - og jeg har aldrig været så forelsket i en hund, som jeg er i ham:(
    Men jeg har heller aldrig oplevet en hund, med et sind som ham - og lige så "vild" som han kan være, er han samtidig en ufattelig kærlig og omsorgsfuld hund - faktisk som ingen anden hund jeg har mødt.

    Øv hvor gør det ondt, at skulle se realiteterne i øjnene:(:(:(


  • #8   10. okt 2010 Jeg må indrømme, at jeg ikke ville kunne leve med det stress du lever under lige nu med Jason, men ja...jeg ville nok få han tjekket i hoved og r** ved en dyrlæge og så ellers få en adfærdsbehandler indover. Ses der ikke fremskridt derefter, så ville jeg personligt nok vælge aflivning.

  • #9   10. okt 2010 Hvis nogle af jer kan anbefale en god adfærdsterapeut, så sig lige til.

    Jeg bor på Mors i Vest/nordjylland.


  • #10   10. okt 2010 ved det er langt men john fra fyns hundecenter er fantastisk
    har selv haft DDB fantastiske hunde men nogle af dem kan være meget skarpe det er ikke typisk for racen og bør med en DDB tages meget alvorligt


  • #11   11. okt 2010 Allerede hertil morgen, da jeg kommer ud fra min datters værelse, mærker jeg denne spændte stemning, hvor han går meget langsomt med "stive" ben og Tut bevæger sig rundt med dukket nakke.....men de finder hver deres seng og så er der ro på igen.

    Øv hvor jeg ikke bryder mig om det - og jeg som troede, at det kun kunne gå godt med en han og en tæve:(:(



  • #12   11. okt 2010 Har lige haft en snak med min dyrlæge som jo kender lidt til Jason....vi snakkede lidt frem og tilbage om det og jeg spurgte ham direkte til, hvad han ville anbefale mig og han anbefaler, at give ham fred.

    Puha hvor ville jeg ønske dette ikke var virkelighed:(:(

    Men jeg ved godt inderst inde, at han har ret - Jason har så mange spøgelser, at slås med.....vi har kæmpet og vi er nået langt, men nogle af de ting han har oplevet må ligge så latent i ham, at jeg bare ikke kan få ham 100% i harmoni med sig selv.
    At han ikke kan med en tæve fortæller jo også, at der er noget helt galt...

    Og nej jeg tør ikke risikere, at de virkelig kommer op og slås - vil simpelthen ikke stå i den situation med 2 så store hunde.



  • #14   11. okt 2010 Der er desværre noglegange nogle utilsigtede konsekvenser af kastration, og det kunne godt lyde som om, at din hund desværre ikke har fået så stor en fordel af det som du helt sikkert havde håbet.

    Jeg kan ikke rådgive dig - jeg tror at det svar du mangler findes hos dig selv alene.
    Jeg håber det bedste for jer.


  • #15   11. okt 2010 Krumme det er simpelthen umuligt for mig, at stoppe ham inden.

    Har en del erfaring på bagen, men det her overgår min forstand alligevel og nej jeg har ikke erfaring med hunde der reagerer på denne måde.

    Der har været flere episoder idag og det kommer som et lyn fra en klar himmel.
    Den ene gang lå han i sofaen og tut var på vej hen over stuegulvet og her fare han lige fra liggeposition og hen og markere voldsomt af hende.
    Det var ingen synlige tegn forinden.

    Han stopper når jeg råber op, men jeg kan ikke råbe op før jeg ved, at der sker noget.
    Men stemningen er meget intens og jeg tør ikke stå med det her - det er ufatteligt så hurtigt han har ændret adfærd og alligevel har der altid været en snert af det. Men det eskalere meget her efter han er blevet kastreret smiley

    Men ja her stopper mine evner og mit mod - måske også fordi jeg har en pige på 6 år der ikke må komme i klemme i det her.

    Skulle jeg ikke tage hensyn til hende, så havde jeg ladet tut komme tilbage til gammel ejer og beholdt Jason, da jeg virkelig elsker den hund.
    Men det kan jeg simpelthen ikke byde min datter.



  • #17   11. okt 2010 Nej det er netop det Krumme - var jeg bare mig selv, så var sagen en anden.

    Og som det er nu, så kan jeg se, at tut er usikker på ham og ved ikke om hun tør gå forbi ham og vil ligge ved mine ben mere end ellers.

    Som dagen er spændt af idag, så tør jeg ikke risikere mere. Når jeg går ud, så er de i hver sit rum.
    Jason får fred imorgen - Tanken om at køre afsted med ham er ubærlig og her bliver så enormt tomt:(
    Og jeg har besluttet, at jeg aldrig igen skal have en hund med sådan en fortid - det er gået så godt, men gik alligevel galt og det her vil jeg aldrig opleve igen.

    Jeg elsker den dreng så højt, men for både hans og vores skyld må jeg gå den tunge vej - hvor ondt det end gør.

    Vræl hvor vil jeg bare ikke være i denne situation - øv hvor holder jeg meget af ham...han er så meget MIN hund:(:(:(
    Aldrig har en hund sagt mig så meget som ham - neeej hvor tårerne triller lige nu...



  • #19   11. okt 2010 Kære lille pus smiley Min mor valgte engang også at købe en voksen hanhund og selv med rigtig meget erfaring, kunne vi aldrig lære ham at begå med vores andre små selskabshunde. Han blev så kørt ned og selv om vi var rigtig kede af det, så skete der noget virkelig fantastisk med de andre hunde. Den ro og balance der var savnet i hans selskab, blussede helt op og vi havde det allesammen bedre. Ja det er lidt hård snak, men hverken hunden eller dets omgivelser havde det godt.

    Giv ham en masse kærlighed og tag den hårde beslutning

    Møs møs herfra


  • #20   12. okt 2010 Himlen har nu fået en smuk smuk stjerne....

    smiley


  • #21   12. okt 2010 Mange tanker til dig May...

    Det er så forfærdeligt at miste sin bedste ven :o(


  • #22   12. okt 2010 Tak CH

    Ja han var virkelig alt for mig.

    Aldrig har en hund kravlet så meget ind under huden på mig som ham:(

    Han vidste det godt, han kiggede bagud hele vejen til dyrlægen og vi havde kun øjenkontakt nogle få gange og blikkene sagde alt.
    Han tog det så pænt selvom han var bange - han gav mig poten og lagde sig ned mellem mine ben og med hovedet i mine arme.

    Og han lyttede til alle mine ord om, at jeg var hos ham til det sidste, mens han stille og roligt faldt i søvn og jeg fik fortalt ham hvor højt jeg elskede ham og at han altid vil være hos mig, at jeg vil huske alle de skønne og sjove stunder vi har haft sammen.

    Hvor bliver den kommende tid dog svær og hvor er her dog tomt. Tut er faldet i søvn nu - jeg tror hun trænger til, at sove nu.

    RIP min skat.....Jeg tænder et lys for dig i aften. Du vil altid være min nr 1, men det ved du godt, ikke?







  • #23   12. okt 2010 det gør mig ondt føler med jer

Kommentér på:
Hanhund dominerende overfor tæve (DdB)

Annonce