{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.241 visninger | Oprettet:

Labrador/F1. {{forumTopicSubject}}

Hvad er en Formel1 labrador (eller bare F1)? Ja, det ved vi sikkert alle...... eller gør vi? Det er vel en lille spinkel sort "labrador"?

En F1 er en labrador af engelske/irske jagtlinier. Den er ofte, men langt fra altid, lidt mindre end den "gammeldags" labrador. Dvs. at en F1`er kan man ikke nødvendigvis kende på udseendet. For at man kan kalde sin F1`er for en F1`er kræver det en stamtavle. Så kan man nemlig fastslå om der er engelske og/eller Irske jagtlinier bag.

Mange mener at deres hund er en F1`er fordi den er mindre end den "gammeldags" labrador og mere spinkel. Men den har ingen tavle, for "ejer gider ikke at udstille". Mange mener også at deres mindre sorte spinkle hund er en blanding mellem en F1 og en anden race.

Hvis man nu tænker på at en F1 koster kassen og den skal enten hentes hjem fra England/Irland eller der skal importeres sæd fra England/Irland hvis man selv har en F1 tæve. Hvem tror I køber disse hvalpe? Mon opdrætter er MEGET omhyggelig med at hvalpene kommer ud til hjem med jagt for øje? Mon ikke? Når man så har købt sin F1 hvalp (som kan koste kassen). Man vil bruge nden til jagt og da den er kanongod, vil man gerne trække et kuld på den. Vælger man så naboens rottweiler og laver et blandingkuld? Eller vælger man genboens tavleløse "labrador" og laver et kuld hvalpe? Eller vælger man en hund som også har jagtlinier i sig og så laver man et kuld med tavle?

Det blev lidt langt, men jeg er ked af at mange mennesker ikke ved hvad en F1 er. NU ved I det


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Labrador/F1.
  • #1   23. apr 2014 Enig i det meste, bortset fra at opdrættere er omhyggelige med at de sælges til jagt.... Jeg kender nu en god del der osse sælger til andet aktivt liv smiley


  • #2   23. apr 2014 Ok Michelle...... Men til et aktivt liv smiley Ikke sofahunde smiley

  • #3   23. apr 2014 Enig... Men skal jeg være ærlig tror jeg ikke en tråd som denne gør en forskel. Nogen ved hvad de køber, resten er ligeglade og holder som oftest hårdnakket fast i at de har en f1, osse selvom de har en brun kommodetype uden tavle, hvis aner aldrig har så meget som hørt om jagt eller markprøver

  • #4   23. apr 2014 Ja, men jeg fik skrevet hvad jeg havde på hjerte smiley Og hvis bare EN forstår det så er det bedre end ingen smiley

  • #5   23. apr 2014 Jeg har tit tænkt på, om lab-folk rent faktisk bruger betegnelsen f1 (om de hunde der rent faktisk er det) eller om det nærmest kun er folk med 'den er sort og har hængeøre så det er en vaskeæge formel 1', der bruger udtrykket? Det virker på mig mest som det sidste. Jeg ville i hvert fald ikke sige, at min hvalp var formel 1, hvis den havde en super lækker tavle med engelske linjer, for så røg den da lige i kategori med en helvedes masse - sikkert dejlige - mærkeligt udseende 'formel1'er'

  • #6   23. apr 2014 Julie:

    Det oplever jeg faktisk at de gør. Men jeg møder dem jo oftest i retrieverkredse. Så hvad de gør ellers, ved jeg ikke smiley


  • #7   23. apr 2014 Julie - kigger man opdrætterhjemmesider så bliver det osse brugt af dem der avler dem... Typisk sammen med en beskrivelse af hvad f1 er...
    Men begrebet bruges jo kun i DK. Sig f1 til en englænder og han vil ikke ane hvad du snakker om. Det var meget nemmere hvis vi bare afskaffede begrebet


  • #8   23. apr 2014 Mette: du må gerne spørge fra mig smiley hvis man kommer i en indforstået 'klub' så ville jeg nok også gøre det, men ellers ikke.

  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #9   23. apr 2014 http://www.kennelfuglevig.dk/Wordpress3/wp-content/uploads/2010/12/Gammeldags-Lab.pdf

    Case closed, bare "den anden vej rundt"...

    Iøvrigt sjældent jeg hører relle labfolk fortælle om deres f1'ere.... De snakker "bare" hund, og hvor de kommer fra osv, hvis overhovedet dét.
    medmindre de direkte bliver spurgt om det er en f1'er de har eller ej.


  • #10   23. apr 2014 Footrot - jojo men det gælder jo alle racer/typer. Jeg hører altså heller ikke aussiefolk stå og fortælle hvilke linier deres hund er af, hvis der bare snakkes hund i al almindelighed. Om den er det ene eller det andet nævnes jo kun hvis det er relevant for samtalen.


  • #11   23. apr 2014 Det er egentlig ret sjovt - mit gæt vil være, at det i retrieverkredse er ret underforstået om de hunde de forskellige har er brugslinjer (dog ikke specifikt f1) eller udstillinglinjer.

    I vores race er der også noget kultur omkring det - man forudsætter hvilke linjer hunden er af afhængigt af, hvad man bruger hunden til.
    Dog med den store forskel fra labberne at man i de fleste tilfælde ganske enkelt kan se det, hvis man kaster et blik på hunden... Man behøver oftest ikke at spørge for at vide hvilken type hunden er - men som med F1 kan man jo ikke se på hundene og være sikker på de specifikke linjer omend der kan være nogle tegn, hvis man kender de linjer godt.

    I bund og grund tænker jeg, at det sikkert er virkelig ligegyldigt for lab-folk mellem hinanden om en given hund er f1'er eller ej. Tænker at hvis man bliver tiltrukket af en hund og dens egenskaber at man spørger til opdrætter og linjer mere end man spørger til dens populærbetegnelse...?


  • #12   23. apr 2014 heh jeg prøver at bruge begrebet så lidt som muligt det skaber gerne en forvirrende snak, så hvis folk spørger om det er en labrador eller f1 labradog siger jeg det er labrador af engelske jagtlinjer - og at det svarer til fieldtrial linjer i andre racer og at ja det er det man kalder formel 1. når jeg så tilføjer at hun har stamtavle - og så går folk nærmest i sort, jamen stamtavle det har de da ikke for de kan jo ikke udstilles (!) de har da mødt mange F1'ere uden tavle (!)

    huha så må vi jo snakke om forkerte og rigtige F1 - derfor synes jeg engelske jagtlinjer er et begreb der giver lidt færre spørgsmål smiley

    huh ja er ved at være lidt træt i skallen af at forklare, for nej sådan som de fleste mener F1 er sådan er KAlli (eller Django) ikke så derfor vil jeg sku helst forklare og ikke bare sige ja det er f1 smiley

    eksemplar her: (på trodsa af at tævelinjens engelsek aner er langt ude så er faderen importeret)


    profilbillede
Kommentér på:
Labrador/F1.

Annonce