{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
911 visninger | Oprettet:

Hvad skal jeg gøre??? {{forumTopicSubject}}

I februar købte jeg en boerboel tæve på 17 mdr, hun hedder Gaia.

Gaia var til salg da hendes ejere var blevet skilt og kvinden stod alene tilbage med et halv istandsat hjem, små børn, heste osv.

Jeg købte Gaia da hun var en rigtig dejlig og flot hund.

Gaia blev købt med henblik på at hun kunne bruges i min avl, derfor fik hun fotograferet hofter og albuer.

Albuer: 0/1

Hofter: Venstre 0,69 med bekræftet hofteledsdysplasi
Højre 0,58

Det er pennHIP resultat da det er det man bruger til boerboelen.

Desværre for Gaia har hun samtidig med HDen også MEGET løse hofter.

Alt det er selvfølgelig ens betydende med at hun ikke skal indgå i avl.

Nu er mit dilemma så om jeg skal finde et nyt hjem til Gaia eller om hun skal aflives?

Gaia har i alt den tid hun har været hos os, haft et mildest talt MEGET anstrengt forhold til en af vores andre tæver Asta, bare de kunne lugte hinanden gennem en dør, så røg de på døren og hvis vi var så uheldige at en af dem fik åbnet en dør, så sloges de med livet som indsats.

Jeg er klar over at man som opdrætter og ejer af en del hunde nok kommer til at stå i en sådan situation mere en en gang, men jeg er ny og meget fortvivlet.

Min første tanke var at hun skulle aflives, men som tiden gik, da jeg ikke fik mig taget sammen til det, fik jeg kolde tæer og valgte at sætte hende til salg...

Men jeg er sådan i tvivl....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal jeg gøre???
  • #2   9. jul 2008 jeg forstår ikke helt ...skriver du at du evt vil aflive hende pga hun nu ikke kan avles på?

  • #3   9. jul 2008 Hendes hofter er ca C, men jo samtidig meget løse.

    Hun har pt ingen men af det.

    Desværre er der bare ikke mange mennesker der ønsker sig en syg hund.


  • #4   9. jul 2008 Leduce V: Ja, hvis jeg ikke kan finde en god familie til hende.

  • #5   9. jul 2008 Leduce: sammenholdt med det faktum, at hun ikke kan med deres anden tæve.... Jeg forstår sagtens hendes frustration og overvejelser.

  • #6   9. jul 2008 hvad med noget hjælp til at de to tæver vil kunne sammen...har i prøvet det?

  • #7   9. jul 2008 Jeanet: Hvad har du sat af pris på hende?

  • #8   9. jul 2008 Tak Trine smiley

    Det er ikke nemt det her, hvis det var det, spurgte jeg jo ikke om jeres vurdering.


  • #9   9. jul 2008 trine l ...har ikke sagt at jeg ikke på den måde ikke forstår jeanet.

  • #10   9. jul 2008 Prisen er 4000 kr, eller dvs det en sterilisation vil koste.

  • #12   9. jul 2008 HUSK nu på: At hunden ikke skal gå på sine røngten bill.
    Og C hofter er i mange racer tillat at avle på.
    En 17 mdr. gammel hund,er jo heller ikke færdig-så hvorfor har i ikke ventet til hun er omkring 2-2½ år.
    Har hørt meget om PenHip. Selv ville jeg ALDRIG få tjekket hofter på en måde.
    Så hvis hun ingen men har, af at have C hofter,synes jeg det er helt vild at aflive hende.


  • #13   9. jul 2008 Rolig nu... Hun skriver jo ikke, at det kun er fordi hunden ikke kan bruges til avl. Sådan forstår jeg det i hvert fald ikke.

    Hunden har ikke raske hofter, og går højst sandsynligt en smertefuld fremtid i møde. Klart fortjener den, at leve indtil dette sker, og det er ejeren jo også inde på....


  • #14   9. jul 2008 Jeg har ikke mulighed for at samle på alle de hunde jeg ikke kan bruge i min avl.

    Jeg har i forvejen Anton, Asta, Jessie, Cessna og måske også Coca der ikke skal avles på.

    Cessna og Coca er indkøbte til hovedsageligt brugsarbejde.

    Anton, Asta og Jessie har vi haft fra små hvalpe og fik dem inden at boerboel avl blev aktuelt for os, så de er neutraliserede og bliver her til den dag de ikke kan længere.

    Gaia har vi "kun" haft i 6 mdr, så derfor er det "nemmere" for mig at skille mig af med hende.


  • #15   9. jul 2008 Hun er en rigtig flot hund, jeg har kigget på annoncen flere gange, men jeg har jo desværre 2 tæver i forvejen så det dur bare ikke. Men jeg syntes du skal prøve at finde en ny familie til hende... Jeg har selv en hund med HD og løse hofter, det går fint med hende efter jeg er begyndt på noget tilskud, som koster omkring 500 kr hver 3 månede... Det er jo ikke alverden og det hjælper...

  • #16   9. jul 2008 det er et svært dilemma.

    hun kan jo også godt være udfarende fordi hun har ondt. ofte er aggression jo det eneste tegn på smerte.

    racen er jo heller ikke for alle og som du selv siger, så begrænser det også køberne, at de ved hun har c-hofter der er meget løse.

    omvendt så behøver c-hofter jo ikke udvikle sig til HD.
    og hun er ikke for gammel til en omplacering



  • #17   9. jul 2008 har selv en syg hund ...vi er oppe på 20000kr på 2 år ....men jeg elsker ham ..så hva så ...han har ikke ondt på den måde...og kald mig naiv men vil tro på at andre er ligesom jeg derfor er et nyt hjem til den da en mulighed..

  • #18   9. jul 2008 Jeanett.. Har skrevet til dig i pb..

  • #19   9. jul 2008 Jeanet: Jeg ville finde et nyt hjem til hende, hvis jeg var dig. Gør du evt. købere opmærksom på, at det er sterilisationen, de betaler for, og ikke hunden?

    Jeg kan ikke se, det er værre at omplacere hende, end alle de brugshunde, som ikke kan anvendes alligevel, der får nye og gode hjem som passer bedre til dem...


  • #20   9. jul 2008 Præcis Trine, Gaia er ikke nem, hun er som sagt en djævel med andre tæver og er i det hele taget en meget dominerende hund, der skal tages på en anden måde en så mange andre hunde.

  • #21   9. jul 2008 Det skal være folk der har forstand på hunde også hunde der kræver lidt mere end gennemsnittet.

    Gaia er en MEGET dejlig hund over for Michael og jeg, en af de bedste.


  • #22   9. jul 2008 Jeanet: Held og lykke med det. Tror på, at du træffer den bedste beslutning til hundens bedste...

  • #23   9. jul 2008 Jeg ville finde et andet hjem til hende. Du står i en situation hvor du som opdrætter ikke kan bruge hende, men det kan andre jo sagtens! Hvis de ved hvad de går ind til og vil sørge for at holde hende i god form etc. er der jo mange år i hende endnu, så jeg synes ikke du skal tvivle på at finde et andet godt hjem til hende. Det er i mine øjne et større problem hvis du vælger at beholde hende og hun så en dag farer i flæsket på den anden tæve. Du skal evig og altid være på forkant med hundene og det skaber ikke en trygt liv for nogle af dem.

    Held og lykke

    /Tanja


  • #24   9. jul 2008 Tanja: Det er helt rigtigt det du skriver, hun kan jo sagtens gøre lykke et andet sted og Gaia er jo fra hun var 8 uger gammel til hund var 17 mdr, vandt til at være alm familie hund, med børn, katte, heste osv.

  • #25   9. jul 2008 Jeanet. Jeg ved, at hvis jeg i fremtiden ikke kan beholde een af mine voksne hunde så ville jeg stå i samme dilemma, som dig.
    Men efter det sidste nye, om den mishandlede schæferhund, som er min race, så ved jeg nu at jeg vil foretrække en aflivning.
    Jeg ved, fordi jeg selv har modtaget 4 omplaceringshunde, at ,man elsker dem på en anden måde end jeg har gjort med de som jeg har haft fra de var 8 uger.
    Du skal ikke have dårlig samvittighed. Det er noget som alle ansvarlige opdrættere og hundeejere må ty til.
    Et er at omplacere en nem hund, noget andet er en hund som kræver særlige egenskaber af og hos sin nye ejer.


  • #26   9. jul 2008 Tante og Snow jeg er glad for at i også forstår at jeg har haft tanken aflivning inde over....

    Andre syntes vist at jeg er en værrer hundeejer....


  • #27   9. jul 2008 Nej det er ikke Bibi, hun er stadig hos Anasha.

  • #28   9. jul 2008 Jeanett.. Har prøvet at sende igen.. Og vil bare lige sige at jeg absolut ikke syns du er en dårlig hundeejer fordi du overvejer aflivning. Da hellere det end at give hunden til hvem som helst.. Viser da netop bare at du er en ordenlig hundeejer..

  • #30   9. jul 2008 Hvis du skal vælge den rationelle løsning, skal hun selvfølgelig aflives. Ingen tvivl om det. Du kan ikke avle på hende og hun er kun en udgift i foder, dyrlægeregninger osv..

    Som kennelejer er man nødt til at kunne tænke rationelt. I hvilken grad man vælger det, er så spørgsmålet. Hvis forretningen skal kunne køre rundt, må der træffes nogle ubehagelige valg henad vejen og man kan ikke "tillade" sig lige så meget som en almindelig hundeejer.

    Hvis du skal vælge den følelsesmæssige løsning, kan du enten beholde hende eller sælge hende til nogle gode hundeejere, hvis ikke den oprindelige opdrætter har forkøbsret.

    Dvs som kennelejer, er du nødt til at aflive hende og som hundeejer har du et valg. Jeg ville ikke kunne træffe sådan en beslutning, og derfor er jeg ikke kennelejer.

    Jeg tror det bedste du kan gøre, er at give hende et nyt hjem, da hun åbenbart også har problemer med din tæve. Så giv hende væk gratis eller kræv en meget lille pris. Det siger jeg alene fordi jeg ville hade at se en hund, der kunne leve et godt liv, blive aflivet.


Kommentér på:
Hvad skal jeg gøre???

Annonce