364 visninger
|
Oprettet:
Labrador opdrætter {{forumTopicSubject}}
Der var en labrador opdrætter på et tidspunkt herinde og jeg kan ikke huske hvad hun hedder, hun havde en gul lab og vistnok og flere andre. Hun var også dyrlæge, nogen der kan huske hvad hun hedder?
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=4891
Og hun er endda online *S*
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.339
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
Hvem siger, at det var noget med selve opdrættet at gøre?
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Gad vide om Gundogs 1 nogensinde har set nogen af mine hunde eller mit afkom arbejde siden hun kan udtale sig så kategorisk omkring det.
Men ja, mit opdræt er med fokus på sundheds og racetypiskhed, hvilket i min verden bl.a. betyder fokus på eksteriør og temperament og de basale egenskaber hos labben (samarbejdsvilje, blød mund, vandpassion og skudfasthed).
At jeg så betragter markprøveresultater som et ekstra plus, men ikke en nødvendighed er der så nogle som tolker som om at mine hunde ikke kan arbejde, men det må jeg jo leve med.
Vi er dog enige om at vil man have en lynhurtig lab til konkurrence-klasserne på markprøver (vinderklasse), så er det da ikke sikkert at man skal købe hos mig. Heldigvis er de jægere jeg sælger hvalpe til ligeglade, de nyder blot at have nogle hunde som fungerer til deres formål og så er jeg som opdrætter også tilfreds.
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
En hanhund som ganske rigtig ikke har været på markprøve, men som til dagligt fungerer som jagthund for ejerens mand, til fuld tilfredshed og dermed en af de hunde hvis egenskaber jeg er tilfreds med (til trods for at ikke er markprøvepræmieret).
Og der er vi tilbage til hvad du "afskriver som brugshunde". Du har helt ret, ingen af mine hunde/afkom har endnu præsteret noget på markprøver, de eneste som har forsøgt sig er mine egne og deres begrænsninger er jeg absolut bekendt med (ikke mindst at en del af deres begrænsninger er for enden af hundesnoren).
Men jeg afskriver blot ikke selv hunde som opfylder deres ejeres krav som jagthunde, blot fordi de ikke er markprøvepræmieret. Så for mig at se har hundene de brugsegenskaber som den almindelige jæger har brug for og det gør mine hunde racetypiske (igen i mine øjne), men jeg er da ikke så blåøjet at jeg tror mine hunde gør sig lige så godt på markprøver som nogle af de supergode hunde fra de gode "brugshunde-opdrættere".
Men jeg vil altid slå mig i tøjret hvis nogle siger mine hunde ikke kan arbejde, for det er en fordømmende og ensidig udtalelse.
Labrador opdrætter