{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.711 visninger | Oprettet:

overgearet hvalp? {{forumTopicSubject}}

Ved godt jeg stiller mange spørgsmål herinde. Håber det er okay. Jeg har jo ikke haft hund før og vil meget gerne gøre det bedst muligt:-)

Har haft min hvalp (på 8 uger) i 4 dage nu. Og hun er meget dejlig, men hold da op hvor kan hun skifte "personlighed" fra den sødeste engel til et vildt "rovdyr". Ca to gange om dagen bliver hun meget meget meget meget legesyg. Hun farer rundt i lejligheden og napper efter os. Når hun er for vild prøver vi at rejse os op og vende ryggen til hende og ignorere hende. Og evt sige "nej" i en bestemt tone så hun måske kan høre at vi ikke synes det er sjovt. Selvfølgelig skal hun have lov til at lege, men det er altså lidt for meget. I dag da hun nappede efter mig og var helt oppe og køre vendte jeg ryggen til hende. Hun blev ved med at hoppe fra side ti side (som om hun jagtede) og begyndte at gø og halvt knurre. I går da vi skulle lufte hende om aftenen ville jeg lege med hende lidt sådan at hun blev dejlig sove-træt. Hun blev simpelthen så opkørt og vild så hun viklede sig ind i hendes flex-line og gik helt i panik. Her til aften da hun var i vildt humør bed hun min kæreste lidt hårdere end hun har gjort før. Så dete r ikke så rart når hun bliver sådan. Nå det var en lang smøre. Er der nogen der kan hjælpe mig. Har prøvet mig lidt frem med "dæmpende signaler" som jeg har læst om i en bog (gab, smasklyde osv). Ved ikke om vi bare skal ignorer hende fuldstændig når hun bliver sådan eller aflede hende eller acceptere det???

Tusind tak på forhånd - håber nogen kan hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  overgearet hvalp?
  • #1   17. jul 2008 Jeg har været inde på din profil . Hvad er hun blanding af ?
    Alle hvalpe er meget legesyge og farer rundt en gang imellem , nogle gange mere end man lige tror er muligt eller sundt for dem.


  • #2   17. jul 2008 For det første hører en flex-line og en hvalp der skal lære at gå i snor ikke sammen -ej heller leg og e flex-line.

    For det andet: vild leg = hvalpen køres op. Hvis du vil gøre hvalpen træt skal det altså ikke ske ved vild leg, da hvalpen så vil være længere tid om at falde ned igen (og dermed om at kunne sove)

    Nappen er helt normalt for en hvalp. Der er mange forskellige måder at tackle det på. En er at stoppe leg og kontakt omgående, og helt ignorere hvalpen til den stopper med at nappe.
    En anden er at give hunden noget den gerne må bide i istedet
    en tredie er at hvine/sige en høj lyd når hvalpen napper (det er hvad dens søskende ville gøre)


  • #3   17. jul 2008 Nå ja -og nu hvor i ved at vild leg udløser nappen, så lader man self være selv at medvirke til at køre hvalpen derop hvor den begynder at nappe

  • #4   17. jul 2008 Jeg synes ikke der er noget, der lyder usædvanligt for en hundehvalp i det, du beskriver.
    Dejligt, at den er glad og ikke sky og forsigtig.


  • #5   17. jul 2008 Åh gud, sådan var min også og jeg anede ikke mine levende råd! Jo ignorer hende når det simpelthen blir for meget, hvis hun blir ved og ved (det gjorde sam) så må hun lige have en lille timeout - i mit tilfælde var det gangen der blev brugt som det og døren blev simpelthen lukket indtil han var faldet til ro for selvom det er helt normalt (tro mig, det blir også værre endnu!) så er det belastende, men igen: hun er helt normal. Hun er bar ved at finde ud af hvad hun kan og hvad hun må! Og så husk: Hun er otte uger, hun prøver sig frem! hun føler sig sikkert lidt sej nu fordi hun kan knurre hihi:)

  • #6   17. jul 2008 Intet usevaneligt. Sådan var cassi også den første mdr. det går over man skal bare ignorerre dem og have tålmodighed.

    Held og lykke 8D !


  • #7   17. jul 2008 Hvor er jeg glad for at høre at det er helt normalt:-)

    Michelle: Hvor er en flex-line ikke god til leg? Jeg kan ikke have hende løs udenfor i vores nærområde nemlig.


  • #8   17. jul 2008 Alexandra -at lære en hund at gå pænt i snor er temmelig svært i en flexline (i min verden burde den slags smides lang pokker i vold til man HAR lært hunden at gå i snor)

    At lege er fint -men VILD leg mener jeg ikke hører hjemme når hunden er i snor.


  • #10   17. jul 2008 Jeg synes heller ikke jeg lagde op til vild leg. kan sagtens se det med når hun skal lære at gå pænt. Men Når vi går har jeg også låst den så hun ikke kan løbe rundt hvor hun vil. Men tal for rådene:-)

  • #11   17. jul 2008 Sådan var Demitri også. Han havde også en periode hvor han snabbede os i hælene hvis vi gik lidt hurtigt rundt i huset.

  • #12   18. jul 2008 Personligt er jeg også meget imod flexliner - i alle sammenhænge!

    Men hvis du vil bruge en flexline, så vent til hunden:
    1. Har lært at gå med almindelig line
    2. Er så lydig at den kan gå på plads

    Og husk at hvis du lader din hund hilse på en anden hund mens den er i flexline, så skal linen være så kort som muligt!

    Hvorfor jeg er imod flexliner:
    1. Selve linen er tynd så hunden har svært ved at se den
    2. Hunde har også sværere ved selv at vikle sig ud af en flexline
    3. Jo længere linen er jo sværrere er det at holde hunden, hvis den ser noget den vil løbe efter.
    4. Den kan være så lang at 2 hunde virkelig kan blive vikle seriøst ind i den (har prøvet det - ikke sjovt)
    5. Når det først sker er det svært at gribe i en flexline der er viklet om en langpelset hunds hals (husk at det kan være at den anden hund har lang pels)
    6. Med en almindelig line kan du ved indvikling blot slippe den, og der vil ikke være nogle modvægt i enden af linen og det er nemt at vikle hunden ud igen. Men med en flexline kommer "håndtaget" til at virke som et lod, og du risikere at der bare bliver strammet endnu mere on hundens hals. Hvis hunden så går i panik, og forsøger at løbe, så brager håndtaget efter = endnu mere panik

    Desuden kan en flexline blive en sovepude ifht. at få en lydig hund!


  • #13   18. jul 2008 hejsa

    jeg vil ige hvis i hat mulighed for det så begynd til noget hunde træning, det får man nemlig en masse redskaber man kan tage med hjem.

    så prøv og stimulere hende både metalt og socialt og fysisk,

    kast nogen godbidder på græsset hvor hun skal søge (sig søg og hjælp hende lidt i starten når hun finder en godtbid så ros hende) i kan bruge noget af dags mad til det.

    få hende til at løse nogen opgaver begynd og træn med hende sit og dæk, husk altid starte med øjenkontakt. da det giver en godt forhold mellem ejer og hund og øjenkontakt er hjælp til at hunden lær dens navn at kende.

    det var lidt du kunne prøve.

    skriv hvis du vil vide mere om øvelserne eller flere øvelser.



  • #14   18. jul 2008 Charlotte T: Ja det kan jeg jo godt se. Har ikke tænkt så meget over flex-lline vs. snor udover at synes flex-linen var praktisk når hun skulle snuse og undersøge. Men tror faktisk jeg vil gå ned og købe en normal snor i dag.

    Sandie J: Tusind tak for forslag til øvelser. Har lige meldt mig till hvalpetræning som starter d. 13. august og det glæder jeg mig meget til. Hvis du har flere øvelser og lege der får hende til at tænke og bruge noget energi så vil jeg meget gerne høre om det:-) Har indtil videre øvet sit og dæk lidt. Ellers har jeg bøjet en tom toiletrulle i hver side og puttet godbidder i. Det var et hit:-)


Kommentér på:
overgearet hvalp?

Annonce