{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
644 visninger | Oprettet:

"Den ville være god til jagt" {{forumTopicSubject}}

Denne sætning synes jeg tit bliver nedskrevet i annoncer..

Folk der har deres 3-4-5 årige hund til salg. Den er en blanding af forskellige racer, for det meste med noget jagthund i mere eller mindre grad iblandet.
Den har aldrig været andet end familie/hyggenyggehund.
Men alligevel "ville den være god til jagt"....

Så tænker jeg tit:
Ér der egentlig nogen jægere der kunne finde på at købe en voksen genbrugshund der aldrig har været jagthund eller hvor der ikke er dokumenteret bevis på at den ville være god til jagt ?!

Jeg kritiserer ikke, men tænker bare på om der overhovedet er en grund til at skrive den sætning i en annonce ... ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Den ville være god til jagt"
  • #1   29. jun 2008 min far købte en tysk ruhåret hønse hund, som var 1 år, dem som havde den kunne ikke styre den. Og det blev en vældig god jagthund:-) desværre døde den alt for tidligt af kræft han blev kun 6år, og det var bare min fars et og alt.

• #2   29. jun 2008 Jeg ville teste om hunden havde det i sig inden jeg købte den, men ja "Genbrugshunde" kan godt bruges til jagt.. Min gamle svigerfar havde købte en på 7 der aldrig havde været jagthund før og den blev den bedste jagthund nogensinde - han var en blanding at ruhåret hønsehund og beagle...

• #3   29. jun 2008 Jeg tvivler på der findes ret mange (seriøse) jægere der vil binde an med en hund på 4-5 år dr aldrig har set skyggen af jagt-træning, og som måske ovenikøbet er en blanding (ikke at der er noget galt med blandinger, men bare fordi der er jagthund i en blanding er det jo langt fra sikkert den nogensinde ville egne sig til jagt uanset træning).

• #4   29. jun 2008 der er faktisk nogle der gør. hvis hunden altså virker interesseret, så er det ikke nødvendigvis et probelm smiley

• #5   29. jun 2008 Michelle: Det er egentlig ganske nemt at se om en hund egner sig til jagt, et must er jo den er int. i at apportere, og det er nemt at se...

• #6   29. jun 2008 de jæger der er i min familie og venner, kunne ikke finde på at købe en hund over 2 som ikke havde været brugt til jagt. da det er vigtigt at have præget dem fra ung...

• #7   29. jun 2008 der er jo flere typer jagt hunde. stående jagthunde, aporterende jagthunde, så det kommer helt an på hunden.

• #8   29. jun 2008 Lisette -aaarh, det kommer dælme da an på hvad hunden skal bruges til. Ikke alle jagthunde skal apportere jo;o)

Og der er MEGET mere i en jagthund end om den kan apportere/tage stand eller hvad pokker den nu skal...

• #9   29. jun 2008 ( læser bare stille med da jeg ikke har erfaring med emnet og at det jo er defor jeg spørger *G* )

• #10   29. jun 2008 Lisette -i øvrigt kan stort set alle hunde lære at aportere. Vil du så mene at alle hunde egner sig til jagt?
    -ikke rigtigt vel?

• #11   29. jun 2008 Tina
    nemli, der er også stående jagthunde smiley

• #12   29. jun 2008 Se da min lille joey - han er da alle tiders jagthund.. du finder ikke en der er bedre til at spore - så jo alle hunde kan bruges til jagt - det er jeg overbevist om...

• #13   29. jun 2008 ikke alle hunde egner sig til jagt. det kommer helt an på hundens motivation og interesse for jagt. den skal synes det er sjovt og vide at den er på arbejde. der må ikke leges. der skal være koncentration og det er bestemt ikke alle tyber eller racer der kan dette smiley

• #14   29. jun 2008 Lisette -jeg vil vove de påstand at det ganske enkelt ikke er rigtigt. Jeg vil strække mig så langt at sige at de fleste (men IKKE alle) kan ære nogen færdigheder der kan gøre dem nogenlunde brugbare i en eller anden jagt-sammenhæng.
    Men at de er brugbare (sådan da) gør dem dælme ikke til GODE jagthunde!

Må jeg have lov at spørge om du selv går på jagt, eller på anden måde har erfaring eller kendskab til jagthundetræning (i så fald hvor fra?)

• #15   29. jun 2008 Nej - som jeg sagde ville jeg teste om hunden havde det i sig - men ville ikke tøve med at give en ældre hund eller blanding chancen..

• #16   29. jun 2008 Tina -og den hopper jeg med på. Reiki ville lave tandmærker i vildtet, ruske det på tilbagevejen osv -sikken FREMRAGENDE jagthund der er gemt i ham (ironi kan forekomme)

Han er jo så osse avlet til at gø af større fugle og den slags, så højst sandsynligt ville han osse skræmme alt vildt væk så snart ha fik chancen...
    Og at blande ham med labrador tror jeg såmænd ikke man fik en mere brugbar jagthund ud af (selvom mange synes at tro det)

• #17   29. jun 2008 Jeg har selv gået på jagt, så kender da jagthunde - man har aldrig selv trænet jagthunde .. og har aldrig selv haft en jagthund.. Men har set mange jagthunde - unge som gamle - blandinger som renracede - nogle lærte det sent - andre tidligt..
    Kan ikke se hvorfor en blandingshund eller en 2-3 år gammel hund ikke skulle kunne blive en god jagthund..

• #18   29. jun 2008 lisette det kan jeg godt følge dig i. det kan sagtens være den har muligheden for at blive det, så self skal det da prøves hvis man er jæger

• #19   29. jun 2008 Altså når de testede hvalpe hos os, testede de lysten til apport og om de kunne koncentrere sig om at gå spor... andet kan jeg ikke sige.. resten kom med tiden.. Men igen har aldrig deltaget i træning, så ved kun hvad jeg har fået fortalt

• #20   29. jun 2008 Michelle
    du kan jo godt bare have været heldig med at din hund har været motiveret for jagt, men det er bestemt ikke alle racer derr har motivationen til det..

• #21   29. jun 2008 Og Joey kan sgu heller ikke apportere - ikke det der ligner- men han kan søge, og det er også brugtbart =)

• #22   29. jun 2008 Lisette -hvad man tester vil jeg tro afhænger ret meget af race osse. Nu er jeg ikke selv jæger, men min bror er, og gennem ham har keg lært e at kende der har givet mig et lille indblik i jagthundetræning ( i dette tilfælde labber og andre retrievere).
    Jeg er bestemt ikke ekspert, men selvom jeg i forvejen vidste at før man har en "færdig" jagthund, har man trlænet rigtig meget, så er det MEGET mere arbejde/planlægning osv end jeg havde troet.

Og at starte med en hund på 4-5 år som aldrig har modtaget nogen træning i den retning -ja jeg beklager, men jeg tror altså ikke der er mange "serïøse" jægere der ville gøre det...

Det er muligt mindre seriøse ville -men ok, herinde er det jo osse set at man har haft kig på hyrdehundeblandinger med jagt for øje, så der skal da nok findes nogen der takker ja til sådan et "tilbud"

• #23   29. jun 2008 Gitte -læs lige hvad jeg skriver: min hund ville lave tandmærker i vildtet, ruske det og skræmme alt vildt væk. Jeg mener bestemt ikke han ville egne sig;o)

Selvom han med garanti vil være topmotiveret for at tage med på en jagt. Han ville sikkert synes det var alletiders og rigtig underholdende *GG*

• #24   29. jun 2008 der er meget hårdt arbejde i jagttræning. nogle hunde lære dog hurtigere end andre. kommer an på race, baggrund og sikkert også medfødt naturtalent

• #25   29. jun 2008 Michelle: Ja der har du nok ret - altså jeg tror hvis man køber sådan en hund skal det være som kæledyr og ikke jagthund- bliver den til jagthund er det som sidegevinst =)

• #26   29. jun 2008 Vi her nu 4 hunde, alle forskellige racer, og jeg er opvokset, med avl af jagt hunde. 2 af vores hunde vil aldrig kunne blive jagt hunde, og det er dels deres race som gør sig gældende, den ene og ny er en landseer, som godt nok skal med til træning i vores jagt forening, men den vil jo aldrig kunne snige sig langs græsset, løbe stærkt nok, eller bare være en smugle smart i en fart.. for med hendes 70 kg(som voksen), minder hun mest om en elefant i et glas bur...

• #27   29. jun 2008 Connie W - Sådan som du sætter det op - Kan jeg godt se fornuft i uden at vide for meget om det....

Mit terrierkryds er eminent til at bruge op til 15 minutter på at finde sin bold i højt tæt græs ved hjælp af næsen.. Men kan godt se at det ikke gør hende til en god jagthund sådan som du skriver - Med at mange andre kriterier skal opfyldes....

• #28   29. jun 2008 Nu er der jo self osse forskel på om ma får en genbrugshund på 8 mdr, eller om man får en på 4-5 år som Stine jo lægger ud med at skrive i sit første indlæg:o)

• #29   30. jun 2008 Jeg har 4 stødende jagthunde (cocker) og en stående(setter). De 3 cocker har aldrig været trænet til jagt, og er eminent til at jage på deres helt egen måde, men ingen af dem ville kunne assistere mig på jagt. Jeg ville ikke vide om det mus, egern eller andet de søger. Hvis de støder noget (lettere det fra jorden, hare, fasan etc) så er der 98 procents garanti for at de sætter efter, så er det ret svært at skyde vildtet. De 2 procenten hvor de bliver siddende og jeg kunne skyde vildtet, så tror jeg at de spriser halvdelen inden de kommer hjem (selv om de med glæde henter kaninskind, vinger etc hjem til mig) Den mindste Sådan er trænet til jagt og det at kunne sidde når vildtet er stødt er svært at lære dem, og kræver meget indlæring og vedligeholdelse træning. De køre temmelige højt når de søger og jeg ville ikke forsøge at lære en af mine gamle hunde at sidde når de lettere vildt, da dette er svært nok at grundlægge fra hvalp. Alle de andre ting s.s hentning af vildt som hundene ikke ved hvor er henne, vandapp. slæbespor tror jeg kan indlære ved de fleste gamle hunde.
    Min setter blanding (setter ståendende hund) er en eminent jagthund, han spore selv vildtet, nedlægger det og bringer det hjem (bare rolig efter et forsøge med dette har jeg holdt ham i snor altid) Han har dog ingen berettigelse som jagthund, da det er et samarbejde mellem hund og fører. Han har fra før jeg fik ham haft succes med selv jagt og vil derfor aldrig kunne bruges som jagthund, selv om han har stor apporteringslyst og er god til at gå spor.

Nej seriøse jæger køber ikke gamle "ubrugte" jagthunde.

Jagthundetræning er skam meget svært.

Kommentér på:
"Den ville være god til jagt"

Annonce