1.404 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 46 Svar

info om hundefoder info om hundefoder

Tjek dette link::
http://www.forsoegsdyrenes-vaern.dk/
(tryk på dyrefoder i venstre side)

Synes egentlig det er ret ubehageligt, at vide hvad det foder vi gir vores højtelskede 4-benede kan være lavet af.
Vi har ik nogen reel chance for, at vide hvad der egentlig er i det foder vi anvender.
Nogen reklamerer med at deres produkter er godkendt til menneskeføde, men personligt tror jeg det er tvivlsomt. Men om ik andet så er det et godt salgstrick.
Og nej jeg barfer ik:) vil bare gi lidt info videre til de interesserede.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skif af toiletsæde. 500 kr.
  • Tilslutning af strøm + afløb af opvaskemaskine 500 kr.
  • Samle klædeskab 1.500 kr.
  • Samle ikea pax skabe 1.200 kr.
  • Beskæring af buske og grøft 1.000 kr.
  • Repetition af vaskemaskine (E15 fejlkode) 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  info om hundefoder
  • #1   7. jul 2008 Ronja- Du tænker på når man køber det færdiglavede pølser?
    Uanset hvor meget dette skræmmer mig, har jeg stadig ik mulighed for at råfodre.

• #2   7. jul 2008 Ja det er ikke specielle rare ting. Det er et område der efter min mening burde blive opstrammet meget på, så foderproducenterne skal skrive hvad der er i.
    Jeg har hele tiden troet at bi podukter betød at der f,eks kan være næb, klør og hove i. Men at det også bare kan være dækket ind under kødmel, synes jeg er svineri.

• #3   7. jul 2008 hehe....ja det står mange spændende ting på den side.

• #4   7. jul 2008 Jeg var idag inde på en hjemmeside, der solgte såkaldt "barf-mad". Pæn side med en sød hvalp i toppen. Der stod også at det var godkendt til både det ene og det andet. Da jeg så "godkendelsesnummeret" viste det sig, at det blot var en henvisning til biproduktforordningen for EU og slet ikke fødevarestyrelsens godkendelsesnummer. Jeg fatter ikke de får lov til det.

Ingen nævnt og ingen glemt.

Cappy:
    De pølser du snakker om, er gået konkurs i Danmark. No wonder why. Heldigvis har jeg fundet mit foder et sted, hvor godkendelsen faktisk er ægte. Men det er vist en enlig svale i Danmark.

• #6   7. jul 2008 Paw- Er du sikker?
    Ja problemet er vel lige så stort for folk der råfodrer, men vælger at købe det "færdigt".

• #7   7. jul 2008 Helle- Mener du med foderet?

Ronja- Ja de pølser man kan købe diverse steder. Hvor der er blandet vitaminer i.

• #8   7. jul 2008 helle- er ik sikker på det er tilladt at liste de fodermærker hvor der er anvendt dyreforsøg.

• #11   7. jul 2008 Nete- Det kommer ik som en overraskelse for mig. Men troede som sagt det skulle være nævnt som bi produkter.
    Mit problem er, at jeg synes det er irriterende at de ik bare kan skrive hvad der reelt er i foderet.
    Ved ik om vilde hunde vil spise yvere og horn.

• #12   7. jul 2008 Helle- der er en liste derinde over de mest dyrevenlige rengøringsmidler

• #13   7. jul 2008 Nete- Under alle omstændigheder vil det jo stadig ik være konserveret med alt mulig skidt.

• #15   7. jul 2008 Nete- Okay det troede jeg ik. Vidste godt med hove, for dem kan man jo købe diverse steder.
    Men okay det er nok også naivt at tro, at det er det fineste kød der bliver brugt i tørfoder. Men det er et latterligt salgstrick at bruge.

• #16   7. jul 2008 Nogen der ved om der er andre regler for det økologiske hundefoder?

• #17   7. jul 2008 det kan godt være de kan spise det, men de kommer til at mangle noget. i naturen ville de først gå efter det mere protein rige på dyret. det der er i tørkosten er det sidste de ville vælge og igen er der spørgsmålstegn ved optagelsen af det.

dem der har kyllinge biprodukter kan der sagtens kun være fjerene i og det er ikke optageligt, og det ville de vælge fra i naturen. der kommer selvfølgelig lidt indebords. men det er ikke det der holder dem i live

• #19   7. jul 2008 Nete- Kan sagtens se din pointe. Men der skulle vel stadig gerne være noget "rent" kød blandet i et aller andet sted.

• #20   7. jul 2008 Crappy: Ja, jeg er sikker, for de eneste pølser til hunde jeg nogensinde har hørt om er gået konkurs.

Jeg er også sikker fordi jeg idag prøvede at sammenligne det firma jeg køber ved normalt med et andet firma, der påstod de solgte det samme:

Inde på det andet firmas hjemmeside stod et godkendelsesnummer fra "fødevarestyrelsen". Jeg googlede det og kunne ikke finde det. Så ringede jeg med rystende stemme (er ikke vant til sådan noget) og de sagde, at det ikke var et godkendelsesnummer fra dem.
    Godkendelsesnummeret fra det firma jeg plejer at handle ved, var heldigvis ægte.

Alt besværet skyldtes en diskussion jeg havde i en gruppe herinde og jeg blev stædig efter at finde sandheden. Jeg kan være lidt stædig nogle gange smiley

Min pointe er bare, at man skal passe på og selv undersøge de store og flotte ord..

Mange tak for linket til Forsøgdyrernes Værn. -Godt der er endnu et sted hvor man kan checke forhandlerne.

• #21   7. jul 2008 Ud fra artiklen fremgår det jo ik hvor meget af tørkosten der er på markedet, der indeholder disse ingredienser.
    Jeg forstår det sådan at undgår man kødmel og bi produkter, så er der tale om et noget bedre produkt.

• #22   7. jul 2008 Paw- tvivler ik på du taler sandt med hensyn til de numre. Det var mere med henblik på pølserne:)

• #23   7. jul 2008 Cappy: Sådan forstod jeg det heller ikke. Ville bare begrunde hvorfor jeg mente det. Intet ondt i det smiley

• #24   7. jul 2008 Sorry slettede lige linket......er ik sikker på det er tilladt:)

• #28   7. jul 2008 nete e-
    du er jo også dommeren der skal bedømme dine hunde og ingen andre( heldigvis, for der er mange der prøver, reklamer, dyrelæger osv) og så er det dine beslutninger der gælder.
    sådan har jeg det også, kan jeg se hun trives, bliver jeg ved. men jeg vil sige jeg prøver også nye ting af, for tænk hvis hun kunne få det endnu bedre.
    nogen gange går det godt og andre gange må man sande at det var en fejl.
    men det er også fra vores fejl vi lære:-)

• #30   7. jul 2008 Må jeg spørge hvad I prøvede? For min Colliie prutter altså ikke..

Altså ikke så jeg opdager det smiley

• #31   7. jul 2008 det er jo det, så er man den erfarring klogere:-)

• #34   7. jul 2008 Nete- Der må da være noget rigtigt kød i. Eller kan hunde virkelig godt fungere udelukkende på yver, horn osv.?
    Hvad fodrer du med?

Helle- Ja jeg ved det ik:)

• #37   7. jul 2008 Nete- Det er derfor jeg gerne vil vide hvor meget kød der reelt er i de forskellige produkter.

• #38   7. jul 2008 Nete: Så kunne jeg jo være fræk og nævne, at der altså heller ikke er Chi Specialfoder ude i naturen og at ulvene og de vilde hunde ikke er uddøde endnu smiley

(selvom svenskerne vistnok holdt en temmelig vild ulve-klapjagt for en del årtier siden) *S*

• #39   7. jul 2008 en chi er nok den race der ligger længst væk fra den vilde hund/ulv. der er avlet så meget på den at den faktisk skal have speciel foder. dens organer kan ikke klare det de fleste hunde kan og skal have mad flere gange om dagen,

der er selvfølgelig undtagelser, men det er der jo for alle racer.

• #41   7. jul 2008 Jeanne- Skal ha specialfoder......Hvad gjorde folk så inden rc lavede deres chi foder:)

• #42   7. jul 2008 Der er jo heller ingen undersøgelser der påviser, at barf er det bedste i verden.

• #43   7. jul 2008 de kan vist ikke så godt tåle barf har jeg hørt fra mange. og pågrund af deres stofskifte har de behov for mad mere en 1 gang om dagen.
    siger ikke at det skal være rc og kender ikke til hvilke mærke der er godt for netop dem.
    ¨
    da det har været en meget populær race er der blevet avlet for meget på dem, til at de ikke fungere særligt godt.

• #45   7. jul 2008 Nete: Hehe jah.. Min Woody gør også nogle ubegribelige ting, men jeg bilder mig selv ind, at det bare er mig der ikke er klog nok til at gennemskue det.
    Var på et tidspunkt lige ved at købe en "hundeaktivitetsæske", da jeg aldrig havde set sådan én før, men lod være, jeg jeg ikke selv kunne skille den ad *GGG*

For nu at spøge til side: Jeg tror (uden at vide det) at tørfoderfabrikanterne gennem mange år har overbevist hundeejerne om, at hunde ikke kan leve uden netop deres foder med de vildeste vitaminer, proteiner og antioxidanter. Det er jo en god forretning og hvis man investerer i en dyr Chi, vil man helst ikke se den blive syg og dø.

Det var den melding jeg fik, da jeg for seks år siden fik min kat. Den SKULLE bare netop DET foder fra dyrlægen (tørfoder, det dyreste) og idag hvor den får råfoder og hvad den selv finder i haven, er den kommet ned på normalvægt og fælder stort set ikke mere.

Jeg tror vi får mange mærkelige ting at vide, mens de firmaer griner hele vejen ned til banken.
    Engang skrev jeg til et foderfirma (Alle katte ville vælge ***) at jeg ikke kunne forstå, at de sagde det var sund fuldkost og min dyrlæge kaldte det for McDonalds til dyr. Deres advokat skrev tilbage, at de meget gerne ville have navn og adresse på den dyrlæge, så han bakkede ud...

Skræmmende....

• #46   7. jul 2008 ja det er jo tørkosten der uddanner vores kære dyrelæger og finansere dem, så vi kan ikke bebrejde dem for ikke at vide bedre. der er heldigvis nogen der bruger deres sunde fornuft og kan tale deres meninger. de skal bare passe på som paw siger. for der kommer hurtigt nogen efter dem:-(
    og der er ærgeligt, da vi gerne skulle kunne stole på uddannet folk.

• #47   7. jul 2008 Jeanne: Hvis man kunne det over nettet, ville jeg give dig et knus og en hi5, for det er sandt som det er sagt..

• #48   7. jul 2008 Jeanne- Min dyrlæge har aldrig ville sælge sit foder til mig, så for at være ærlig ved jeg ik hvilke salgstricks de bruger.
    Jeg bruger selv min sunde fornuft, når jeg køber foder.
    Vi kan hurtigt blive enige om, at barf er mere naturligt, men jeg synes stadig der er meget usikkerhed omkring det.

• #50   7. jul 2008 Men det er jo klart at dyrlægerne anbefaler deres eget foder, da det er det de ved noget om, og tjener penge på. Det samme gør div dyrehandlere jo.

Jeanne- så når en dyrlæge er under uddannelse bliver de undervist i ernæring af tørkostproducenterne? Det lyder jo helt absurt. Troede da de skulle have en almen viden omkring ernæring.

• #51   7. jul 2008 Nete- Den hund jeg opvoksede med fik også madrester næsten hver dag, og han fejlede heller aldrig noget.
    Hvis min hunds mave ik var så sart ville jeg nok også gi rester af og til.

• #53   7. jul 2008 cappy så har du også en af de gode dyrelæger. jeg har været hoppet på vognen med alt hvad de sagde var godt:-( var for naiv og ville gøre alt for at hjælpe hende og vidste ikke selv bedre.

men har nu idag fundet det som MIN hund fungere på og det er jo der forskellen også ligger, vi har ikke den samme hund nogen af os.

paw der er alt for mange sandheder, som aldrig når os alm mennesker. så vi må jo forsætte med at bruge vores egen sunde fornuft og passe på ikke at blive hjernevasket.

men må da sige at kigger man i mit hjem, falder jeg også for meget skrammel og hjernevask. vaskepulver, shampoo, parfymer og hvad man ellers ser alle steder.

• #54   7. jul 2008 Cappy:
    Jeg tror den usikkerhed simpelthen kommer af dårlig rådgivning fra selvbestaltede eksperter. Jeg syntes selv det var lidt "vildt" til at starte med, men efter et check på barfklinikken, en lang samtale og en foderplan, kom det til at køre af sig selv.

Det var een af grundene til at jeg startede barf-gruppen: Det skal altid være muligt at få rådgivning og dele erfariner. Jeg er selv rimeligt erfaren efterhånden, så det kører stort set af sig selv: Maden bliver leveret til døren og hunden spiser det.

De eneste problemer jeg har oplevet er "selvskabte". F.eks. glemte jeg tit at tø det op, men fandt herinde ud af, at hunden ikke tager skade af frossen mad. Et rensdyr, der er dødt ude på tundraen holder sig jo heller ved ikke stuetemperatur for ulvenes skyld smiley

• #55   7. jul 2008 Jeanne: det er korrekt, og jeg har da også selv nogle lidt tåbelige ting stående.

Men jo. Det handler om at turde stille de kritiske spørgsmål og ikke lade sig stille tilfreds, når "kloge koner" lovpriser deres foder.

• #56   7. jul 2008 Jeanne- der er blevet kigget underligt på mig når jeg har nævnt hvad jeg fodrer med, men ingen af de dyrlæger jeg har anvendt har prøvet at sælge deres foder til mig.
    ;Men hvis de prøvede ville jeg sikkert falde i med begge ben, for jeg er nemli meget godtroende:)

Ja man må sige at de er gode til at markedsføre deres produkter.

• #57   7. jul 2008 Jeg kunne forestille mig.. At hvis man vælger at bruge fem år af sit liv på at blive dyrlæge (måske endda otte med speciale) må det skyldes at man har et godt hjerte for dyr. Når man så møder virkeligheden, hvor man er tvunget til at have tørfoder af alle de "smarte" mærker stående, har man intet valg. Måske er det en slags "passiv modstand", hvor de accepterer at sælge tørfoder, men undgår at anbefale det..

Jeg ved det ikke...

• #58   7. jul 2008 Paw- Det lyder også til du ved hvad du snakker om, og du gør det uden at lyde som en total fanatiker, der "jorder" alle der anvender tørkost.

Det skal ik være nogen hemmelighed, at jeg længe har haft et godt øje til barf, men jeg har ik muligheden for at gøre det nu.
    Jamen jeg kan godt li beviser:) det eneste jeg indtil nu har hørt om er, at barf-folket bander tørkost langt væk, og omvendt.
    Jeg har læst meget om foder på nettet, men problemet er, at man ik kan vide noget om hvor troværdige kilderne er.

• #59   7. jul 2008 Jeg har fået nogle foderprøver med hjem og det er det hele:)
    Jeg har diskuteret foder med min dyrlæge, eftersom min hund har en sart mave, og jeg har svært ved at finde et foder han fungerer på,

• #62   7. jul 2008 nete min hund blev ikke rask hos dyrelægen. men vi fandt vejen til barfcenteret og lulu slap for den sidste sprøjte.

har snakket med min dyrelæge og på en uddannelse på 6 år, havde de et år med rovdyrsmave. (understøttet og betalt af tørkost industrien) hvis de vil vide mere, må de selv videruddanne sig. det følger ikke automatisk med. derfor er der meget forskel på de forskellige dyrelæger.

hvorfor ikke bare købe kød i supermarked?

hunden har godt af fedt, sener og ben. og da det mest er rent kød vi køber, er det altså ikke det bedste for hunden. men har man gode kontakter, er det da også at fortrække, da det mange gange er større stykker man får fat på og hunden kan få lov til at arbejde.
    barf forhandlere har gjordt det nemt for os at samle det hele i en forretning, så vi ikke skal på "jagt" for vores hund, for at den får det hele.

• #63   7. jul 2008 Nete- Det er ik fordi han fejler noget. Der er bare meget foder han har "splat" pølser på, og når han har det får han ik tømt analkirtlerne ordenligt.
    Den gang tænkte man jo slet ik så meget over ernæring som man gør idag. Vi vil så gerne gøre det der er bedst for vores hunde, uden reelt at vide om det er det bedste.
    Den hund jeg opvoksede med fik også alt ink. chokolade af min morfar, og madrester. Der stod altid en pose rc i skabet, men det var ik tit hunden spiste det.
    Ja det er skisme både godt og skidt at man går så meget op i velfærd idag,

• #64   7. jul 2008 Jeanne- Men netop når man køber det færdigblandet kan man jo ik vide hvad de reelt putter i.

• #65   7. jul 2008 Faktisk sagde min gamle dyrlæge til mig at det var fint nok, at gi hunden madrester engang imellem.

Kommentér på:
info om hundefoder

Annonce