552 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Slange/mavevending??? Slange/mavevending???

Jeg sad og tænkte på om ikke man kunne snakke med sin dyrelæge.. Ang. man fik anskaffet sig en slange, ja slagsen ligegyldigt.... Og var uheldet ude med mavevendingen.. Man selv kunne anlægge den indtil man var ved dyrelægen???
Hvad tænker i??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.
  • Maling af diverse 3.000 kr.
  • Rosenbed 2.000 kr.
  • Afløb rens i køkkenet. 1.000 kr.
  • Montering af brusearmatur og bruserstang 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Slange/mavevending???
  • #1   12. aug 2008 Det ville jeg så ikke turde , bare som menig mand, du kan risikere at den går i lungerne på hunden i stedet for....

• #2   12. aug 2008 Det vil jeg stærkt fraråde.
    Se hellere at komme afsted til dyrlægen, hvis uheldet skulle være ude, end selv at bruge tid på at lægge en slange, som man reelt set ikke har forstand eller erfaring i.

Så vidt jeg er orienteret, så skal man ikke tænke for længe hvis en hund har mavedrejning, og hvis I selv ville lægge en slange, vil der gå dyrebare minutter til spilde.

• #3   12. aug 2008 Det ville bestemt heller ikke være noget jeg ville begive mig i kast med..

Dels kan du komme til at ramme forkert i halsen og dels tror jeg ikke at det er sådan lige til at proppe en slange i halsen på en 80kgs hund. Den ligger nok ikke stille, når du forsøger at proppe sådan en starut ned i halsen på den, uden nogle former for bedøvelse..

• #4   12. aug 2008 I USA har de fleste GD-ejere en mavevendings-emergency-kit med en sonde, som de kan lægge ned, hvis uheldet er ude.
    De skal ofte køre meget langt for at komme til dyrlægen, men ved selv at kunne lægge sonden ned kan de købe sig noget tid.

Jeg har flere bekendte der er blevet instrueret i det af deres dyrlæge, for ja, du KAN komme til at gå i lungerne istedetfor....
    Jeg har selv overvejet det, efter Oscars mavevending sidste sommer....

• #5   12. aug 2008 OK, men en ting er USA hvor man kan have langt til en dyrlæge. Men herhjemme er der da ikke langt mellem dyrlægerne, så der burde det da ikke være nødvendigt ??

• #6   12. aug 2008 Oscar lå bomstille, da HAN fik nedlagt sonden, sku jeg hilse og sige.........

Men han var også et stykke inde i forløbet, inden vi var fremme ved dyrlægen..... ;o(

Vil gi de andre ret i, at det stadig er et spørgsmål om at komme afsted ASAP, for det ER minutter det drejer sig om, hvis mavesækken først er drejet heeelt omkring sig selv. Og så hjælper en sonde i ejerens hænder ikke en dyt alligevel......
    Den kan KUN afhjælpe, hvis maven kun er delvist drejet og der stadig er passage....
    Man når heller ikke at sige andet end "oppustet mave" i tlf til dyrlægen, inden man får besked på at komme NUUUU.

• #7   12. aug 2008 Der er altså også bare det ved det, at hunden kan komme til at bide sonden over- og så har man ligesom endnu et problem. Ville aldrig selv gøre det herhjemme- selvom min mand er dyrlæge

• #8   12. aug 2008 Nu blir der jo ikke snakket om at jage et stykke vandslange panisk i halsen på hunden i "blinde", men efter oplæring er det en temmelig simpel procedure....
    Jeg kan informere om, at man som sygeplestuderende "får lov" efter det første år.......på rigtige levende mennesker!!!!

Jeg ved ikke om jeg kunne gøre det, hvis jeg stod i situationen, men kan bare huske da jeg ræsede afsted med en hund skrigende af smerte at jeg tænkt, at jeg var nødt til at gøre noget.
    Og da jeg åbnede bagagerummet og han lå der og lignede en der havde slugt en basketbold, tænkte jeg, at jeg bare skulle ha hul på den der mave, inden han revnede!!!! Om jeg så skulle stikke en kuglepen i ham.....
    Der gik heldigvis ikke mere end 15 sekunder, inden dyrlægerne kom, slæbte ham ind og satte en KÆMPE kanyle direkte igennem maveskindet på ham for at ta trykket.
    Han blev tømt for 8 liter luft der var ved at kvæle ham, da hverken hjerte eller lunger havde plads til at arbejde mere......

• #9   12. aug 2008 Når man står med hunden derhjemme, så ved man jo reelt set ikke om maven er drejet helt rundt eller om der stadig er lidt passage.
    Så lad dyrlægen om det !

• #10   12. aug 2008 Oscar - daddy cool ;o )
    Grim oplevelse !

• #11   12. aug 2008 Mavedrejning er vel primært forbeholdt store hunde - ikk ! ???

• #12   12. aug 2008 Jeg vil slet ikke sammenligne det med at hjemmevacc osv!!!!

For mig ville det svare til førstehjælp!!!

• #13   12. aug 2008 Nu mistede vi Ugly af en mavevending.. Vi har 30 min til en dyrelæge..
    Man kan sagtens høre om slangen er gået i lungerne... For det gør den meget tit.. Dyrelægen prøvede ihvertfald en 20 gange på Ugly..
    Jeg kan oplyse, at om så hunden vejer 100 kg, ligger den stille... Hunden går jo i kredsløbschok.. Så den er meget STILLE!

• #14   12. aug 2008 hvor almindeligt er mavevending? Vi fik at vide da vi fik vores corgi at hun ikke måtte være aktiv en time før og efter mad, pga risiko for mavevending (lidt svært med en hvlap på 12 uger) HUn får deuden også maden opblødt, men vi bruger jo en del på guffer til træning, er det så også farligt?? er super nervøs for det, men har svært ved at bedømme, hvor almindeligt det er, og hvor meget man skal passe på??

• #15   12. aug 2008 Uglys var drejet flere gange.. Der gik 25 min før vi var v. dyrelægen, Men dyrelægen prøvede i en time, at få slangen igennem, hvis jeg bare havde kunne gøre det tidligere i stadiet.. Havde jeg måske haft min dreng idag.. En anden ting var måske, at stikke kanyler ind... Jeg kan sagtens give subkutan og intramuskulær injektioner.. Arbejder med det til daglig... Det prøvede de også på Ugly, men hans milt var sprunget på dette tidspunkt. det hele handler jo om tid...

• #16   12. aug 2008 er enig med - oskar - her er der tale om førstehjælp.

• #17   12. aug 2008 Anne: det er yderst sjældent små hunde for det...
    Hvorimod min race får det temmelig tit.. De hulbrystede hunde er meget disponible... såsom Doberen, shæfer, GD m.m

• #18   12. aug 2008 Jeg har kun set det ved køer (løbedrejning), koen kunne ikke spise og lavede derfor ikke mælk, og havde det gennerelt pænt ringe..

Der kom dyrlægen så ud ved en, og så gav han bedøvvelse, lige nok til den ikke kunne mærke noget, men samtidigt ikke lagde sig ned..

Og ja, jeg har stået og set på sådan en operation, og nej det er ike et kønt syn, jeg skulle heldigvis "bare" være haleholder, så kunne vende mig væk når det blev for slemt..

Med det sagt vil jeg ikke selv turde forsøge det på dyret.. Ligesom jeg heller ikke tør give sondemad eller stiknåle i dyr, jeg er simpelthen skrækslagen for at jeg gør noget forkert så dyret dør i stedet for..

Jeg siger min mening!!! - hvis dens mave bliver ved med at vende sig, hvorfor syer dyrlægen den så ikke fast på indersiden af kroppen? Det gør dyrlægen ved køer der har haft flere løbe drejninger..

• #19   12. aug 2008 OK, tak. Det mente jeg også, så tager det stille og roligt.

Men jeg kan selvfølgelig godt forstå, at det ville være rart at kunne handle selv med det samme man har mistanke til mavedrejning, så hunden har en bedre chance for at overleve på vej til dyrlægen.
    Jeg frygter bare den skade man kan komme til at gøre, hvis man ikke er 100% cool og koncentreret om det. Og jeg gad nok se den hunde-ejer som ville kunne være det, når hundens liv hænger i en tynd tråd.

• #20   12. aug 2008 Man syer faktisk hvalpes maver op i USA, man kan også godt operere hvis man når det i tide, men det er en meget langvarig proces, og det er ikke altid det virker optimalt...
    Man bedøver ikke en hund med mavevening... De bedøvede ihvertfald ikke Ugly, for så ville de slå ham ihjel.. De lagde ham på jorden og så stak de slangen i halsen på ham, lyttede/Er der en susen i slangen, er den i lungerne.. det var den nok 20 gange...
    Derefter stak de kanyler i siden på ham en 5-6 stykker i hver side...
    Der kom luft ud, men til sidst kom der kun blod ud af den alle sammen. Så efter 1½ time, blev han aflivet.. Det frygteligste jeg nogensinde har oplevet med mine ialt 6 hunde.

• #21   12. aug 2008 Det er vel ikke indbilsk.. Når det er det eneste der hjælper hunden i denne situation..

• #22   12. aug 2008 uh, det lyder som noget grimt at opleve..

Jeg kan godt se det er en anden måde ved køer.. men nu er GD'er helelr ikek helt så store *g*

• #23   12. aug 2008 Nu snakker vi om mavedrejning, og der drejer det sig om, at få luften udaf hunden hurtigst muligt... På 20 min. var Uglys mave over en meter, hvis man kan få lagt slangen med det samme.. Drøne til dyrelægen, så er jeg ikke i tvivl om, at man har srørre chancer for, at redde sin hund.

Jeg går med det i baghovedet hele tiden, at jeg har 2 hunde, som fra det ene øjeblik til det andet, kan stå og pruste i smerte, som jeg oplevede den nat i Januar..

• #24   12. aug 2008 Det var da en rigtig god idé. Snak med din dyrlæge om det. Jeg har flere gange behandlet heste efter rådgivning fra dyrlæge. Blandt andet med drop og slange i spiserøret.

• #25   12. aug 2008 Undskyld jeg spørger, men hvad er symtomerne på en mavedrejning..? Har tit tænkt over det.

• #26   12. aug 2008 * I've got it all *: nu har det da vist aldrig været livstruende, at have et åbent brud på benet, så jeg fatter ikke at du kan finde på at sammenligne dette.

Selv har jeg en skalpel liggende i mit hjem og det er simpelthen fordi jeg har en datter som flere gange har haft noget siddende i halsen, hvor vi troede at hun ville dø for os. Vi er jo udemærket klar over at hvis det en dag ikke ville lykkes for os at få det op, så ville hun være død, længe inde ambulancen nåede frem. Det har simpelthen været så skrækkelig en oplevelse for os, at vi har valgt at have den skalpel liggende, så vi kunne hjælpe hende.
    Men nej, jeg ville aldrig begynde at sætte et brækket ben på plads - det tåler jo ingen sammenligning.

• #27   12. aug 2008 kan ikke se det groteske i det - hvis folk har en reel frygt og sørger for at blive korrekt instrueret, så kan jeg altså ikke se problemet

• #28   12. aug 2008 Man behandler jo ikke mavedrejningen, man gør de indledende øvelser før dyrelægen tager over.

• #29   12. aug 2008 undskyld jeg spørger smiley nu har jeg fulgt med i den her tråd det meste af dagen.. og jeg forstår altså ikke hvad det er smiley kan nogen forklare mig hvad mavedrejning er???

• #30   12. aug 2008 det er når maven vender sig inde i kroppen... Når den gør det bliver enderne lukket (ligesom når man drejer en pose) og fordøjelsen går lidt i stå i og med det ikke kan komme videre smiley

• #31   12. aug 2008 nåh okay smiley tak...

• #32   12. aug 2008 organerne trykkes og kan briste...

Kommentér på:
Slange/mavevending???

Annonce