{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.992 visninger | Oprettet:

derfor skal man ikke bruge sele {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger. man skal aldrig bruge sele til en hund der trækker, lær den at gå ordenlig, og hvis det er det der skal til må man få fat i en træner som kan vise en hvordan man bruger et kvæler rigtig, så det ikke skader, men lære hunden den ikke skal trække.og så kan man skifte til alm halsbånd bagefter.

jeg kom gående, og på den anden side kommer en pige gåendene med sin store blandnings hund. Nej om igen, over på den anden side kommer en stor hund gående med sin ejer, i enden af en snor. jeg har før snakkede med hende om hvad en sele bør bruges til (spor, trækning af slæder, bryttedrift træning, altså brugs arbejde ikke gå ture) men hun har fået afvide det er meget bedre for hunden når den trækker den har sele på.
Nå tilbage, hunden få så øje på noget den synes er spændene og trækker hende med ud på vejen hvor der kommer en bil, hun har ikke en chance for at holde hunden tilbage i en sele, og de bliver begge kørt ned. hunden døde på stedet, og hun ligger på hospitalet..
dette skete i går..
Så lær dog de hunde at gå ordenlig i halsbånd. det andet er livls farligt, hvis det da ikke er en hund på under 20 kg.. alt over 20 kg kan i uubevogtede øjeblik trække nok til at bringe dig ud af balance og ud foran en bil eller noget andet


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  derfor skal man ikke bruge sele
  • #1   1. sep 2008 øhh du kan jo nettop styre din hund når den har sele på.....!!!!!
    Det kan jeg iværtfald med mine, og de går rigtig pænt når de har seler på, desuden er det ikke godt til halsen med et hals bånd hvis de bare trækker lidt..


  • #2   1. sep 2008 Giver Betina helt ret .... - et halsbånd kan ødelægge mere end det gavner....

    Sådan en pige som du omtaler bør slet ikke have en hund hun ikke kan styre - hvad enten den har sele eller halsbånd på ....

    Det kommer an på hundens opdragelse ....


  • #3   1. sep 2008 Om det er en sele eller et halsbånd... Hvis hunden er stor kan den hive afsted med dig.. Det har intet med selen at gøre.
    Derimod er vi enige om at hunden skal lærer at gå pænt. Men det kan hunde godt lærer i seler.....


  • #4   1. sep 2008 dette er jo netop bevis på at i de fleste tilfælde bliver ejeren trukkede rundt efter hunden, og det er farligt.. og de fleste gør ikke mere ved gå pænt træningen når først selen er kommet på..

  • #5   1. sep 2008 Du KAN IKKE holde de store hunde i sele. Den kan jo så netop bruge hele sin kropsvægt til at gøre lige akkurat det den har lyst til.

    Hvis de trækker så lær dem dog at gå ordentligt.


  • #6   1. sep 2008 Helt enig i at man skal lære hunden at gå ordentligt... uanset om man foretrækker halsbånd eller sele..
    Selen kan være udemærket hvis man som jeg har brug for at skabe en anden assiciation end halsbåndet skaber..
    Min hund stresser mindre i sele end halsbånd, så når jeg husker det har hun sele på når vi går tur... Og det er så en anden type sele end jeg bruger når jeg går spor med hende... For der vil hun bare fremad når hun får den på...

    Hvis man står med en hund, som man bare ikke kan holde så ja... kvælerkæde på og lær at bruge det rigtigt


  • #7   1. sep 2008 Ja hundeguffer burde gøre tricket ... Det virkede ihvertfald for mig og min gamle hund, det var også ham der gik tur med mig til at starte med ...
    Efter 1 mnds intensiv træning gik han på plads, uden snor .... Det er ikke så svært endda...


  • #8   1. sep 2008 Hvor er det dog en forfærdelig historie!
    Jeg vil dog mene, at skaden var sket, uanset om det var halsbånd eller sele hunden havde på.

    Under alle omstændigheder, bør man altsaå lære sin hund at gå pænt...


  • #9   1. sep 2008 Problemet er, at man accepterer at hunden ikke kan gå ordentligt, fordi det er lettere at føre en hund der trækker i sele end i halsbånd.

    Og trækker hunden ikke, så er selen unødvendigt.


  • #10   1. sep 2008 puha sikken en hændelse at være vidne til =(

    Uanset hvad man vælger at bruge på sin gåtur, så skal hunden være trænet i almen lydighed.

    Ganske tragisk =(


  • #11   1. sep 2008 Jeg må give Iben K ret..

    I en sele kan man ikke styre hunden. det kan man i et halsbånd.. og det med at det skader - tja... tror at det er en skrøne.. ingen af mine hunden har lidt under at der er kun blevet brugt halsbånd.. tværdigmod..

    Men igen... folk kan brug havd de vil... bare de har styr på hunden....


  • #12   1. sep 2008 Hmmm min søsters gamle new foundlænder vejede 80 kg, og uanset om han var i sele eller i halsbånd ville jeg aldrig nogensinde have været i stand til at holde ham. Og han var altså ikke én af de der adstadige Newf´er, der bare kom traskede ved siden af en... Så når han så noget interessant, var jeg da nødt til at stole på hans opdragelse og kommandere PLADS, Sit el. lign. Ellers havde jeg da ikke en chance!

  • #13   1. sep 2008 For det første.... Har din hund sele på er det nemmere at lære den IKKE at trække.

    For det andet.. Det kan skade din hunds ryg hvis du hiver for hårdt tilbage, hvis snoren sidder i halsbåndet..

    For det tredje... Ja det er uheldigt at de bliver kørt ned, og hunden dør, men det har absolut ikke noget med selen at gøre, men om at hun ikke har styr på sin hund.. Det her kunne også være sket hvis snoren sad i halsbåndet..


  • #14   1. sep 2008 det var frygteligt at se.. hun skal nok komme sig.. og jeg er af den mening at havde hun haft halsbånd på ville hun ikke være blevet trukkede ud på vejen. men hun kunne jo også have givet slip..
    mener det er dovenskab eller opgivelse hvis man ikke lære sin hund at gå ordenlig. der er så mange forskællige metoder til at at hvis man vil nok skal finde den som passe ens hund


  • #15   1. sep 2008 Jeg kan bedre styre Terkel når han har sele på, og desuden er det meget sundere for hunden at have sele på, så vil ikke sige at en sele er unødvendig hvis hunden ikke trækker.

  • #16   1. sep 2008 det har da overhovedet ikke noget med selen at gøre??
    hun kan da lade være med at gå med en hund som hun ved kan trække af med hende?! der var da sikkert sket det samme hvis hunden havde halsbånd på??
    jeg ville da heller ik gå en tur med en stor mastiff på 100 kg, når jeg i forvejen VED at den hund kan sagtens trække af med mig - uanset om den har halsbånd eller sele på.
    jeg har det bedst med at have mine hunde i sele for så trækker de ikke så meget som de gør med halsbånd, og nynne skal altid prøve at rive sig ud af halsbåndet hvis hun ser noget som er spændene, det kan hun ik når hun har sele på.


  • #17   1. sep 2008 lonni det er ikke nemmer bare en anden metode ikke at lære hunden at trække på.. det skader ikke ens hund ryg mere eller mindre med halsbånd end med sele, det beviser brughude arbejdet, at hvis man ikke bruger selen rigtig laver den ligeså mange skader.
    og jo jeg mener helt sikkert det var selen skyld, hun ville ikke være blevet trukkede sådan med i halsbånd


  • #18   1. sep 2008 Nu har jeg haft to hunde, der gik elendigt i snor... Og for begges vedkommende er det sådan, at kontrollen er langt mindre med halsbånd end med sele.

    Så medmindre hun havde sluppet linen, så har hendes chancer for at styre hunden været bedst med sele.


  • #19   1. sep 2008 okay vi snakker ikke her om en hund på 80 eller 100 kg. vi snakker 35-40 kg. en der burt være til at holde, men pga den havde chancen for at trække med hele kroppen kunne hun ikke holde den

  • #20   1. sep 2008 Iben: Det har da intet med selen at gøre....

  • #21   1. sep 2008 Iben.... For en gravhund, som jeg har, er det sundere for ryggen at have sele på, da du så ikke rykker i nakken på den, hvis du trækker i snoren..

  • #22   1. sep 2008 Iben, hunden kan i højere grad bruge helt kroppen, når der kun er modtræk i halsen.
    Med en sele hiver man jo tilbage lige der, hvor hunden forsøger at komme frem

    Jeg kan garantere, at i praksis er der meget mere kontrol med selen.

    Jeg kunne slet ikke gå med den gamle hund i halsbånd - i sele gik det. En enorm forskel - og desværre komfortabel, da man så kan lade være med at træne at gå ordenligt.


  • #23   1. sep 2008 okay, men hvis 40 kg er nok til at trække af med hende, hvorfor går hun så med den? hun må jo vide hvad hun er i stand til at holde.

  • #24   1. sep 2008 Mine går med sele, vil aldrig bruge halsbåndet til det.

    Jeg forstår ikke hvorfor pigen går med en hund hun slet ikke kan magte.

    Her hvor jeg bor er der en teenager der går med en golden retriver på et halvt år. Den har kvælerhålsbånd på og halser og hiver afsted med pigen hver gang den vil over til noget der spændende.
    Den pige har ikke kræfter nok og jeg kan ikke forstå at forældrene ikke selv lufter hunden. Hvis det er pigen der har ønsket sig en hund og derefter har fået den, syntes jeg at det er forældrenes skyld at de ikke har tænkt sig godt om. En mindre hund havde nok været bedre.


  • #25   1. sep 2008 Terksl 14 kg er nok til at trække af med mig..

  • #26   1. sep 2008 I princippet går alle, der har hund over en vis størrelse med en, de ikke kan magte. Det er et spørgsmål om lydighed, om tilknytning og om, hvor meget hunden vil det, den vil.


  • #27   1. sep 2008 Det er åbenbart forskelligt hvad folk bedste kan arbejde med og hvad folk synes er bedst til lige netop deres hund (race og temperament)
    Der findes sikkert ingen "løsning" på hvad der er bedst.
    Jeg har altid haft bedst kontrol over mine hunde i halsbånd, og de har selvfølgelig lært ikke at trække.


  • #28   1. sep 2008 Sele eller halsbånd, så ses det desværre ofte at folk ikke kan holde deres hunde....

  • #29   1. sep 2008 Hvis min store han-Schæfer VIL fremad, så kan jeg IKKE holde ham i en sele eller et halsbånd, for den sags skyld. Jeg bruger istedet en grime til ham, så jeg kan styre hans hoved. Det er det ENESTE der virker for mig.
    Han går altid stille og roligt som en drøm, men han kan simpelthen ikke fordrage andre hunde, og bliver rigtig gal på dem. OG JEG HAR TRÆNET R.... UD AF BUKSERNE FOR AT LÆRE HAM DET. Også med hjælp fra adfærdsbehandlere m.m. Der er INTET at gøre.


  • #30   1. sep 2008 Hov glemte da lige jeg bruger begge dele selv.

    Og min oplevelse er at det er nemmere at stoppe en hund i selen


  • #31   1. sep 2008 Min erfaring med Naja er at hun er nemmere at holde i sele end hun er i halsbånd..

  • #32   1. sep 2008 tragisk historie
    når Trunte har sele på har jeg fuld kontrol over hende, jeg kan 1000 gange nemmere holde hende med sele end med almindeligt halsbånd. Og med hensyn til kvælerhalsbånd, hvordan ville du selv have det hvis du blev kvalt hver eneste gang du gik bare en lille smule for hurtigt?
    min nabo fik at vide af deres dyrlæge at de skulle bruge sele, fordi alm. halsbånd ødelagde ryggen på hunden.


  • #33   1. sep 2008 Ja, jeg ville personlig nødig bevæge sig ud i samfundet med kun en sele på mine pyreneere, selv om de normalt går pænt i snor. Men der kan da være tidspunkter, hvor det er vigtigt at kunne holde dem rent fysisk, f.eks. når vi ser rådyr tæt på. Der ville jeg nødig stå med bare en sele.
    Jeg bruger halsbånd, rundsyet lædder, ikke kvæler og det fungerer fint.

    Det kan da godt være, at nogen hunde simpelthen opfører sig bedre i sele, fordi de bedre kan lide det, men når jeg ind i mellem ser hunde trække i selen, ser det nu rimelig uhåndterligt ud, og min tanke har altid været, at det ville aldrig gå godt med en stor hund.

    F. øv. er der vel også en grund til at hunde, der bliver spændt for vogn, slæde m.m., altid trækker i en sele. Hvis hundene trak bedre i halsbånd end i sele, ville man vel vælge halsbånd.


  • #35   1. sep 2008 Er der slet ikke nogen der bruger grimer?
    De er fantastiske.


  • #36   1. sep 2008 Camille K :
    Du mener en Halti ik?? *S*

    Har da overvejet at bruge den til Naja da hun godt kan finde på at trække totalt vildt når hun er i sin sele.. Og nu jeg går og er gravid i 29 uge såå kunne jeg godt bruge lidt mere styr på hende end jeg normalt har i selen *S* Såå jo har da overvejet det men aldrig gjort noget ved det..


  • #37   1. sep 2008 Lene, det er ikke logisk det, du skriver.

    Når man vælger en sele til at trække med, så er det fordi belastningen skal fordeles på et større område af kroppen. Gjorde den det i et halsbånd, ville hunden få skader meget hurtigt.

    Jeg har det helt omvendt end dig - og det er absolut af personlig erfaring. En sele giver langt mere kontrol netop på grund af trykfordelingen. Ikke fordi hunden bedre kan lide det - den trækker frem fuldstændig som den plejer. Modtrækket fra ejeren er bare langt mere effektivt.


  • #38   1. sep 2008 Camilla, nej jeg bruger ikke grime og kommer heller ikke til det.

    Jeg synes, det er forbundet med for meget ubehag og det er kun symptombehandlende. Hunden lærer ikke at gå pænt.


  • #39   1. sep 2008 CH :
    Lige et spørgsmål.. vi har engang i tidernes morgen prøvet en mundkurv på Naja og det gik bestemt ikke godt.. Så droppede det med det samme..
    Vil hun evt forbinde det med en halti ??
    For hvis hun gør det så er emnet naturligvis droppet og så må kæresten ud og gå med hende i stedet..gg.. Aiij spøg til side.. kan sagtens holde hende men bliver bare såå *bip* hurtig forpustet *G*


  • #40   1. sep 2008 Jeg tror det er de færreste hunde, der bryder sig om at have noget på mulen ;o)
    Og det er jo netop det, man udnytter med haltien, der giver et tryk på mulen, når den trækker.

    Hvordan din hund reagerer på den er svært at sige... Under alle omstændigheder det nok det bedste at tage tyren ved hornene og få det trænet.
    Det er hårdt, men det kan lade sig gøre.


  • #41   1. sep 2008 CH, Klart den ville få skader, det var bare for at sætte det lidt på spidsen.
    Jeg tænker egentlig mere på, da man startede med at bruge hunde som trækdyr, var man næppe særlig opmærksom på hvad, der var sundt i det lange løb, mere på hvad, der var praktisk og gav et godt resultat, og det var en sele.

    Som jeg også er inde på, er der måske hunde, der opfører sig bedre i en sele, fordi de bedre kan lide det, men trækkraften må være større i en sele.


  • #42   1. sep 2008 CH : hendes reaktion dengang var at hun lagde sig på gulvet og forsøgte at få mundkurven af og hun gik i spåner over at have den på så det blev hurtig droppet..
    Ja der er ikke andet for.. igang med træningen igen.. :o)


  • #43   1. sep 2008 Lene, jeg tror nu også det er ganske logisk - en hund der trækker i halsbåndet vil jo meget hurtig miste sit vejr ;o)

    Så det er ikke just effektivt. Mon ikke man hurtigt fandt ud af det i tidernes morgen?

    Jeg ved faktisk ikke, hvad der blev "opfundet" først - halsbånd eller sele.

    Det kan meget vel være at trækkraften er større - men den kraft man kan holde hunden tilbage med er enorm sammenlignet med hvis den er i halsbånd.
    Og det er vel det, der er vigtigt?


  • #44   1. sep 2008 CH:
    Min Schæfer trækker ALDRIG, kun når han ser en anden hund. Jeg har haft adfærdsbehandler m.m. til ham, men det er ikke muligt at han accepterer dem, når de kommer for tæt på. Kan kun holde ham i de situationer med en Halti på. DET ER IKKE FORDI HAN IKKE ER TRÆNET. Han har haft problemet siden vi fik ham ( 8 uger )


  • #45   1. sep 2008 Camilla, jamen det er fint, I har fundet en løsning, der dur for jer.

    Du behøver ikke at forsvare dit valg ;o)

    Jeg svarer blot på spørgsmålet ;o)


  • #46   1. sep 2008 ok, det lød bare som om, der måske ikke blev gjort noget for at afhjælpe problemet ( smiler ) og det har bare været en sej kamp

  • #47   1. sep 2008 CH: "Det kan meget vel være at trækkraften er større - men den kraft man kan holde hunden tilbage med er enorm sammenlignet med hvis den er i halsbånd."

    Det kan jeg simpelthen ikke se, det virker totalt ulogisk på mig, men heldigvis har vi jo lov at holde os til, hvad der virker for hver af os.


  • #48   1. sep 2008 Jo, det virker måske ulogisk, når man ræssonerer - men når man står med en voldsomt trækkende hund foran sig, så er der ingen tvivl :o)

  • #50   1. sep 2008 vi bruger seler til vores hunde ... de er jo pæn store og det er ikke nemt for mig at holde 60 kg i en halsbånd men har jeg selen på dem/den kan jeg jo næsten ¨løfte¨ hunde .... mine hunde er lidt mæskelige for nogen gange er de så ligeglade med andre hunde og andre gange ja så kan de ikke klare andre hunde og har jeg selen på dem ja så kan jeg godt holde 2 hunde på 60 kg...

  • #51   1. sep 2008 Iben - Hmmm nu kan det godt være at du siger folk er dovne fordi de bruger en sele

    Men HALLO kvæler halsbånd - Nej nej DET er nemlig doven. Det kræver en helvedes masse kontakt øvelser - stop osv. Du lyder sgu som de trænere jeg havde til unghundetræning... Og de var ikke gode..

    Samt jeg har set en pæn stor Berner sennen trække afsted med én på ca. 90kg - I halsbåndet !



  • #52   1. sep 2008 Jeg kan slet ikke se det har noget som helst med halsbånd/sele at gøre...
    Mine hunde har alle alm. fast halsbånd på, og har aldrig haft problemer med at holde nogen af dem. Heller ikke 5 stks rottweilere samtidig...

    Grunden til, jeg bare bruger halsbånd er såre simpelt dovenskab... Jeg gider ikke stå og give dem seler på, inden vi skal ud at gå.

    Om folk bruger det ene eller det andet, må være op til dem selv. Hvad fungerer bedst for hunden og ejeren...

    Kan ikke se, det er selens skyld, at hunden kunne løbe væk...


  • #53   1. sep 2008 Selvfølgelig en ret så tragisk hændelse...
    Håber hun kommer ovenpå igen


  • #54   1. sep 2008 Først så siger jeg: stakkels pige der nu ligger på sygehuset..


    min erfaring siger at en god solid kæde er det bedste.. men han har skam også sele på en gang imellem.. heldigvis trækker han aldrig:)


  • #55   1. sep 2008 Jeg har aldrig og vil aldrig bruge kæde........... princip!

  • #56   1. sep 2008 Lise, hvad bunder princippet i?

  • #57   1. sep 2008 en stor hund kan sørme slæbe afsted md en, om den har sele eller halsbånd på - det gælder om at lære hunden ikke at gøre det. Selen er nu sundest for hunden.

  • #58   1. sep 2008 CH
    Jeg så en statistik hos min egen dyrlæge engang.
    Over aflivede hunde. (Alle hunde der bliver aflivet, bliver undersøgt inden de bliver kørt til brænding)

    ALLE ældre hunde, der havde brugt kædehalsbånd, havde skader på nakkehvirvler og hals. Nogen større skader end andre. Men det er tydeligt at se på en hund, at den har brugt kædehalsbånd åbenbart.

    Det afskrækkede mig. Og jeg kan i grunden heller ikke se formålet med at bruge kædehalsbånd;-)

    Har i hvert fald aldrig haft problemer med et alm. fast halsbånd.


  • #59   1. sep 2008 Lise: det er så op til den individuelle person om de vil bruge det..

    men jeg vil altid gøre det, stor eller lille hund.. smiley


  • #60   1. sep 2008 Gæt hvem

    Præcis:-)



  • #61   1. sep 2008 Lise, det jeg er ude efter er, hvad forskellen er på et kædehalsbånd og ethvert andet halsbånd?

  • #62   1. sep 2008 CH

    Det giver vel lidt sig selv......
    En kæde er af ret hårdt materiale jo. Den bliver ofte strammet ret godt til også... (ikke at alle bruger med kvælfunktion)

    Et fast bredt halsbånd sidder fast om halsen, og vil ikke lave det samme tryk mod hunden som en kæde vil.

    Men jeg vil aldrig blande mig i hvad folk vælger til deres hund medmindre der sker synlig tortur af hunden;-)

    Hvad er grunden til at man bruger kæde? Eller bare kvæl for den sags skyld?
    Er hunden nemmere at styre med det?


  • #63   1. sep 2008 kvæler giver ikke størrer skader end et alm smalt fast halsbånd. men det kan selvfølgelig give størrer ubehag for hunden.

    en halsbånd bør være minimum være lige så bred som to af hundens nakkehvivler - og da hunden har 7 nakkehvivler, så skal halsbåndet være 2/7 af længden på hundens nakke


  • #64   1. sep 2008 lise: det er ikke trykket som giver skader på nakken, det er de ryk ejeren kan finde på at give hunden. og hunde der ikke kan finde ud af at gå pænt, får som oftest mange ryk

  • #65   1. sep 2008 platugler ;

    Findes der så SÅ brede kædehalsbånd? Eller skal kædehalsbånd kun bruges til meget små hunde? smiley


  • #66   1. sep 2008 jeg bruger ikke sele... ikke mere, gjorde da de var hvalpe... chanti bruger jeg kvæler på, diego en top trainer eller kun alm. halsbånd... chrissie har kun alm. på..



  • #67   1. sep 2008 Det som er godt ved kædehalsbånd er, at der skal meget lidt bevægelse i det for at kommunikere med hunden.
    Et læderhalsbånd strækker sig og derfor skal der mere til at gøre det samme.

    Jeg vil tro, at alle halsbånd skader en hund, hvis den bliver rykket rundt i det.


  • #68   1. sep 2008 Bruger iøvrigt ikke kvælerfunktion og har aldrig gjort det. Låser kæden.

  • #69   1. sep 2008 Lise:

    min kæde er i kvæl... begyndte på det til hundetræning allerede da han var 12uger... han reagerer på de der "klik"lyde så han går ligeså flot ved siden af mig,og kommer aldrig ud så det strammer rigtig til..

    man må ALDRIG hive eller flå i sådan et halsbånd.. hvis man som hundejer ikk ka bruge det ordentligt ska man ikk gå sin hund det på..

    men han har det kun på når vi går tur...


  • #70   1. sep 2008 Lise: selvfølgelig finde de ikke - men du kan bruge en semi-kvæler, de kan sikkert være brede..... men sagen er at det ikke er kvælerfunktionen der skader hunden, men det har man rykker i hunden og det kan ske lige så meget med en alm halsbånde, som med en kvæler

  • #71   1. sep 2008 Jo altså jeg har da lavet måge løb,efter Ozzy mere end en gang i sele.. Men det har så været under gruppe c,hvor driften kører højt..

    Bruger halsbånd,får nok aldrig fidus til de seler,andet end på små hunde..

    I pensionen havde vi hunde,der skulle luftes i sele og det blev de..

    Satme noget nemmere med lille fido end store rudolf,der lige skal først den ene vej for at tisse og så den anden vej..

    Samt de er dog besværlige at putte på en hund,der både skal kysse,savle og vælter rundt imens .. GG

    Men hyggeligt,så længe det er andres hunde smiley


  • #72   1. sep 2008 Jeg gad godt vide hvor mange procent af hundeejere til gigantiske racer der bruger sele - især under opvæksten. Sådan en hund kan trække afsted med mere end det dobbelte i sele, når først den er rykket afsted. Jeg havde aldrig lært min hund at gå ordentligt i sele. Nu hvor han går pænt og stort set aldrig trækker bruger jeg egentlig heller ikke selen, for i en lignende situation ville jeg ærlig talt heller ikke kunne holde den store tilbage, hvis han virkelig gerne ville frem af.
    Det eneste sted jeg har brugt den er i et skov/-markområde, hvor der ikke er andre hundeluftere. Her sker der nemlig ikke noget, hvis han skulle få øje på noget og trække så hårdt at jeg slipper ham.


  • #73   1. sep 2008 Men havde jeg en en hund på under 20 kg, havde jeg helt sikkert brugt selen noget mere, for uanset størrelse er træk i snoren selvfølgelig skadeligt for hunden, men hos større racer er sikkerheden/ansvarligheden prioriteret højere herhjemme.

  • #74   1. sep 2008 Ps: Jeg bruger et stort bredt læderhalsbånd på den store.

  • #75   1. sep 2008 Jeg vil faktisk sige at Balder trækker mindre med selen end han gjorde før...
    Vi skiftede til selen - Ikke fordi han trak - men fordi han havde det med at lave udfald mod biler og andet i bevægelse, og for at skåne hans hals og nakke skiftede vi til sele - Samtidig med at vi gik i træning med biler og andet, nu er måske en enkelt bil i nu og næ der lige skal gøes lidt af, men det kan ikke tilskrives selen, men træning og atter træning;-)


Kommentér på:
derfor skal man ikke bruge sele

Annonce